بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Saturday, July 21, 2012

Mari Hayati Falsafah Ramadhan



Sumber Gambar


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ


Assalamu'alaikum,
Hari ini kita mula berpuasa.

Ramadan adalah medan tarbiah bagi mempertingkatkan amal ibadah selain memberi keseimbangan aktiviti seharian umat Islam yang kurang baik sebelum ini.

Peranan puasa boleh disamakan dengan fungsi enjin yang menjadi bahagian terpenting kepada kereta. Jika ia tidak diperiksa atau diselenggara secara berkala bagaimana ia mampu berfungsi dengan baik dan tahan lama.


Begitu juga peranan puasa, sekiranya seorang itu tidak pernah berpuasa sudah tentu mereka akan mengalami masalah kesihatan tidak kiralah sama ada kesihatan fizikal atau rohani.



Namun, ramai mendakwa mereka berpuasa, tetapi masih melakukan perkara maksiat.


Apa puncanya? Mereka berpuasa sekadar menjalankan rutin apabila tiba bulan Ramadan saja. 


Orang lain berpuasa, mereka pun ikut berpuasa tanpa memahami fadilatnya. Golongan itu amat rugi, walaupun berpuasa, tetapi hakikatnya mereka hanya mendapat lapar dan dahaga saja.



Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Berapa ramai orang yang berpuasa, mereka tidak mendapat apa-apa daripada puasa mereka kecuali lapar dan dahaga.”



Orang yang berpuasa rohnya sentiasa berada dalam keadaan bersih kerana hatinya dekat dengan Allah. 



Orang yang berpuasa sentiasa berhati-hati ketika berbicara kerana bimbang boleh mengurangkan pahala puasa. 


Orang yang berpuasa tidak akan mengumpat, mencerca, menceritakan keaiban orang lain, memaki serta mengeluarkan kata-kata kesat. 


Mereka akan menjaga makan minum. Mereka tidak akan makan secara berlebihan  kerana amalan ini bertentangan dengan matlamat Ramadan. 


Mereka menjaga hubungan yang baik  terutama terhadap isteri, anak, jiran tetangga, rakan dan seluruh manusia yang mempunyai hubungan dengan mereka.


Umat Islam perlu sentiasa merujuk, memahami dan menghayati falsafah puasa Ramadan. 



Falsafah puasa itu termaktub dalam firman Allah SWT yang bermaksud, 
“Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertakwa” (Surah al-Baqarah ayat 183).

Falsafah utama puasa Ramadan ialah penjanaan takwa. Ulama memberikan makna takwa kepada beberapa pengertian. Antaranya ialah meletakkan penghalang atau penghadang di antara diri dengan perkara yang diharamkan Allah iaitu melaksanakan perintah-Nya dan menghindari larangan-Nya yakni melaksanakan amalan taat dan meninggalkan amalan maksiat.



 Saidina Umar al-Khattab pernah bertanya Ubai bin Ka’ab, “Apakah takwa itu?” Ubai menjawab, “Wahai Amir al-Mukminin, tidakkah engkau pernah memasuki jalan yang penuh berduri?” Kemudian Saidina ‘Umar menjawab, “Ya”. Ubai berkata, “Apakah yang engkau lakukan?” Saidina ‘Umar menjawab, “Aku menyinsingkan seluarku dan memerhatikan kakiku. Aku meletak satu langkah demi satu langkah dengan cermat kerana takut terkena duri”. Ubai berkata, “Itulah takwa”. Maksud takwa di sini ialah berhati-hati supaya tidak melakukan perkara yang ditegah dan diharamkan Allah.



Tidak memadai bagi mereka yang berpuasa sekadar tidak makan dan minum pada siang hari serta menjaga perkara yang membatalkan puasa. 



Walaupun puasanya sah di sisi syara', namun puasanya tidak menepati  falsafah puasa Ramadan kerana seorang Muslim bukan saja dikehendaki mematuhi syarat dan menjauhi perkara membatalkan puasa, malah perlu menghindari perkara yang diharamkan seperti meninggalkan solat, mendedahkan aurat, melemparkan kata-kata kesat, melihat dan mendengar perkara maksiat.



Tentang solat terawih pula, amat mendukacitakan setiap kali Ramadan kemeriahan menunaikan solat Tarawih hanya berlaku buat seketika saja. Pada peringkat awal masjid dan surau penuh dengan jemaah. Selepas menunaikan solat sunat Tarawih mereka sama-sama bertadarus al-Quran. 



Namun, di pertengahan Ramadan, jemaah semakin berkurangan. Ia bertentangan dengan amalan Rasulullah s.a.w yang berusaha mempertingkatkan amal ibadah lebih-lebih lagi menjelang malam terakhir Ramadan. 

Keadaan ini terjadi kerana kurangnya kesedaran atau penghayatan untuk merebut  keistimewaan dan kelebihan Ramadan. 

Dalam hadis, Rasulullah bersabda yang bermaksud, “Sesiapa yang melakukan solat malam pada Ramadan kerana keimanan (kepada Allah) dan mengharapkan keredaan dan keampunan Allah semata-mata, maka diampunkan segala dosanya yang lalu.” (Riwayat Bukhari dan Muslim). 

Apabila kurangnya penghayatan, amalan yang mereka lakukan dalam bulan Ramadan bagaikan tiada roh, malah mereka tidak sedikit pun merasai kelazatannya,” katanya.

Diriwayatkan daripada Saidatina Aisyah bahawa Rasulullah s.a.w apabila masuk sepuluh hari terakhir bulan Ramadan, maka Baginda akan menghidupkan malam-malamnya, mengejutkan ahli keluarganya dan menunaikan solat sunat.  (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).


Setiap orang yang berpuasa hendaklah berusaha agar  puasanya bukan berada pada tahap paling rendah, iaitu puasa orang awam (sekadar meninggalkan makan, minum dan perkara yang membatalkan puasa). Sekurang-kurangnya berusahalah untuk dapat mencapai tahap kedua, iaitu puasa orang khas (berusaha menjaga akhlak dan melakukan perkara sunat bagi menambahkan lagi kualiti puasanya). 



Jika berjaya mencapai tahap kedua, berusaha pula tingkatkan hingga sampai tahap tertinggi, iaitu puasa paling khas (khawasil khawas). 



Untuk mencapai tahap ini, mereka bukan saja dituntut menjaga segala perkara yang membatalkan puasa, tetapi perkara yang boleh membatalkan pahala puasa. Anggota badan turut berpuasa dan hati pula sentiasa berzikir kepada Allah. Inilah tingkatan puasa yang sepatutnya cuba dicapai setiap Muslim. Sentiasa menjaga lidah dan mulut kerana orang berpuasa perlu mengelak daripada bercakap perkara yang sia-sia dan keji,



Rasulullah bersabda yang bermaksud, “Puasa itu adalah perisai. Maka janganlah orang yang berpuasa itu bercakap perkara yang keji dan janganlah dia melakukan perbuatan orang jahil.” (Riwayat al-Bukhari).



Kikislah amalan boros terutamanya ketika menyediakan makanan dan minuman berbuka puasa. 



Meskipun berbelanja itu hak seseorang, namun Islam memandang sifat boros sehingga berlaku pembaziran itu sebagai melampau.



Terdapat dua panduan untuk mengingatkan umat Islam supaya sentiasa bersederhana, sama ada ketika berbelanja iaitu berusaha mengehad kemahuan diri dengan cara menghapuskan nafsu jahat seperti ammarah, lawwamah atau mulhamah dan menggantikannya dengan nafsu baik.



Hal ini boleh dilakukan dengan membersihkan hati yang akhirnya membawa kepada sikap berjimat cermat. Justeru, mereka tidak lagi berbelanja secara berlebihan.



Amat mendukacitakan, pembaziran itu dilakukan ketika terdapat lagi segelintir masyarakat yang amat memerlukan bantuan.



Manusia sering didominasi hawa nafsunya. Mereka menuruti apa saja yang menjadi keinginannya meskipun keinginan itu sesuatu yang batil serta merugikan orang lain. Sebab itu, dalam Islam ada perintah memerangi hawa nafsu.



Sekiranya manusia kalah dalam ‘peperangan’ memerangi hawa nafsunya ia akan mengalih pengabdiannya kepada Allah dan cenderung mengarahnya ke arah kesesatan.



Allah memerintahkan kita memperhatikan masalah itu dalam firman-Nya yang bermaksud, 


“Maka pernahkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai Tuhannya dan Allah membiarkannya sesat berdasarkan ilmu-Nya.” (Surah al-Jathiyah ayat 23).


Berpuasa menjadikan seorang insan itu dididik memiliki keinginan kepada kebaikan, meskipun ia terhalang dengan pelbagai kesukaran.



Puasa juga menguatkan rohani Muslim yang membuatkannya mereka tidak lupa diri meskipun mencapai kejayaan duniawi. 



Semoga Ramadan kali ini kita istiqamah melakukan tadarus al-Quran, beriktikaf, memperbanyakkan solat sunat, bersedekah, berzikir, sentiasa menjaga pancaindera daripada melakukan maksiat. 



Cara itu pastinya akan mengekalkan momentum perubahan diri yang diperoleh hasil tarbiah Ramadan.


Selamat berpuasa.. orang yang berpuasa ada dua kegembiraan.. satu ketika berbuka dan satu lagi ketika bertemu Allah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...