KITA telah mengetahui bahawa Ahli Sunnah
Wal Jamaah mengiktikadkan bahawa para nabi dan rasul adalah maksum semenjak
mereka belum dilantik menjadi nabi atau rasul lagi. Oleh yang demikian, kita
tidak pernah mendengar riwayat yang menyatakan mereka terlibat dalam kancah
maksiat dan penyembahan berhala dalam erti kata lain mensyirikkan Allah SWT.
Yang pastinya banyak riwayat menyatakan
mereka bermunajat, bertafakur, berzikir dan menunaikan amal ibadat serta
menjauhkan diri daripada amalan kaum mereka yang sesat.
Demikianlah kemurnian akidah dan akhlak
para nabi dan rasul semenjak Nabi Adam sehinggalah kepada Nabi Muhammad SAW yang
merupakan penutup segala nabi dan rasul.
Pertama: Jumhur ulama menyatakan bahawa
Nabi Muhammad SAW tidak beribadat dengan mana-mana syariat sebelumnya.
Sekiranya berlaku perkara sedemikian, sudah pasti dinaqalkan melalui
dalil-dalil dan tidak mampu untuk disembunyikan.
Begitu juga sekiranya ia berlaku, maka
berbanggalah pengikut-pengikut syariat tersebut dan mereka menjadikan sebagai
hujah terhadap baginda.
Oleh kerana perkara sedemikian tidak
berlaku, maka kita dapat mengetahui bahawa baginda tidak beribadat menurut
syariat Nabi sebelumnya.
Kedua: Sekumpulan ulama berpendapat perkara
sedemikian tertegah daripada berlaku menurut pandangan akal. Bagi mereka hal
ini akan menyebabkan Rasulullah tidak dikenali sebagai rasul yang diikuti,
sebaliknya baginda akan dikenali sebagai pengikut syariat nabi-nabi sebelumnya.
Ketiga: Segolongan ulama lain mengambil
jalan berdiam diri tanpa mengeluarkan pendapat dan meninggalkan suatu penetapan
yang pasti kerana di antara dua pendapat itu tidak terdapat satu pun yang boleh
diputuskan secara tetap. Pendapat ini, dipilih oleh Imam al Haramain.
Keempat: Berkata segolongan ulama lain
pula, bahawa baginda beramal dengan syariat sebelumnya. Kemudian mereka
berselisih pendapat mengenai syariat nabi mana yang diikuti oleh Rasulullah.
Maka sekumpulan daripada mereka mengambil jalan tidak menetapkan secara
terperinci mengenai tatacara peribadatan nabi siapa yang diikuti oleh baginda.
Kelima: Terdapat juga golongan yang
menetapkan secara terperinci tatacara peribadatan baginda dan kemudian
berselisih pendapat dalam menentukan syariat manakah yang diikuti oleh baginda.
Dikatakan, bahawa baginda mengikut syariat Nabi Nuh as, Nabi Ibrahim as, Nabi
Musa as, Nabi Isa as dan ada juga dikatakan ikut syariat Nabi Adam as. Ini
merupakan sejumlah daripada pendapat mazhab-mazhab mengenai permasalahan ini.
Pendapat yang terpilih adalah pendapat
pertama yang dipegang oleh jumhur ulama; yang menegaskan bahawa baginda tidak
mengikut mana-mana syariat sebelumnya.
Pendapat yang paling jauh daripada
kebenaran ialah mazhab yang menentukan tatacara peribadatan baginda secara
terperinci kerana sekiranya benar terjadi sedemikian, nescaya ia telah
diriwayatkan dalam khabar yang sahih.
kemantapan ilmu
Setengah golongan yang tidak mempunyai
kemantapan ilmu dan tidak meneliti hakikat sebenar Kitab dan sunnah mendakwa:
Sesungguhnya Rasulullah SAW beramal dengan syariat Nabi Ibrahim dan baginda
tidak memiliki syariatnya yang tersendiri. Tujuan perutusan baginda hanyalah
untuk menghidupkan syariat Nabi Ibrahim. (rujuk al-Nahl: 123)
Maka dakwaan mereka adalah salah, malah
lebih kepada menyamai perkara khurafat. Rentetan itu, ulama menyatakan pendapat
seumpama ini tidak dinyatakan melainkan oleh orang yang senteng akal dan
bertabiat bebal.
Maksud sebenar ayat ini ialah baginda
mengikut Nabi Ibrahim pada tauhid yang khusus dengan kedudukannya sebagai
seorang khalil (teman) Allah. (rujuk al Baqarah: 135)
Baginda juga diperintahkan mengikut Nabi
Ibrahim pada penyerahannya yang mutlak kepada Allah tatkala Nabi Ibrahim, di
mana ketika baginda hendak dihumban ke dalam api yang dinyalakan oleh Namrud,
maka datang Jibril lalu berkata kepadanya: "Adakah engkau memerlukan
apa-apa pertolongan daripada saya?"
Jawab Nabi Ibrahim:, "Ada pun berhajat
kepada engkau, tidak sama sekali."
Maka dengan itu, Nabi Ibrahim telah sampai
kepada kemuncak penyerahan diri yang tidak dapat dicapai mana-mana kalangan
manusia sebelum dan selepasnya kecuali nabi Muhammad SAW yang telah sampai ke suatu
kedudukan yang amat tinggi dan tidak diketahui ketinggiannya melainkan
Pencipta-Nya, Tuhan Yang Menjadikannya, yang mengurniakan nikmat ke atasnya
dengan nikmat yang tidak dikurniakan kepada selain baginda.
Oleh yang demikian, ketika manusia datang menemuinya
di Padang Mahsyar untuk mendapatkan syafaat teragung bagi memulakan
perbicaraan, sambil berkata kepadanya: "Sesungguhnya Allah telah memilih
engkau sebagai khalil (teman)."
Jawab Ibrahim: "Sesungguhnya saya
hanyalah seorang khalil yang berada di belakang kedudukan al
Habib (iaitu Nabi Muhammad SAW).
Nabi Ibrahim memaklumkan kepada mereka
walaupun baginda adalah Khalil Allah, tetapi tergolong di kalangan
yang memiliki martabat yang agak terkebelakang daripada Nabi Muhammad SAW.
No comments:
Post a Comment