بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Friday, February 10, 2012

Temui kebenaran di kedai buku

"Tidak kenal maka tidak cinta", begitulah bermulanya bibit-bibit perkenalan Akifah Baxter dengan agama Islam. - Gambar hiasan

Susunan ZUARIDA MOHYIN

Terlalu banyak gereja yang telah saya kunjungi. Saya mendengar, saya berdoa dan saya berbicara dengan mereka yang daripada pelbagai kepercayaan. Namun, saya masih merasakan ada yang tidak kena, ia mengelirukan seperti ada sesuatu yang hilang.


"Saya selalu dimomokkan dengan kata-kata orang dahulu. "Saya percaya kepada Tuhan tetapi saya tidak berpegang pada mana-mana agama. Bagi saya, mereka semua itu nampak seperti tidak kena sahaja".

Itulah sebenarnya apa yang saya rasa tetapi saya tidak mahu ia terus berkeadaan begitu atau terima sahaja pendirian tersebut. Bagi saya jika Tuhan itu wujud, ia tidak akan membiarkan kita tanpa arah tujuan ataupun membiarkan kita dalam kejahilan. Mesti ada satu perancangan kepada kebenaran agama. Saya cuma perlu untuk mencarinya.

Justeru itu, di gereja-gerejalah di mana saya membuat penyelidikan dan pencarian. Sebabnya, di kejiranan inilah saya dibesarkan dan seperti ada sedikit kebenaran dalam ajaran yang mereka amalkan.

Namun, pada masa sama timbul pula terlalu banyak perbezaan dalam pandangan serta konflik dalam pengajaran agama mereka.

Ini jelas ketara terhadap perkara-perkara asas seperti; bagaimana untuk bersembahyang, kepada siapa kita menyembah dan menerusi apa, siapakah yang dimaksudkan 'yang terselamat' dan siapa yang sebaliknya dan bagaimana seseorang itu perlu lakukan untuk 'selamat'. Ia berbelit-belit.

Kesemua persoalan yang menyemakkan fikiran itu membuatkan saya hampir-hampir putus asa. Setiap gereja yang saya pergi memberikan pandangan yang sama.

Turut menambahkan kekecewaan apabila kita mengetahui bahawa apa yang diajarkan itu adalah satu pembohongan yang nyata.

Pada suatu hari, saya ke kedai buku dan tergerak ke bahagian buku-buku agama. Sedang saya berdiri memerhatikan pelbagai buku-buku terutamanya buku berkaitan agama Kristian yang tersusun rapi di rak-rak pameran, terlintas di hati saya jika dalam banyak-banyak buku itu ada tidak buku berkaitan agama Islam.
Lantas, saya terus mengambil apa sahaja buku berkaitan Islam yang tersedia di rak itu.

Sungguhpun ketika memilih satu buku mengenai Islam saya langsung tidak meletakkan harapan yang tinggi kerana bagi saya Islam juga bukanlah satu agama yang terlalu menonjol.

Saya sekadar mahu membacanya sahaja, tidak lebih dari itu. Ini kerana saya tidak mahu kecewa dan dikecewakan sekali lagi.

Namun makin lama saya menyelak satu ke satu halaman dan helaian, saya mula jadi tertarik. Satu kenyataan yang menyentap sanubari saya adalah, "Tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah".

Allah itu Esa, setiap amalan dan sembahan itu adalah kerana-Nya semata-mata. Ia nampak begitu mudah tetapi begitu besar maknanya atau impaknya dan ia sesuatu yang masuk akal. Jadi, daripada situ saya mula membaca apa sahaja informasi tentang Islam.

Apa yang saya bacakan semuanya seperti sesuatu yang logik dan bertepatan dengan fitrah bagi makhluk bernama manusia. Ia seolah-olah teka-teki yang berselerakan di dalam minda, kini telah dapat diselesaikan.
Saya telah temui jawapan yang dicari selama ini menerusi agama baru ini.

Islam telah menjelaskan segala kemusykilan yang selama ini berserabut dalam fikiran saya, sekali gus memberikan gambaran jelas mengapa kita dihidupkan di atas muka bumi ini iaitu semata-mata untuk mendapatkan keredaan Allah SWT yang juga Pencipta alam semesta ini.

Saya semakin seronok dengan apa yang diperoleh menerusi pembacaan buku-buku Islamik. Kemudian, saya membaca pula al-Quran. Hati saya tersentuh dan bersyukur kerana berpeluang membaca kitab suci tersebut.
Saya tahu kata-kata dalam al-Quran itu semuanya datang daripada Allah menerusi utusannya, Nabi Muhammad SAW. Jadi inilah kebenaran hakiki yang saya cari selama ini.

Rupa-rupanya barulah saya tahu yang saya selama ini adalah seorang Muslim, cuma ia tidak saya sedari.

Kini, apabila saya memulakan kehidupan sebagai seorang Muslim, kehidupan saya sudah kembali tenang.

Saya juga rasa selamat kerana mengetahui kini apa yang saya pelajari itu adalah kebenaran sebenar dan ia membawa saya lebih hampir kepada Allah SWT.

Semoga kita sentiasa di dalam perlindungan dan petunjuk-Nya. Amin."

Utusan 09/02/2012

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...