بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Monday, February 20, 2012

10 Perkara Elak Siksa di Akhirat


Setiap anak cucu Adam pasti pernah berbuat salah tetapi sebaik-baik orang yang berbuat salah ialah orang yang bertaubat kepada Allah SWT, kerana Allah akan menerima taubat seorang hamba selagi nyawa belum sampai di tenggorok, walaupun dosa yang dilakukan itu sebanyak buih di lautan.

Orang yang ingin bertaubat ialah orang yang pernah berbuat dosa lalu sedar bahawa dosanya akan mendapat balasan siksaan; dan dengan perasaan takut akan siksa tersebut dia mencari jalan keluar daripada ancaman siksa Allah. Dia juga banyak mengikuti pengajian dan tidak berputus asa daripada rahmat Allah.

Allah SWT, berfirman :

Katakanlah (wahai Muhammad): Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dialah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (53) Dan kembalilah kamu kepada Tuhan kamu dengan bertaubat, serta berserah bulat-bulat kepadaNya, sebelum kamu didatangi azab; kerana sesudah itu kamu tidak akan diberikan pertolongan. (54) ( Q.S. al-Zumar [39] : 53 - 54 )


Dalam Al-Qur’an dan al-Hadits ada sepuluh perkara yang dapat menggugurkan siksa Allah di akhirat :

1. TAUBAT.

Taubat dalam arti berhenti daripada perbuatan dosa, menyesali, dan tidak mengulangi lagi dapat menggugurkan siksa Allah bahkan akan dimasukkan ke syurga.


Allah berfirman yang bermaksud: 

"Kecuali orang-orang yang bertaubat dan beriman serta beramal soleh, maka mereka itu akan masuk Syurga dan mereka pula tidak dikurangkan pahala sedikitpun. (Q.S. Maryam [19] : 60)

2. ISTIGHFAR.

Ertinya memohon ampun dengan membaca astaghfirullah al adzim sebanyak-banyaknya. (Aku mohon ampun kepadamu ya Allah yang maha agung).

Allah berfirman maksudnya: 
"...Dan Allah tidak akan menyiksa mereka, sedangkan mereka beristighfar (memohon ampun). ( Q.S. al-Anfal [8] : 33)

3. KEBAJIKAN.

Artinya berbuat kebajikan akan menghapus kejelekan yang diperbuat sebelumnya.
Sesungguhnya amal-amal kebajikan (terutama sembahyang) itu menghapuskan kejahatan. Perintah-perintah Allah yang demikian adalah menjadi peringatan bagi orang-orang yang mahu beringat. ((Q.S. Hud [11] : 114)

4. MUSIBAH.

Terkena musibah waktu di dunia, baik itu menimpa diri, harta atau keluarganya dapat mengurangi dosa dan siksa Allah. (H.R. Muttafaq Alaih)

5. SIKSA KUBUR.

Siksa kubur akan meringankan siksa nanti di akhirat, karena itu merupakan bentuk siksa awal sebelum ada vonis di padang mahsyar.

6. SIKSA DI HARI KIAMAT.

Karena orang yang terkena siksa di hari kiamat akan mengurangi siksa nanti di akhirat.

7. SYAFAAT.

Artinya pertolongan dari hamba Allah yang mendapat lesensi dari Allah untuk memberi syafaat kepada yang lain. Seperti syafaat Nabi Muhammad kepada umatnya, dll.

8. AMPUNAN.

Artinya Allah akan memberi ampunan kepada orang yang dikehendaki walau tanpa syafaat orang lain. ( Q.S. al-Nisa’ : 48)

9. DO’A KAUM MUSLIMIN.

Do’a seorang muslim dapat mengurang siksa muslim yang lain, baik yang di doakan itu masih hidup atau sudah mati. (al-Hasyr : 10)

10. HADIAH.

Ahli sunnah sepakat bahwa seorang muslim yang sudah wafat dapat mengambil manfaat dari pahala sadaqah, bacaan orang yang masih hidup, haji dan lainnya. ( Syarh al-Aqidah al-Thohawiyah : 511-517)

Jika kita rasa banyak berbuat dosa ketika ini, masih ada kesempatan untuk kita memperbaiki diri dan menyelamatkan diri daripada siksa kubur dan siksa akhirat, semoga dengan melakukan sepuluh langkah di atas kita terbebas daripada siksa Allah. Aamiin yaa ghofiruddzunub.

Sumber: SINI


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...