بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Saturday, April 23, 2011

menjaga adab dan akhlak di mana saja


Jangan biar budaya liar berakar umbi dalam masyarakat demi memelihara kesucian agama 


ISLAM sebagai agama yang berperaturan menitikberatkan umatnya menjaga adab dan akhlak di mana saja berada lebih-lebih lagi ketika di jalan raya yang mendedahkan mereka kepada pelbagai kecelakaan.


Sikap terburu-buru ketika membawa kenderaan, tidak mematuhi peraturan jalan raya serta memandu melebihi had laju yang dibenarkan termasuk dalam perkara memudaratkan diri sendiri serta orang lain.

Allah berfirman yang bermaksud: 

“Dan janganlah kamu mencampakkan dirimu di lembah kebinasaan.” (Surah al-Baqarah, ayat 194) 


Justeru, syariat Islam mengharamkan perlakuan atau tingkah laku yang menjurus kepada berlakunya kemalangan di jalan raya. 

Selain akhlak dan adab, pengguna jalan raya perlu memastikan kenderaan diselia dengan baik dan sempurna sebagai langkah pencegahan. 

Oleh itu, sikap sabar dan berhemah perlu dimiliki setiap kita terutama ketika memandu supaya sentiasa terpelihara serta dilindungi Allah daripada bahaya atau malapetaka. 

Budaya merempit di jalan raya yang menjadi kegilaan remaja adalah perbuatan terkutuk yang jelas bertentangan syariat Islam. 

Mempamerkan aksi berbahaya dengan niat menunjuk-nunjuk, angkuh dan sombong selain mempertaruhkan wang ringgit bukan akhlak Islam. 

Gejala sosial yang kian mendapat tempat di hati anak-anak muda Islam wajar dihindari dan diperangi demi memastikan peradaban Islam terus terpelihara. 

Islam menolak sama sekali budaya ekstrem atau sikap melampau yang boleh mengundang padah. 

Sikap ini juga melalaikan kita daripada mengingati Allah serta mempertaruhkan nyawa sedang Allah menyuruh kita memelihara kehidupan dengan baik dan sempurna. 

Menjaga keselamatan diri serta orang lain ketika memandu kenderaan adalah perbuatan dituntut Islam. 

Rasulullah SAW dalam hadis diriwayatkan Imam Malik bersabda yang bermaksud: “Tiada (janganlah melakukan) perkara yang membawa kemudaratan kepada diri sendiri dan janganlah melakukan sesuatu yang memudaratkan orang lain.” 

Ibu bapa dan pihak penguat kuasa perlu memainkan peranan lebih efektif demi memastikan gejala buruk ini tidak terus menjadi barah dalam masyarakat. 

Selain penguatkuasaan, pendidikan agama diharap dapat menyedarkan kembali remaja betapa bahayanya perbuatan itu kepada mereka. 

Ceramah dan tarbiah berkaitan adab dan moral ketika berada di jalan raya wajar diadakan sekerap mungkin demi memastikan generasi Muslim yang bakal menerajui negara suatu masa nanti adalah generasi berkualiti serta berperadaban tinggi. 

Selain persiapan fizikal, kita juga hendaklah memperbanyakkan doa dan tawakal supaya Allah sentiasa memelihara kita daripada sebarang kesulitan sepanjang menempuh perjalanan. 

Yakinlah bahawa qada dan qadar Allah penentu segala-galanya. 

Antara doa terbaik yang diajar Rasulullah SAW untuk diamalkan sebelum menaiki kenderaan bagi memulakan perjalanan: “Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim, Engkaulah teman dalam perjalanan ini supaya kami selamat sampai ke destinasi. Kurniakanlah kami kebaikan dan ketakwaan dalam perjalanan ini. Permudahkanlah perjalanan kami dan berikanlah sepanjang perjalanan ini tubuh badan yang sihat. Sampaikanlah kami ke tempat yang kami tuju hingga sempurna hajat kami.” 

Ketika berada di jalan raya, hindarilah daripada mengganggu ketenteraman orang lain seperti membunyikan hon sesuka hati, membelok ke kiri dan kanan tanpa isyarat, mencerca dan memaki hamun pemandu lain, membuang sampah melalui tingkap kenderaan serta sengaja mengundang kemarahan pengguna jalan raya yang lain hingga menimbulkan perbalahan. 

Bagi pihak berkuasa, hendaklah sentiasa mengawal selia keadaan jalan raya supaya selesa dan selamat digunakan selain memastikan papan tanda diletakkan di tepi jalan bagi memudahkan pengguna jalan raya daripada sebarang kesulitan. 

Islam adalah agama toleransi yang mendidik umatnya supaya berlapang dada serta mudah memberi kemaafan setiap kali terbabit dalam kemalangan jalan raya. 

Rasulullah SAW adalah contoh terbaik yang sentiasa memaafkan kesalahan orang lain walau sebesar manapun kesalahan dilakukan. 

Allah berfirman yang bermaksud:

 “Jika kamu bersikap kasar dan keras hati terhadap mereka tentulah mereka akan lari dari kelilingmu. Oleh itu, maafkanlah kesalahan mereka.” (Surah Ali-Imran, ayat 159) 

Muslim yang baik sentiasa menjaga akhlaknya hatta ketika berada di jalan raya bukan hanya menunjukkan kebaikan ketika berada di khalayak ramai kerana mereka tahu, setiap perlakuan sentiasa diperhatikan.


Oleh Nazri Hussein

2011/04/23

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...