Muka Depan Buku Pujuklah Rasa Oleh DR Robiah K. Hamzah |
DR ROBIAH K.HAMZAH
31 Oktober 2012
Pesanan ini menjelaskan yang tujuan kita
lahir adalah untuk mengubah dunia dari padang pasir menjadi oasis berdasarkan
kemampuan masing-masing.
Lalu kita terus berkerja keras memburu bahagia berasaskan konsep manusia adalah
khalifah-NYA di bumi. Bahagia memang seharusnya di-miliki oleh semua kerana
menurut fitrahnya, manusia itu diciptakan dengan pelbagai kelebihan dan
kesempurnaan.
Manusia adalah ciptaan-NYA yang paling sempurna jika dibandingkan dengan makluk
lain. Kenyataan ini sangat jelas diterangkan melalui al-Quran yang mulia:
Dan sesungguhnyaKami telah memuliakan anak
Adam dan Kami angkat mereka di daratan dan di lautan, danKami telah berikan
rezeki yang baik kepada mereka, dan Kami telah lebihkan mereka di antara
makhluk-makhluk yang telah Kami ciptakan dengan kelebihan yang sempurna.(al-Israa’
: 70)
Tawaran ini diperkuatkan lagi dengan bonus
daripada ALLAH SWT yang bermaksud:
Berdoalah kepada-Ku, nescaya akan AKu
perkenankan bagimu. (al-Mukmin : 60)
Begitu hebat tawaran dan layanan serta
jaminan ALLAH SWT kepada anak Adam ini. Tetapi, tawaran harga runtuh ini tidak
disambut dan dirasakan sepenuhnya. Jika bersambut, pasti kita ini sudah hidup
serba memuaskan, berjaya dalam semua bidang yang diceburi... pekerjaan,
kewangan, keluarga, kesihatan dan hubungan dengan orang lain. Namun, yang
terjadi adalah sebaliknya... serba mundur dan terkebelakang dalam semua perkara
hingga pada banyak situasi sudah menjadi ‘makanan’ orang kafir.
Ini berpunca daripada sikap kita yang sudah melupakan fitrah sebagai manusia.
Fitrah yang dijadikan dalam bentuk sebaik-baik kejadian. Dibekalkan naluri
tinggi, diberikan akal, dihantarkan Nabi sebagai contoh ikutan dan pemberi
peringatan, diturunkan wahyu sebagai panduan, masih sesat juga. Maka, gerakan
pembaikan paling penting ialah berusaha kembali kepada fitrah diri sehingga
semua kita layak menjadi sebaik-baik ciptaan sesuai dengan acuan-NYA yang asal.
Persoalannya sekarang, bagaimana mahu kembali menjadi sebaik-baik ciptaan ini?
Antara caranya ialah kembali menjadi manusia yang seimbang dari segi
kecerdasan. Dimulai dengan kecerdasan fizikal, diikuti intelektual, emosional
dan spiritual. Kecerdasan fizikal dan intelektual diperolehi melalui sistem
pendidikan. Kecerdasan emosi didapati daripada pergaulan. Manakala kecerdasan
spiritual terhasil daripada kematangan pengalaman hidup sehingga kita bertemu
dengan sikap terbaik iaitu ikhlas.
Bagaimana kita boleh memperolehi semua kecerdasan ini secara amali? Caranya,
kita harus belajar daripada makna ‘berfikir’... cara mengelola emosi yang
menjadi jalan untuk membangun rasa ikhlas, cara mengetahui sama ada kita sudah
sampai ke tahap ikhlas atau belum dan cara mengukurnya. Mereka yang sudah
kembali kepada fitrahnya akan lebih mudah menuju ke arah sikap ikhlas ini. Jika
hilang kesempurnaan ini, maka mereka tidak akan mampu menjaga fitrahnya.
Apa sebenarnya ciri-ciri kesempurnaan itu? Ia bermula dari dalam diri yang
terbangun rasa ketenangan, kreativiti, energi, semangat, pengetahuan dan
kefahaman yang sentiasa bertambah. Kesempurnaan disebut dalam al-Quran. Menurut
Pemikir Islam Murtadha Mutahari:
Fitrah itu adalah bawaan diri yang sudah
melekat dalam diri manusia iaitu kalbu dan nurani yang mendorong pemiliknya
untuk mendapat hakikat kebenaran. Bagi memahami contoh fitrah, kita harus
melihat anak-anak kecil. Anak-anak ini akan selalu berasa bahagia, senang,
tanpa bebanan dan tanggungjawab serta sangat fokus bila melakukan sesuatu. Cuba
lihat anak bermain, pasti bermain sungguh-sungguh. Ketawa juga sungguh-sungguh.
Bahkan menangis juga sungguh-sungguh dan tidak pernah bertanya esok bagaimana?
Mereka hidup untuk hari ini dan berbahagia dengan apa yang ditemuinya pada
ketika ini.
Inilah sebenarnya sikap yang perlu kita
pertahankan dalam hidup agar diri sentiasa tetap pada fitrah. Tapi
sayang, persekitaran hidup telah banyak melencongkan kita hingga jauh daripada
fitrah. Kanak-kanak yang pada mulanya kaya dengan kesempurnaan mula dibutakan
mata dan hati akibat dikikis oleh persekitaran hidup yang dilalui.
Kesempurnaan itu pudar akhirnya bila mereka mula meningkat dewasa. Matilah rasa
bahagia yang dibawa dari lahir itu. Digantikan dengan keluh kesah, prasangka
buruk dan lain-lain perasaan negatif.
Oleh itu, mari kita bersama berusaha mendapatkan kebahagiaan yang hilang dari
diri. Anak-anaklah yang membekalkan kita rasa ikhlas, berprasangka baik
terhadap orang lain dan selalu bersyukur dengan apa yang diperolehi. Jika kita
benar-benar meyakini bahawa setiap manusia yang lahir itu sempurna, maka tiada
istilah tidak mampu dalam pemikiran dan perasaan.
Misalnya anak kecil yang baru belajar duduk, berdiri dan berjalan akan terus
mencuba sepenuh hati walaupun tubuh belum siap menjalankan tugas tersebut.
Semangat ini membara dalam diri kerana di mindanya belum ada konsep tidak
mampu. Semua cabaran dihadapi dengan sungguh-sungguh, penuh semangat, tawa dan
air mata.
Perjuangan itu dilakukan dengan penuh keikhlasan walaupun akan jatuh dan
sakit-sakit. Anak ini tidak akan berhenti sehinggalah dia dilemahkan dengan
perkataan ketidakmampuan daripada orang dewasa di persekitarannya seperti
‘jangan’ dan ‘tak boleh’ berulang-ulang kali.
Bila ini berlaku, maka anak kecil yang ikhlas berbuat dengan penuh tenaganya
dan yakin diri yang tinggi mula meragukan keupayaannya. Maka, terjejaslah
elemen kesempurnaan yang dibawa dalam fitrah dirinya dan cacatlah tahap ikhlas
yang dipegangnya.
Secara fitrah, semua manusia mempunyai perasaan terkuat dalam hati iaitu
‘sanggup menentukan dan me-rancang kehidupannya sendiri’. Rasa hebat dan mampu
ini akan terbukti apabila usaha yang dilakukan itu direndah-rendahkan orang
lain. Kita pasti mengalami rasa tidak senang hati. Mungkin juga rasa tidak
senang itu terpapar pada wajah. Misalnya, masakan kita dikatakan tidak sedap atau
hasil kerja dikatakan tidak sempurna.
Ia berlaku kerana dalam hidup, kita ‘dipaksa’ menurut acuan kesepakatan
masyarakat yang membentuk alasan dan pemikiran baru yang mampu menggugat
kekuatan fitrah diri kita. Lalu lumpuhlah fitrah kesempurnaan diri kerana harus
masuk ke acuan masyarakat yang banyak bertentangan dengan potensi maksimum dan
fitrah kita. Juga meracuni rasa ikhlas kita daripada terus subur sebagai satu
gaya hidup.
Oleh itu, mari kita bangunkan semangat baru bahawa sebenarnyaTuhan menciptakan
manusia bukan untuk mengalami kegagalan dan kegagalan pula bukanlah nasib. Melainkan
ia merupakan serangkai keputusan yang kurang tepat yang selalu boleh
diperbetulkan ke arah keberhasilan dan kejayaan.
Maha Agung ALLAH SWT yang menjadikan perasaan sebagai aset utama manusia.
Perasaan merupakan tenaga yang paling kuat getarannya kepada alam sekitar dan
tubuh kita. Ia mampu mengalahkan getaran otak. Disebabkan itulah kita boleh
menukar kehidupan yang berprasangka buruk hanya dengan mengubah perasaan di
hati kepada yang bersifat positif seperti ikhlas.
Hati yang ikhlas bermakna menyerahkan seluruh hidup hanya kepada ALLAH SWT
setelah berusaha secara maksimum. Dengan penyerahan total ini, akan terpancar
perasaan terkuat dalam hati bahawa apa yang dilakukan hanyalah untuk mencari
redha-NYA. Bila perasaan ikhlas sudah terpahat, ia akan membuahkan kebahagiaan
yang tiada tandingan.
Yakinlah kita bahawa manusia ini sangat beruntung kerana dikurniakan dengan
perasaan. Inilah yang menjadi alat utama untuk mengukur jauh atau dekatnya
tujuan gerak kita dengan ‘aliran keberkatan’ ILAHI.
No comments:
Post a Comment