Sebab pulut santan binasa, sebab mulut
badan binasa. Inilah kehebatan lidah, jika digunakan dengan baik akan baiklah
hasilnya tetapi jika salah percaturan, disebabkan lidah tidak dipelihara, maka
buruk padahnya.
Kemungkaran paling mudah dikaitkan dengan lidah ialah ghibah atau mengumpat,
yang berakar dalam masyarakat hingga dianggap remeh dan perkara lazim. Anas
bin Malik memberitahu Rasulullah SAW berkata kepadanya, “Ketika aku
dimikrajkan, aku lewati suatu kaum yang mempunyai kuku dari tembaga, mencakari
muka dan dada mereka. Lalu aku bertanya, Siapakah mereka itu, wahai Jibril?
Kata Jibril: Mereka adalah orang yang memakan daging manusia (yang suka
mengumpat) dan menjatuhkan martabat peribadi mereka.” (Hadis riwayat Abu Daud)
Bagaimanapun, ghibah atau mengumpat masih ada kelonggaran dalam beberapa
situasi. Imam an-Nawawi dalam kitab agungnya, ‘Riyadus Solihin’ bahagian Fekah
Berjiran Tetangga mengemukakan beberapa keadaan membenarkan seseorang itu
melakukan ghibah.
Ghibah apabila dalam keadaan dizalimi. Ini bermakna seseorang yang dizalimi
maka dibenarkan mengadu kepada pihak tertentu supaya yang melakukan kezaliman
itu menghentikan perbuatannya. Orang dianiaya tidak lagi tertakluk pada
larangan ghibah kerana aduan itu termasuk pencegahan.
Ghibah apabila meminta pertolongan orang lain supaya melenyapkan kejahatan dan
bertujuan memperingatkan mereka yang berbuat jahat. Ini dibolehkan jika
seseorang itu tidak mampu menanganinya sendiri dan memerlukan bantuan orang
lain yang berkemampuan menghentikannya.
Mengadu pihak tertentu yang lebih arif berhubung fatwa seperti dilakukan Hindun
binti Utbah yang datang menemui Rasulullah SAW dan mengadu Abu Sufyan tidak
memberikan belanja mencukupi. Hindun tidak melakukan ghibah tetapi mengharapkan Rasulullah SAW memberikan
hukum.
Memanggil atau menamakan seseorang mengikut gelaran tertentu yang sudah biasa
digunakan kepadanya. Ini sebenarnya bukan menghina atau memburukkan seseorang
lantaran nama gelaran itu sudah lazim disebut.
Ghibah apabila seseorang yang jelas menampakkan kefasikannya. Kata Ash-Shultu
bin Thuraif, “Aku ada bertanya kepada Hasan al-Basri: Lelaki fasik yang
menampakkan kemaksiatannya, apakah sebutanku kepadanya? Apakah ada pengumpatan
itu kepadanya? Jawab Hasan al-Basri: Tiga macam manusia yang tiada pengumpatan
terhadapnya, iaitu yang mengikut hawa nafsu, orang fasik yang menampakkan
kefasikannya dan imam (penguasa) yang zalim.”
Justeru, walaupun perbuatan ghibah atau mengumpat suatu amalan negatif yang
amat ditegah agama, namun pada situasi tertentu ia masih diberikan kelonggaran
untuk berbuat demikian atas prinsip kepentingan individu dan menjaga maruah
agama.
No comments:
Post a Comment