بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Saturday, May 19, 2012

Mendustakan al-Quran umpama keldai




Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD ALBAKRI

Tafsir Al-Quran & Asbabun Nuzul

SAYID Qutub berkata: Dalam situasi yang hina dan tiada harapan di akhirat itu, Allah SWT kembalikan mereka kepada kedudukan mereka di dunia semasa peluang terbuka kepada mereka sebelum mereka menghadapi situasi di akhirat.

Mereka bukan sahaja bertindak menghalangi dakwah dan berpaling daripadanya, malah mereka lari daripada hidayah, daripada kebaikan dan daripada saranan-saranan yang membawa kepada keselamatan yang ditawarkan kepada mereka.

Allah SWT melukiskan keadaan mereka dengan satu gambaran yang lucu dan aneh.

Firman Allah SWT: Maka mengapa mereka (orang-orang kafir) berpaling daripada peringatan (Allah)? (al-Mudassir: 49)

Muqatil berkata: Mereka tidak menerima kerana dua sebab:

* Keingkaran dan menolak al-Quran.
* Mereka tidak mengamalkan isi kandungannya.

Ibnu Kathir berkata: Mengapa orang-orang kafir itu berpaling daripada apa yang telah diserukan Nabi SAW kepada mereka dan juga berpaling daripada peringatan.

Firman Allah SWT: Seakan-akan mereka itu keldai liar yang lari terkejut. Lari daripada singa. (al-Mudassir: 50-51)

Al-Maraghi berkata: Bandingan mereka yang berpaling daripada al-Quran yang tidak mahu mendengar nasihat yang terkandung di dalamnya, di samping melarikan diri daripadanya laksana keldai-keldai yang liar, lari dengan lintang pukang lantaran terkejut.

Di sini terdapat penghinaan tentang keadaan mereka dan persaksian terhadap kejahilan mereka.
Ibnu Kathir berkata: Seakan-akan mereka lari daripada kebenaran dan penolakan terhadapnya seperti keldai liar ketika melarikan diri daripada singa yang memburunya.

Ibnu Jauzi dalam tafsirnya menyebut banyak pendapat berkenaan dengan maksud qaswarahantaranya:

* Singa seperti riwayat Yusuf bin Mihran.
* Pemanah-pemanah seperti riwayat 'Ata yang juga pendapat Mujahid, Qatadah, ad-Dahak, Muqatil dan Ibnu Kaisan.
* Iaitu tali-tali bagi pemburu, inilah riwayat Ikrimah daripada Ibnu Abbas.
* Lelaki-lelaki yang gagah seperti riwayat Abu Hamzah daripada Ibnu Abbas.
* Orang yang menjadi kepercayaan seperti riwayat 'Ata juga.
* Iaitu kegelapan dan malam seperti pendapat Ikrimah.
* Iaitu anak panah dan busurnya seperti pendapat Qatadah.

Sayid Qutub berkata: Itulah pena yang unik yang melukiskan pemandangan ini dan merakamkannya di tengah alam buana yang dapat dilihat oleh semua orang dan membuat mereka merasa malu dan enggan dilukiskan seperti itu serta membuatkan orang-orang yang lari dan berpaling daripada hidayah ini menyembunyikan diri mereka kerana terlalu malu.

Mereka memperlahankan gerak lari dan palingan mereka kerana takut ditangkap oleh penggambaran yang begitu hidup dan kasar.

Firman Allah SWT: Bahkan tiap-tiap orang daripada mereka berkehendak supaya diberikan kepadanya lembaran-lembaran yang terbuka. (al-Mudassir: 52)

Ibnu Abbas berkata: Sesungguhnya orang Musyrik mengatakan: "Jika Muhammad itu benar, hendaklah dia mendatangkan kepada setiap orang daripada kami sebuah lembaran yang di dalamnya mengandungi kebebasan Muhammad dari neraka."

Ibnu Kathir berkata: Setiap orang Musyrik menginginkan agar al-Kitab diturunkan kepada mereka, seperti yang diturunkan kepada Nabi SAW.

Penutup

Penulis menutup perbincangan ini dengan meminjam kata-kata Sayid Qutub antara lain katanya: Mereka tidak mungkin menentang kehendak Allah SWT dengan kehendak mereka dan mereka tidak bergerak ke suatu hala melainkan dengan iradat Allah yang menentukan gerak dan hala mereka.

Allah itulah Tuhan yang layak menerima takwa daripada para hamba-Nya dan mereka dituntut supaya bertakwa kepada-Nya. Dan Dia juga yang layak memberi keampunan kepada hamba-Nya mengikut kehendak-Nya.

Takwa itulah yang melayakkan seseorang menerima keampunan Allah SWT dan hanya Allah sahaja yang berhak menerima takwa dan mengurniakan keampunan.

Semoga kita mendapat keampunan Allah yang melayakkan kita menghuni syurga-Nya.

Rasulullah SAW dan poligami



Oleh TUAN ASMAWI TUAN UMAR

SESEBUAH rumah tangga dewasa ini pastinya akan dilanda kehangatan hanya dengan satu perkataan sahaja jika ia dilafazkan oleh seorang suami iaitu poligami.

Barangkali ia satu perkataan yang agak taboo untuk disebut, apatah lagi jika ia dialami sendiri oleh pasangan terbabit.

Tentunya ada sebab mengapa perasaan sedemikian timbul setiap kali berdepan dengan suami yang mengamalkan pernikahan secara poligami.

Faktor penyumbang paling popular yang akan didengari daripada keluhan para isteri ialah wanita tidak ingin berkongsi kasih dan kesukaran untuk suami meletakkan keadilan yang sebenar dalam menyantuni para isterinya.

Ya, jika dewasa ini berkemungkinan tahap kebenaran dan kesahihan faktor yang disuarakan ada kebenarannya disebabkan bukan kerana ajaran Islam sedemikian akan tetapi kedangkalan umat Islam untuk menghayati dan mengamalkannya dengan betul seperti kehendak agama Islam.

Umat Islam sepatutnya tidak mudah untuk tersasar arah dalam mencari hala tuju sebagai panduan dalam kehidupan berumah tangga untuk menyematkan ajaran Islam dalam segala aspek kehidupan termasuklah kepada isu pernikahan secara poligami.

Justeru, sudah tentulah nyata kejahilan kepada pengikut ajaran Nabi Muhammad SAW yang hanya memikirkan isu poligami tidak lebih hanya sekadar memenuhi tuntutan syahwah haiwaniyyah semata-mata.

Sedangkan pada asalnya , ia mempunyai matlamat yang lebih mega yang hanya difahami oleh mereka yang menekuni nas-nas al-Quran dan hadis Rasulullah SAW serta realiti pendekatan dakwah Baginda Rasulullah SAW.

Secara mudah untuk kita semua memahami , kehidupan keluarga mulia Rasulullah SAW, ia dapat dikategorikan kepada empat fasa; pertamanya sewaktu zaman bujang baginda sehinggalah mendirikan rumah tangga dengan Saidatina Khadijah binti Khuwailid, keduanya kehidupan baginda dengan seorang permata hati Saidatina Khadijah RA antara umur 25 tahun hingga 53 tahun.

Ketiganya, baginda mendirikan rumah tangga dengan lebih daripada seorang isteri ketika berumur antara 55 tahun hingga 60 tahun dan keempatnya baginda mengekalkan bilangan isteri yang ada iaitu ketika baginda berumur 60 tahun sehinggalah baginda kembali menemui Allah SWT.

Pada hari ini dunia kehidupan rumah tangga yang telah terlalu banyak berdepan dengan simpang-siurnya adalah disebabkan kegagalan kedua-dua pihak, tidak boleh dipersalahkan sesiapa. Kesalahan di pihak suami ialah dengan menjadikan perkahwinan poligaminya dengan cara yang tidak ada ketelusan sehingga menjadikan seseorang suami itu sanggup untuk menipu secara 'halal' dengan istilah tersendiri kerana dibimbangi timbulnya 'peperangan' yang maha hebat antara ketiga-tiga individu atau lebih.

Manakala, pihak isteri pula yang terlalu sempit memahami definisi cinta, terus seolah-olah menganggap pernikahan secara poligami itu adalah sesuatu yang bukan daripada ajaran dan perintah Allah SWT yang boleh terlaksana atas seseorang individu berdasarkan kelayakan dan keupayaan masing-masing dan faktor-faktor yang munasabah terhadapnya.

Jika kita renung dengan pemikiran yang tidak disaluti emosi dan dendam, maka akan datang satu kesimpulan bahawa sekiranya baginda bernikah semata-mata atas dorongan nafsu syahwat semata-mata, justeru sudah tentu di zaman muda lagi baginda mempunyai banyak peluang untuk mengamalkan pernikahan secara poligami.

Tambahan pula baginda bukan sahaja insan mulia kesayangan umat malahan baginda adalah individu yang mendapat martabat tinggi sebagai kekasih Allah SWT.

Oleh yang demikian , apa yang kita dapati ialah baginda hanya berpoligami setelah baginda menjangkau usia 55 tahun iaitu tidak lebih daripada 10 tahun daripada sisa hidup baginda di atas muka bumi ini.

Apa yang jelas kepada kita ialah baginda telah menunjukkan cara, sifat dan kaedah poligami yang adil dan berupaya memberikan kemaslahatan kepada semua pihak. Perkara ini amat jelas jika diamati kepada tujuan pernikahan baginda dengan semua para isterinya.

Kesimpulannya , sesuatu yang tidak begitu sulit untuk memahami kaedah dan pendekatan baginda Rasulullah SAW dalam menunjukkan kaedah terbaik pernikahan secara berpoligami dalam Islam.

Memang tidak dinafikan bahawa cemburu dan dendam adalah dua elemen yang sentiasa menjadi tembok penghalang untuk kita umat Islam memahaminya dengan jelas.

Apa pun memahami atau untuk tidak memahaminya ia adalah satu keputusan yang orang lain tidak mampu memahat dalam pemikiran secara paksaan tetapi ia seharusnya datang menerusi penghayatan sebenar terhadap ajaran Islam yang Maha Suci.

Umratul Qada penawar kerinduan umat Islam


Susunan SITI AINIZA KAMSARI



KINI setelah melalui pelbagai liku-liku perjalanan yang getir terutamanya menghadapi Perang Khaibar dan memerangi puak-puak Arab yang bangun menentang, maka genaplah setahun selepas termeterainya Perjanjian Hudaibiah.

Tempoh setahun ini sudah cukup membuatkan baginda menahan rindu terhadap Mekah dan setelah setahun itu, tiada apa lagi yang boleh menghalang untuk baginda ke Mekah.

Malah peluang perlu diambil sebaik sahaja baginda mematuhi seperti mana syarat Perjanjian Hudaibiah itu sendiri yang membenarkan umat Islam masuk ke Mekah pada tahun berikutnya selepas termeterainya Perjanjian itu.

Maka menjelang bulan Zulkaedah tahun ke-7 Hijrah baginda mengajak para pengikutnya untuk bersama-sama dengannya untuk kembali ke Mekah, semata-mata untuk melaksanakan ibadatUmratul Qada, menyempurna- kan ibadat umrah yang tertangguh sejak setahun yang lalu.

Keutamaan untuk bersama baginda ke Mekah itu adalah mereka yang pernah bersama-sama dengan baginda dalam cubaan memasuki Mekah sehingga membawa kepada perjanjian Hudaibiah pada tahun lalu.

Peluang seperti ini sememangnya suatu berita paling gembira dan menarik buat umat Islam. Mereka sebagaimana Rasulullah sendiri yang sangat merindui Kaabah dan Mekah.

Ditambah, mereka baru sahaja beroleh harta rampasan perang yang membolehkan mereka mampu ke Mekah untuk dijadikan bekal perjalanan dan meninggalkan nafkah atau saraan kepada ahli keluarga yang ditinggalkan di Madinah.

Jika sebelum ini hanya seramai 1,400 pengikut Islam yang bersama Rasulullah ke Mekah, kali ini seramai 2,000 umat Islam tidak sabar-sabar untuk ke sana.

Lantaran itu, baginda meminta bantuan dua orang sahabat, iaitu Abu Dzar al Ghifari dan Abu Rahmin Khaltum bin Husain@Hushain untuk memangku jawatan baginda bagi memimpin, mentadbir dan yang lebih penting menjaga keselamatan Madinah selama ketiadaan baginda.

Rombongan kali ini tidak sahaja dianggotai oleh mereka yang menyempurnakan umrah seramai 100 orang lagi merupakan mereka yang ditugaskan sebagai angkatan tentera berkuda bagi menjamin dan menjaga keselamatan anggota rombongan, walaupun tindakan ini nanti menimbulkan kemarahan kepada pihak Quraisy kerana seolah-olah Rasulullah mempunyai niat untuk melancarkan perang terhadap mereka.

Sedangkan mengikut syarat, umat Islam hanya dibenarkan membawa senjata musafir iaitu sebilah pedang bersarung yang disisipkan di pinggang.

Ini kerana kata baginda; "Kita tidak akan masuk ke Tanah Haram dengan senjata (tentera berkuda). Tetapi biarlah senjata itu berdekatan dengan kita. Apabila pihak Quraisy menganggu kita, senjata itu sudah berdekatan dengan kita."

Begitulah niat sebenar dan ada logiknya baginda bertindak seperti itu.

Baginda juga membawa dan menandakan pada 60 ekor leher unta untuk dijadikan korban setelah selesai melakukan ibadat umrah itu.

Berita satu rombongan besar dari Madinah menuju ke Mekah itu tentu sahaja menimbulkan kegemparan kepada penduduk Mekah.

Walaupun baginda telah memakai pakaian ihram bererti mereka benar-benar untuk bertujuan melakukan ibadat namun penduduk Mekah sedar bahawa tidak mustahil akan berlaku sebarang pertumpahan darah atas pelbagai persengketaan yang ada sebelum ini.

Sehinggakan pembesar Mekah meminta mana-mana individu yang bimbang tidak dapat mengawal diri mereka daripada bergaduh atau menganggu umat Islam untuk berada di luar Mekah, selama umat Islam melakukan ibadat tersebut.

Sebenarnya berulang kali juga pihak Quraisy Mekah menghantar wakil mereka bertemu dengan baginda bagi memastikan segala syarat perjanjian dipatuhi sehinggalah mereka puas hati barulah Rasulullah dan rombongannya dibenarkan masuk ke Mekah.

Tetapi dengan syarat, hanya untuk tempoh tiga hari sahaja.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...