بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Monday, May 20, 2013

Tafsir Surah al-Kahfi - Zulkarnain raja yang adil

Sumber

Sambung daripada Zulkarnain Kuasai Dunia Dengan Izin Allah



Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL-BAKRI

ALHAMDULILLAH, kita masih lagi membincangkan daripada surah al-Kahfi berkenaan dengan raja yang adil iaitu Zulkarnain.

18:88
Adapun orang yang beriman serta beramal soleh, maka baginya balasan yang sebaik-baiknya; dan kami akan perintahkan kepadanya perintah-perintah kami yang tidak memberati".(al-Kahfi [18] : 88)
Pada ayat 88, Ibnu Kathir berkata: Iaitu yang mengikuti apa yang kami serukan berupa ibadah kepada Allah SWT semata-mata dan tiada sekutu bagi-Nya. Iaitu di alam akhirat di sisi Allah SWT itulah yang paling baik. Inilah pendapat Mujahid.

Al-Maraghi berkata: Orang yang percaya kepada Allah SWT dan keesaan-Nya serta mengerjakan amal soleh, di akhirat kelak akan menerima pahala terbaik sebagai balasan yang setimpal dengan tingkah laku yang baik semasa di dunia. Mereka akan diajar mendekatkan diri kepada Allah seperti sembahyang, zakat, jihad dan sebagainya.

Sayid Qutub berkata: Tempat matahari jatuh ialah tempat di mana seseorang dapat melihat matahari membenamkan dirinya di sebalik ufuk, dan pemandangan itu berbeza-beza mengikut tempat. Di setengah tempat orang melihat ia jatuh di belakang bukit dan tempat lain pula di dalam air seperti di lautan yang luas dan setengah tempat lain lagi di dalam pasir seperti di padang-padang pasir.

Yang jelas daripada nas ini ialah Zulkarnain telah mengembara ke sebelah Barat hingga sampai ke suatu tempat di atas pantai lautan Atlantik yang juga dinamakan sebagai laut gelap, di mana daratan dikira berakhir di situ dan di sinilah dia melihat matahari jatuh. Pendapat lebih rajih menyebut tempat itu ialah terletak di muara salah satu dari sungai-sungai, di mana terdapat banyak rumput yang dikelilingi tanah-tanah lumpur yang likat, juga terdapat kolam-kolam seolah-olah kelihatan seperti mata air. Di sanalah dia melihat matahari jatuh.

Kini Zulkarnain mengumumkan hukuman keseksaan dunia kepada para penceroboh yang zalim dan selepas itu mereka akan diserahkan kepada Allah SWT supaya diazabkan dengan azab yang amat dahsyat yang tidak dapat ditanding dengan mana-mana azab yang diketahui manusia. Adapun orang-orang yang beriman dan mengerjakan amalan soleh, mereka akan mendapat balasan baik, layanan saksama, penghormatan, bantuan dan kemudahan. Inilah perlembagaan pemerintahan yang baik maka di waktu inilah setiap orang mendapat galakan ke arah kebaikan dan produktiviti.

Namun apabila neraca pemerintahan itu tidak menentu, maka di waktu inilah kuasa yang ada di tangan pemerintah akan bertukar menjadi cemeti azab dan alat penindasan dan sistem masyarakat akan menjadi kacau-bilau dan rosak.

18:89
Kemudian ia berpatah balik menurut jalan yang lain.(al-Kahfi [18] : 89)
Pada ayat 89, Ibnu Kathir berkata: Di mana dia berjalan dari tempat terbenamnya matahari menuju ke tempat terbitnya. Setiap kali melewati segolongan umat maka dia dapat mengalahkan dan menguasai mereka serta menyeru mereka kepada Allah SWT.

Jika menolak seruannya, mereka akan dikuasai dan harta kekayaan dan perbekalan serta menggunakan segala yang ada pada umat tersebut dihalalkan untuk bala tenteranya dalam menyerang wilayah mereka.

Al-Maraghi berkata: Beliau melalui jalan ketiga yang menempuh sempadan di antara jalan timur dan barat dari tempat terbitnya matahari menuju ke utara.

18:90
Sehingga apabila ia sampai di daerah matahari terbit, ia mendapatinya terbit kepada suatu kaum yang kami tidak menjadikan bagi mereka sebarang perlindungan daripadanya.(al-Kahfi [18] : 90)
Pada ayat ke-90 pula Ibnu Kathir berkata: Mereka tidak mempunyai bangunan yang dapat dijadikan sebagai tempat tinggal, tidak juga pepohonan yang dapat menaungi dan melindungi daripada terik matahari.

Ayat ini ditafsirkan dengan pelbagai tafsiran;

* Mereka itu berwarna merah, bertubuh pendek, tempat tinggal mereka adalah gua-gua dan makanan mereka adalah ikan. Inilah pendapat Sa'id bin Jubair.

* Mereka tidak membina satu bangunan di sana sama sekali. Jika matahari terbit, mereka masuk ke tempat tinggal mereka sehingga matahari lenyap atau mereka masuk ke laut. Yang demikian itu kerana di tanah mereka tidak terdapat gunung. Inilah pendapat Ibnu Jarir.

Al-Maraghi berkata: Setelah meninjau tempat terbenamnya matahari, rombongan Zulkarnain bergegas menuju ke tempat terbitnya matahari.

Apabila sampai di tempat ini didapati kawasan tersebut tidak ada bangunan atau gunung sebagai tempat berlindung daripada terik matahari. Ini kerana tanah di tempat mereka diami tidak dapat dibina bangunan. Mereka hanya mempunyai saluran air sebagai tempat menyembunyikan diri daripada terik matahari.

Kesimpulannya Zulkarnain sampai ke daerah bumi terakhir di bahagian timur dan di situ beliau menemui suatu kaum yang tidak berpakaian dan tidak mempunyai tempat tinggal. Mereka tinggal di kawasan yang kering-kontang dan di celah-celah tanah.

Sayid Qutub berkata: Apa yang telah dikatakan mengenai tempat matahari jatuh begitulah juga dikatakan mengenai tempat matahari terbit. Yang dimaksudkan dengan tempat matahari terbit ialah tempat terbitnya di ufuk Timur pada pandangan mata orang yang melihat. Al-Quran al-Karim tidak menentukan tempat itu secara tepat tetapi menerangkan sifat-sifatnya dan keadaan kaum yang dijumpai Zulkarnain di sana.

Kawasan itu adalah kawasan bumi yang terdedah, yang tidak terdapat bukit-bukit dan pokok yang melindungi daripada panas matahari. Jadi matahari di sana naik memancar terus ke atas kaum yang tinggal di sana tanpa apa-apa perlindungan. Gambaran ini secucuk dengan kawasan padang pasir dan tanah datar yang luas saujana. Al-Quran al-Karim tidak menentukan tempatnya secara tepat.

18:91
Demikianlah halnya; dan sesungguhnya Kami mengetahui secara meliputi akan segala yang ada padanya.(al-Kahfi [18] : 91)
Sementara itu ayat 91 ini ditafsirkan dengan pelbagai tafsiran. Al-Maraghi berkata: Telah jelas bahawa Zulkarnain telah berjaya mengelilingi timur dan tepi barat dunia. Oleh itu, beliau telah mencapai darjat yang mulia dan memiliki kerajaan yang luas, walhal sebelum ini tidak pernah diberikan kekuasaan sedemikian rupa kepada orang lain.

Kesimpulannya, Allah SWT mempunyai sifat Yang Maha Halus lagi Maha Mengetahui, malah Dia mengetahui setiap perkara yang berlaku.

18:92
Kemudian ia berpatah balik menurut jalan yang lain.(al-Kahfi [18] : 92)
Pada ayat ke-92 Ibnu Kathir berkata: Kemudian dia menempuh jalan yang lain lagi. Dengan kata lain, dia menempuh jalan di belahan timur bumi sehingga sampai di hadapan kedua bukit iaitu dua buah gunung yang di antara keduanya terdapat satu lubang yang darinya keluar Yakjuj dan Makjuj menuju ke negeri Turki. Lalu di sana mereka melakukan kerosakan tanaman dan keturunan.

18:93
Sehingga apabila ia sampai di antara dua gunung, ia dapati di sisinya satu kaum yang hampir-hampir mereka tidak dapat memahami perkataan.(al-Kahfi [18] : 93)
Pada ayat 93 Ibnu Kathir berkata: Dengan kata lain dia menempuh jalan di belahan timur bumi sehingga sampai di hadapan dua bukit iaitu dua gunung yang di antara keduanya terdapat satu lubang yang darinya keluar Yakjuj dan Makjuj menuju ke negeri Turki. Lalu di sana mereka melakukan kerosakan pada tanaman dan keturunan. Kemudian bahasa yang digunakan juga berlainan serta tempat tinggal mereka terlalu jauh daripada umat manusia.

Al-Maraghi berkata: Apabila mereka tiba di antara dua gunung itu iaitu tempat yang dikatakan oleh para pelancong pada abad ke-15 Masihi sebagai tempat yang unik, beliau dapati di antara dua gunung itu tinggal suatu bangsa manusia yang hampir tidak dapat memahami setiap persoalan yang diajukan kerana tahap pemikiran mereka lemah walaupun menggunakan bahasa isyarat.

18:94
Mereka berkata: "wahai Zulkarnain, sesungguhnya kaum Yakjuj dan Makjuj sentiasa melakukan kerosakan di bumi; oleh itu, setujukah kiranya kami menentukan sejumlah bayaran kepadamu (dari hasil pendapatan kami) dengan syarat engkau membina sebuah tembok di antara kami dengan mereka?"x(al-Kahfi [18] : 94)
Pada ayat ke 94 Ibnu Juraij menceritakan daripada Ibnu Abbas iaitu balasan yang besar yang bermaksud mengumpulkan harta daripada kalangan mereka untuk mereka berikan kepadanya supaya dengan yang demikian dia membuat dinding.

Al-Maraghi berkata: Penterjemahan kepada kaum tersebut memberi peringatan: Sebenarnya Yakjuj dan Makjuj telah melakukan kezaliman di negeri itu dengan melakukan pembunuhan, kehancuran, rampasan makanan dan segala bentuk kerosakan lain (pembicaraan tentang hal ini telah disediakan).

Sayid Qutub berkata: Apabila kaum ini mendapati Zulkarnain seorang penakluk yang gagah berani dan melihat kekuatan, kebolehan dan kebaikannya, mereka pun menawarkannya kerja membangun tembok untuk menghalang kaum Yakjuj dan Makjuj

Berdasarkan sistem hidup yang soleh yang diumumkan oleh Zulkarnian selaku pemerintah yang soleh, iaitu satu sistem hidup yang menentang kerosakan di bumi, maka beliau telah menolak tawaran upah itu malah sanggup membina tembok itu secara sukarela.

Bagi pandangan Zulkarnain, cara yang paling mudah ialah menutup dan menambak laluan yang terletak di antara dua tembok semula jadi (bukit/gunung) itu. Maka beliau meminta bantuan daripada kaum yang mundur dari segi kekuatan kebendaan dan tenaga fizikal.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...