بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Friday, September 28, 2012

Anakku Hidup Sekali Biar Bererti: Man Jadda Wa Jada- Siapa Yang Bersungguh

Anakku Hidup Sekali Biar Bererti
Muka Depan Buku Anakku Hidup Sekali Biar Bererti oleh Anuwar Nursi


ANUWAR NURSI

21 September 2012




REMAJA yang hebat ialah apabila tidak gentar berhadapan dengan belenggu masalah atau cabaran yang mendatang ketika mencipta impian. Namun, jika gagal ia tidak menjadi halangan untuk meneruskan impian yang dicita-citakan. Pepatah Melayu mengatakan, ‘Di mana ada kemahuan di situ ada jalan.’ Pepatah Arab pula mengatakan ‘Man jadda wa jada’, siapa yang bersungguh-sungguh pasti akan berjaya.

Kemiskinan dan kekurangan harta tidak boleh dijadikan alasan untuk malas berusaha. Contoh yang baik dalam hal ini ialah kejayaan yang dicapai oleh Nur Nik Madihah. Seorang anak nelayan yang serba kekurangan. Cuba anakanda lihat, kebanyakan yang berjaya adalah berasal dari kampung, anak pesawah, penoreh getah, petani dan seumpamanya.

Mengapa?

Kerana mereka ada impian dan cita-cita tinggi di samping mahu mengubah kehidupan yang serba kekurangan. Ibu bapa mana yang tidak mahu lihat anaknya berjaya?

Berusahalah anakanda... walau apa jua cita-citamu, ayahanda dan bonda sentiasa mendoakan. Cuba Lihat lagi mereka yang berjaya dalam kehidupan misalnya penulis novel Indonesia iaitu Andrea Hirata.

Beliau asalnya hanyalah seorang anak miskin dan tempat belajarnya amat daif. Sekolahnya dahulu hanyalah sebuah bangunan usang yang hampir roboh dan tidak punya sebarang kemudahan seperti hari ini. Pelajarnya cuma sepuluh orang, namun semangat belajarnya hebat dan beliau telah berjaya mencapai cita-citanya.

Ayahanda tidak pula nafikan mereka yang lahir dalam keluarga yang mewah juga pandai kerana mereka juga berjaya menjejakkan kaki ke menara gading.

Terfikirkah kita tentang kehidupan jika tiada cita-cita? Agaknya di mana kita akan tinggal? Apa pula pekerjaan kita suatu hari kelak? Bukalah mata dan luaskan pandangan mata hati. Lihatlah keadaan mereka yang tiada cita-cita dalam kehidupan. Mereka akan menyesal selama-lamanya dan terpaksa mengharungi masa depan yang suram.

Tidak kurang juga ada yang menjadi beban masyarakat. Lebih teruk jika ada yang menjadi penagih dadah, mat rempit atau peragut jalanan. Jiwa ayahanda sengsara apabila melihat kebanyakan mangsa adalah kalangan umat Islam. Lalu, ayahanda bertanya sendiri ‘Apakah itu tempat terbaik buat umat yang telah diberi ajaran sempurna oleh baginda Muhammad s.a.w?’’

Anakku,

Mengapa tidak dijadikan sahabat terdahulu sebagai idola untuk menjadi umat bahagia dunia dan akhirat? Bacalah tentang Abu Bakar, Ibnu Abbas, Umar Al-Khattab dan teman-temannya, serta ambillah iktibar daripada kisah mereka agar hidup lebih berjaya dan mampu berkhidmat kepada Islam pula.

Jika hari ini, contohilah tokoh-tokoh yang berwibawa dan profesional yang telah berjaya memberi sumbangan kepada negara seperti Syed Naquib Al-Attas, Tan Sri Muhammad Ali Hashim, Dato’ Dr. Zeti Aziz atau Shaikh Muzaffar. Terokailah jasa-jasa yang telah mereka taburi untuk negara, mudah-mudahan dengannya anakanda mampu menjadi yang lebih baik lagi.

Bagaimana untuk membina negara jika tiada cita-cita untuk menjadi orang berjasa? Apakah hanya mahu mengharapkan orang luar untuk mendirikan universiti terkenal memperkukuh modal insan, memajukan ummah yang ketinggalan, membangun ekonomi, menguatkan pertahanan negara, menjadikan negara makmur dan aman? Semuanya itu tidak mungkin wujud jika anakanda dan remaja lain hari ini tidak menanam cita-cita dan bekerja keras untuk mencapainya.

Ini adalahamanah ALLAH yang mesti direalisasikan. Berusahalah untuk melaksanakannya.

Anakku Hidup Sekali Biar Bererti: Berakhlaklah Wahai Putera Puteriku

ANUWAR NURSI
19 September 2012



Anakku Hidup Sekali Biar Bererti
Muka Depan Buku Anakku Hidup Sekali Biar Bererti oleh Anuwar Nursi

Menurut kamus Dewan adab ialah baik budi bahasa, manis, budi pekerti yang halus, tertib, baik perangai dan kelakuan, tidak cabul, tidak lacur, berbahasa, santun, berakhlak, halus budi pekerti, bersusila, tahu adab, bertamadun, telah maju tingkat kehidupan (lahir dan batin) dan berkemajuan.



Kata Pendeta Za’ba, jika hendak mengenal orang berbangsa lihatlah kepada budi dan bahasanya. Pepatah Melayu mengatakan, bahasa menunjukkan bangsa.



Ertinya pertuturan seseorang dapat menunjukkan sama ada ia berbangsa tinggi atau rendah adanya. Juga seorang yang mulia atau hina. Hilang bahasa, hilanglah bangsa.



Ringkasnya adab itu ialah gambaran kehalusan budi pekerti dan kesantunan tingkah laku manusia. Akhlak yang mulia dan kesantunan adalah fitrah manusia. Contoh adab terhadap ALLAH ialah taat melakukan apa yang diperintah dan menjauhi apa yang dilarang.



Manakala adab terhadap ibu bapa ialah menghormati mereka, memuliakan mereka, berbuat baik terhadap keduanya, berbakti kepada keduanya, tidak meninggikan suara, melakukan apa yang mereka nasihati dan tidak melakukan perkara yang ditegah.



Kemudian adab kepada guru ialah menghormati, memuliakan, memberi haknya dengan baik dan merendah diri. Imam Syafie berkata, “Aku merendahkan diriku kepada mereka, sedang mereka pula memuliakan.”  “Dan tiadalah akan dimuliakan diri yang tiada terlebih dulu dihinakan.”



Adab sesama teman pula waspada ketika berkata-kata, menasihatinya dengan baik, tidak bersangka buruk dan bersabar dengan kerenah mereka. Rasulullah s.a.w pernah bersabda,



“Aku diutus TUHAN hanyalah untuk menyempurnakan kemuliaan budi pekerti.”



Abdullah bin Mubarak mengatakan, “Kami lebih memerlukan adanya sedikit adab berbanding banyaknya ilmu.”



Perkataan tersebut menandakan ilmu yang banyak, IQ yang cerdas, pandai, otak bergeliga tidak ada nilainya, sama ada di hadapan ALLAH mahupun sesama makhluk tanpa disertai dengan budi pekerti yang luhur.



Itu sebabnya apabila kita melihat orang kaya, berpendidikan atau berpangkat tidak dihormati apabila berperangai buruk, sombong atau bongkak. Malah perbuatan ini mendatangkan kebencian dan permusuhan. Inilah yang dikatakan sikap tidak beradab.



Anakku,



Lihat betapa indahnya pantun Melayu yang menggambarkan mengenai budi:

Pulau pandan jauh ke tengah
Gunung daik bercabang tiga
Hancur badan dikandung tanah
Budi yang baik dikenang juga

Pisang emas dibawa belayar
Masak sebiji di atas peti
Hutang emas boleh dibayar
Hutang budi dibawa mati

Apabila kita hendak menelusuri perkara ini dan untuk mendapatkan sedikit gambaran, eloklah kita menoleh masa lalu barang sebentar. Misalnya, tahun-tahun 60-an atau 70-an dahulu, seorang pelajar atau remaja dalam pergaulan sehari-harinya begitu menghormati dan memuliakan guru, ibu bapa dan orang tua.


Jarang benar kita dengar kes-kes melawan guru, memukul guru dan lain-lain kes disiplin. Sebaliknya hari ini kes-kes seumpama ini sering kita dengar dan didedahkan oleh media massa saban hari.



Dahulu, kebanyakan pelajar takut kepada guru dan ibu bapa. Dengan kata lain, menghormati dan menyanjung mereka yang banyak berjasa. Misalnya, jika melintas di hadapan ibu bapa, seorang remaja akan menundukkan badan tanda hormat dan memberi salam.



Perilaku ini seringkali dijaga dan dipupuk sebagai tanda hormat dan meninggikan darjat mereka yang lebih tua. Tetapi hari ini, lain pula ceritanya. Ibu bapa dan guru tidak lagi dihormati bahkan dijadikan lawan. Guru dipukul jika menegur kesilapan. Ibu bapa dimarah, jika ditanya tentang aktiviti yang dilakukan. Agaknya apa yang akan berlaku kepada remaja malang itu apabila dewasa kelak?



Krisis Akhlak



Anakku,



Contoh yang paling dekat ialah perilaku remaja yang terjadi di sekeliling kita dewasa ini. Baik di kejiranan, sekolah mahupun pejabat. Menggunakan pertuturan janggal, aneh dan kasar bukan lagi suatu yang luar biasa bagi mereka. Istilah panggilan ‘hai bro’, ‘lu’, ‘gua’, ‘suka gila’, ‘sedap gila’ dan mengeluarkan kata-kata lucah serta tidak bertapis, berlaku pada setiap situasi sewaktu berkomunikasi. Ia menjadi perkara biasa yang dituturkan dan seolah-olah dihalalkan dalam asam garam pergaulan.



Begitu pula perbuatan lepak, berpelukan ketika menunggang motosikal, bertepuk tampar antara lelaki dan perempuan seperti yang ditampilkan oleh remaja sekolah hari ini, jelas menunjukkan krisis adab dan akhlak yang terjadi.



Perbuatan memualkan ini boleh dilihat di tempat-tempat riadah, taman, tepian pantai atau tasik, bahkan yang lebih melampau ialah di perpustakaan awam.



Di sana mereka tidak serius belajar atau mentelaah pelajaran sebaliknya membuat bising, bersembang dan bercinta. Seolah-olah orang di kiri dan kanan mereka itu pekak dan buta. Inilah yang dikatakan tidak beradab dan tidak berakhlak mulia. Ketahuilah, redha ALLAH itu terletak kepada redha ibu bapa. Dan sekali guru itu dizalimi, maka gelaplah hati untuk menerima ilmu yang diajari. Akhirnya, masa hadapan akan hancur dan musnah.



Waspadalah!



Perkara yang sama juga menjadi keluhan ulama Al-Azhar, iaitu Syeikh Mahmud Al-Mishri, penulis buku ‘Ensiklopedia Akhlak Muhammad s.a.w’, katanya, “Bahawa medan dakwah dewasa ini menghadapi tentangan yang semakin berat. Hal ini kerana akhlak buruk tumbuh dengan sangat pesat, terutama mereka yang menganut fahaman at-tarbiyah an-nau’iyyah (pendidikan beragama).



Hal ini memunculkan fenomena berbahaya misalnya anak muda yang tidak mahu menghormati orang yang lebih tua, orang pandir yang berani melangkahi para ulama dan para pelajar berkelahi. Mereka saling bermusuhan, melupakan persaudaraan, tidak santun, tidak mahu saling memaafkan dan tidak mahu bersabar. Mereka bersikap lebih pandir daripada seorang yang tidak berpendidikan sama sekali.”



Alangkah indah dan harmoninya masyarakat dahulu yang halus pergaulan dan murni budi bahasa. Sehingga nostalgia ini melahirkan kenang-kenangan indah di hati. Sekiranya harapan ini boleh diterjemahkan kembali alangkah bahagianya masyarakat, umat dan negara hari ini. Iaitu apabila kemajuan teknologi dan kemodenan bersatu dengan adab yang baik dan moral yang tinggi.



Zaman ayahanda dahulu amat menitikberat menjaga akhlak dalam masyarakat. Tidaklah dikatakan langsung tiada perkara buruk yang berlaku, tetapi jarang benar terjadi. Jika ada pun, akan ditangani dengan segera agar tidak berpanjangan.



Prof. Dr. Hamka misalnya ada menulis perihal ini dalam bukunya yang berjudul ‘Ghirah dan Tantangan Terhadap Islam’. Dalam buku tersebut beliau mengupas tentang sifat malu ditinjau dari perspektif agama dan kaitannya dengan bangsa-bangsa Indonesia umumnya iaitu seperti Bugis, Makassar, Madura, Banjar, Minangkabau, Melayu dan lain-lain:



“Saya teringat suatu kejadian di Medan pada tahun 1938. Seorang pemuda membunuh pemuda lain yang berbuat jahat (serong) terhadap saudara perempuannya. Pemuda itu dihukum selama 15 tahun penjara. Ketika hukuman dijatuhkan, dia sedikit pun tidak menyesal. Dia menerima hukuman itu dengan tenang dan senyum.



Baginya hukuman tersebut kerana mempertahankan kehormatan keluarga bukanlah suatu kehinaan. Malah, jika saudara perempuannya diganggu orang lalu didiamkannya saja itulah kehinaan. Meskipun dia hidup 15 tahun lagi sesudah itu, tidaklah ada harganya. Meskipun dia lepas bebas dalam masyarakat 15 tahun tidaklah ada ertinya, serupa saja ertinya dengan menjadi orang buangan. Malahan lebih hina daripada itu. Dengan hukuman 15 tahun yang dijalani itulah dia berasa dirinya berharga.”



Hari ini perlakuan kotor telah mewabak dengan cepat disebabkan cetusan kemajuan teknologi yang tidak diseimbangkan dengan penerapan nilai-nilai murni agama. Maka lahirlah masyarakat yang tempang dan rosak.



Kadar kes jenayah berkaitan keganasan seks misalnya seperti rogol, buang bayi, liwat dan sumbang mahram dilaporkan meningkat sejak beberapa tahun lalu. Berdasarkan statistik, keganasan jenayah seks yang dilaporkan pada 2005 ialah 2,427 kes. Manakala 2,943 (2006); 3,689 (2007); 3,986 (2008) dan 4,238 (2009), keseluruhannya 17,283 kes.



Inilah kesan hilangnya iman dan rosaknya adab. Berhati-hatilah dengan cabaran dunia hari ini. Berusahalah melindungi maruah dan ‘mahkota’ diri agar tidak bertambah umat yang tidak berbapa dan tidak lagi menguburi insan kecil yang terbuang di lorong-lorong gelap dan semak-samun.

Thursday, September 27, 2012

Tafsir Surah al-Mursalat - Ingkar nikmat


Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMED AL BAKRI

ALLAH SWT telah menyebut tentang keadaan orang yang mendustakan-Nya, para nabi dan hari kemudian itu akan dikenakan azab pada hari keputusan dan pembalasan.

Di sini Allah SWT menjelaskan pelbagai seksaan itu dengan segala kengeriaannya yang membingungkan orang yang berfikiran dan menundukkan setiap orang yang takut dan kembali kepada-Nya.

Kemudian Allah SWT memberitahu bahawa mereka diperintahkan untuk pergi ke bawah naungan asap Jahanam yang bercabang-cabang kerana banyaknya dan bermacam-macam bentuk hingga menjadi tiga cabang besar yang pernah mereka dustakan dahulu di dunia.

Padahal naungan yang sedemikian tidak sedikitpun melindungi dan menghalang mereka daripada panas nyalaan yang berdiri di atas api yang memercikkan bunga-bunga api yang tinggi dan besar bagaikan istana.

Begitu juga bagaikan sekumpulan unta kuning yang bertebaran dan bercerai-berai tanpa batasan hitungan dan bergerak tidak menentu.

Tidak diragukan lagi perkara yang demikian ini adalah persamaan yang diketahui oleh orang Arab ketika menyifatkan sesuatu dengan kebesaran. Tidakkah kamu melihat bahawa mereka menyamakan unta yang besar dengan istana sebagaimana yang dikatakan: "Maka untaku pun berdiri di situ, seakan ia itu istana, untuk memenuhi keperluan orang yang menunggu."

Firman Allah SWT: 
Dan kami jadikan padanya gunung-gunung yang tinggi dan kami beri minum kamu dengan air tawar? (al-Mursalat: 27)

Al-Maraghi berkata: "Gunung-ganang ini berhubungan dengan lapisan batu api yang merupakan lapisan bumi yang paling jauh daripada permukaannya. Lapisan di dalamnya meliputi bola api yang bernyala-nyala yang ada di dalamnya, sedangkan di bahagian luarnya merupakan kulit bumi yang kita berada padanya."

Air tawar itu pula berasal dari awan yang dijaga oleh gunung-ganang yang tinggi atau datang daripada mata air-mata air yang turun dari gunung-ganang dan diselaputi oleh salji yang mengalir perlahan-perlahan di atas permukaan bumi lalu menyerap masuk ke dalam perut bumi menuju ke puncak mata air yang mengalir.

Ibnu Kathir berkata: "Yakni gunung-ganang yang ditanamkan di bumi agar bumi tidak goyah dan bergoncang. Dan air tawar yang diturunkan dari langit, mahupun yang bersumberkan daripada mata air bumi."

Sayid Qutub berkata: "Dan di bumi Kami ciptakan bukit-bakau dan gunung-ganang yang tinggi dan di kemuncak yang tinggi itulah berkumpulnya awan mega dan dari sanalah mengalir saluran-saluran air tawar yang nyaman."

Firman Allah SWT: 
Kecelakaan yang besarlah pada hari itu bagi orang-orang yang mendustakan. (al-Mursalat: 28)

Al-Maraghi berkata: "Azab yang besar di akhirat diberikan untuk mereka yang mengingkari semua nikmat ini.'

Ibnu Kathir berkata: "Celaka bagi orang yang merenungi berbagai macam makhluk yang menunjukkan keagungan Penciptanya tetapi setelah itu dia terus-menerus dalam kedustaan dan kekufuran."

Firman Allah SWT: 
(Dikatakan kepada mereka pada hari kiamat): Pergilah kamu mendapatkan azab yang dahulunya kamu mendustakannya. (al-Mursalat: 29)

Al-Maraghi berkata: Penjaga neraka Jahanam berkata kepada mereka: "Terimalah seksaan yang ketika di dunia dahulu kamu telah dustakan."

Firman Allah SWT: 
Pergilah kamu mendapatkan naungan yang mempunyai tiga cabang. (al-Mursalat: 30)

Al-Maraghi berkata: "Allah SWT menjelaskan dan menyifatkan azab ini dengan beberapa sifat:

  • Berjalanlah kamu di bawah naungan asap Jahanam yang terbahagi kepada tiga cabang besar, satu cabang dari sebelah kanan mereka, satu cabang dari sebelah kiri dan satu cabang lagi dari atas mereka. Ia bermaksud asap itu meliputi mereka daripada segenap arah.


  • Asap Jahanam itu bukan sejenis naungan kerana ia tidak akan menaung kepanasan hari itu.


Ibnu Kathir berkata: Yakni nyalaan api semakin tinggi dan naik bersama dengan asap maka kerana kedahsyatan dan kekuatannya ia mempunyai tiga cabang.

Sayid Qutub berkata: "Iaitu bayangan asap api neraka yang pucuknya menjulang-julang bercabang tiga. Ini adalah bayangan teduh yang mencekik pernafasan dan yang panas menyelar. Ia dinamakan bayangan teduh sebagai lanjutan daripada penghinaan dan sendaan. Ia memberi angan-angan mendapat bayangan teduh tetapi sebaliknya mereka mendapat api neraka Jahanam.

ARKIB : 21/09/2012
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...