Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin,
|
12 Ogs 2012
|
Ramadan dan al-Quran satu ikatan yang
tersimpul mati. Apabila disebut Ramadan, di samping puasa, kita akan
teringatkan penurunan al-Quran (Nuzul al-Quran). Bulan Ramadan bulan yang
diturunkan dalamnya al-Quran. Penurunan al-Quran itu dua peringkat; pertama,
dari Luh al-Mahfuz ke Bait al-Izzah (langit dunia). Kedua, dari langit dunia
kepada Nabi s.a.w secara berperingkat-peringkat dalam tempoh sejak Nabi
Muhammad ditabalkan menjadi rasul sehingga baginda wafat iaitu selama 23 tahun.
Para sarjana tidak berbeza pendapat bahawa al-Quran turun (Nuzul al-Quran)
dalam bulan Ramadan. Ini kerana Allah sendiri yang menjelaskan bahawa al-Quran
itu turun dalam bulan Ramadan. Firman Allah: (maksudnya)
“Bulan Ramadan yang Kami turunkan dalamnya al-Quran yang menjadi pertunjuk
untuk manusia” (Surah al-Baqarah, 185).
Namun begitu sarjana berbeza pendapat tentang berapa haribulankah Ramadan
penurunan itu berlaku? Ada yang berpendapat ia diturunkan pada 21hb Ramadan.
Pendapat ini dipegang oleh beberapa orang ulama, antaranya tokoh Sirah yang
terkenal al-Syeikh Safiyy ar-Rahman al-Mubarakfuri seperti yang beliau sebut
dalam karyanya Rahiq al-Makhtum. Ada juga yang berpendapat 24hb Ramadan kerana
bersandarkan hadis riwayat al-Imam Ahmad yang menyebut: “…Allah turunkan al-Quran
pada 24hb Ramadan”. Hadis ini disahihkan oleh sebahagian ulama, dihasankan oleh
sebahagian yang lain. Terdapat juga sarjana yang mendaifkannya disebabkan
kritikan terhadap salah seorang rawi iaitu Imran bin al-Qattan. Namun ada
riwayat lain daripada Ibn ‘Abbas yang boleh menyokong riwayat ini. Di sana ada
lain-lain pendapat tentang haribulan Nuzul al-Quran ini.
Di tempat kita biasanya kita mendengar tarikh Nuzul al-Quran pada 17hb Ramadan.
Ini juga salah satu pendapat yang telah sesetengah sarjana kemukakan. Pun
begitu pendapat ini mendapat kritikan sebahagian sarjana yang lain atas
beberapa alasan. Antaranya, al-Quran sendiri menjelaskan bahawa al-Quran
diturunkan pada Malam al-Qadr (Lailatul Qadar). Ini seperti yang Allah sebut
dalam Surah al-Qadr: (maksudnya)
“Sesungguhnya Kami telah turunkannya (al-Quran) pada malam al-Qadr” (ayat 1).
Hadis-hadis Nabi SAW pula banyak yang menjelaskan bahawa Malam al-Qadr itu
berlaku pada salah satu dari sepuluh malam yang akhir bulan Ramadan. Maka,
sepatutnya penurunan al-Quran (Nuzul al-Quran) dalam lingkungan sepuluh yang
akhir. Tokoh ilmu al-Quran yang terkenal al-Imam al-Zarqani menyebut dalam
karyanya Manahil al-‘Urfan:
“Kemudian di sana ada pendapat yang menyatakan bahawa pemulaan Nuzul al-Quran
itu pada 17hb Ramadan. Itulah merupakan Malam al-Qadr menurut sebahagian
pendapat. Namun pandangan itu menyanggahi pendapat yang masyhur yang disokong
oleh hadis sahih”. (1/52, Beirut: Dar al-Fikr).
Apapun perbezaan pendapat yang ada, kesemua umat akur bahawa al-Quran itu turun
pada bulan Ramadan. Sarjana hanya berbeza pendapat tentang haribulannya sahaja.
Masing-masing telah mengemukakan alasan mereka.
Penghayatan
Lebih penting dari itu semua, kita hendaklah menghayati tujuan al-Quran itu
diturunkan kepada manusia. Ia bukan sebuah kitab sekadar untuk dibaca dan
diperlagukan tanpa memahami tujuan ia diturunkan. Jika ramai orang boleh
membaca al-Quran, melagukannya, menghiasinya dengan ukiran dan solekan yang
indah namun enggan mendalami dan menghayati tujuan penurunannya, maka al-Quran
tidak akan berfungsi dalam kehidupan manusia. Ia seakan seorang pesakit yang
membaca jadual ubatnya, menulisnya dengan indah dan cantik tetapi tidak
memakannya.
Firman Allah: (maksudnya):
“Bulan Ramadan yang padanya diturunkan al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah”. (Surah al-Baqarah, 185).
Itulah tujuan penurunan al-Quran. Ia menjadi petunjuk, menjelaskan petunjuk
tersebut serta memampukan pembacanya membezakan antara yang benar dan yang
salah. Antara haq dan batil. Itulah cahaya insan dalam menerangi cabaran
kehidupan di dunia ini. Hal ini tidak mungkin diperolehi jika kita sekadar
berlagu dan menggantungnya di dinding rumah dan pejabat tanpa melakukan
tadabbur (penelitian kandungan).
Allah menyebut dalam Surah al-Israa:
(maksudnya)
“Sesungguhnya al-Quran ini memberi petunjuk ke jalan yang amat betul, dan memberikan berita yang mengembirakan orang-orang yang beriman yang mengerjakan amal-amal soleh, bahawa mereka beroleh pahala yang besar. dan bahawa orang-orang yang tidak beriman kepada hari akhirat, Kami sediakan bagi mereka azab seksa yang tidak terperi sakitnya”. (ayat 9-10)
Kita semua ada kelemahan, kita juga mungkin tidak berjaya menjadi insan yang
melaksanakan seratus peratus isi kandungan al-Quran tetapi kita sentiasa wajib
beriman bahawa jalam hidup ini ialah mengikuti isi kandungan al-Quran, bergerak
dan berusaha menghayatinya dari masa ke semasa adalah tanggungjawab seorang
yang beriman. Kejayaan kita ialah dengan memahami dalam melaksanakan isi
kandungan al-Quran. Kita hendaklah membaca al-Quran sehingga dapat membezakan
antara yang benar dan yang salah. Antara yang ikhlas dan yang pura-pura. Antara
yang membela kebenaran dan yang memperjudikan kebenaran. Ini amat penting
sepanjang masa, apatahlagi di zaman dunia yang penuh kekaburan dan kekeliruan.
Tidak berpada sekadar melagukan, bertanding dan menggantung di dinding-dinding
tanpa memperdulikan isi yang tersurat dan tersirat di sebalik tulisan yang
tersemat.
Jangan juga kita lupa bahawa pada zaman ini akan ada yang menggunakan al-Quran
untuk mendapatkan wang ataupun harta dunia dari manusia. Sabda Nabi
“Bacalah al-Quran dan mintalah daripada Allah (pahala), kerana selepas kamu
akan ada kaum yang membaca al-Quran dan meminta (upah) daripada manusia”
(Riwayat Ahmad dan al-Tirmizi, bertaraf hasan).
Jangan hairan jika kita bertemu dengan mereka yang meminta wang bacaan al-Quran
kononnya sebagai bayaran pahala kepada si mati, ataupun membaca al-Quran dengan
segala lenggangan lagunya hanya semata-mata untuk mendapatkan wang. Bukan itu
tujuan al-Quran diturunkan!
http://drmaza.com/
No comments:
Post a Comment