Dalam Islam, penerangan mengenai hak-hak
Nabi Muhammad SAW dan menjaga adab terhadapnya wajib disemai semenjak kecil.
Ini kerana perkara-perkara yang melibatkan penghormatan dan penghinaan terhadap
Rasulullah melibatkan perkara akidah dan ia menjadi penentu kepada batasan iman
dan kufur. Oleh itu, umat Islam tidak boleh dibiarkan terus jahil mengenai
hak-hak baginda untuk dihormati dan dimuliakan kerana kejahilan itu tidak
diberikan kemaafan dan keuzuran melainkan bagi mereka yang baru memeluk Islam.
Barangkali ada yang menyangka bahawa mereka
akan masuk syurga dengan amal ibadat zahir yang banyak ditunaikan sepanjang
hidupnya sedangkan apabila dia tidak menjaga adab dengan Nabi SAW atau
mengurangkan darjatnya atau merendah-rendahkan kedudukannya, maka amalan
digugurkan oleh Allah SWT serta-merta lalu dia bertemu menghadap-Nya dalam
keadaan memikul dosa-dosa besar.
Apa yang lebih dahsyat dan menakutkan ialah
terbatalnya akidah mereka ini kerana jumhur ulama menyatakan barang siapa
menyatakan Rasulullah adalah seorang fasik, sama ada sebelum atau selepas
dilantik menjadi nabi, maka dia menjadi kufur. Di sini menjadi kayu pengukur
bagi mereka yang menyatakan bahawa Nabi Muhammad SAW sesat pada akidah seperti
kaumnya sebelum dilantik menjadi nabi dan rasul.
Demikianlah juga bagi sesiapa yang
melaung-laungkan bahawa baginda adalah seorang fakir miskin, anak yatim dan
buta huruf sehingga tersangkut di fikiran masyarakat yang segelintir memandang
rendah mereka yang buta huruf, fakir miskin dan yatim sehingga menurunkan
darjat Nabi Muhammad SAW di hati mereka.
Maka adalah menjadi kewajipan ke atas para
pendakwah agar berhati-hati demi menjaga akidah umat Islam dan masyarakat umum.
Disebut dalam surah al-Dhuha ayat sembilan
bahawa Nabi Muhammad SAW adalah fakir dan memerlukan. Maka Allah memberikan
kekayaan kepada baginda daripada hasil keuntungan menjalankan perniagaan
Khadijah dan harta ghanimah (rampasan perang). Ini merupakan kekayaan
zahir. Termasuk juga di sini tanpa syak, kekayaan jiwa yang dikurniakan oleh Allah
kepada baginda .
Baginda ialah insan yang paling kaya
hatinya. Kenapa tidak, kerana Rasulullah SAW telah bersabda, sebagaimana yang
diriwayatkan oleh Abu Hurairah ra bermaksud: "Bukanlah kekayaan itu dengan
banyaknya harta benda tetapi kekayaan yang sebenar ialah kaya hati."
Oleh itu, berkata al Raghib: Makna Allah
'mengayakan kamu' dalam ayat ini ialah Allah menghapuskan daripada kamu
kemiskinan jiwa dan menjadikan bagi kamu kekayaan yang terbesar.
Hikmah Allah menjadikan Nabi Muhammad SAW
fakir pada awalnya kemudian diberikan kekayaan ialah jika baginda merupakan
seorang hartawan pada awalnya sudah tentu orang akan menganggap kemuliaan dan
kemenangan yang diperoleh oleh baginda disebabkan harta. Oleh kerana itulah,
setelah baginda berada di kedudukan yang tertinggi mengatasi seluruh hartawan
dan raja-raja, maka diketahui bahawa ketinggian yang diperoleh Nabi Muhammad
SAW datangnya daripada Allah SWT.
Dikatakan maknanya: "Maka Allah
mengayakan hatimu dan menjadikan kamu qana'ah dengan segala yang
diberikan kepada kamu."
Kesimpulannya, ayat ini bermaksud: Allah
yang melindungi kamu ketika kamu dilahirkan dalam keadaan yatim dan memberi
petunjuk kepada kamu daripada pencarian kamu dan mengayakan kamu daripada
kefakiran kamu, tidak sekali-kali meninggalkan kamu dalam urusan-urusan kamu
pada masa akan datang. Setelah Allah menerangkan nikmat-nikmat-Nya yang telah
lepas, Allah berpesan kepada baginda mengenai anak-anak yatim dan orang-orang
fakir sebagai mensyukuri nikmat tersebut dan menunaikan hak-Nya.
Al Imam al Qustallani menyebut di dalam al
Mawahib al Laduniyyah: Berkata al Hulaimi di dalam Syu'ab al Iman: "Di
antara cara memuliakan Nabi Muhammad SAW ialah tidak menyifatkan baginda dengan
sifat-sifat kekurangan di sisi pandangan manusia. Oleh itu, tidak harus Nabi
Muhammad SAW dipanggil sebagai fakir."
Al Qadhi 'Iyadh menyebut di dalam al
Syifa bi Ta'rif Huquq al Mustafa, dan kenyataannya ini turut dinaqalkan oleh
Syeikh al Islam Taqiyyuddin Ali al Subki di dalam kitab al Saif al Maslul:
"Bahawa fuqaha Andalus telah mengeluarkan fatwa hukum bunuh dan salib ke
atas Hatim al Mutafaqqih al Tulaituli, kerana perbuatannya merendah-rendahkan
hak Nabi Muhammad SAW dan menamakan baginda sebagai yatim semasa mengadakan
sesi dialog serta kepercayaannya bahawa kezuhudan baginda bukan kerana pilihan
baginda bahkan sekiranya baginda mampu untuk mendapatkan makanan yang enak-enak
dan baik-baik, sudah tentu baginda memakannya."
Imam al Zarqani mensyarahkan al
Mawahib al Laduniyyah: "Setiap satu dari tiga faktor ini sudah cukup untuk
melayakkan seseorang itu dijatuhkan hukuman bunuh tanpa perlu diminta bertaubat
terlebih dahulu, di sisi Imam Malik."
Al Qustallani juga menaqalkan: "Nabi
Muhammad SAW tidak pernah fakir pada harta dan halnya juga tidak fakir, tetapi
baginda adalah manusia yang paling kaya. Urusan dunianya telah dicukupkan untuk
diri dan keluarganya."
ARKIB : 23/10/2012
No comments:
Post a Comment