Susunan SITI AINIZA KAMSARI
KINI setelah melalui pelbagai liku-liku
perjalanan yang getir terutamanya menghadapi Perang Khaibar dan memerangi
puak-puak Arab yang bangun menentang, maka genaplah setahun selepas
termeterainya Perjanjian Hudaibiah.
Tempoh setahun ini sudah cukup membuatkan
baginda menahan rindu terhadap Mekah dan setelah setahun itu, tiada apa lagi yang
boleh menghalang untuk baginda ke Mekah.
Malah peluang perlu diambil sebaik sahaja
baginda mematuhi seperti mana syarat Perjanjian Hudaibiah itu sendiri yang
membenarkan umat Islam masuk ke Mekah pada tahun berikutnya selepas
termeterainya Perjanjian itu.
Maka menjelang bulan Zulkaedah tahun ke-7
Hijrah baginda mengajak para pengikutnya untuk bersama-sama dengannya untuk
kembali ke Mekah, semata-mata untuk melaksanakan ibadatUmratul Qada, menyempurna-
kan ibadat umrah yang tertangguh sejak setahun yang lalu.
Keutamaan untuk bersama baginda ke Mekah
itu adalah mereka yang pernah bersama-sama dengan baginda dalam cubaan memasuki
Mekah sehingga membawa kepada perjanjian Hudaibiah pada tahun lalu.
Peluang seperti ini sememangnya suatu
berita paling gembira dan menarik buat umat Islam. Mereka sebagaimana
Rasulullah sendiri yang sangat merindui Kaabah dan Mekah.
Ditambah, mereka baru sahaja beroleh harta
rampasan perang yang membolehkan mereka mampu ke Mekah untuk dijadikan bekal
perjalanan dan meninggalkan nafkah atau saraan kepada ahli keluarga yang
ditinggalkan di Madinah.
Jika sebelum ini hanya seramai 1,400
pengikut Islam yang bersama Rasulullah ke Mekah, kali ini seramai 2,000 umat
Islam tidak sabar-sabar untuk ke sana.
Lantaran itu, baginda meminta bantuan dua
orang sahabat, iaitu Abu Dzar al Ghifari dan Abu Rahmin Khaltum bin
Husain@Hushain untuk memangku jawatan baginda bagi memimpin, mentadbir dan yang
lebih penting menjaga keselamatan Madinah selama ketiadaan baginda.
Rombongan kali ini tidak sahaja dianggotai
oleh mereka yang menyempurnakan umrah seramai 100 orang lagi merupakan mereka
yang ditugaskan sebagai angkatan tentera berkuda bagi menjamin dan menjaga
keselamatan anggota rombongan, walaupun tindakan ini nanti menimbulkan
kemarahan kepada pihak Quraisy kerana seolah-olah Rasulullah mempunyai niat
untuk melancarkan perang terhadap mereka.
Sedangkan mengikut syarat, umat Islam hanya
dibenarkan membawa senjata musafir iaitu sebilah pedang bersarung yang
disisipkan di pinggang.
Ini kerana kata baginda; "Kita tidak
akan masuk ke Tanah Haram dengan senjata (tentera berkuda). Tetapi biarlah
senjata itu berdekatan dengan kita. Apabila pihak Quraisy menganggu kita,
senjata itu sudah berdekatan dengan kita."
Begitulah niat sebenar dan ada logiknya
baginda bertindak seperti itu.
Baginda juga membawa dan menandakan pada 60
ekor leher unta untuk dijadikan korban setelah selesai melakukan ibadat umrah
itu.
Berita satu rombongan besar dari Madinah
menuju ke Mekah itu tentu sahaja menimbulkan kegemparan kepada penduduk Mekah.
Walaupun baginda telah memakai pakaian
ihram bererti mereka benar-benar untuk bertujuan melakukan ibadat namun
penduduk Mekah sedar bahawa tidak mustahil akan berlaku sebarang pertumpahan
darah atas pelbagai persengketaan yang ada sebelum ini.
Sehinggakan pembesar Mekah meminta
mana-mana individu yang bimbang tidak dapat mengawal diri mereka daripada
bergaduh atau menganggu umat Islam untuk berada di luar Mekah, selama umat
Islam melakukan ibadat tersebut.
Sebenarnya berulang kali juga pihak Quraisy
Mekah menghantar wakil mereka bertemu dengan baginda bagi memastikan segala
syarat perjanjian dipatuhi sehinggalah mereka puas hati barulah Rasulullah dan
rombongannya dibenarkan masuk ke Mekah.
Tetapi dengan syarat, hanya untuk tempoh
tiga hari sahaja.
No comments:
Post a Comment