بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Thursday, December 12, 2013

Bersegera mengerjakan amal soleh


Daripada Abi Hurairah RA bahasanya Rasulullah SAW bersabda: "Bersegeralah kamu mengerjakan amal-amal yang soleh, kerana akan berlaku fitnah seperti malam yang sangat gelita. Di dalam keadaan itu terdapat orang yang di sebelah paginya mukmin dan sebelah petangnya kafir, begitulah (sebaliknya) sebelah petang dia mukmin dan sebelah pagi kafir dia menjual agamanya dengan kepentingan dunia yang sedikit." (Riwayat Bukhari)

Huraian Hadith:

Seseorang mukmin dan muslim dikehendaki berpegang teguh dengan agama (Islam) bersegera dan berlumba-lumba mengerjakan amal kebajikan semasa muda selagi badan sihat dan masih ada masa kerana halangan yang akan berlaku di masa hadapan tidak akan diketahui.

Rasullullah SAW mengingatkan umatnya supaya berhati-hati dengan fitnah dan halangan kerana ia mendorong manusia melakukan maksiat.

Pada akhir zaman terdapat manusia yang menjadi kafir dan menjual agama.

Cemburu Allah

Daripada Abu Hurairah RA daripada nabi SAW, baginda bersabda: "Sesungguhnya Allah SWT cemburu (tidak suka) dan cemburu Allah SWT itu ialah terhadap orang yang akan mengerjakan apa yang diharamkan Allah ke atasnya."

Huraian Hadith:

Allah SWT memberi kebebasan kepada seseorang melakukan apa yang dikehendaki, namun begitu Allah tidak menyukai perbuatan yang diharamkan.

Perasaan benci kepada perkara yang dilarang oleh Allah adalah suatu sifat yang mulia.

1 comment:

Blog27999 said...

Strange "water hack" burns 2lbs overnight

Over 160000 men and women are trying a easy and secret "liquid hack" to burn 2lbs each night while they sleep.

It's painless and works every time.

This is how you can do it yourself:

1) Take a clear glass and fill it half glass

2) And now use this crazy HACK

and you'll become 2lbs skinnier the very next day!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...