بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Monday, March 14, 2011

Tsunami Di Jepun

100,000 tentera bantu mangsa bencana

Berita Harian
2011/03/14
Perdana Menteri Jepun keluar arahan berikutan insiden gempa bumi, tsunami

SENDAI: Jepun semalam mengerah 100,000 tentera untuk membantu mangsa yang terselamat dari kejadian gempa bumi dan tsunami ketika dunia mula menghulur bantuan kepada negara yang dilanda bencana terbabit.
Kerahan berkenaan diarahkan Perdana Menteri Naoto Kan untuk menambahkan lagi bilangan tentera selepas skala kemusnahan besar yang semakin jelas.

Foto
PASUKAN penyelamat mengangkat seorang mangsa tsunami.
SEORANG askar menarik bot getah membawa mangsa tsunami.


Foto
PENDUDUK tempatan terharu dan sedih ketika melalui sebuah kawasan di Sendai.


Foto
SEBUAH keluarga sedang berjalan melalui kawasan bandar yang musnah di Minami Sanriku, semalam.
Di bandar pelabuhan kecil Minamisanriku sendiri nasib kira-kira 10,000 penduduk sendiri masih belum diketahui, lebih daripada separuh penduduknya, lapor NHK.

Foto
SEORANG gadis berselimut berdiri dekat longgokan harta benda yang musnah akibat tsunami.


Lampu di kebanyakan bangunan ditutup selamatkan tenaga - BH
SENDAI: Kira-kira 2.5 juta isi rumah atau lebih empat peratus daripada keseluruhan penduduk di Jepun tidak mendapat bekalan elektrik sejak kelmarin dengan lampu di kebanyakan bangunan mercu tanda terpaksa ditutup untuk menyelamatkan tenaga, termasuk Tokyo Tower dan Rainbow Bridge di Tokyo.

Kebanyakan penduduk beratur di beberapa stesen minyak, kedai ubat dan pasara raya yang masih lagi dibuka. Sebahagian besar rak barangan kelihatan kosong.

WASHINGTON: Pakar nuklear Amerika Syarikat memberi amaran tindakan mengepam air laut untuk menyejukkan reaktor nuklear Jepun yang rosak dilanda gempa bumi adalah satu 'tindakan terdesak' yang boleh membayangkan satu bencana seperti Chernobyl.

Beberapa pakar dalam satu sidang media meramalkan tanpa mengira kesan krisis reaktor nombor 1 di loji nuklear Fukushima, 240 kilometer di utara Tokyo yang rosak, kemalangan terbabit sudah pun dengan serius menjejaskan kebangkitan industri jana kuasa nuklear.
“Situasi itu menjadi terlalu terdesak apabila mereka dilihat tidak mempunyai keupayaan untuk menggunakan air tawar atau air biasa untuk menyejukkan reaktor dan menstabilkannya dan kini dalam satu tindakan terdesak untuk menyelesaikannya menggunakan air laut,” kata Robert Alvarez, dari Institut Kajian Dasar.


Foto
HIROMITSU (berselimut) diselamatkan Pasukan Pertahanan Maritim Jepun di perairan Fukushima, semalam.

 Foto

Ombak tsunami hanyutkan lelaki bersama rumah ke laut

TOKYO: Seorang lelaki Jepun yang dihanyutkan 15 kilometer ke laut berikutan kejadian tsunami yang melanda Jumaat lalu dilaporkan selamat selepas ditemui berpaut pada sampah yang hanyut.

Pasukan Pertahanan Maritim menyelamatkan Hiromitsu Shinkawa, 60, selepas menemui lelaki terbabit terapung pada sekeping atap di perairan wilayah Fukushima, dua hari selepas bencana melanda.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...