بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Thursday, February 2, 2012

Hukuman ikut kitab Taurat

Susunan SITI AINIZA KAMSARI

KAUM Bani Israel atau Yahudi adalah golongan perosak di muka bumi ini, maka hukuman terhadap Yahudi Bani Quraizah merupakan satu pengajaran kepada semua pihak.


Abu Lubabah telah gagal dalam misinya untuk menjadi orang tengah kepada kemelut antara kaum Yahudi Bani Quraizah yang sedang dikepung oleh tentera Islam.

Akibatnya, seluruh kaum Yahudi itu semakin tertekan dan mereka lebih cenderung memilih untuk menyerah diri kepada tentera Islam. Namun, mereka bimbang ia mungkin tidak semudah itu.

Mereka pasti dihukum dengan hukuman berat walaupun telah menyerah diri. Ini termasuk kemungkinan dihalau keluar dari Kota Madinah sebagaimana yang pernah menimpa puak-puak Yahudi sebelum ini.

"Saya tidak mahu orang saya dihalau keluar dari Madinah. Cukuplah dengan apa yang berlaku kepada Bani Nadhir sebelum ini. Tetapi apakah cara yang lebih selamat untuk kita keluar daripada semua ini," kata Kaab ketika duduk berbincang dengan kaumnya yang terkepung itu.

Mereka kemudiannya bersetuju untuk menghantar wakil kepada suku Aus dan meminta bantuan mereka untuk menemui Rasulullah bagi meringankan hukuman.

"Tidakkah kamu suka membela kami, sebagaimana kaum Khazraj membela sahabat-sahabat mereka dari kaum Yahudi Bani Qainuqa' sebelum ini," tanya wakil Kaab kepada pembesar Suku Aus.

Mendengarkan itu, Suku Aus tidak dapat menolak permintaan Bani Quraizah dan segera mereka bertemu dengan Rasulullah bagi memohon pertimbangan baginda supaya meringankan hukuman terhadap seluruh anggota kaum Bani Quraizah.

Baginda menerima permintaan tersebut. Tetapi untuk lebih adil dan memberikan memuaskan hati semua pihak, baginda sendiri tidak akan menjatuhkan sebarang hukuman.

Baginda memberikan penghormatan kepada seorang sahabat dari Suku Aus itu sendiri untuk menjatuhkan hukuman.

Oleh kerana Bani Quraizah percaya dan meminta bantuan Suku Aus jadi biarlah Suku Aus yang menentukan bentuk hukuman yang sesuai untuk mengajar Bani Quraizah yang khianat terhadap perjanjian damai.

"Wahai golongan Aus, tidakkah kamu reda bahawa jika seorang lelaki antara kamu memberi hukuman kepada mereka itu," tanya Rasulullah.

"Baiklah Ya Rasulullah, kami reda," jawab Suku Aus.

"Maka dengan itu kamu bawalah ke mari dan bertanyakan sendiri kepada Saad bin Muaz, pemimpin yang kamu segani daripada puak kamu akan bentuk hukuman untuk semua anggota kaum Bani Quraizah," kata Rasulullah.

Saad bin Muaz pada masa itu sedang sakit teruk akibat luka-luka yang dialaminya semasa Perang Khandaq.
Dengan menggunakan tandu, Saad dibawa kepada Rasulullah yang kemudiannya seluruh suku Aus pun datang berduyun-duyun bagi mendengarkan apa yang bakal dijatuhkan kepada Yahudi Bani Quraizah.

Mereka meminta supaya Saad berbuat baik terhadap Bani Quraizah namun mereka yakin Saad akan memaafkan dan membebaskan Bani Quraizah.

Dalam keadaan kesakitan itu, sebenarnya terlalu sukar bagi Saad untuk menentukan apa yang terbaik untuk beliau putuskan.

Lalu beliau pun meminta supaya diberikan Kitab Taurat bagi mencari ayat-ayat daripada kitab itu yang boleh dijadikan rujukan dalam menentukan hukuman yang tepat kepada pengikut kitab itu sendiri - kaum Yahudi.
Akhirnya Saad menemui ayat berikut: "Jika kamu telah dekat dengan suatu kota yang hendak kamu serang ajaklah mereka untuk berdamai. Jika mereka tidak mahu berdamai maka kepunglah kota itu.

"Jika tuhan memberikan kemenangan kepada kamu maka bunuhlah semua kaum lelakinya dengan pedang. Kaum wanita, anak-anak kecil dan haiwan ternakan jadikan sebagai rampasan perang."

Selepas membaca ayat yang diambil dari Kitab Taurat itu, Saad pun berkata: "Dengan ini saya menjatuhkan hukuman ke atas mereka, semua lelaki dari kaum Yahudi Bani Quraizah akan dibunuh, harta benda mereka akan dirampas dan anak isteri mereka akan dijadikan tawanan."

Masing-masing terkejut dengan apa yang keluar dari mulut Saad itu. Tetapi mereka tidak mampu berkata apa-apa lagi kerana semuanya sudah termaktub dalam kitab Taurat itu sendiri. Bukan daripada al-Quran mahupun dari Nabi Muhammad sendiri sebagai pesuruh Allah.

Hukuman tersebut tidak dapat ditarik balik ditambah lagi Saad pula meninggal dunia tidak lama selepas itu akibat kecederaan teruk yang beliau alami.

Maka hukuman sebagaimana yang ditetapkan oleh Saad itu dilaksanakan tanpa bantahan mana-mana pihak terutamanya kaum Yahudi Bani Quraizah itu sendiri.

Jika itu sudah ditakdirkan kepada mereka dan sebagaimana yang termaktub dalam kitab ikutan mereka sendiri, iaitu Taurat maka mereka pun menjalani hukuman tersebut.

Begitupun baginda Rasulullah masih meminta kepada kaum tersebut supaya memeluk Islam jika mahu nyawa mereka selamat. Tetapi sebagaimana Huyyay sendiri bukan sahaja menolak mentah-mentah permintaan baginda, malah beliau mengajak kaum Yahudi yang lain supaya jalani sahaja hukuman tanpa perlu rasa takut dan demi maruah jangan sekali-kali berpaling daripada agama mereka kepada Islam.

Maka seluruh kaum Yahudi Bani Quraizah tidak ada yang terlepas menjalani hukuman termasuk ketua mereka, Kaab bin Asad.

Kisah Perang Ahzab atau Khandaq itu ada diceritakan dalam surah al-Ahzab.

Ini termasuklah kisah hukuman terhadap Bani Quraizah sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud: 

Dan Allah telah menghalau kembali (angkatan tentera) orang-orang yang kafir itu (ke tempat masing-masing) dengan keadaan mereka geram marah (kerana gagal dan hampa), mereka tidak mendapat sebarang keuntungan. Dan Allah selamatkan orang-orang yang beriman dari bencana menghadapi peperangan itu. Dan (ingatlah) adalah Allah Maha Kuat, lagi Maha Kuasa.
Dan Dia menurunkan golongan Ahli Kitab (kaum Yahudi) yang membantu tentera musuh itu, dari benteng-benteng mereka (menyerah diri), setelah diisikan-Nya hati mereka dengan perasaan gerun. (Lalu mereka diadili dan dijatuhkan (hukuman); sebahagian di antaranya kamu bunuh, dan sebahagian lagi kamu tawan.
Dan Dia menjadikan kamu mewarisi tanah-tanah dan rumah-rumah serta harta benda mereka, dan juga tanah-tanah (di negeri-negeri lain) yang belum kamu menjejaknya. Dan (ingatlah) adalah Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. (al-Ahzab: 25-27)
Natabah dihukum bunuh

Hanya seorang sahaja wanita Yahudi yang menjalani hukuman bunuh iaitu Natabah binti Hakam.

Beliau dihukum bunuh kerana perbuatannya yang membunuh seorang sahabat baginda yang juga anggota tentera Islam iaitu Khallad bin Suwaid dengan batu penggiling semasa berlaku serangan-serangan kecil ketika Bani Quraizah itu dikepung oleh tentera Islam.

Apa yang menghairankan beliau hanya ketawa apabila dibawa untuk menjalani hukuman tersebut.

Saidatina Siti Aishah yang ada ketika itu pun bertanya: "Hairan, mengapa kamu ketawa? Sedangkan kamu akan dihukum mati sebentar lagi?"

"Saya gembira kerana pastinya dapat menemui suamiku yang telah menjalani hukuman mati sebentar tadi di alam sana.

"Saya juga gembira kerana akan bertemu dengan Khallad yang membolehkan saya dihukum mati dan berpeluang untuk menemui suamiku itu," kata Natabah.

Selain Natabah, seluruh wanita Yahudi yang lain termasuk kanak-kanak ditawan oleh tentera Islam. Mereka juga kemudiannya merampas harta-harta milik kaum itu untuk dijadikan harta rampasan perang atau ghanimah.

Turut dirampas ialah tanah-tanah dan kebun-kebun kurma, alat-alat pertanian dan rumah-rumah berserta perabut serta beratus-ratus haiwan ternakan terutamanya unta dan kambing.

Juga dikumpulkan pelbagai jenis peralatan perang dan senjata, iaitu 1,500 bilah pedang, 300 baju perang, 2,000 tombak dan 500 perisai.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...