Oleh Sharifah Haayati
2012/04/28
Islam mengajar umat selesai masalah dengan
baik selagi tidak bercanggah hukum syarak
TEKANAN boleh datang dan pergi, ibarat angin yang bertiup, ibarat roda yang
berpusing. Walaupun, tekanan boleh berlaku bila-bila masa, di mana saja dan
mudah pula menjejaskan emosi, ia perlu difahami dari perspektif yang betul
supaya kita tidak menyalahkan takdir dan mengambil tindakan silap.
Allah berfirman yang bermaksud: “Dan Kami akan menguji kamu dengan keburukan
dan kebaikan sebagai cubaan (yang sebenarnya). Dan hanya kepada Kamilah kamu
dikembalikan.” (Surah al-Anbiya, ayat 35)
Sebagai ujian daripada Allah, tekanan mampu memberikan sekurang-kurangnya tiga
nikmat kebaikan iaitu kebaikan sebagai penebus dosa, pengukur kesabaran dan
batu loncatan untuk mencapai kejayaan lebih tinggi.
Ketiga-tiga nikmat ini jika dihayati akan menyuburkan sifat sabar, reda dan
syukur yang menjadi baja menuburkan daya tahan dalaman diri. Dengan itu, kita
perlu sentiasa berfikiran positif dan menghadapinya dengan penuh kekuatan serta
kebijaksanaan.
Tekanan di pejabat antaranya berpunca daripada bebanan kerja yang banyak, waktu
tidak menentu, hubungan kurang baik dengan majikan atau staf, tuntutan dan
kerenah pihak pelanggan serta masalah infrastruktur di pejabat.
Malah, kajian menunjukkan semakin tinggi jawatan seseorang pegawai, semakin
tinggi juga kadar tekanannya berbanding mereka yang dalam kumpulan sokongan. Ada kala, masalah di
tempat kerja dibawa ke rumah atau masalah di rumah dibawa ke tempat kerja
menyebabkan tahap tekanan meningkatkan dan ‘menjangkiti’ orang lain.
Senario ini amat membimbangkan kerana ia boleh menjejaskan diri individu,
hubungan keluarga, masyarakat dan yang paling utama ibadat kepada Allah SWT.
Dalam menangani tekanan secara sihat, pelbagai daya tindak boleh dilakukan
berasaskan amalan Rasulullah dan orang soleh.
Ada yang mengurangkan tekanan dengan cara beriadah, bersiar-siar di hujung
minggu, balik kampung, mendapatkan tidur yang cukup, menonton televisyen,
memasak masakan kegemaran, menghias rumah, berkebun dan menghadiri aktiviti
sosial.
Semua cara ini sebenarnya boleh dilakukan untuk mengurangkan tekanan asalkan
kita tidak lupa menjaga dua standard kualitinya iaitu syariah dan manfaat.
Mematuhi kualiti syariah bererti apa saja cara yang kita pilih untuk mengurangi
atau menangani tekanan hendaklah tidak bercanggah dengan hukum syarak seperti
menghilangkan tekanan dengan amalan pemujaan kepada kuasa ghaib atau sihir.
Tujuannya mententeramkan jiwa, membalas dendam terhadap individu yang menyakiti
dan menjatuhkan orang lain. Perbuatan menghilangkan tekanan dengan cara
berunsur syirik bukan saja menyalahi syarak malah terjerumus dalam dosa besar.
Kesan tekanan sebeginilah yang perlu kita bimbang merebak dalam kehidupan
masyarakat. Allah SWT mengajar Lukman al-Hakim untuk berkata kepada anaknya:
“Sesungguhnya mempersekutukan (Allah) adalah benar-benar suatu kezaliman yang
besar.” (Surah Luqman, ayat 13)
Malah Allah SWT memberikan peringatan jelas mengenai usaha manusia dan supaya
meletakkan keyakinan jitu terhadap kuasa Allah SWT yang Maha Berkuasa memberikan
kebaikan dan kemudaratan kepada hamba-Nya.
Firman Allah yang bermaksud: “Jika Allah menimpakan sesuatu kemudaratan
kepadamu, maka tidak ada yang dapat menghilangkannya kecuali Dia. Dan jika
Allah menghendaki kebaikan bagi kamu, maka tidak ada yang dapat menolak
kurnia-Nya. Dia memberikan kebaikan itu kepada siapa yang dikehendakinya.”
(Surah Yunus, ayat 107)
Ada juga yang menghilangkan tekanan dengan melakukan perbuatan menyalahi
syariat seperti berjudi, mencuri, menipu atau menjalankan kerja tidak halal
seperti pelacuran, perniagaan dan pelaburan mengandungi unsur riba.
Tujuannya untuk menyelesaikan masalah kewangan dan mendapat keuntungan yang
banyak dengan mudah. Malah, cara lain yang masih berlaku adalah cubaan
mencederakan dan membunuh diri akibat kekecewaan.
Mematuhi kualiti manfaat bererti apa juga cara yang dilakukan hendaklah tidak
membawa mudarat seperti mengambil dan mengedar dadah, pil khayal, minuman keras
dan berfoya-foya.
Firman Allah yang bermaksud: “(Mereka bertanya kepadamu Muhammad) mengenai arak
dan judi. Katakanlah pada keduanya ada dosa besar dan ada pula beberapa manfaat
bagi manusia, tetapi dosa keduanya lebih besar dari manfaatnya.” (Surah
al-Baqarah, ayat 219)
Begitu juga jika caranya baik tetapi dilakukan dengan berlebih-lebihan sehingga
membawa mudarat, ia bertentangan dengan standard piawaian bertindak Islam.
Seperti menghilangkan tekanan hingga melalaikan tanggungjawab sesama manusia.
Justeru, perhatikan kedua-dua piawaian kualiti bertindak ini dan berwaspadalah dalam
setiap cara kita menangani tekanan supaya ia dapat ditukar menjadi suatu
kekuatan dan kehidupan kita mendapat kurniaan serta rahmat Allah.
Penulis ialah pensyarah di Jabatan Siasah Syariyyah, Akademi Pengajian Islam,
Universiti Malaya (UM)
No comments:
Post a Comment