بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Thursday, March 29, 2012

Tentera Islam tawan Khaibar


Sebaik sahaja ternampak kebun-kebun milik penduduk Yahudi Khaibar yang penuh dengan pohon-pohon tamar, tentera Islam semakin berkobar untuk menawan Khaibar. - gambar hiasan (sumber)


Susunan SITI AINIZA KAMSARI


TIDAK sahaja si munafik, Abdullah bin Ubay yang bertindak jahat dengan memberitahu Yahudi di Khaibar tetapi saki baki keturunan Yahudi Bani Qainuqa yang masih ada di Kota Madinah juga memberitahu mengenai pergerakan Rasulullah dan para tentera baginda untuk menyerang Khaibar.


Mereka memberi amaran mengenai kedatangan tentera Islam dan mengarahkan supaya musuh segera bersiap sedia menghadapi serangan.


Semua ini diketahui oleh Rasulullah. Tetapi ia bukan penghalang kepada baginda untuk meneruskan kemaraan.


Tidak dinafikan berita yang sampai itu menyebabkan seluruh kaum Yahudi yang mendiami Khaibar terus melakukan persiapan dan persediaan untuk menghadapi tentera Islam. Tetapi yang menjadi persoalan adakah mereka perlu bertahan di kubu-kubu sahaja atau keluar untuk menyerang tentera Islam.


Lalu sebagai pemimpin kaumnya, Sallam bin Musykin berkata: "Tidak ada kaum yang diserang di tempat mereka sendiri melainkan bersifat penakut dan suka dihina. Kalau begitu, biar kita sahaja yang menyerang mereka.


"Kita sudah ada persiapan. Kita gerakkan tentera kita ke Madinah. Kalau kita terbunuh, Khaibar masih selamat. Kalau kita menang kita bawa balik harta rampasan. Kalau kita tunggu kedatangan mereka, kita akan menghadapi masalah."


Namun cadangan Sallam itu ditolak kerana mereka lebih memilih untuk mempertahankan Khaibar dengan bertahan di sebalik kubu-kubu yang dibina kukuh.


Dalam pada itu jika dilihat pada jumlah anggota tentera di pihak Yahudi Khaibar itu, mereka sebenarnya telah 'menang'.


Berbanding tentera Islam yang hanya seramai 1,000 orang, bilangan di pihak Yahudi berlipat kali ganda kerana mereka berjaya mengumpulkan 10,000 anggota tentera.


Begitupun, mereka sebenarnya tetap gentar dan bimbang untuk menghadapi tentangan dan serangan daripada tentera Islam. Mereka sedar kekuatan sebenar yang dimiliki oleh tentera Islam, walaupun jika dilihat daripada segi angka, jumlahnya sangat kecil yang lazimnya sangat mudah untuk dikalahkan.


Lalu pihak Yahudi berusaha mendapatkan bantuan anggota tentera tambahan terutama dari kalangan Arab lain yang masih mempunyai cita-cita menentang Rasulullah.


Setelah beberapa puak Arab menolak permintaan daripada Yahudi kerana sedar kini akan kekuatan yang dimiliki oleh tentera Islam, namun terdapat satu puak Arab yang sedia membantu mereka.


Bani Ghatafan yang merupakan puak Arab yang diketuai oleh Uyaynah bin Husn atau lebih dikenali sebagai Al Ahmaq al Muta' sedia menawarkan anggota tentera tambahan.


Uyaynah disifatkan sebagai seorang ketua yang bodoh tetapi ditaati oleh para pengikutnya.
Sebelum ini, puak Arab Ghatafan itu pernah menentang Rasulullah dalam perang Ahzab dan akibat masih tidak berpuas hati apabila kemenangan tidak berpihak kepada pihaknya, Uyaynah kembali bangun menentang Rasulullah.


Jika dahulu dia sanggup bersekongkol dengan tentera Quraisy Mekah, kali ini Uyaynah sanggup berkerjasama dengan pihak Yahudi, asalkan cita-citanya untuk menghancurkan Islam tercapai.
Uyaynah terus menghantar 1,000 anggota tentera dengan tambahan 4,000 orang lagi untuk membantu Yahudi Khaibar.


Tentu sahaja pihak Yahudi sangat gembira dengan bantuan yang dihulurkan oleh Bani Ghatafan itu, sekali gus memberikan mereka semangat untuk melawan pihak Islam.


Ketika Raulullah dengan bala tentera Islam bergerak menuju ke Khaibar, keadaan yang menantikan mereka ialah 10,000 anggota tentera Yahudi dengan tambahan 1,000 tentera dari Bani Ghatafan.


Ini bererti 11,000 tentera sedang menunggu tentera Islam dan 4,000 lagi anggota tentera tambahan dari Puak Ghatafan sedang bergerak dan berada di belakang tentera Islam.


Kedudukan tentera Islam agak bahaya jika kedua-dua belah pihak musuh yang berada di hadapan dan di belakang mereka itu membuat serangan serentak.


Begitupun, baginda berjaya memintas perjalanan dengan strategi menyerang Khaibar melalui arah Syam. Ini supaya pihak musuh tidak akan dapat lari ke Syam atau mereka dalam keadaan terkepung.


Pada masa itu juga Rasulullah menghantar wakil kepada Uyaynah meminta supaya dia dan seluruh bala tenteranya menarik diri daripada menyertai peperangan. Namun usaha tersebut sia-sia.


"Tidak ada perbincangan lagi antara kita kecuali dengan pedang, yakni perang," katanya Uyaynah.


Apabila berita itu diberitahu kepada Nabi Muhammad, baginda pun berlapang dada dengan berkata: "Kita berserah sahaja kepada Allah. Allah sahajalah sebaik-baik pembela!"


Musibah uji kesabaran, keimanan ummah

Sumber

2012/03/29


DARIPADA Anas ra katanya, Rasulullah SAW bersabda: "Jika Allah menghendaki kebaikan bagi seseorang hambanya, disegerakan bagi hamba itu balasan sewaktu di dunia. Sebaliknya jika Allah menghendaki hambanya dengan keburukan, ditangguh pembalasan itu supaya disempurnakannya pada hari kiamat."



Nabi SAW bersabda: “Sesungguhnya besarnya pahala itu bergantung pada besarnya ujian, sesungguhnya Allah itu apabila dia mengasihi sesuatu kaum dia menguji mereka dengan kesusahan. Sesiapa yang reda dengan kesusahan itu akan mendapat keredaan Allah dan siapa yang tidak reda maka dia akan menerima kemurkaan Allah.” (Riwayat Tirmizi)



Berdasarkan hadis itu, dapat difahami bahawa setiap perbuatan manusia sama ada baik atau buruk akan menerima balasan pahala atau dosa. Malah bagi setiap perbuatan itu, sudah ditetapkan yang balasan itu akan diturunkan kepada manusia tetapi tidak diketahui sama ada diturunkan dengan segera atau lambat.


Bagi orang beriman, mereka akan akan diuji menurut tahap keimanan dan kedudukan mereka di sisi Allah. Malah ujian yang ditimpakan kepada manusia adalah sesuai dengan kemampuan untuk menanggungnya seperti firman Allah SWT bermaksud: “Allah tidak menguji seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya.” (Surah al-Baqarah ayat 286)


Sesungguhnya Allah tidak akan berlaku zalim kepada hamba-Nya. Setiap yang diuji itu adalah sesuai dengan tahap kemampuan hamba-Nya. Cuma sebagai hamba, hendaklah berusaha untuk mengatasinya. Sekiranya seseorang itu tidak berusaha untuk menghadapinya, sudah pasti mereka tidak mampu berdepan dengan ujian yang sedang menimpanya.



Walaupun begitu, hamba yang ditimpa ujian tidak seharusnya berputus asa, sebaliknya perlu menginsafi setiap kesalahan dan kesilapan yang dilakukan sebelum ini kerana ujian itu adalah kifarah (balasan) setiap perbuatan jahat manusia sepanjang hidupnya.



Manusia yang menerima ujian perlu bersabar sama ada menghadapi ujian penyakit atau bala bencana kerana ia bertujuan menghapus dosa. Ujian yang menimpa orang beriman juga adalah satu petanda yang seseorang itu disayangi Allah SWT. 



Daripada Abu Hurairah ra katanya, Rasulullah SAW bersabda, maksudnya: “Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah kebajikan, baginya ditimpakan penderitaan ke atasnya.”



Dalam hadis lain diriwayatkan oleh Abu Hurairah ra, Rasulullah SAW bersabda dengan maksud: “Allah berfirman dalam hadis Qudsi yang bermaksud, “Tiada balasan bagi seseorang hamba-Ku yang Aku ambil kembali kekasihnya di dunia, kemudian dia mengharapkan pahala daripada-Ku melainkan (orang itu akan mendapat balasan) syurga.”



Hadis ini agak unik kerana memberi maksud, kesusahan atau keperitan hidup dialami seseorang sebenarnya akan menerima lebih banyak kelebihan. Musibah yang ditimpakan ke atas orang yang beriman akan meningkatkan darjatnya di sisi Allah atau menghapuskan dosanya jika dihadapi dengan reda dan sabar. 



Di sini dapat diakui, antara musibah yang menimpa manusia yang beriman dan dituntut bersabar ialah apabila kehilangan orang yang disayangi. Hadis itu menuntut kita supaya bersabar ketika menghadapi kematian suami, isteri, anak atau ibu bapa, kerana ganjaran sabar di sisi Allah ialah syurga.

Allah menjanjikan tiada balasan yang lebih besar di dunia dan akhirat selain daripada balasan bagi seseorang yang bersifat sabar menghadapi bala dunia.



Uniknya, orang kafir tidak akan mendapat sebarang ganjaran daripada amalan yang baik kerana dia tidak beriman kepada Allah dan tidak percaya wujudnya ganjaran itu.



Mengharapkan ganjaran pahala dan bersabar terhadap musibah adalah tanda kesempurnaan iman seseorang, manakala marah dan gelisah atas musibah menunjukkan kelemahan iman.



Kontang ilmu mudah tunduk tipu daya dunia

Sumber

Oleh Nik Salida Suhaila

2012/03/29

Modal insan susut jika guna teknologi terkini untuk hiburan, aktiviti melalaikan

KITA sentiasa dibiasakan bahawa buku melambangkan ilmu kerana di dalamnya tercatat segala yang perlu dipelajari. Ibarat cahaya yang menerangi kegelapan, ilmu dijadikan kewajipan ke atas setiap umat Islam agar mampu meninggalkan kejahilan.



Kepentingan ilmu diakui apabila Allah SWT menurunkan wahyu yang pertama kepada Rasulullah SAW iaitu Surah al-Alaq yang bermaksud: “Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan sekalian makhluk. Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku, bacalah dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah. Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan. Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahui-Nya.”


Tiada siapa yang tahu hakikat kebesaran Allah SWT tanpa membaca kitab suci al-Quran. Tidak juga jika tidak cuba memahami maksudnya melalui medium lughah (bahasa) yang difahami. Sama ada difahami melalui pembacaan, ajaran pakar tafsir yang ahli dalam bidangnya atau gandingan halaqah yang membincangkan makna setiap ayatnya, semuanya berbalik kepada pembacaan.


Darjat orang yang berilmu dengan yang sebaliknya juga wajar dibandingkan. Hakikat ini dirakamkan oleh Allah SWT dengan firman-Nya dalam surah az-Zumar, ayat sembilan yang bermaksud: “Katakanlah lagi kepada-Nya: Adakah sama orang yang mengetahui dengan orang yang tidak mengetahui? Sesungguhnya orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang yang berakal sempurna.”


Allah SWT juga meletakkan kedudukan orang yang berilmu itu lebih tinggi dan mulia, seperti yang disebut dalam surah al-Mujaadalah, ayat 11 yang mafhumnya: “Allah meninggikan darjat orang yang beriman di antara kamu dan orang yang diberi ilmu pengetahuan agama dalam kalangan kamu beberapa darjat. Dan ingatlah Allah Maha Mendalam Pengetahuan-Nya mengenai apa yang kamu lakukan.”


Hari ini pena dan tulisan boleh dimanfaatkan dengan begitu mudah, kadangkala tanpa perlu berhujan dan berpanas, kita boleh membaca di skrin tanpa susah payah membelek helaian, yang tidak berkudrat pun boleh mendapatkan ilmu di layar komputer bila-bila masa, tinggal lagi kemahuan mesti dipaksa. 
Sudah tentulah kita membaca dengan harapan ilmu yang terkandung di dada semakin bertambah, supaya kita semakin matang dan berpemikiran dalam menerajui diri dalam kehidupan. 


Gencatan akhlak akibat terlalu leka dengan hiburan dan tuntutan material yang melampau menyusutkan modal insan yang berketerampilan dalam ilmu dan moral. Keadaan ini berlaku di mana saja di dalam dunia hari ini, cuma yang mempertahankan akidah dan keimanan ialah ilmu dan agama yang dijunjung. Bayangkan jika ilmu tidak lagi menjadi agenda negara, dan setiap warga memandang enteng pendidikan, sudah pastilah tiada apa lagi yang tinggal.


Manusia yang dilantik sebagai khalifah di bumi Allah SWT ini dibezakan dengan makhluk yang lain dengan kemampuan berfikir. Allah SWT mengajar hamba-Nya supaya memohon untuk ditambahkan ilmu yang ada, seperti yang difirmankan dalam surah Taha, ayat 114 bermaksud: “Dan berdoalah dengan berkata: Wahai Tuhanku, tambahlah ilmuku”.


Justeru, tuntutan menuntut ilmu khususnya berkaitan akidah, ibadat, akhlak, syariah dan muamalat amat dituntut supaya umat Islam tidak mudah terpesong dalam ranjau kehidupan di dunia yang terlalu mencabar ini. Banyak kisah mengajar kita supaya sentiasa beringat, kelonggaran akidah kerana tipu daya dunia juga berlaku kerana kita kontang ilmu, sehingga ada yang sanggup menukar agama, membunuh diri, minum arak, berzina, bersosial tanpa batasan hukum malah menggadaikan agama kerana wang ringgit, wanita dan kuasa yang sementara.


Dunia moden menuntut umat Islam mengejar kemajuan, sains dan teknologi yang menjadikan dunia semakin kecil perlu dihargai dan dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya. Tetapi pencerobohan ke atas kehidupan peribadi menggunakan sains dan teknologi yang dikuasai dengan ilmu contohnya menunjukkan betapa ilmu tidak bermakna tanpa saringan akidah dan akhlak.


Ibu bapa sebagai guru pertama memberi pendidikan kepada anak perlu terlebih dulu mengisi dada dengan ilmu, walaupun ilmu bukan saja dilambangkan dengan segulung ijazah, tetapi juga contoh teladan yang baik untuk diikuti. Ibu bapa perlu menyediakan ruang secukupnya untuk mendidik secara formal mahupun tidak formal, agar setiap anak mengerti hakikat kepentingan ilmu sedari kecil.


Peluang untuk memilih sama ada untuk menuntut ilmu atau tidak adalah sesuatu yang tidak seharusnya berlaku pada hari ini kerana sebagai sebuah negara yang semakin disegani seluruh umat Islam di dunia, ilmu adalah lambang ketinggian dan kebanggaan negara kita. 


Biarlah setiap Muslim berbeza dengan yang lainnya kerana ilmu. Di kala dunia Islam resah kerana ekonomi yang susut, akhlak yang merosot, perpaduan yang direnggut, tanah air yang direbut dan politik yang serabut, inilah masanya umat Islam harus kembali kepada ilmu sebagai modal untuk membina kembali umat Muhammad yang hebat.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...