بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Friday, September 21, 2012

InsyaAllah


SOALAN:


BOLEHKAH dijelaskan makna dan fungsi sebenar kalimat insya-Allah dalam Islam? Sebab saya sering menjumpai beberapa orang menggunakan kalimat ini sebagai alasan untuk tidak melaksanakan janji. Sehingga setiap kali mendengar seseorang berjanji sambil mengucap: insya-Allah, saya merasa tidak pasti janji itu akan ditepati.

JAWAPAN

Sebelum kita menyelami makna sebenar yang terkandung dalam kalimat insya-Allah, ada baiknya kita melihat terlebih dahulu melihat sejarah penggunaan kalimat ini.

Jika kita amati ayat-ayat al-Quran, ternyata kalimat insya-Allah telah digunakan oleh nabi-nabi terdahulu sebelum Nabi Muhammad SAW. Apabila Nabi Ibrahim menyampaikan perintah Allah untuk menyembelih Nabi Ismail, anak yang saleh ini berkata: Wahai bapaku, kerjakanlah apa yang diperintahkan kepadamu. Insya-Allah engkau akan mendapatiku termasuk orang-orang yang bersabar. (al-Saaffaat: 102)

Begitu juga ucapan Nabi Musa apabila beliau berjanji kepada Nabi Khidir untuk patuh kepada semua arahannya sepanjang perjalanan menuntut ilmu. Nabi Musa berkata: Insya-Allah engkau akan mendapatiku sebagai orang yang bersabar, dan aku tidak akan menentangmu dalam sesuatu urusanpun. (al-Kahfi: 69)

Kalimat ini kemudiannya diwariskan kepada Nabi Muhammad SAW. Allah memerintahkan baginda untuk selalu mengucapkan insya-Allah setiap kali berjanji akan melakukan sesuatu di masa hadapan.

Allah berfirman: Dan jangan sekali-kali engkau (Muhammad) mengatakan: Sesungguhnya aku akan mengerjakan ini esok, kecuali (dengan menyebut): insya-Allah... (al-Kahfi 23-24)

Menurut Ibnu Jarir Al-Tabari, ayat ini berisi pengajaran adab untuk Nabi SAW. Beliau dilarang untuk memastikan apa yang akan terjadi di masa hadapan melainkan dengan menyandarkannya kepada kehendak Allah. Sebab segala sesuatu hanya boleh berlaku apabila dikehendaki oleh Allah SWT.

Pengajaran ini tentu sahaja bukan khas untuk baginda seorang. Akan tetapi, adab ini juga berlaku untuk seluruh umat baginda hingga akhir zaman. Seorang mukmin yang menyedari hakikat dirinya sebagai hamba yang lemah tidak pernah berjanji melainkan dengan menyebut insya-Allah.

Makna insya-Allah

Jadi, kita boleh melihat bahawa kalimat insya-Allah merupakan sunnah nabi-nabi terdahulu yang diwariskan kepada umat Nabi Muhammad SAW. Justeru, kalimat ini bukan perkara ringan, malah ia mengandungi makna yang sangat penting untuk disedari.

Secara harfiah, kalimat insya-Allah bermakna jika Allah menghendaki. Ucapan ini melambangkan kesedaran hamba akan hakikat dirinya yang serba kekurangan dan jahil. Sekali gus mengiktiraf kekuasaan Allah SWT yang Maha Kuasa dalam menentukan setiap yang berlaku di alam semesta ini.

Sepandai manapun seorang manusia, ia hanya boleh merancang dan berharap. Allah jua yang akan menentukan apakah rancangan dan harapan itu boleh terlaksana ataukah tidak?

Ucapan insya-Allah ini mencerminkan pengakuan atas kelemahan diri dan ketergantungan kepada belas kasih tuhannya agar selalu membantu dalam setiap keinginan dan niatnya.

Siapa yang selalu menyedari kelemahan dirinya, Allah akan selalu hadir dalam hidupnya. Dan siapa yang merasa dirinya serba cukup dan berkuasa atas segalanya, ia akan lupa diri dan berakhir seperti Firaun dan Namruz yang mengaku diri sebagai tuhan.

Berkata Imam al-Syafi'i: "Kelemahan adalah sifat manusia yang paling jelas. Sesiapa yang selalu menyedari sifat ini, dia akan beroleh istiqamah dalam beribadat kepada Allah."

Jadi betullah kalimat ini bukan perkara yang boleh dijadikan alasan untuk dipermain-mainkan?

Ya, jelaslah ucapan insya-Allah sama sekali bukan alat untuk melepaskan tanggungjawab atau alasan untuk tidak menepati janji. Sebagai seorang Muslim, janji adalah hutang yang mesti kita tunaikan. Ucapan ini juga bukan kalimat alternatif untuk menolak secara halus permintaan pihak yang ingin kita jaga hatinya.

Sebaliknya, insya-Allah lebih sesuai difahami sebagai kata-kata jaminan bahawa janji yang telah terucap akan terlaksana dengan baik. Sebab siapa yang berjanji dengan niat sungguh-sungguh untuk melaksanakannya, sambil menyerahkan perkara itu kepada Allah, bantuan daripada Allah SWT akan datang untuk mewujudkan janji tersebut.

Dalam hadis Al-Bukhari dan Muslim, Rasulullah SAW pernah bercerita: Nabi Sulaiman bin Dawud berkata: Malam ini aku akan mendatangi 90 orang isteri-isteriku. Setiap daripada mereka pasti akan melahirkan seorang pejuang di jalan Allah.

Malaikat berkata kepadanya: katakanlah insya-Allah. Namun Nabi Sulaiman tidak mengucapkan kalimat ini. Akhirnya, tidak ada seorangpun daripada isteri-isterinya itu yang melahirkan anak. Hanya seorang isteri yang melahirkan, namun anak itu cacat dan tidak sempurna.

Bersabda Nabi SAW: Demi Allah yang jiwaku berada di tangan-Nya, andai beliau mengucapkan: insya-Allah, nescaya isteri-isterinya itu akan melahirkan anak-anak yang berjuang di jalan Allah.

Berkata Ibnu Battal Al-Maliki: "Hadis ini mengandungi pengajaran bahawa sesiapa yang mengucapkan insya-Allah, sambil menyedari kelemahan dirinya dan meminta bantuan daripada Allah, maka besar kemungkinan ia akan memperoleh apa yang diharapkannya."

Maka menjadi kewajiban kita merubah kekeliruan ini dengan memulainya dengan diri kita sendiri. Pastikan selalu kalimat insya-Allah diucapkan setiap kali berjanji.

Selepas itu berusahalah sedaya upaya untuk menepati janji itu sambil meminta bantuan daripada Allah SWT. Jika semua ini kita lakukan, maka bantuan daripada Allah akan sentiasa mengalir untuk kita.

Kalau bukan kita yang merubah persepsi negatif tentang Islam dan kaum muslimin, maka siapa lagi?

Wallahu a'lam
Oleh : UMAR MUHAMMAD NOOR kini sedang menyambung pengajian peringkat Doktor Falsafah (PhD) di Universiti Malaya (UM). Sebarang kemusykilan berkaitan ibadah harian boleh juga diajukan di www.facebook.com/UmarMuhammadNoor

utusanARKIB : 11/09/2012

Kecelakaan besar


Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMED AL-BAKRI

SETELAH Allah SWT menyampaikan tanda peringatan dan ancaman kepada orang kafir bahawa hari keputusan itu pasti berlaku dan Dia bersumpah kepada mereka dengan para Malaikat-Nya yang terdekat dengan para rasul-Nya yang suci bahawa hari itu pasti akan berlaku. Pada hari itu terdapat kengerian-kengerian yang tidak dapat difahami hakikatnya kecuali oleh Allah sahaja Yang Maha Mengetahui segala yang ghaib.

Oleh itu Allah SWT menambahkan perkara itu dengan menakut-nakutkan mereka bahawa Dia telah membinasakan orang yang kafir sebelum mereka, kerana kekafiran mereka. Apabila kamu menempuh jalan mereka, maka kamu pun akan mendapat balasan seperti balasan yang didapati mereka dan kamu juga akan diseksa di dunia dan di akhirat.

Kemudian Allah SWT mengakhiri perkara itu dengan memperingatkan mereka tentang keingkaran mereka terhadap kebaikan-Nya kepada mereka, kerana Dia telah menciptakan mereka daripada setitis air yang hina di dalam rahim dalam tempoh waktu tertentu, lalu Dia membentuk mereka menjadi makhluk lain. Kemudian Dia menjadikan pendengaran, penglihatan dan hati agar mereka mensyukuri segala nikmat-Nya yang dikurniakan kepada mereka.

Akan tetapi mereka telah mengkufurkannya, mengingkari keesaan-Nya dengan menyembah berhala dan patung. Kemudian Allah SWT mengingatkan mereka tentang segala nikmat-Nya yang terdapat di setiap tempat kerana Dia telah mencipta bumi untuk mereka dan dapat menampung mereka sama ada yang mati atau yang hidup.

Seterusnya Dia menjadikan bumi itu dengan gunung-ganang agar bumi tidak bergoncang bersama mereka. Dia juga menjadikan padanya sungai-sungai dan mata air-mata air agar mereka dapat minum daripadanya air tawar yang segar. Maka mereka menerima azab dan kehinaan kerana mengingkari nikmat-nikmat yang besar ini.

Firman Allah SWT: Bukankah kami Telah membinasakan orang-orang yang dahulu? (al-Mursalat: 16)

Al-Maraghi berkata: "Bukankah Kami telah membinasakan orang yang mendustakan para rasul sebelum kamu, dan Kami seksa pula mereka di dunia dengan pelbagai azab seperti ditenggelamkan sebagaimana yang berlaku kepada kaum Nabi Nuh a.s, dengan gempa bumi sebagaimana yang berlaku kepada kaum Nabi Lut a.s dan contoh-contoh serupa yang telah menimpa umat sebelum kamu sebagai balasan terhadap keburukan amalan perbuatan mereka."

Ibnu Kathir berkata: "Yakni dalam kalangan orang-orang yang mendustakan para rasul serta menentang apa yang dibawa oleh para rasul tersebut kepada mereka."

Sayid Qutub berkata: "Demikianlah umat-umat terdahulu yang ramai itu kelihatan gugur binasa dengan satu pukulan Ilahi."

Firman Allah SWT: Lalu kami iringkan (azab kami terhadap) mereka dengan (mengazab) orang-orang yang datang kemudian. (al-Mursalat: 17)

Al-Maraghi berkata: "Kami timpakan pula perkara yang sama terhadap orang lain yang sama dengan mereka. Seterusnya Kami kenakan terhadap mereka apa yang Kami kenakan terhadap orang yang sebelum mereka, kerana mereka itu melakukan perbuatan yang sama dengan perbuatan orang yang sebelum mereka."
Ibnu Kathir berkata: "Iaitu daripada orang-orang yang seumpama dengan mereka."

Sayid Qutub berkata: "Dan dengan satu pukulan Ilahi yang lain, gugur dan binasa pula umat-umat yang datang selepas mereka."

Firman Allah SWT: Demikianlah kami berbuat terhadap orang-orang yang berdosa. (al-Mursalat: 18)

Al-Maraghi berkata: "Sesungguhnya sunah Kami terhadap orang yang berdosa adalah sama. Apabila Kami telah membinasakan orang terdahulu kerana dosa dan pendustaan mereka maka Kami pun membinasakan orang yang terkemudian (yang mengikut langkah dan menempuh jalan mereka), kerana sunah Kami berjalan dengan satu model."

Sayid Qutub berkata: "Itulah undang-undang Allah SWT yang tidak dapat dihindari. Dan ketika manusia yang berdosa itu menduga akan menerima balasan kebinasaan seperti yang diterima oleh umat-umat terdahulu dan umat-umat yang datang selepas mereka."

Firman Allah SWT: Kecelakaan yang besarlah pada hari itu bagi orang-orang yang mendustakan. (al-Mursalat: 19)

Al-Qurtubi berkata: "Azab dan kehinaan yang disebut dalam surah ini diulang banyak kali pada setiap ayat untuk orang yang mendustakan sesuatu, kerana Dia memberikan azab dan kehinaan itu di antara mereka menurut kadar pendustaan mereka. Seterusnya diberikan azab kepada setiap pendusta tidak termasuk azab yang dikenakan kerana pendustaan yang lain."

Sayid Qutub berkata: "Seruan yang mendoakan kebinasaan dan janji azab yang mengancam dengan kemusnahan.

utusan.ARKIB : 07/09/2012

Tuesday, September 18, 2012

SURAH AD-DHUHA

Bismillahirrahmanirrahim


Terjemahan surah ad-Dhuha adalah seperti di bawah:

Dengan menyebut nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.


[1] Demi waktu Dhuha (waktu pagi sepenggalahan matahari.

[2] Dan malam apabila ia sunyi-sepi. 

[3] (Bahawa) Tuhanmu (wahai Muhammad) tidak meninggalkanmu dan Dia tidak benci (kepadamu, sebagaimana yang dituduh oleh kaum musyrik).

[4] Dan sesungguhnya kesudahan keaadaanmu adalah lebih baik bagimu daripada permulaannya.

[5] Dan sesungguhnya Tuhanmu akan memberikanmu (kejayaan dan kebahagiaan di dunia dan di akhirat) sehingga engkau redha (berpuas hati). 

[6] Bukankah Dia mendapati engkau yatim piatu, lalu Dia memberikan perlindungan? 

[7] Dan didapatiNya engkau mencari-cari (jalan yang benar), lalu Dia memberikan hidayah petunjuk (dengan wahyu Al-Quran)? 

[8] Dan didapatiNya engkau kekuarangan miskin, lalu Dia memberikan (kecukupan) kekayaan? 

[9] Oleh itu, adapun anak yatim maka janganlah engkau berlaku kasar terhadapnya. 

[10] Adapun orang yang meminta (bantuan pimpinan) maka janganlah engkau tengking herdik. 

[11] Adapun nikmat Tuhanmu, maka hendaklah engkau sebut-sebutkan (dan zahirkan) sebagai bersyukur kepadaNya.



Di sini dicatatkan apa yang didengar melalui kuliyah tafsir oleh ustaz Zahazan yang dimuatkan dalam mp3 di bawah:


Tujuan kita memahami isi al-Quran ialah untuk menimbulkan kemanisan beribadah kepada Allah SWT. Seorang pemikir Islam yang terkemuka pada abad ini iaitu Syeikh Dr Yusuf al-Qaradhawi menulis sebuah buku yang bertajuk kaifa ta'allamuna-al-quran (bagaimana kita nak beramal dengan al-Quran). Bagaimana nak memahami dan menghayati isi al-Quran. Bolehlah kita fahamkan seperti ini, iaitu selepas kita membaca dan memahami isi al-Quran maka proses seterusnya ialah mengamalkannya. Itulah tuntutan yang diberikan kepada kita. Al-Quran diturunkan untuk menjadi pengajaran kepada manusia bukan untuk hiasan dan sebagainya. Allah berfirman yang maksudnya:

(Nabi Muhammad bukanlah penyair) dan Kami tidak mengajarkan syair kepadanya, dan kepandaian bersyair itu pula tidak sesuai baginya. Yang Kami wahyukan kepadanya itu tidak lain melainkan nasihat pengajaran dan Kitab Suci yang memberi penerangan;(Yaa Siin 36:69Supaya ia memberi peringatan kepada orang yang sedia hidup (hatinya), dan supaya nyata tetapnya hukuman (azab) terhadap orang-orang yang kufur ingkar. (Yaa Siin 36:70)
Al-Quran ini diturunkan untuk memberi inzar kepada yang masih hidup dan ketetapan bahawa hukuman akan dikenakan kepada orang yang derhaka. Ertinya umat yang cemerlang atau umat yang hebat ialah umat yang beramal dengan isi kandungan al-Quran bukan dengan menghias atau menggantungkan ayat-ayatnya di dinding dan sebagainya.

Surah yang istimewa kerana memberitahu kita tentang pengalaman Nabi Muhammad saw.. Surah Makiyyah diturunkan sebelum nabi hijrah.

Dr Yusof al-qaradhawi kata surah penegasan tauhid.

Memberi peringatan tentang waktu dhuha.. waktu matahari sedang naik.. solat dhuha 9 pagi- 12 tgh hari lbh kurang. Waktu ini nikmat Allah begitu banyak sekali. Kenapa Allah sebut dhuha awal dan malam disebut  kemudian ..Ini menunjukkan ada hikmah di sini. dhuha waktu gembira, girang dan aktif.. malam pula waktu gelap dan takut. Hamka kata cuba lihat waktu pagi atau dhuha panjang 3 jam sedangkan malam 12 jam gelap dan takut.. Mengapa Allah mendahulukan sebut waktu pendek dan kemudiankan waktu malam yang panjang?..  Dr Yusuf al-qaradhawi dan Hamka menyebut bahawa Allah nak mengajar kita manusia bahawa waktu bergembira hendaklah kita berwaspada.. waktu bergembira amatlah pendek dan terbatas..sedangkan kerja yang kita lakukan dengan berhati-hati atau serius lebih berpanjangan.

Bagaimana? Lihat contoh; kita berpuasa 30 hari kemudian Allah beri kita 1 hari bergembira. Haji bermula pada bulan syawal, zulkaedah, dan zulhijjah tak kiralah ifrad, tamatuk, qiran tempohnya adalah satu waktu yang agak lama lalu 10 zulhijjah hari raya qurban.. selepas panjang beribadah diberikan waktu raya singkat. falsafah di sini kita kena serius bila lakukan kerja dan gembira hendaklah kita bataskan.

Sebab turun surah ini ; sekumpulan orang-orang yahudi datang bertanya bbp soalan kepada nabi lalu nabi kata datanglah esok untuk dapatkan jawapan. tiba-tiba wahyu tak turun untuk beberapa tempoh..orang-orang yahudi datang menempelak nabi kata nabi berdusta lalu Allah turunkan ayat daripada surah al-kahfi (23 dan 24) mengajar nabi agar sentiasa mengatakan insyaAllah.
Dan janganlah engkau berkata mengenai sesuatu (yang hendak dikerjakan): "Bahawa aku akan lakukan yang demikian itu, kemudian nanti".(Al-Kahfi 18:23Melainkan (hendaklah disertakan dengan berkata): "Insya Allah". Dan ingatlah serta sebutlah akan Tuhanmu jika engkau lupa; dan katakanlah: "Mudah-mudahan Tuhanku memimpinku ke jalan petunjuk yang lebih dekat dan lebih terang dari ini". (Al-Kahfi 18:24)
Hendaklah kata dengan izin Alah SWT.. Allah nak didik nabi dan juga mengajar kita semua bahawa al-quran itu sememangnya daripada Allah SWT.

Namun orang-orang musyrikin mekah termasuk isteri kepada Abu Lahab masih berkata.. Wahai Muhamad ! Tuhan kamu meninggalkan kamu.. Allah tak sayang kamu.

Jadi dalam surah ini Allah nyatakan Allah tak benci kepadamu wahai Muhammad. Hikmah disebalik kematian keluarga terdekat nabi menunjukkan bahawa Allah sangat sayang kepada nabi dan nak tunjukkan ilmu yang ada pada nabi serta kebijaksanaan yang dimiliki nabi adalah anugerah Allah tanpa sdikitpun campur tngan keluarga nabi.

Allah mengingatkan sebelum ini kamu bingung wahai Muhammad. sebelum kedatangan wahyu baginda tidak beriman. ini nak tunjukkan nikmat iman sangat bernilai. Sebelum ini kamu dalam keadaan miskin Allah cukupkan.. nikmat dalam pelbagi bentuk bukan harta wang ringgit sahaja tapi lebih daripada itu.

Allah ingatkan tentang kepentingan hablun minannaas, anak yatim dan ajar kita supaya bersyukur dengan nikmat bukan takabbur dengan anugerah yang kita ada.

Sekian...

Boleh juga baca di: 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...