بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Tuesday, October 25, 2011

Lazatnya Iman .. Bagaimana?



 
Bismillahirrahmanirrahim.

Bila hati seseorang bersih maka ibadah fardhu dan sunat serta ibadah zahir dan batinnya menjadi baik. Dia memerhati sesautu kejadian penciptaan Allah SWT dengan mata hati dan semuanya ini membawanya kepada ketakwaan yang sempurna. Dia mensyukuri nikmat dan tidak jadi orang yang lupa akan nikmat Allah. Dia percaya bahawa semua yang berlaku adalah dengan qudrah dan iradah Allah. 

Kita bertanggungjawab mensyukuri nikmat, sama ada sikit atau banyak, sekejap ada atau sekejap tiada. Begitulah sikap kita seharusnya. Allah Maha mengetahui atas sesuatu. Hamba yang ingin merasai kelazatan iman itu antaranya ialah menerima sepenuhnya qadar dan qadha' Allah. Berkata imam Malik ra : "Janganlah kita terlalu suka kesenangan dan ketenangan yang Allah SWT kurnikan kepada kita kerana boleh jadi dengan terlalu suka dengan segala kesenangan dan ketenangan yang kita miliki akan membawa kita kepada lupa kepada Allah SWT".

Lupa kepada Allah akan memudaratkan kita, hati akan menjadi keras dan mati. Bila ini berlaku seseorang itu tidak akan dapat menikmati kelazatan beribadah, tak lagi dapat merasa ta'abbud kepada Allah SWT sehingga akhirnya akan meninggalkan segala perintah dan menghampiri segala larangan Allah SWT. Dia juga akan mudah lupa bahawa segala nikmat itu adalah kurniaan Allah serta mengaku bahawa segala nikmat itu hasil usaha dia seorang.

Apa yang Allah cipta tidak semuanya dapat dirasai dengan pancaindera. Yang tak dapat dirasai dengan pancaindera itu ialah pahala dan dosa. Kita dapat rasa masin dan manisnya makanan tapi dosa dan pahala kita tak dapat rasa, sebab itu ramai orang buat dosa, begitu juga pahala, tak dapat dirasa, kerana itu orang tak mahu buat perkara yang baik. Ramai orang buat benda tak baik berbanding dengan buat benda  baik. 
Manisnya iman.. bagaimana.. macam mana.. kebanyakan orang dapat bercakap saja.. rasa macam mana.. kalau madu lebah kita dapat rasanya begitu juga kurma.

Pahala dosa semuanya itu bersifat keimanan..hanya boleh dikecapi oleh orang-orang yang mempunyai keimanan seumpama hati Abu Bakar as-Siddik ra, Dzun Nun al-Misri, Syeikh al-Junid al-Baghdadi ra, dan ramai lagi orang-orang soleh yang hidupnya semata-mata ta'abbud (mengabdikan diri) kepada Allah. Jalannya mudah saja, buat yang Allah suruh tinggal yang Allah larang, apa yang Allah sediakan di atas muka bumi ini kita nikmati tetapi jangan lupa kepada Pemberi. Sangat bahaya jika kita lupa kepada Allah. Batas-batas perlu dijaga supaya berada di atas jalan yang lurus. Makan, pakai, rumah sekadar keperluan. Ilmu perlu diisi, berbanding makanan, pakaian dan harta. Ilmu yang paling penting ialah mengenal Allah dan bagaimana mendapatkan iman dan ini menjamin kemenangan dunia dan akhirat.

Selagi kita tak dapat merasa pahala itu lazat dan dosa itu pahit selama itulah kita tidak dapat kelazatan iman.

Untuk dapatkan iman yang sempurna:

Zahirnya bersih
Batin mesti bersih
Ilmupun tentang keimanan.
Ilmu itu cahaya, cahaya tak akan masuk dalam hati yang ada dalamnya walaupun setitik dosa.
Dapatkan pertolongan Allah SWT dengan usaha dan doa.

Orang-orang yang berilmu ialah orang-orang yang takut kepada Allah.. bila berilmu orang akan yakin. Bila yakin sesuatu yang tertutup akan jelas.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...