بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Saturday, May 19, 2012

Umratul Qada penawar kerinduan umat Islam


Susunan SITI AINIZA KAMSARI



KINI setelah melalui pelbagai liku-liku perjalanan yang getir terutamanya menghadapi Perang Khaibar dan memerangi puak-puak Arab yang bangun menentang, maka genaplah setahun selepas termeterainya Perjanjian Hudaibiah.

Tempoh setahun ini sudah cukup membuatkan baginda menahan rindu terhadap Mekah dan setelah setahun itu, tiada apa lagi yang boleh menghalang untuk baginda ke Mekah.

Malah peluang perlu diambil sebaik sahaja baginda mematuhi seperti mana syarat Perjanjian Hudaibiah itu sendiri yang membenarkan umat Islam masuk ke Mekah pada tahun berikutnya selepas termeterainya Perjanjian itu.

Maka menjelang bulan Zulkaedah tahun ke-7 Hijrah baginda mengajak para pengikutnya untuk bersama-sama dengannya untuk kembali ke Mekah, semata-mata untuk melaksanakan ibadatUmratul Qada, menyempurna- kan ibadat umrah yang tertangguh sejak setahun yang lalu.

Keutamaan untuk bersama baginda ke Mekah itu adalah mereka yang pernah bersama-sama dengan baginda dalam cubaan memasuki Mekah sehingga membawa kepada perjanjian Hudaibiah pada tahun lalu.

Peluang seperti ini sememangnya suatu berita paling gembira dan menarik buat umat Islam. Mereka sebagaimana Rasulullah sendiri yang sangat merindui Kaabah dan Mekah.

Ditambah, mereka baru sahaja beroleh harta rampasan perang yang membolehkan mereka mampu ke Mekah untuk dijadikan bekal perjalanan dan meninggalkan nafkah atau saraan kepada ahli keluarga yang ditinggalkan di Madinah.

Jika sebelum ini hanya seramai 1,400 pengikut Islam yang bersama Rasulullah ke Mekah, kali ini seramai 2,000 umat Islam tidak sabar-sabar untuk ke sana.

Lantaran itu, baginda meminta bantuan dua orang sahabat, iaitu Abu Dzar al Ghifari dan Abu Rahmin Khaltum bin Husain@Hushain untuk memangku jawatan baginda bagi memimpin, mentadbir dan yang lebih penting menjaga keselamatan Madinah selama ketiadaan baginda.

Rombongan kali ini tidak sahaja dianggotai oleh mereka yang menyempurnakan umrah seramai 100 orang lagi merupakan mereka yang ditugaskan sebagai angkatan tentera berkuda bagi menjamin dan menjaga keselamatan anggota rombongan, walaupun tindakan ini nanti menimbulkan kemarahan kepada pihak Quraisy kerana seolah-olah Rasulullah mempunyai niat untuk melancarkan perang terhadap mereka.

Sedangkan mengikut syarat, umat Islam hanya dibenarkan membawa senjata musafir iaitu sebilah pedang bersarung yang disisipkan di pinggang.

Ini kerana kata baginda; "Kita tidak akan masuk ke Tanah Haram dengan senjata (tentera berkuda). Tetapi biarlah senjata itu berdekatan dengan kita. Apabila pihak Quraisy menganggu kita, senjata itu sudah berdekatan dengan kita."

Begitulah niat sebenar dan ada logiknya baginda bertindak seperti itu.

Baginda juga membawa dan menandakan pada 60 ekor leher unta untuk dijadikan korban setelah selesai melakukan ibadat umrah itu.

Berita satu rombongan besar dari Madinah menuju ke Mekah itu tentu sahaja menimbulkan kegemparan kepada penduduk Mekah.

Walaupun baginda telah memakai pakaian ihram bererti mereka benar-benar untuk bertujuan melakukan ibadat namun penduduk Mekah sedar bahawa tidak mustahil akan berlaku sebarang pertumpahan darah atas pelbagai persengketaan yang ada sebelum ini.

Sehinggakan pembesar Mekah meminta mana-mana individu yang bimbang tidak dapat mengawal diri mereka daripada bergaduh atau menganggu umat Islam untuk berada di luar Mekah, selama umat Islam melakukan ibadat tersebut.

Sebenarnya berulang kali juga pihak Quraisy Mekah menghantar wakil mereka bertemu dengan baginda bagi memastikan segala syarat perjanjian dipatuhi sehinggalah mereka puas hati barulah Rasulullah dan rombongannya dibenarkan masuk ke Mekah.

Tetapi dengan syarat, hanya untuk tempoh tiga hari sahaja.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...