بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Tuesday, May 17, 2011

Generasi belia hari ini cermin negara masa depan


Oleh Ibrahim Abdullah

2011/05/17
BELIA hari ini adalah cerminan pembentukan negara masa depan. Jika belia terdedah gaya hidup tidak sihat dan berhadapan pelbagai masalah sosial, bererti negara dan masyarakat menghadapi masa depan yang gelap.

Justeru, bagi menjana transformasi atau perubahan, semua pihak perlu berubah menepati ciri dan budaya bangsa sesuai dengan lingkungan sekitar iaitu agama, budaya, sosial, ekonomi, politik dan masyarakat.

Dalam konteks ini, Dr Yusuf Qaradawi menyatakan: “Bila mana kita hendak melihat bentuk negara pada masa depan, lihatlah generasi belia pada hari ini, kiranya golongan belia pada hari ini adalah dari kalangan yang berakhlak dan berhemah tinggi, tentunya negara kita akan datang adalah sebuah negara yang aman sejahtera.”

Peranan dan tanggungjawab belia hari ini sangat mustahak dalam menjana pembangunan negara bangsa. Mereka mesti menjadi contoh yang baik di samping menyumbang idea, masa dan tenaga ke arah pembangunan negara agar lebih dihormati dan disegani.

Tidak dinafikan belia banyak mengharumkan nama negara dan tidak kurang juga yang terjebak gejala negatif seperti menjadi keldai dadah seperti dilaporkan.

Mengambil iktibar di zaman awal Islam, belia menjadi pelopor serta penggerak kepada kebangkitan dan perubahan masyarakat serta negara. Bermula di Makkah sehingga ke Madinah, golongan belia banyak memainkan peranan utama seperti Saidina Ali, Abu Bakar, Umar, Usman, Abdul Rahman bin Auf, Ibnu Zubair, Ibnu Masud, Bilal bin Rabah dan ramai lagi.

Usamah bin Zaid yang berusia 18 tahun dapat memimpin bala tentera menyerang kerajaan Rom dan Muhammad al-Fateh membuka kota Istanbul seperti dijanjikan dalam hadis Nabi, ketika itu beliau berusia 21 tahun. 

Al-Quran merakamkan kisah Ashabul Kahfi iaitu pemuda (belia) melawan raja yang zalim dengan firman bermaksud: “Kami ceritakan kepadamu (Muhammad), perihal mereka dengan benar, sesungguhnya mereka itu orang muda (belia) yang beriman kepada Tuhan mereka dan Kami tambahkan mereka dengan hidayah petunjuk dan Kami kuatkan hati mereka semasa mereka bangun menegaskan tauhid lalu berkata: Tuhan kami ialah Tuhan yang menciptakan langit dan bumi, kami tidak sekali-kali akan menyembah Tuhan yang lain daripadanya, jika kami menyembah yang lainnya bermakna kami memperkatakan dan mengakui sesuatu yang jauh dari kebenaran.” (Surah al-Kahfi, ayat 13-14)

Justeru, belia hari ini perlu memainkan peranan proaktif untuk menjadi penggerak nadi bangsa sebagai khalifah di bumi, membina dan membangun jati diri dari segi rohani dan jasmani serta menjadi contoh teladan kepada kebaikan serta mencegah kemungkaran.

Belia juga sepatutnya menjadi pencetus transformasi, penggerak tamadun bangsa, negara dan dunia kerana belia berwawasan akan menjunjung kedaulatan serta perlembagaan negara.

Dalam arus kemajuan d
unia global, banyak berlaku kebanjiran dan limpahan budaya asing yang negatif menyebabkan belia mudah terpengaruh dengan budaya meminum arak, gejala seks bebas, lesbian, judi, rokok, bahan, video porno dan buang bayi yang membimbangkan.

Bagi membina jati diri, belia disaran melakukan transformasi untuk berubah daripada keadaan baik sekarang ini kepada yang lebih baik dan yang masih tercari-cari erti kehidupan hendaklah mula melakukan tindakan perubahan yang perlu.

Sesungguhnya harapan negara terletak di bahu belia dan sewajarnya mereka merencana pencapaian lebih hebat daripada pemimpin hari ini supaya kelangsungan negara terus terjamin. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...