بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Friday, October 12, 2012

Persoalan Agama - Jauhkan Anak Daripada Maksiat


SOALAN:

SAYA bimbang dengan gejala sosial yang membabitkan remaja sekarang. Sebagai ibu, saya mahukan anak saya menjadi baik dan bijak. Apakah ada doa atau ayat suci al-Quran yang boleh anak saya amalkan bagi memperkuatkan daya ingatan atau fikiran? Apakah ia bolehdimulakan seawal mungkin.
Aina, Selangor.


JAWAPAN:

APABILA kita menyebut soal anak, ia adalah suatu anugerah Allah SWT yang perlu disyukuri. Tidak semua pasangan yang berkahwin, dimudahkan Allah SWT memperoleh cahaya mata. Oleh itu, selepas memperolehnya, janganlah kita mempersia-siakan mereka dan didiklah mereka dengan iman dan takwa supaya mereka menjadi anak yang soleh dan solehah.

Anak yang soleh adalah punca ketenangan dan kegembiraan bagi ibu bapa di dunia dan di akhirat. Allah SWT berfirman pada ayat 52 dalam surah al-Hijr yang bermaksud: “Mereka (Malaikat) berkata (kepada Nabi Ibrahim): “Janganlah engkau takut, sebenarnya kami hendak menggembirakan kamu dengan berita bahawa engkau akan beroleh seorang anak lelaki yang bijak.” Allah SWT juga menyebut mengenai Nabi Zakaria pada ayat 7 yang bermaksud: “Wahai Zakaria, sesungguhnya Kami menggembirakan kamu dengan anak yang bernama Yahya (Nabi Yahya as).”

Begitu juga Allah SWT mengkhabarkan kepada Maryam pada ayat 45 dalam surah Ali Imran yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah menggembirakan kamu dengan perkataannya (anugerah-Nya) yang dinamakan Isa bin Maryam.”

Hakikatnya, antara cara untuk menjadikan anak kita mempunyai ketinggian ilmu, hendaklah mendekatkan mereka ke tempat pengajian agama, terutama yang diadakan di masjid. Sebagai contoh, sebaik saja Saidina Ali dilantik menjadi khalifah, beliau terus berkunjung ke masjid dalam negara untuk memastikan perjalanannya.

Ada satu peristiwa ketika di Basrah, beliau berpeluang mendengar majlis ilmu yang disampaikan seorang budak lelaki kecil. Majlis itu dipenuhi dengan orang ramai. Selepas tamat majlis itu, Saidina Ali memanggil orang muda tadi lalu berkata, “Wahai budak, engkau sudah berkata dan engkau sungguh pandai dalam berkata-kata dan engkau seorang yang fasih, dan engkau menepati (kebenaran). Aku ada dua soalan, yang pertama apakah dia tiang agama? Jawabnya, ‘warak.’ Saidina Ali bertanya lagi: “Apakah perosak agama?” Jawabnya: ‘Tamak.’ Saidina Ali seterusnya berkata: “Teruskanlah wahai budak. Sesungguhnya engkau adalah sebaik-baik orang yang aku lihat.”

Budak kecil itu ialah Hasan al-Basri. Budak kecil ini sampai ke peringkat ilmunya yang tinggi disebabkan pendidikan yang dilaluinya di masjid kerana kepemimpinan dan ilmu itu diperoleh di masjid.

Malah masjid juga bukan saja menjadi tempat meningkatkan ilmu tetapi juga sebagai tempat pemulihan akhlak. Pernah diceritakan seorang lelaki yang sudah puas cuba mengubati anaknya yang degil tetapi gagal. Dia dinasihatkan oleh seseorang untuk membawa anak itu ke masjid dan itulah yang dilakukannya tanpa rasa percaya terhadap usahanya itu. Anak tadi dengan izin Allah SWT berubah menjadi anak yang yang baik, berjaya dan berusaha mengatasi rakan-rakan yang sudah pandai, sedangkan di luar sana ada televisyen, radio dan wayang. Semuanya luas berpengaruh dengan adanya pelbagai cara menyebarkannya.

Untuk menjadikan anak bijak dan soleh hendaklah jauhi mereka daripada perkara maksiat. Ibnu Qayyim pernah menasihatkan: “Jauhilah anak daripada majlis lagha (melalaikan), maksiat dan mendengar percakapan kotor. Apabila dia mula berfikir mengenai perkara itu yang menyebabkannya teringat semuanya dan melekat dalam dirinya sehinggakan susah untuk ditinggalkan.”

Imam Syafie pernah mengadu kepada gurunya Imam Waki’ iaitu dalam sebuah syair yang masyhur: (Syakautu ila waki’i suu’a hifziFaarsyadani ila tarkil ma’aasiwa akhbarani bianna ilma nuurun..wanurullahi la yuhda lil ‘aasi..) Bermaksud: Aku mengadu kepada guruku Waki’ akan lemahnya hafalanku..Lalu guruku menasihatiku agar meninggalkan maksiat. Dia memberitahuku bahawa ilmu itu cahaya…dan cahaya Allah itu tidak akan masuk kepada ahli maksiat.”

Sebenarnya, peringkat mendidik anak sudah bermula sejak kelahiran bayi itu. Apabila bayi itu dilahirkan kita dianjurkan untuk mengazankan di telinga kanan dan qamat di telinga kiri supaya perkara yang mula-mula masuk dalam dirinya adalah kalimah kebesaran dan keagungan Allah SWT. Seterusnya memberi nama anak yang baik kerana nama yang baik itu suatu doa, mengkhatan, menyayanginya, tidak memukulnya serta menggalakkan adab-adab yang baik.

Pada usia kanak-kanak, Islam juga menganjurkan agar menerapkan keimanan kepada mereka. Kanak-kanak pada usia ini kerap bertanya mengenai cara kewujudannya, gambaran mengenai Tuhannya. Seperti kata ulama, awal-awal agama ialah mengenal Allah. Kedua, hendaklah mengasuh mereka mencintai al-Quran. Ibu bapa yang baik akan mengajar anak mereka membaca al-Quran sejak kecil lagi. Ketiga, hendaklah mendidik mereka untuk mencintai keluarga Nabi dan para sahabat.

Di dalam buku, Anakku Hebat Anakku Soleh beberapa teknik mendidik anak disebut sebagai panduan. Ini termasuk:

  • Hendaklah menunjukkan contoh teladan yang baik. Keluarga yang inginkan anak berakhlak mulia perlu mempraktikkan akhlak yang mulia. Kelakuan keluarga yang buruk akan menjadikan anak itu sendiri berkelakuan buruk.
  • Merangsangkan (targhib) dan menakut-nakutkan (tarhib). Kalangan cendekiawan ilmu tarbiah bersepakat bahawa memberi galakan dan memberi ganjaran adalah perkara penting dalam pendidikan apabila anak melakukan perkara-perkara yang baik. Justeru, ibu bapa atau pendidik jangan menyempitkan konsep pemberian hadiah.
  • Mencontohi dan mengikuti. Taklid nilai baik ialah mengikuti apa yang dilakukan oleh ibu bapa yang diterima oleh akal dan yang diyakini olehnya tetapi dia tidak dapat memberi dalil atas apa yang dibuatnya.
  • Memberi pengajaran (nasihat). Al-Quran menyuruh ibu bapa mendidik anak-anak dengan kasih sayang. Inilah yang kita lihat diucap oleh Nabi alaihimussalam kepada anak-anak mereka walaupun anak-anak mereka kadangkalanya derhaka dan tidak mengikuti agama yang dibawa oleh ayah mereka. Contohnya firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 131 dan 132 bermaksud: “(Ingatlah ) ketika Tuhan berfirman kepadanya (Ibrahim), “Berserah dirilah (tunduk taat kepada agama)!” Dia menjawab, “Aku berserah diri kepada Tuhan seluruh alam.” Dan Ibrahim berpesan (ucapan) itu kepada anak-anaknya, demikian pula Ya’kub: “Wahai anak-anakku! Sesungguhnya Allah sudah memilih agama ini untuk kamu, maka janganlah kamu mati kecuali dalam keadaan Muslim.”
  • Bercerita. Cara bercerita juga mungkin boleh dilaksanakan dalam tarbiah untuk menanam sifat baik dalam diri anak. Al-Quran banyak mengandungi cerita untuk diambil pengajaran dan teladan. Allah SWT berfirman dalam surah al-Kahfi ayat 13 yang bermaksud: “Kami ceritakan kepadamu (Muhammad), kisah mereka dengan sebenarnya. Sesungguhnya mereka adalah pemuda yang beriman kepada Tuhan mereka, dan Kami tambahkan petunjuk kepada mereka. Dan Kami teguhkan hati mereka ketika mereka berdiri lalu mereka berkata, “Tuhan kami adalah Tuhan langit dan bumi, kami tidak menyeru tuhan selain Dia. Sungguh, kalau kami berbuat demikian tentu kami telah mengucapkan perkataan yang sangat jauh dari kebenaran.”

Begitu juga kisah kalangan sahabat, sebagai contoh, ketika Abdullah bin al-Zubair berumur 12 tahun, pernah Saidina Umar lalu menghampirinya. Kanak-kanak lain yang sedang bermain dengannya bertempiaran lari kecuali Abdullah bin Zubair. Semuanya lari kerana takut dengan ketegasan Saidina Umar kecuali Abdullah yang memandang kepada Amirul Mukminin itu. Umar mengucapkan salam padanya kemudian beliau terus duduk di situ dan bermain sehingga Saidina Umar bertanya: “Kenapa kamu tidak lari seperti kawan-kawanmu?” Abdullah menjawab: “Aku bukan zalim lalu aku takut kepadamu dan jalan pun tidak sempit supaya aku beralih dan aku pun tidak buat dosa sehingga aku perlu lari.” Umar gembira dengan keberanian pemuda sekecil itu dan mengusap kepala anak itu lalu berkata kepada sahabat-sahabatnya: “Anak ini akan hidup dengan kehebatan.”

  • Membuat perumpamaan. Antara cara pendidikan yang berjaya ialah dengan membuat perumpamaan dalam percakapan dengan anak dan dalam mendidiknya. Tidak ada syak cara ini juga ada digunakan oleh al-Quran dengan banyak sekali. Contohnya, Allah SWT membuat perumpamaan lemahnya aqidah yang batil itu seperti sarang labah-labah pada ayat 41 surah al-Ankabut yang bermaksud: “Perumpamaan orang yang mengambil pelindung selain Allah SWT adalah seperti labah-labah yang membuat rumah (sarang). Dan sesungguhnya rumah yang paling lemah ialah rumah labah-labah, sekiranya mereka mengetahui.”


Banyak lagi panduan serta teknik mendidik anak yang dapat diperoleh daripada buku itu supaya anak menjadi hebat dan soleh.

Kesimpulannya, anak adalah amanah Allah SWT yang perlu dididik mengikut cara didikan Islam supaya keperibadian mereka dicorakkan dengan corak Islam seterusnya menjadi anak yang soleh atau solehah. Allah SWT berfirman dalam surah al-Baqarah ayat 138 bermaksud:“Sibghah (celupan) Allah, siapakah yang lebih baik sibghahnya daripada Allah”. Maksud sibghatallah ialah celupan Allah SWT yang akan mencorakkan keseluruhan kehidupan orang beriman dengan corak Islam. Kesilapan dalam mendidik akan menjadikan anak itu liar disebabkan mereka tidak mengenali Tuhan dan tidak mengenal tujuan hidup.
.
Berita Harian

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...