بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Monday, March 21, 2011

Timbus loji langkah terakhir

2011/03/20

  PEKERJA menyembur air untuk menyejukkan rod bahan bakar di loji nuklear  Fukushima, Daiichi.
PEKERJA menyembur air untuk menyejukkan rod bahan bakar di loji nuklear Fukushima, Daiichi.

300 jurutera berusaha pulihkan bekalan tenaga untuk elak malapetaka 

TOKYO: Jurutera yang kepenatan terus berusaha menyambungkan kabel tenaga di luar loji nuklear Jepun yang rosak teruk akibat gempa bumi sebagai cubaan untuk mengepam air bagi menyejukkan rod bahan bakar dan mencegah penyebaran radiasi, kelmarin dan semalam. 

Pengkabelan di dalam loji itu masih berjalan dalam usaha menghidupkan pam air yang perlu bagi menyejukkan batang bahan bakar yang terlalu panas di enam rektor di loji Fukushima, Daiichi yang terletak 240 kilometer di utara Tokyo.
 Di dalam zon pengosongan itu, seramai 300 jurutera bertungkus lumus cuba memberi tumpuan untuk mencari jalan bagi memulihkan bekalan tenaga bagi mengepam empat rektor.

Mereka berjaya menghidupkan pam diesel yang digunakan untuk menyejukkan rektor Unit 5, kata pihak berkuasa.

“TEPCO berjaya menghubungkan laluan transmisi luar dengan titik penerima di loji dan mengesahkan bekalan elektrik boleh disalurkan,” kata pengendali loji, Tokyo Electric Power Co (TEPCO) dalam satu kenyataan.

Kabel sepanjang 1,480 meter terletak dalam kompleks itu sebelum jurutera cuba menghidupkan penyejuk di rektor Unit 2, diikuti Unit 1, 3 dan 4, hujung minggu ini, kata pegawai syarikat itu. 

“Jika mereka berjaya menyejukkan rektor itu dan menjalankannya, ini akan menjadi langkah ke arah penstabilan loji ini,” kata pakar nuklear Kumpulan Perunding FocalPoint yang berpangkalan di Amerika, Eric Moore.

“Bekalan tenaga adalah keperluan utama. Ia mengambil masa sekurang-kurangnya seminggu untuk menstabilkan rektor itu dan penstabilan yang sebenarnya akan mengambil masa lebih lama,” kata bekas presiden Institut Teknologi Nuklear Jepun, Michio Ishikawa.

Bagaimanapun jika cara itu gagal, satu lagi pilihan ialah menimbus rektor berusia 40 tahun itu dengan pasir dan konkrit bagi mengelakkan malapetaka pembebasan radiasi, cara yang digunakan dalam tragedi Chernobyl pada 1986.

Sehingga kini, krew masih menggunakan cara menyembur air dari jentera bomba, meriam air dan helikopter untuk cuba menghentikan kecairan.

“Saya dengan rendah hati memohon maaf kerana kesukaran ini. Walau ia berlaku disebabkan malapetaka semula jadi saya tetap menyesal,” kata Ketua Eksekutif TEPCO, Masataka Shimizu dipetik akhbar Mainichi Shimbun. – Reuters/Agensi.

Berita Harian

US warns citizens near Japan nuclear plant to ...
Two damaged reactors
Mounting Japan crisis sparks exodus of foreigners
Japanese helicopters collect sea water

A boy is scanned for radiation at a temporary ...
Boy is scanned

This satellite photo taken Wednesday March 16, ...
Damage after earthquake

1 comment:

kyo_9 said...

sedih giler la kalo langkah terakhir tuh terpaksa di buat gak.. buat masa nih cam x perlu sebab pam berjaya dihidupkan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...