بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Friday, April 1, 2011

Teknologi satelit mengurus bencana


BENCANA alam sering mencetuskan perdebatan di arena antarabangsa. Apabila ia berlaku terutama yang membabitkan angka korban dan kemusnahan yang besar.
Pegawai Jabatan Meteorologi Malaysia memantau perkembangan gempa bumi.

Kebiasaannya, ia akan menimbulkan masalah tuduh menuduh antara pihak terbabit berhubung punca-puncanya.

Ironinya, semua itu tidak membawa kepada kesudahan atau penyelesaian.

Adakah wajar semua pihak mengambil keputusan untuk tunggu dan lihat? Jika ia, maka kita sedang melakukan suatu kesilapan besar dan bakal mengundang bahaya kepada seluruh manusia di muka bumi.

Perkara utama ialah setiap rakyat perlu diberi kesedaran tentang bencana ini. Mereka perlu tahu apa yang menjadi punca siapa yang bertanggungjawab dan bagaimana mengatasinya.

Malah mereka juga perlu disedarkan bahawa sikap tidak peduli dan acuh tidak acuh mereka terhadap alam sekitar turut menyumbang kepada fenomena alam yang sukar diduga itu.

Isu pemanasan global yang sering diperkatakan pada masa kini misalnya berpunca daripada sikap orang ramai terhadap kepentingan penjagaan alam sekitar.

Keadaan semakin meruncing apabila isu itu menyumbang kepada perubahan suhu yang tidak stabil, sekali gus menyebabkan berlakunya bencana alam.

Fenomena alam itu boleh berlaku dalam pelbagai bentuk seperti gempa bumi, tanah runtuh, banjir kilat, kebakaran hutan, tsunami, kemarau dan lain-lain lagi.

Malaysia sendiri tidak ketinggalan daripada dilanda bencana.

Sejak 20 tahun kebelakangan ini bencana yang paling kerap direkodkan di negara ini adalah tragedi banjir besar dan kejadian tanah runtuh.

Tragedi Highland Tower (1993), Pos Dipang (1996), Ribut Greg di Sabah (1996) dan kejadian tanah runtuh di Gombak (2004) adalah antara bencana alam yang berlaku serta mendapat liputan meluas media di negara ini.

Terdapat banyak faktor yang menyumbang kepada berlakunya malapetaka yang membawa kepada kemusnahan dan kehilangan nyawa itu.

Namun, ia tidak bermakna tidak ada usaha untuk menanganinya.

Kerajaan melalui agensi-agensi berkaitan telah mengambil pelbagai inisiatif dengan menyediakan infrastruktur-infrastruktur amaran awal sebagai persediaan menghadapi bencana.
Sebagai contoh, Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) telah membangunkan sistem ramalan dan amaran awal banjir di mana maklumat-maklumat disalurkan kepada agensi tindak balas dan juga orang awam.

Jabatan Meteorologi Malaysia (JMM) pula bertindak sebagai pemantau, pengkaji dan peramal cuaca sekali gus bertanggungjawab dalam menyebarkan maklumat berkaitan cuaca atau kejadian tsunami kepada orang ramai.

Jabatan Kerja Raya (JKR) pula berperanan dalam melaksanakan penyelenggaraan serta pemantauan sebelum dan selepas bencana.

Pada zaman serba maju dan moden ini, penggunaan serta adaptasi teknologi dilihat banyak membantu serta memudah cara bagi sesuatu aplikasi.

Ini terbukti serta telah dilaksanakan di kebanyakan negara maju membabitkan teknologi satelit begitu berperanan serta memberikan impak dalam menangani serta menghadapi isu bencana.

Di Malaysia, Agensi Angkasa Negara (Angkasa) di bawah Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi telah dipertanggungjawabkan untuk menjadi agensi penggerak utama di dalam pembangunan teknologi satelit serta menggalakkan penggunaan aplikasinya di semua sektor.

Diharapkan dengan inisiatif tersebut secara tidak langsung dapat membantu dalam aspek pengurusan bencana sekali gus dapat mengurangkan kematian dan kerosakan harta benda sewaktu bencana.

Oleh NURFARHANA MOHD NOR, NOOR AZAWANI ABD. WAHAB dan OOI WEI HAN

Utusan 28/03/2011

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...