بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Sunday, July 17, 2011

Kewajipan Kita Adalah Mensyukuri Nikmat

Bismillahirrahmanirrahim.

Allah berfirman yang bermaksud,

Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras". (Ibrahim 14:7)


Di antara bentuk syukur atas nikmat adalah:

Mengakui dan meyakini dalam hati dengan sebenar-benarnya bahawa segala yang ada pada kita adalah pemberian Allah, bukan dengan usaha kita. 

Mengungkapkan rasa syukur yang timbul daripada hati dengan lisan dan menceritakan kenikmatan tersebut, dalam rangka mengingat-ingat kenikmatan yang Allah berikan, bukan dalam rangka berbangga atau sombong.

Menggunakan nikmat-nikmat yang Allah berikan untuk menjalankan ketaatan semata-mata kepada Allah  dan menjauhkan segala bentuk kemaksiatan kepada-Nya. 

Antara ketaatan terbesar yang harus dilakukan adalah mentauhidkan (mengEsakan) Allah serta mengikuti petunjuk Rasulullah shallallahu ’alaihi wa sallam dalam setiap amalan kita. Dan antara kemaksiatan terbesar yang harus dihindarkan  adalah syirik.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...