Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD ALBAKRI
Tafsir Al-Quran & Asbabun Nuzul
SAYID Qutub berkata: Dalam situasi yang
hina dan tiada harapan di akhirat itu, Allah SWT kembalikan mereka kepada
kedudukan mereka di dunia semasa peluang terbuka kepada mereka sebelum mereka
menghadapi situasi di akhirat.
Mereka bukan sahaja bertindak menghalangi
dakwah dan berpaling daripadanya, malah mereka lari daripada hidayah, daripada
kebaikan dan daripada saranan-saranan yang membawa kepada keselamatan yang
ditawarkan kepada mereka.
Allah SWT melukiskan keadaan mereka dengan
satu gambaran yang lucu dan aneh.
Firman Allah SWT: Maka mengapa mereka
(orang-orang kafir) berpaling daripada peringatan (Allah)? (al-Mudassir:
49)
Muqatil berkata: Mereka tidak menerima
kerana dua sebab:
* Keingkaran dan menolak al-Quran.
* Mereka tidak mengamalkan isi
kandungannya.
Ibnu Kathir berkata: Mengapa orang-orang
kafir itu berpaling daripada apa yang telah diserukan Nabi SAW kepada mereka dan
juga berpaling daripada peringatan.
Firman Allah SWT: Seakan-akan mereka
itu keldai liar yang lari terkejut. Lari daripada singa. (al-Mudassir: 50-51)
Al-Maraghi berkata: Bandingan mereka yang
berpaling daripada al-Quran yang tidak mahu mendengar nasihat yang terkandung
di dalamnya, di samping melarikan diri daripadanya laksana keldai-keldai yang
liar, lari dengan lintang pukang lantaran terkejut.
Di sini terdapat penghinaan tentang keadaan
mereka dan persaksian terhadap kejahilan mereka.
Ibnu Kathir berkata: Seakan-akan mereka
lari daripada kebenaran dan penolakan terhadapnya seperti keldai liar ketika
melarikan diri daripada singa yang memburunya.
Ibnu Jauzi dalam tafsirnya menyebut banyak
pendapat berkenaan dengan maksud qaswarahantaranya:
* Singa seperti riwayat Yusuf bin Mihran.
* Pemanah-pemanah seperti riwayat 'Ata yang
juga pendapat Mujahid, Qatadah, ad-Dahak, Muqatil dan Ibnu Kaisan.
* Iaitu tali-tali bagi pemburu, inilah
riwayat Ikrimah daripada Ibnu Abbas.
* Lelaki-lelaki yang gagah seperti riwayat
Abu Hamzah daripada Ibnu Abbas.
* Orang yang menjadi kepercayaan seperti
riwayat 'Ata juga.
* Iaitu kegelapan dan malam seperti
pendapat Ikrimah.
* Iaitu anak panah dan busurnya seperti
pendapat Qatadah.
Sayid Qutub berkata: Itulah pena yang unik
yang melukiskan pemandangan ini dan merakamkannya di tengah alam buana yang
dapat dilihat oleh semua orang dan membuat mereka merasa malu dan enggan
dilukiskan seperti itu serta membuatkan orang-orang yang lari dan berpaling
daripada hidayah ini menyembunyikan diri mereka kerana terlalu malu.
Mereka memperlahankan gerak lari dan
palingan mereka kerana takut ditangkap oleh penggambaran yang begitu hidup dan
kasar.
Firman Allah SWT: Bahkan tiap-tiap
orang daripada mereka berkehendak supaya diberikan kepadanya lembaran-lembaran
yang terbuka. (al-Mudassir: 52)
Ibnu Abbas berkata: Sesungguhnya orang
Musyrik mengatakan: "Jika Muhammad itu benar, hendaklah dia mendatangkan
kepada setiap orang daripada kami sebuah lembaran yang di dalamnya mengandungi
kebebasan Muhammad dari neraka."
Ibnu Kathir berkata: Setiap orang Musyrik
menginginkan agar al-Kitab diturunkan kepada mereka, seperti yang diturunkan
kepada Nabi SAW.
Penutup
Penulis menutup perbincangan ini dengan
meminjam kata-kata Sayid Qutub antara lain katanya: Mereka tidak mungkin
menentang kehendak Allah SWT dengan kehendak mereka dan mereka tidak bergerak
ke suatu hala melainkan dengan iradat Allah yang menentukan gerak dan hala
mereka.
Allah itulah Tuhan yang layak menerima takwa
daripada para hamba-Nya dan mereka dituntut supaya bertakwa kepada-Nya. Dan Dia
juga yang layak memberi keampunan kepada hamba-Nya mengikut kehendak-Nya.
Takwa itulah yang melayakkan seseorang
menerima keampunan Allah SWT dan hanya Allah sahaja yang berhak menerima takwa
dan mengurniakan keampunan.
Semoga kita mendapat keampunan Allah yang
melayakkan kita menghuni syurga-Nya.
No comments:
Post a Comment