Kejadian gempa bumi yang berlaku adalah sebahagian daripada bukti kekuasaan Allah, sekali gus mengatasi kecanggihan teknologi moden masa kini. - Gambar hiasan |
Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD ALBAKRI
Tafsir Al-Quran & Asbabun Nuzul
SURAH ini diturunkan selepas surah al-Qari'ah. Keseluruhan ayatnya berjumlah 40
ayat. Ia termasuk dalam kategori surah Makkiah.
Hubungan surah ini dengan surah yang
sebelumnya, bahawa di dalam surah sebelumnya ada menyebutkan tentang firman
Allah SWT yang bermaksud: Sebenarnya (bukan kerana kemahuan mereka tidak
berhasil) bahkan mereka (tidak percaya) dan tidak takut akan hari akhirat. (al-Mudassir:
53)
Mereka tidak berasa takut dengan kedatangan
hari akhirat itu disebabkan keingkaran tentang kebangkitan semula.
Manakala dalam surah ini pula terdapat
dalil tentang hari kebangkitan yang disebutkan dengan cara yang sempurna
sehingga digambarkan hari Kiamat itu dengan segala kengeriannya.
Kemudian digambarkan pula apa yang berlaku
sebelum terjadinya hari Kiamat, iaitu keluarnya roh dari badan. Dan disebutkan
juga apa yang berlaku sebelum itu iaitu penciptaan yang pertama.
Firman Allah SWT: Aku bersumpah demi
hari Kiamat. Dan Aku bersumpah dengan jiwa yang amat menyesali (dirinya
sendiri). (al-Qiyamah: 1-2)
Al-Farra' berkata: "Tidak ada nafsu
yang baik dan buruk kecuali ia mencela dirinya. Jika ia mengerjakan kebaikan,
ia mengatakan 'mengapa aku tidak memperbanyakannya'. Sebaliknya jika ia mengerjakan
keburukan, ia mengatakan 'seandainya aku tidak melakukannya'. Gambaran ini
menunjukkan pujian terhadap jiwa dan boleh bersumpah dengan jiwa."
Sumpah Allah SWT dengan hari Kiamat itu
untuk membesarkan dan menghormati keadaannya. Allah SWT sahaja boleh bersumpah
dengan apa yang dikehendaki-Nya daripada makhluk-Nya.
Said Ibnu Jubair berkata: "Aku
bertanya kepada Ibnu Abbas tentang firman Allah SWT: Aku bersumpah dengan
hari Kiamat. Dia menjawab: Tuhanmu bersumpah dengan apa yang dikehendaki-Nya
daripada makhluk-Nya."
Qatadah berkata: " Aku bersumpah
dengan keduanya secara keseluruhan."
Ibnu Jarir berkata: "Yang lebih dekat
dengan lahiriah ayat bahawa jiwa mencela pemiliknya atas kebaikan dan keburukan
serta menyesali segala perkara yang telah berlalu."
Firman Allah SWT: Apakah manusia
mengira, bahawa kami tidak akan mengumpulkan (kembali) tulang belulangnya?
Bukan demikian, sebenarnya kami kuasa menyusun (kembali) jari jemarinya dengan
sempurna. (al-Qiyamah: 3-4)
Al-Maraghi berkata: "Allah SWT dapat
mengumpulkan semua tulang-temulang, menyusun dengan sempurna dan mengembalikan
seperti dalam keadaan asal selepas tulang-temulang itu bercerai-berai dan
bertebaran di dasar lautan atau di padang pasir yang luas, mahupun di mana-mana
tempat. Allah SWT juga dapat meratakan hujung kedua-dua tangan dan kakinya.
Allah SWT jadikan kedua-duanya itu menjadi satu, seperti kuku unta, keldai dan
sebagainya."
Ibnu Kathir berkata: "Apakah pada hari
Kiamat kelak manusia akan mengira bahawa Kami (Allah) tidak akan mampu mengembalikan
sekali gus dan mengumpulkan tulang-belulangnya dari tempat yang
terpisah-pisah?"
Said bin Jubair dan al-'Aufi berkata
daripada Ibnu Abbas: "Kami (Allah) mampu membuatnya beralas kaki ataupun
tidak beralas kaki."
Sayid Qutub berkata: "Yang menjadi
masalah kesedaran kaum musyrikin ialah kesulitan mereka untuk memikirkan
kemungkinan tulang-tulang yang telah hancur reput di dalam tanah itu dapat
dikumpulkan kembali untuk menghidupkan semula manusia yang telah mati. Mungkin
masalah ini masih menjadi masalah kepada setengah-setengah manusia sehingga
hari ini."
Ayat ini juga menerangkan tentang proses
penyusunan semula jari-jari yang merupakan proses pembentukkan semula seseorang
manusia dengan sehalus-halus dan serapi-rapinya. Dan penyusunan semula itu dilakukan
dengan sempurna.
Firman Allah SWT: Bahkan manusia itu
hendak membuat maksiat terus menerus. (al-Qiyamah: 5)
Al-Maraghi berkata: "Allah SWT beralih
daripada perbincangan tentang orang yang berprasangka itu, kepada pemberitahuan
tentang keadaan orang yang berprasangka tadi, seolah-olah dikatakan:
"Tinggalkan mencacinya kerana dia telah sampai kepada tahap, dia ingin
meneruskan kemaksiatannya pada masa akan datang dan tidak ingin
meninggalkannya."
Said mengatakan daripada Ibnu Abbas: Iaitu
berjalan terus.
Al-Aufi mengatakan daripada Ibnu Abbas juga
iaitu angan-angan.
Manusia berkata: "Aku akan melakukan
ini dan kemudian akan bertaubat sebelum hari kiamat."
Ali bin Abi Talhah menceritakan daripada
Ibnu Abbas iaitu orang kafir yang mendustakan hari perhitungan.
Firman Allah SWT: Ia berkata: Bilakah
hari kiamat itu? (al-Qiyamah: 6)
Menurut Al-Maraghi, mereka mengingkari hari
kebangkitan lantaran dua perkara berikut:
1. Kekaburan yang wujud dalam pemikiran,
seperti ucapan mereka yang mengatakan bahawa anggota tubuh ini, apabila telah
bercerai-berai dan bercampur-aduk dengan tanah serta berserakan di bahagian
timur dan barat bumi, maka bagaimana mungkin untuk dibeza-bezakan dan
dikembalikan semula keadaannya yang asal itu.
2. Sentiasa ingin berada dalam kenikmatan
dan suka menurut nafsu syahwat sehingga orang tidak mahu mengakui kedatangan
hari perhimpunan dan kebangkitan, supaya kenikmatannya itu tidak terganggu.
Ibnu Kathir berkata: " Dia bertanya,
bilakah hari Kiamat itu tiba? Pertanyaan ini menuju ke arah menganggap mustahil
berlaku kejadian hari Kiamat dan mendustakan keberadaannya."
Sayid Qutub berkata: "Pertanyaan
dengan menggunakan kata-kata ayyana (bilakah) yang bernada panjang
itu menyarankan betapa jauhnya bagi mereka kemungkinan berlakunya hari Kiamat
itu. Ini sesuai dengan keinginan mereka untuk terus melakukan kejahatan dan
maksiat tanpa diganggu dan dihalang oleh bayang-bayang kebangkitan semula atau
bayang-bayang akhirat. Sebenarnya akhirat itu merupakan pengawal nafsu
kejahatan dan penghalang hati yang ingin melakukan maksiat, sedangkan manusia
mahu menghapuskan pengawal dan penghalang ini supaya mereka bebas melakukan
kejahatan dan maksiat tanpa memperhitungkan hari hisab."
Dalam surah yang kita bincangkan di atas
jelas menunjukkan betapa berkuasanya Tuhan di dalam mengatur kejadian dan
ciptaan-Nya yang Maha Agung. Allah SWT boleh melakukan apa sahaja, sedangkan
manusia dengan sifatnya yang lemah kadang-kadang terbabas dalam melayari
bahtera kehidupan sehingga melanggar perintah dan arahan Allah. Semoga kita
menjadi hamba-Nya yang sentiasa taat dan patuh terhadap perintah-Nya.
No comments:
Post a Comment