Oleh TUAN ASMAWI TUAN UMAR
SESEBUAH rumah tangga dewasa ini pastinya
akan dilanda kehangatan hanya dengan satu perkataan sahaja jika ia dilafazkan
oleh seorang suami iaitu poligami.
Barangkali ia satu perkataan yang agak taboo untuk
disebut, apatah lagi jika ia dialami sendiri oleh pasangan terbabit.
Tentunya ada sebab mengapa perasaan
sedemikian timbul setiap kali berdepan dengan suami yang mengamalkan pernikahan
secara poligami.
Faktor penyumbang paling popular yang akan
didengari daripada keluhan para isteri ialah wanita tidak ingin berkongsi kasih
dan kesukaran untuk suami meletakkan keadilan yang sebenar dalam menyantuni
para isterinya.
Ya, jika dewasa ini berkemungkinan tahap
kebenaran dan kesahihan faktor yang disuarakan ada kebenarannya disebabkan
bukan kerana ajaran Islam sedemikian akan tetapi kedangkalan umat Islam untuk
menghayati dan mengamalkannya dengan betul seperti kehendak agama Islam.
Umat Islam sepatutnya tidak mudah untuk
tersasar arah dalam mencari hala tuju sebagai panduan dalam kehidupan berumah
tangga untuk menyematkan ajaran Islam dalam segala aspek kehidupan termasuklah
kepada isu pernikahan secara poligami.
Justeru, sudah tentulah nyata kejahilan
kepada pengikut ajaran Nabi Muhammad SAW yang hanya memikirkan isu poligami
tidak lebih hanya sekadar memenuhi tuntutan syahwah haiwaniyyah semata-mata.
Sedangkan pada asalnya , ia mempunyai
matlamat yang lebih mega yang hanya difahami oleh mereka yang menekuni nas-nas
al-Quran dan hadis Rasulullah SAW serta realiti pendekatan dakwah Baginda
Rasulullah SAW.
Secara mudah untuk kita semua memahami ,
kehidupan keluarga mulia Rasulullah SAW, ia dapat dikategorikan kepada empat
fasa; pertamanya sewaktu zaman bujang baginda sehinggalah mendirikan rumah
tangga dengan Saidatina Khadijah binti Khuwailid, keduanya kehidupan baginda
dengan seorang permata hati Saidatina Khadijah RA antara umur 25 tahun hingga
53 tahun.
Ketiganya, baginda mendirikan rumah tangga
dengan lebih daripada seorang isteri ketika berumur antara 55 tahun hingga 60
tahun dan keempatnya baginda mengekalkan bilangan isteri yang ada iaitu ketika
baginda berumur 60 tahun sehinggalah baginda kembali menemui Allah SWT.
Pada hari ini dunia kehidupan rumah tangga
yang telah terlalu banyak berdepan dengan simpang-siurnya adalah disebabkan
kegagalan kedua-dua pihak, tidak boleh dipersalahkan sesiapa. Kesalahan di
pihak suami ialah dengan menjadikan perkahwinan poligaminya dengan cara yang
tidak ada ketelusan sehingga menjadikan seseorang suami itu sanggup untuk menipu
secara 'halal' dengan istilah tersendiri kerana dibimbangi timbulnya
'peperangan' yang maha hebat antara ketiga-tiga individu atau lebih.
Manakala, pihak isteri pula yang terlalu
sempit memahami definisi cinta, terus seolah-olah menganggap pernikahan secara
poligami itu adalah sesuatu yang bukan daripada ajaran dan perintah Allah SWT
yang boleh terlaksana atas seseorang individu berdasarkan kelayakan dan
keupayaan masing-masing dan faktor-faktor yang munasabah terhadapnya.
Jika kita renung dengan pemikiran yang
tidak disaluti emosi dan dendam, maka akan datang satu kesimpulan bahawa
sekiranya baginda bernikah semata-mata atas dorongan nafsu syahwat semata-mata,
justeru sudah tentu di zaman muda lagi baginda mempunyai banyak peluang untuk
mengamalkan pernikahan secara poligami.
Tambahan pula baginda bukan sahaja insan
mulia kesayangan umat malahan baginda adalah individu yang mendapat martabat
tinggi sebagai kekasih Allah SWT.
Oleh yang demikian , apa yang kita dapati
ialah baginda hanya berpoligami setelah baginda menjangkau usia 55 tahun iaitu
tidak lebih daripada 10 tahun daripada sisa hidup baginda di atas muka bumi
ini.
Apa yang jelas kepada kita ialah baginda
telah menunjukkan cara, sifat dan kaedah poligami yang adil dan berupaya
memberikan kemaslahatan kepada semua pihak. Perkara ini amat jelas jika diamati
kepada tujuan pernikahan baginda dengan semua para isterinya.
Kesimpulannya , sesuatu yang tidak begitu
sulit untuk memahami kaedah dan pendekatan baginda Rasulullah SAW dalam
menunjukkan kaedah terbaik pernikahan secara berpoligami dalam Islam.
Memang tidak dinafikan bahawa cemburu dan
dendam adalah dua elemen yang sentiasa menjadi tembok penghalang untuk kita
umat Islam memahaminya dengan jelas.
Apa pun memahami atau untuk tidak
memahaminya ia adalah satu keputusan yang orang lain tidak mampu memahat dalam
pemikiran secara paksaan tetapi ia seharusnya datang menerusi penghayatan
sebenar terhadap ajaran Islam yang Maha Suci.
No comments:
Post a Comment