Oleh IBRAHIM ABDULLAH
PADANG Arafah dinamakan demikian kerana
menurut sebahagian ulama, Nabi Adam AS dipertemukan kembali ('arafa) dengan
Siti Hawa setelah kedua-duanya diturunkan dari Syurga. Sebahagian pendapat
menyatakan perpisahan mereka selama lebih kurang 200 tahun. Mereka berdua
bertemu kembali di Padang Arafah.
Lokasi Arafah terletak di sebelah tenggara
Masjidil Haram sejauh 22 kilometer (km) dan ia dianggap sebagai kawasan Tanah
Haram.
Jemaah haji hendaklah wukuf (berada) di
Arafah pada 9 Zulhijjah, kerana jika tidak maka hajinya tidak sah. Kerana ia
adalah rukun haji.
Rasulullah SAW bersabda bermaksud:
"Haji adalah (wukuf) di Arafah." Ketika berada di Arafah pada 9
Zulhijjah hendaknya jemaah memperbanyak doa, berzikir, membaca al-Quran,
talbiah dan lain-lainnya.
Rasulullah SAW bersabda bermaksud:
"Sebaik-baik doa adalah doa pada hari Arafah."
Ibadah wukuf di Arafah adalah "kemuncak"
ibadah haji. Semasa wukuf di Arafah jemaah bermuhasabah diri menilai
kekurangan, kelemahan, menyedari dosa yang seterusnya memohon keampunan Allah
SWT. Ini saat seseorang hamba kembali kepada Penciptanya untuk mendapat
keampunan dan keredaan-Nya. Jika Allah menerima taubat mereka dan perjalanan
hidup seterusnya mereka tidak lagi melakukan dosa, maka bayangan syurga akan
dapat digapai.
Ada riwayat menyatakan, kehadiran para
malaikat dan Allah SWT turun ke langit serendahnya menyaksikan para jemaah yang
wukuf di Padang Arafah. Allah berfirman dalam hadis Qudsi kepada para
malaikat-Nya bermaksud: "Lihatlah kepada orang-orang yang menziarahi
rumah-Ku, sesungguhnya mereka telah mengunjungi-Ku, hingga kusut masai
keadaannya dan penuh debu." (riwayat al-Hakim bersumber daripada Abu
Hurairah).
Sungguh mereka berlaku ikhlas dalam
melaksanakan ibadah haji, kerana itu mereka berhak mendapat limpahan kurniaan
dan selayaknya Aku memberi mereka sebaik-baik pahala atas jerih payah serta
sambutan atas panggilan-Ku.
Rasulullah SAW bersabda bermaksud bahawa
mengerjakan haji adalah satu jihad, jihad ertinya perjuangan. Perjuangan yang
hebat dan besar adalah perjuangan melawan hawa nafsu. Di dalam ibadah haji,
menentang hawa nafsu menjadi ujian terbesar jika hendak mencapai ibadah haji
mabrur. Sesungguhnya hawa nafsu sekiranya tidak dikawal ia akan mendorong
manusia ke lembah kejahatan dan kemungkaran.
Rasulullah SAW telah mengingatkan kita
bahawa mengerjakan haji itu adalah yang bermaksud : "Kusut masai dan penuh
debu." Digambarkan keadaan yang sedemikian kerana orang yang mengerjakan
haji berlumba-lumba bersaing untuk mendapatkan keampunan Allah dan rahmat-Nya,
ganjaran besar (syurga) yang penuh dengan kenikmatan dan kesenangan yang tidak
terlintas di hati dan tergambar dalam pemikiran manusia
.
Di Padang Arafah, di mana satu-satunya
lokasi yang paling mustajab doa kita. Kerana di situ Allah SWT turun ke langit
serendahnya untuk bertemu dan menyaksikan hamba-hamba-Nya yang ingin berjumpa
dengan-Nya, mendengar segala doa dan permohonan hamba-Nya dan memakbulkan
segala doa-doa mereka. Bahkan Allah memuji kepada hamba-Nya yang datang
berwukuf di Arafah untuk menggapai rahmat dan keampunan-Nya.
Daripada Abu Hurairah ra bahawa Rasulullah
SAW bersabda bermaksud: "Sesungguhnya Allah SWT memuji mereka yang sedang
wukuf di Arafah kepada penghuni langit dan berkata kepada mereka:
"Lihatlah kepada hamba-hamba-Ku yang datang kepada-Ku." (riwayat Imam
Ahmad).
ARKIB : 19/10/2012
No comments:
Post a Comment