بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Friday, November 25, 2011

Nilai semula amalan di ambang tahun baru Hijrah

Oleh Hasliza Hassan

2011/11/25

Tekad perubahan mesti diiringi niat, sasaran untuk mencapai sesuatu matlamat


KISAH peristiwa hijrah Rasulullah SAW dari Makkah ke Madinah masih tetap relevan kepada umat Islam hari ini, bukan saja dari sudut perpindahan secara fizikal, tetapi juga penghijrahan yang meliputi semua aspek kehidupan. 

Pensyarah Kuliyyah Ilmu Wahyu dan Sains Kemanusiaan Pusat Matrikulasi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Dr Abd Razak Wan Ahmad, berkata perkataan hijrah sudah sinonim dengan bangsa Melayu yang turut dikenali sebagai bangsa yang berhijrah.

Katanya, sejarah menunjukkan bangsa Melayu (bukan di Malaysia saja) melalui fasa penghijrahan kerana mereka pernah menganut agama Hindu sebelum berhijrah kepada agama Buddha, kemudian memeluk agama Islam dan berkembang hingga kini.
Sekarang katanya, sudah mula pula titik ‘penghijrahan’ daripada agama Islam kepada Hindu dan Kristian menjadikan hijrah tajuk yang terus relevan kepada bangsa Melayu serta umat Islam untuk bersama difikirkan. 

“Sebagai bangsa hijrah sudah tentu penghijrahan relevan dengan umat Islam terutama dalam merencana kehidupan mereka kerana tuntutan serta cabaran hari ini menjadikan usaha hijrah itu wajar diberi tumpuan. 

“Khususnya untuk mempertahankan akidah umat Islam yang semakin terancam sekarang ini oleh pelbagai unsur memerlukan kita membina benteng yang kukuh. Oleh itu penghijrahan kepada keadaan lebih baik perlu diutamakan,” katanya. 

Beliau yang menyampaikan ceramah sempena Maal Hijrah kepada jemaah Surau The New Straits Times Press (NSTP), menggariskan lima perkara iaitu amalan, nama, pakaian, budaya dan etika kerja sebagai permulaan ke arah hijrah yang lebih besar. 
Dari aspek amalan, ia membabitkan gaya hidup masyarakat Islam yang dipengaruhi amalan bangsa lain seperti berinai dan bersanding yang bukan nilai Islam. Walaupun sudah diterima, perlu ditinggalkan demi mempertahankan akidah umat Islam. 

Abdul Razak berkata, mahu tidak mahu, perubahan atau penghijrahan daripada amalan yang sudah sebati dengan gaya hidup umat Islam itu perlu dilakukan dan usaha berkenaan mampu dilaksanakan secara perlahan-lahan. 

Begitu juga dengan pemilihan nama, hendaklah yang mempunyai makna baik kerana kecenderungan umat Islam hari ini memberi nama menyerupai bukan Islam atau nama ala-ala ‘moden’ hingga ada membawa maksud tidak baik. 

“Jika nyata nama itu membawa maksud tidak baik, eloklah ditukar dan bagi ibu bapa yang ingin mencari nama untuk anak, pastikan nama itu membawa maksud yang baik. Jangan kerana ghairah nak nama moden, tetapi diberi nama berbaur syirik.

“Pakaian umat Islam hari ini juga tidak melambangkan ciri-ciri Islam. Ada wanita Islam keluar bersarapan memakai baju bertali halus dan berseluar pendek. Ini menimbulkan persepsi negatif terhadap agama Islam. 

“Semua ini mungkin nampak remeh bagi sesetengah pihak, tetapi inilah hijrah yang perlu dilakukan masyarakat untuk mempertahankan akidah dan membuat perubahan kepada hidup berpandukan ajaran Islam,” katanya. 

Beliau turut menegaskan peranan ibu bapa supaya mengamalkan budaya hidup berlandaskan agama supaya anak dapat melihat contoh yang baik dan kemudian diterapkan dalam kehidupan harian mereka. 

Katanya, sikap anak tidak menghormati ibu bapa atau menjalani kehidupan mengikut acuan budaya serta jati diri Islam disebabkan kelemahan ibu bapa sendiri memenuhi tanggungjawab mendidik dan membimbing anak mereka. 

Siapa yang perlu dipertanggungjawabkan jika ada anak remaja yang tidak kenal serai, anak perempuan tidak tahu menggoreng telur, tidak solat atau menutup aurat. Malah, siapa perlu dipersalahkan jika ada lelaki dalam bilik anak perempuan mereka? 

Menyentuh aspek etika kerja pula, Abdul Razak membangkitkan sikap golongan pelajar yang lebih cenderung bersuka ria berbanding memberi tumpuan kepada pelajaran menyebabkan lahirnya siswazah tidak berkualiti yang gagal bersaing di pasaran kerja. 

Justeru, katanya, tahun baru dalam kalendar hijrah sepatutnya membawa maksud pembaharuan dari segi tekad mencapai kehidupan lebih baik melalui niat serta keazaman kerana tidak dinafikan niat penentu kejayaan kepada perubahan ingin dilaksanakan. 

“Jika tahun baru dikaitkan dengan azam, hijrah pula sering dikaitkan dengan amalan muhasabah. Menilai semula apa yang kita lakukan memang dituntut syarak supaya kesilapan tidak berulang dan perbuatan baik terus dipertingkatkan. 

“Tetapi muhasabah bukan setakat amalan kerohanian saja, termasuk keperluan dari segi ekonomi keluarga serta pendidikan anak. Maksudnya, dengan kos sara diri semakin tinggi, bagaimana ibu bapa hendak menyara keluarga serta memastikan anak mendapat pendidikan sempurna. 

“Ini semua sepatutnya termasuk dalam perkara yang hendak diberi penilaian. Sebab itu maksud hijrah luas dan bagi setiap kita hijrahnya mungkin berbeza, tetapi matlamat adalah sama, mencari kebaikan di dunia dan akhirat,” katanya. 

Memetik sabda Rasulullah SAW sebagai renungan yang bermaksud: “Sesungguhnya sah atau tidak sesuatu amalan itu, bergantung pada niat. Dan setiap sesuatu pekerjaan itu apa yang diniatkan. Maka sesiapa yang berhijrah semata-mata taat kepada Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya itu diterima oleh Allah dan Rasul-Nya. Dan sesiapa yang berhijrah kerana keuntungan dunia yang dikejarnya, atau kerana perempuan yang akan dikahwini, maka hijrahnya itu terhenti pada apa yang ia niat hijrah kepadanya.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim) 


Hikmah di sebalik perbezaan kalendar Hijrah, Masihi

2011/11/25

DARIPADA Aisyah, katanya: “Sungguh sedikit waktu (kesuntukan waktu) bagi Nabi SAW pada hari itu, namun amat perlu sekali bagi Baginda datang juga ke rumah Abu Bakar pagi atau petang. Maka ketika telah diizinkan bagi Baginda untuk pergi (hijrah) ke Madinah, kami tidak pernah terkejut melainkan ketika Baginda datang ke rumah kami waktu Zuhur, lalu kedatangan Baginda itu dimaklumkan kepada Abu Bakar. 

Berkata Abu Bakar: Nabi SAW tidak akan datang pada waktu ini melainkan kerana ada urusan yang sangat penting. Ketika Nabi SAW masuk ke tempat Abu Bakar, Baginda bersabda kepadanya: Suruhlah orang yang ada di sekelilingmu keluar. Berkata Abu Bakar: Ya Rasulullah! Hanya ada dua orang anakku, Aisyah dan Asma’. Sabda Nabi SAW: Tahukah engkau bahawa sesungguhnya aku telah diberi izin untuk keluar (hijrah)? Berkata Abu Bakar: Anda perlu teman, ya Rasulullah! Sabda Baginda: Ya, kawan. Berkata Abu Bakar: Ya Rasulullah! Aku mempunyai dua ekor unta yang sengaja ku sediakan untuk keluar (hijrah), ambillah seekor untuk anda. Sabda Nabi: Ku ambil seekor dengan harganya.” (Hadis riwayat Bukhari)


Orang yang mula-mula menetapkan hijrah sebagai permulaan tarikh dalam Islam ialah Saidina Umar al-Khattab ketika beliau memegang jawatan khalifah iaitu pada tahun 17 hijrah.

Beberapa cadangan telah dikemukakan kepada beliau, ada mencadangkan tarikh kelahiran Rasulullah SAW, ada pula mencadangkan kebangkitannya menjadi Rasul dan ada mencadangkan tahun kewafatan Baginda. 

Tetapi semua cadangan itu tidak dipersetujui Saidina Umar memandangkan hijrah adalah peristiwa terpenting antara peristiwa lain, seperti mana katanya: “Kita membuat tarikh dengan hijrah Rasulullah SAW kerana hijrahnya itu adalah perbezaan antara yang benar dengan yang batal.” 

Pendapat itu disokong oleh Saidina Ali. Sebenarnya, wujud jalinan antara perkiraan tahun masihi dan hijri (Hijrah) kepada umat Islam. Tahun Masihi dikira menurut peredaran matahari (tarikh as-Syamsi) sementara perkiraan tahun hijri pula berdasarkan peredaran bulan (tarikh al-Qamari). 

Islam tidak menolak salah satu perkiraan tarikh berkenaan dalam kehidupan manusia. Perkiraan tarikh as-Syamsi adalah untuk menentukan musim atau aktiviti manusia. Daripada tarikh inilah manusia mengenal peredaran musim panas, sejuk, menyemai atau menuai. 

Sementara tarikh al-Qamari pula menentukan masa ibadat. Peredaran yang tidak sama antara tarikh as-Syamsi dan al-Qamari menyebabkan umat Islam dapat merasai musim berbeza setiap kali menunaikan ibadat tertentu. 

Contohnya musim haji dan puasa. Mungkin pada tahun ini, umat Islam berpuasa atau menunaikan haji dalam musim sejuk, tetapi beberapa tahun kemudian pula dalam musim panas. 

Sumber: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) 


Allah SWT Sangat Menyayangi Hamba-Nya


Bismillahirrahmanirrahim

Artikel ini disalin daripada dakwatuna.com yang bertajuk : Allah SWT Sangat Menyayangi Hamba-Nya Melebihi Kasih Sayang Ibu Terhadap Anaknya

ـ   عن عمر بن الخطاب ـ رضي الله عنه ـ قال : قدم على النبي ـ صلى الله عليه وسلم ـ سبى ، فإذا امرأة من السبي قد تحلب ثديها تسعى : إذا وجدت صبياً في السبي ـ أخذته فألصقته ببطنها ، وأرضعته ، فقال لنا النبي ـ صلى الله عليه وسلم ـ ” أترون هذه طارحة ولدها في النار ؟ قلنا : لا ،وهي تقدر على ألا تطرحه . فقال : لله أرحم بعباده من هذه بولدها ” . رواه البخاري ومسلم


“Daripada Umar bin Al-Khaththab RA berkata: Didatangkanlah para tawanan perang kepada Rasulullah SAW. Maka di antara tawanan itu terdapat seorang wanita yang susunya siap mengucur berjalan tergesa-gesa – sehingga ia menemukan seorang anak kecil dalam kelompok tawanan itu – ia segera menggendong, dan menyusuinya. Lalu Nabi Muhammad  SAW bersabda: Akankah kalian melihat ibu ini melemparkan anaknya ke dalam api? Kami menjawab: Tidak, dan ia mampu untuk tidak melemparkannya. Lalu Nabi bersabda: Sesungguhnya Allah lebih sayang kepada hamba-Nya, melebihi sayangnya ibu ini kepada anaknya” (HR. Al Bukhari dan Muslim)

Penjelasan:

قدم Qaf dibaca dhammah, berbentuk Mabni Majhul (didatangkan)

سبى Tawanan dari Hawazin

تحلب  Ha’ dibaca fathah dan lam diberi tasydid. ثديها Berbentuk mufrad (kata tunggal) dibaca rafa’ sebagai fa’il; telah mengalir air susu darinya. Al Hafizh Ibnu Hajar berkata –dalam Fathul Bari- siap mengeluarkan susu.

تسعى  A’in dibaca fathah, dari kata sa’i (berjalan cepat) mencari anaknya yang hilang.

إذا وجدت صبياً في السبي ـ أخذته فألصقته ببطنها ، وأرضعته  Ia dapatkan seorang anak kecil dalam kelompok tawanan itu, ia mengambilnya lalu memeluknya dan menyusuinya. Al Hafizh Ibnu Hajar mengatakan dalam Fathul-Bari, setelah kalimat itu –

فوجدت صبياً ، فأخذته فألزمته بطنها

Artinya: Wanita itu bergegas berjalan mencari anaknya yang hilang. Ia resah dengan air susunya yang telah terkumpul di buah dadanya – ketika ia menemukan anak kecil ia  ambil dan ia susuinya, untuk meringankan air susunya, lalu menemukan anak kecil lagi – dan itulah anaknya sendiri – ia ambil dan ia peluk dalam perutnya dan menyusuinya. Lalu Rasulullah SAW bersabda:  أترون ta’ dibaca fathah artinya: apakah kamu menyangka wanita itu melemparkan anaknya ke dalam api. Kami jawab. Tidak mungkin ia lemparkan anaknya ke dalam api.

Lalu Rasulullah saw bersabda: لله lam pertama dibaca, lam taukid (penegasan). Sesungguhnya Allah lebih sayang kepada hamba-Nya melebihi wanita itu sayang kepada anaknya. Allah tidak akan melemparkannya ke neraka karena sangat sayang kepada mereka.

العباد Para hamba yang dimaksudkan adalah kaum mukminin yang bertaqwa yang beramal shalih. Seperti firman Allah:

وَاكْتُبْ لَنَا فِي هَٰذِهِ الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ إِنَّا هُدْنَا إِلَيْكَ ۚ قَالَ عَذَابِي أُصِيبُ بِهِ مَنْ أَشَاءُ ۖ وَرَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ ۚ فَسَأَكْتُبُهَا لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَالَّذِينَ هُم بِآيَاتِنَا يُؤْمِنُونَ﴿١٥٦﴾الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِندَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنجِيلِ

“Dan tetapkanlah untuk kami kebajikan di dunia Ini dan di akhirat; Sesungguhnya kami kembali (bertaubat) kepada Engkau. Allah berfirman: “Siksa-Ku akan Kutimpakan kepada siapa yang Aku kehendaki dan rahmat-Ku meliputi segala sesuatu. Maka akan Aku tetapkan rahmat-Ku untuk orang-orang yang bertaqwa, yang menunaikan zakat dan orang-orang yang beriman kepada ayat-ayat kami. (yaitu) orang-orang yang mengikut rasul, nabi yang ummi yang (namanya) mereka dapati tertulis di dalam Taurat dan Injil ….” (QS. Al A’raf: 156-157)

Hadits ini dikuatkan pula oleh riwayat Imam Ahmad dan Al Hakim dari Anas RA, berkata:

” مر النبي ـ صلى الله عليه وسلم ـ في نفر من أصحابه ـ وصبى على الطريق ـ فلما رأت أمه القول ـ خشيت على ولدها أن يوطأ ، فأقبلت تسعى ، وتقول : ابني . ابني ، وسعت ، فأخذته ، فقال القوم : يا رسول الله  ، ما كانت هذه لتلقي ابنها في النار ، فقال : ولا الله بطارح حبيبه في النار ، فقال : ولا الله بطارح حبيبه في النار “

Rasulullah SAW melintasi sekelompok sahabatnya – ada seorang anak kecil di tengah jalan. Ketika ibunya melihat hal itu, ibu itu ketakutan bahwa anaknya akan jatuh, lalu ia bergegas menghampiri dan memanggil-manggil: anakku-anakku, ibu itu berjalan cepat, dan mengambilnya. Para sahabat bertanya: Ibu ini tidak akan melemparkan anaknya ke dalam api. Rasulullah SAW bersabda: Dan Allah tidak akan melemparkan kekasihnya ke dalam api neraka. Dan Allah tidak akan melemparkan kekasihnya ke dalam api neraka.

Dari hadits ini dapat diambil pelajaran:

Tidak ada seorang pun yang lebih sayang melebihi Allah. Allah SWT lebih sayang dibandingkan dengan orang yang harus menyayangi. Tidak pernah ada dalam makhluk Allah yang lebih sayang dari ibunya. Dan Rasulullah SAW bersabda: Allah lebih sayang dari pada ibu itu menyayangi anaknya.

Boleh melihat tawanan wanita. Rasulullah SAW tidak melarang melihat wanita dalam hadits di atas. Bahkan dalam hadits tadi termuat pembolehan melihatnya.

Penggunaan contoh sebagai alat bantu, sehingga bisa ditangkap secara fisik untuk hal-hal yang tidak mudah dipahami, agar mendapatkan pengertian yang tepat, meskipun yang dijadikan contoh sesuatu yang tidak akan dapat terjangkau hakikatnya. Itulah rahmat Allah yang tidak akan terjangkau oleh akal. Walau demikian Rasulullah SAW mendekatkan pemahaman itu kepada para pendengar dengan keadaan wanita tersebut.

Pemanfaatan kesempatan untuk menyampaikan dakwah. Rasulullah SAW memanfaatkan kesempatan perhatian para sahabat terhadap fenomena kasih sayang ibu kepada anaknya, lalu dialihkan kepada kasih sayang yang lebih besar, untuk memenuhi kebutuhannya, dan menjadi tempat bergantung dalam semua urusan.


Sumber: dakwatuna.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...