بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Saturday, February 18, 2012

Resipi Takwa

Petugas kebajikan tergolong umat terbaik di kalangan manusia
Oleh Ustaz Zaman


2012/02/18

DALAM usaha menuju keredaan Allah SWT, kita perlukan resipi takwa yang sempurna bagi memastikan kejayaan di dunia dan akhirat. Inilah satu-satunya jalan yang ditelusuri para auliya’ dan salafus salih yang sentiasa mendapat petunjuk dari Allah SWT. Firman Allah SWT bermaksud: “Dan mereka yang sentiasa mencari petunjuk akan bertambah hidayah mereka dan mendapat kurniaan takwa yang sebenar.” – (Surah Muhammad ayat 17) 

Mereka sampai di kemuncak keimanan kepada Allah SWT selepas menunaikan hak Allah SWT dan Rasulnya dengan menunaikan perintah dan larangan Allah SWT. Mereka sentiasa beristiqamah dengan amalan kebajikan dan teguh memelihara prinsip keimanan yang sebenar. Firman Allah SWT bermaksud: “Dan mereka yang berpegang teguh dengan al-Kitab, menunaikan solat. Sesungguhnya Allah tidak sekali-kali akan mensia-siakan mereka yang melakukan kebaikan.” – (Surah al-A’raf ayat 170)
Kesan petunjuk ini juga akan dapat dilihat melalui sifat kasihan belas sesama makhluk tanpa batasan. Mereka meluangkan masa, tenaga dan rela mengorbankan harta pada jalan kebajikan sepanjang perjalanan hidup mereka.
Mereka konsisten dalam amalan ini dalam apa juga keadaan kerana menyedari bahawa semuanya yang dinafkahkan sama ada masa atau tenaga akan diganti oleh Allah SWT dengan pelbagai cara kerana janji Allah itu adalah satu kepastian yang mutlak. 

Penulis berasa terpanggil untuk merakamkan sesuatu apabila melihat doktor di kawasan pedalaman tanah air tidak pernah jemu menghulurkan bantuan dengan meredah hutan dan paya bagi menawarkan perkhidmatan kepada golongan yang daif.

Prinsip dalam kerjaya mereka sebagai pembantu kepada golongan lemah sentiasa dijaga tanpa mengutamakan soal pembayaran dan ganjaran duniawi. Sabda Baginda SAW kepada salah seorang isterinya Asma’: “Wahai Asma’ bantulah mereka yang memerlukan dan jangan berkira-kira, kelak nanti Allah juga akan berkira-kira denganmu.” (Muttafaqun A’laih) 

Kita percaya bahawa semua doktor dan pengamal perubatan yang berada di luar sana mempunyai prinsip yang sama dan sentiasa mendapat apa yang dijanjikan oleh Allah SWT. Firman Allah SWT bermaksud: “Apa yang kamu nafkahkan akan digantikan oleh Allah SWT dan Dialah sebaik-baik pemberi rezeki.” – (Surah as-Saba’ ayat 39) 

Segala kekurangan akan ditampung oleh Allah SWT sebagai galang ganti kepada setiap kebajikan yang dilakukan. Firman Allah SWT: “Apa yang dikorbankan untuk kebaikan akan dicukupkan Allah untuk kamu sebagai ganjaran dan Allah tidak sekali-kali akan menzalimi kamu.” – (Surah al-Baqarah ayat 272) 

Kerjaya mereka ini, dianggap mulia di sisi Allah SWT kerana berusaha menghilangkan kedukaan ahli keluarga pesakit secara tidak langsung dan sentiasa menunggu sebarang keputusan dari seorang insan yang bernama doktor. 

Perkhidmatan yang diberikan doktor ini mendapat khabar gembira daripada Baginda SAW dalam sabdanya bermaksud: 

“Mereka yang menghilangkan kedukaan orang lain akan mendapat mandat dan kelebihan dari Allah SWT pada hari kiamat yang mana mereka bebas untuk memilih mana-mana teman di syurga nanti.” – (Riwayat Ahmad, Abu Daud, Tirmizi dan Ibnu Majah). 

Segala kebajikan itu adalah hasil naluri suci yang tercetus daripada perasaan kasihan belas sesama makhluk. Maka lahirlah insan yang sentiasa memikirkan bagaimana untuk berbakti sesama manusia. Merekalah orang yang dijanjikan rahmat oleh Allah SWT seperti sabda Baginda SAW bermaksud: “Mereka yang kasih sesama makhluk, akan mendapat kasih sayang dari Allah SWT.” (Riwayat Abu Daud) 

Sebenarnya kerjaya bidang perubatan adalah satu daripada seribu contoh kebajikan supaya kita memahami bahawa setiap pekerjaan yang dilakukan demi menuntut keredaan Khaliq (Pencipta). Mereka sentiasa mendapat pujian dari Allah dan sentiasa mendapat keampunan dari Allah SWT. Firman Allah SWT: “Dan mereka yang beriman dan melakukan kebaikan, bagi mereka keampunan dari Tuhan serta ganjaran yang besar.” – (Surah al-Fatir ayat 7). 

Allah SWT menggandakan lagi ganjaran sebagai tanda rahmat dan janji yang termaktub di dalam Al-Quran bermaksud: “Sesungguhnya Allah tidak akan menzalimi hambanya yang mana satu kebajikan akan digandakan dengan ganjaran yang besar di sisi-Nya.” – (Surah an-Nisa’ ayat 40). 

Demikianlah di antara sifat orang muttaqin yang sentiasa mengharapkan keredaan Allah SWT dalam semua kerjaya yang dilakukan. Semua kebajikan akan dituai hasilnya oleh empunya diri pada hari kiamat nanti berdasarkan firman Allah SWT bermaksud: “Sesiapa yang melakukan kebajikan akan dimanfaatkan oleh dirinya sendiri dan mereka yang melakukan keburukan juga akan dirasai oleh dirinya sendiri dan Allah tidak pernah menzalimi hambanya.” – (Surah Fussilat ayat 46)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...