بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Tuesday, October 30, 2012

Catatan jemaah haji



IBADAH haji merupakan rukun Islam kelima yang menjadi idaman setiap umat Islam. Namun begitu tidak semua umat Islam mampu menunaikan ibadah haji kerana ia menuntut pengorbanan yang besar daripada sudut material, fizikal dan rohani. Umat Islam di Tanah Melayu yang berkemampuan juga tidak ketinggalan mengerjakan ibadah haji seperti umat Islam yang lain.

Sebelum menunaikan ibadah haji pelbagai persediaan perlu dilakukan terutama sekali daripada segi pengangkutan kerana semua jemaah haji dari Alam Melayu menggunakan pengangkutan laut untuk mengerjakan haji di Mekah.

Persediaan untuk menunaikan ibadah haji telah direkodkan di dalam sejarah masyarakat Melayu sejak abad ke-15 oleh seorang penulis Portugis yang terkenal Tom Pires. Beliau telah menulis tentang dua orang sultan Melaka yang berhasrat menunaikan ibadah haji di zaman kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka dan membuat persediaan yang perlu untuk ke Mekah.

Yang pertama ialah Sultan Mansur Shah yang memerintah Melaka dari tahun 1456 - 1477 Masihi / 860 - 881 Hijrah. Menurut catatan Tom Pires:

Baginda adalah seorang sultan yang memiliki 120 quital emas dan sejumlah besar batu-batu permata yang berharga. Baginda telah memutuskan untuk ke Mekah bersama emas yang berganda jumlahnya dan ditempatkan di dalam sebuah jong yang dibina di Jawa dan sebuah lagi kapal besar yang berada di Pegu. Jika baginda tidak gering, baginda telah sampai ke Mekah. Baginda telah membelanjakan duit yang banyak dan mengumpulkan rakyat jelata untuk belayar…...

Selepas Sultan Mansur Shah mangkat, baginda telah digantikan oleh putera baginda Sultan Alauddin Riayat Shah sebagai pemerintah Melaka dari tahun 1477-1488 Masihi / 881-893 Hijrah. Persediaan baginda ke Mekah juga direkodkan oleh Tom Pires seperti berikut:

Sultan telah membuat keputusan untuk pergi ke Mekah. Oleh kerana baginda berada di Bretam, baginda ingin kembali ke Melaka untuk menyempurnakan persediaan baginda; tetapi setelah tujuh atau lapan hari gering maka baginda pun mangkat, meninggalkan dua orang putera dan tiga orang Puteri…

Abdullah Munshi pula menceritakan pengalaman beliau di dalam kapal dan perjalanan yang beliau tempuhi sewaktu di Mekah pada abad ke-19 di dalam manuskrip beliau yang bertajuk Pelayaran Abdullah. Di dalam manuskrip tersebut beliau ada menyatakan bahawa nama kapal yang beliau naiki ialah Fathul-Mubarak dan yang empunya kapal tersebut bernama Nakhoda Haji Ali bin Ahmad bin Isa.

Kapal masih digunakan sebagai satu-satunya pengangkutan untuk menunaikan haji di Mekah sehingga pertengahan abad ke-20. Seorang lagi jemaah haji Melayu pada tahun 1960 telah menceritakan pengalaman beliau di dalam buku yang bertajuk Chatetan ke-Tanah Suci. Beliau telah ke Mekah dengan menaiki kapal bernama Anshun. Di dalam salah satu catatan beliau menceritakan pengalamannya di atas kapal, beliau telah menekankan pentingnya sifat sabar dalam mengharungi cabaran dalam menyempurnakan rukun Islam kelima ini.

Catatan beliau berbunyi seperti berikut: …orang yang ingin menunaikan haji mestilah sabar… kamu terpaksa menanggung kesusahan ini di sepanjang pelayaran pergi dan balik dari menunaikan haji; sabar ialah satu-satunya jalan penyelesaian terbaik….

Malaysia Kita : Sumber


Malaysia Raya : Sumber


Terdapat juga jemaah yang mencatitkan pengalaman mereka dalam bentuk nazam untuk sahabat handai yang membacanya kemudian hari. Antara baris nazamnya berbunyi seperti berikut:

Dengarkan olehmu satu cerita, Fakir yang yatim empunya kata
Hatinya suka semata-mata, Dakwat bercampur dengan air mata
Tatkala turun hendak ke Mekah, Hatinya pun pecah belah
Hendak bertinggal ibu dan ayah, Entahkan habis berpecah belah
Inilah nazam fakir yang gharib, Lagi percintaan bawalah nasib
Memegang kalam memencahkan dakwat, Mulut membaca tangan menyurat
Pada suatu malam fakir berfikir, Ingatkan untung nasib dan takdir
Diambil dakwat talam yang saghir, Disuratkan nazam mengambil ta'bir
Dengarkan olehmu sekalian taulan, Mekah Madinah fakir nazamkan
Barang yang mudah hamba suratkan, Supaya berahi orang yang beriman
Tiga bulan dari Kedah la dan kurang, Pelayaran kapal tatkala menyeberang
Jikalau angin dari belakang, Sampai ke Jedah teluk yang tenang….

Buku Menuju ke Mekah yang diterbitkan oleh Muzium Kesenian Islam Malaysia boleh dibeli di Kedai Muzium Kesenian Islam Malaysia.

ARKIB : 26/10/2012

oleh Ros Mahwati Ahmad Zakaria
Kurator Muzium Kesenian Islam Malaysia

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...