Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL BAKRI
SEPERTI yang diketahui, al-Quran sebagai
perlembagaan hidup bagi manusia yang dengannya kita akan mendapat petunjuk
daripada Ilahi. Pengalaman dan tajribah kehidupan bagi manusia jelas
menunjukkan bahawa ketenangan dan kedamaian hati dalam merentasi kehidupan
paling agung dan mulia berlaku pada zaman Rasulullah SAW yang benar-benar
mengamalkan al-Quran dalam kehidupan mereka.
Firman Allah SWT:
Al-Quran itu diturunkan oleh Allah Yang Maha Kuasa lagi Maha Mengasihani. (Yasin: 5)
Ibnu Kathir berkata: "Jalan yang benar
ini dengan manhaj dan agama adalah dibawa oleh Rasulullah SAW melalui
turunnya daripada Allah yang bersifat rahmat kepada sekalian hamba-Nya yang beriman."
Sayid Qutub berkata: "Dia melakukan
terhadap mereka apa yang dikehendaki-Nya bertujuan mengurniakan rahmat kepada
mereka. Hikmah diturunkan al-Quran untuk memberi amaran dan menyampaikan
dakwah."
Firman Allah SWT:
Supaya engkau memberi peringatan dan amaran kepada kaum yang datuk neneknya telah lama tidak diberikan peringatan dan amaran sebab itulah mereka lalai. (Yasin: 6)
Ibnu Kathir berkata: "Dikehendaki
dengan qaum di sini ialah orang Arab."
Syed Qutub berkata: "Lalai merupakan
penyakit yang amat merosakkan hati, kelak ia menjadi cuai menjalankan tugas.
Oleh itu, amaran itu amat sesuai untuk menghadapi kelalaian kaum Musyrikin
Mekah. Mereka telah berlalu generasi demi generasi tanpa diberi peringatan dan
amaran. Mereka adalah zuriat Ismail. Mereka tidak dipimpin oleh mana-mana rasul
selepas Nabi Ismail as."
Justeru, amaran dan peringatan boleh
menyedarkan orang-orang yang lalai kerana datuk dan nenek mereka tidak pernah
didatangi rasul.
Firman Allah SWT:
Demi sesungguhnya, telah tetap hukuman seksa atas kebanyakan mereka kerana mereka tidak mahu beriman. (Yasin: 7)
Al-Qurtubi berkata: "Telah wajiblah
balasan azab atas kebanyakan mereka dengan peringatan-Mu sekalipun mereka
kebanyakannya tidak beriman. Ini bagi golongan yang telah sabit dalam ilmu Allah
bahawa mereka mati dalam kufur."
Sayid Qutub berkata: "Allah SWT telah
memutuskan perkara mereka dan ketetapan takdir-Nya telah pun ditetapkan di atas
kebanyakan ilmu-Nya yang mengetahui hakikat diri mereka, mengetahui perasaan
mereka kerana tidak beriman. Itulah kesudahan terakhir kerana jiwa mereka telah
terhijab daripada hidayah dan telah dipalingkan daripada melihat dan menghayati
bukti-bukti hidayah. Di sinilah al-Quran menggambarkan keadaan jiwa mereka
dalam bentuk fizikal."
Firman Allah SWT:
Sesungguhnya Kami telah memasang belenggu di leher mereka; lalu tangan mereka (diangkat) ke dagu, maka kerana itu, mereka terdongak. Dan Kami adakan di hadapan mereka dinding dan di belakang mereka dinding (pula) dan Kami tutup (mata) mereka sehingga mereka tidak dapat melihat. (Yasin: 8-9)
Al-Qurtubi berkata: "Ayat ini
diturunkan kepada Abu Jahal dan dua sahabatnya yang pernah bersumpah jika
melihat Muhammad solat, nescaya akan ditusuk atau dilempar kepalanya dengan
batu."
Syed Qutub berkata: "Tangan mereka diikat
dengan belenggu sehingga ke leher mereka dan diletakkan di bawah dagu mereka
menyebabkan kepala mereka terdongak ke atas. Mereka tidak dapat melihat ke
hadapan. Oleh yang demikian, mereka tidak mempunyai kebebasan untuk melihat dan
memandang. Mereka dihijabkan daripada kebenaran dan hidayat."
Mereka didindingkan di hadapan dan di
belakang mereka. Andainya ikatan belenggu itu dilonggarkan dan mereka pun dapat
melihat namun penglihatan mereka tidak akan dapat menembusi tembok-tembok dan
dinding-dinding itu. Jalan melihat telah ditutup kepada mereka dan mata mereka
telah menjadi kabur.
Demikianlah bandingan orang yang selalu
menentang al-Quran dengan keingkaran dan kekufuran sedangkan Kalam Suci itu
membentangkan hujah dan dalil yang jelas dan begitu berpengaruh, sukar
ditandingi oleh sesiapa pun.
Al-Maghari berkata: "Mereka terpenjara
dalam kebodohan sehingga tidak dapat melihat bukti-bukti kekuasaan Allah SWT
yang ada dalam diri mereka atau yang ada di alam semesta. Mereka tidak mahu
berfikir tentang kehancuran orang terdahulu yang mendustakan rasul ataupun
berfikir tentang masa hadapan mereka."
Firman Allah SWT:
Dan (dengan sebab itu) sama sahaja kepada mereka, engkau beri amaran atau engkau tidak beri amaran kepadanya, mereka tidak akan beriman. (Yasin: 10)
Ibnu Kathir berkata: "Allah khatamkan
orang-orang kafir dengan kesesatan. Justeru, sebarang peringatan tidak memberi
faedah kepada mereka dan juga sebarang kesan."
Syed Qutub berkata: "Allah SWT membuat
keputusan-Nya terhadap mereka kerana Dia mengetahui hati sesiapa pun yang tidak
beriman. Amaran itu tidak berguna kepada hati yang tidak bersedia untuk
menerima iman."
ARKIB : 19/10/2012
No comments:
Post a Comment