2012/11/18 - 06:35:42 AM
Oleh
Dr Engku Ahmad Zaki Engku Alwi
Keampunan Ilahi ataupun magfirat adalah
satu nikmat Ilahi yang amat bernilai. Seorang ahli ulama tafsir tersohor,
al-Asfahani menegaskan bahawa magfirat adalah satu anugerah Ilahi yang tidak
ada tolok bandingnya dalam kehidupan manusia. Tanpa keampunan Ilahi nescaya
setiap insan pasti akan merasai azab seksa dan kemurkaan Ilahi.
Justeru, Allah sentiasa menyeru manusia yang beriman supaya mencari dan
menjejaki keampunan Allah. Jika diperhatikan di dalam al-Quran, Allah
memerintahkan umat Islam supaya bersegera dan bersaing untuk merebut keampunan
Allah sebagai mana firman Allah yang bermaksud: Berlumbalah kamu untuk mendapat
keampunan daripada Tuhan kamu dan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi
yang disediakan bagi orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya; itulah
kurniaan Allah; diberikan kepada sesiapa yang dikehendaki; dan Allah mempunyai
kurnia yang besar. (Surah al-Hadid, ayat 20)
Perlu diinsafi bahawa perintah untuk
mencari dan menggapai keampunan Ilahi tidak hanya terbatas kepada umat Islam
saja, malah junjungan besar Rasulullah SAW sendiri juga diperintahkan supaya
beristighfar dan mencari keampunan Allah walaupun umat Islam umumnya sedia
mengetahui bahawa Rasulullah adalah seorang Nabi yang maksum, yakni terpelihara
daripada sebarang dosa dan kesalahan.
Menurut ulama tafsir tersohor, Imam al-Razi dalam kitab tafsirnya yang
terkenal, Tafsir al-Razi, menyatakan bahawa keampunan Ilahi mempunyai beberapa
pengertian. Pertama, ia bererti penghapusan segala dosa dan kesalahan yang
dilakukan. Kedua, ia juga bermaksud mengganti keburukan dengan kebaikan. Dalam
erti kata lain, orang yang mendapat keampunan Ilahi, selain daripada segala
dosanya dihapuskan, Allah juga berkenan untuk menambahkan kepadanya kebaikan
yang tidak terhitung banyaknya.
Ketiga, keampunan Allah juga merujuk kepada kesucian dan kesempurnaan rohani. Dalam
pengertian ini, keampunan Allah dapat dikaitkan dengan ketenangan dan kesucian
jiwa yang akhirnya memandu hidup manusia ke arah kesejahteraan dan kebahagiaan
abadi. Akhirnya, pengertian keampunan Ilahi adalah syurga. Di dalam al-Quran,
keampunan itu sentiasa disebut bersama dengan syurga.
Berdasarkan perintah Ilahi dan juga sunnah Rasulullah SAW, maka sudah menjadi
kewajipan setiap Muslim untuk mencari dan menjejaki keampunan Ilahi dalam
setiap detik kehidupannya. Untuk mencapai keampunan Allah, terdapat beberapa
perkara yang perlu dilakukan supaya ia tidak menjadi sia-sia yang akhirnya
hanya mengundang kemurkaan Allah.
Pertama, Rasulullah mengajar umatnya supaya memperbanyakkan istighfar dalam
usaha untuk mengejar keampunan Allah. Rasulullah SAW sendiri beristighfar tidak
kurang daripada 70 hingga 100 kali sehari semalam sebagai mana yang tercatat
dalam hadis yang sahih. Begitu juga sahabat yang banyak beristighfar kepada
Allah pada waktu malam di kala orang lain sedang nyenyak tidur lena dibuai mimpi
yang indah sebagai mana firman Allah: Mereka sentiasa mengambil sedikit saja
masa dari waktu malam untuk mereka tidur. Dan di akhir malam mereka
beristighfar kepada Allah. (Surah al-Dzariyat, ayat 17-18)
Kalaulah Rasulullah yang maksum beristighfar pada setiap hari dan malam
sekurang-kurangnya 70 kali, maka manusia yang tidak maksum dan tidak pula dapat
mengelakkan diri daripada buruan dosa, amat wajarlah beristighfar lebih
daripada 70 kali berbanding dengan Rasulullah.
Kedua, keampunan Ilahi hanya boleh diraih dengan mendekatkan diri ke hadrat
Allah melalui ibadah dan amalan salih.
Di dalam al-Quran, keampunan Allah selalu dihubungkaitkan dengan iman, takwa
dan amal kebajikan seperti yang dapat difahami dalam firman Allah: Orang yang
kafir, bagi mereka azab yang berat; dan orang yang beriman serta beramal salih,
bagi mereka keampunan dan pahala yang besar. (Surah Fatir, ayat 7)
Ibadah menurut pengertian syarak ialah ketundukan dan kepatuhan yang penuh
tulus lagi kudus serta ketaatan yang mutlak dan tidak berbelah bahagi hanya
kepada Allah yang dikenangkan limpahan kurnia kebaikan-Nya serta dirasai dalam
hati nurani akan kehebatan-Nya dan kekuasaan-Nya. Ketundukan dan kepatuhan ini
bukan hanya datang daripada umat manusia tetapi juga sekalian makhluk Allah
yang menghuni alam ini.
Firman Allah: Dan kepada Allah jualah sekalian makhluk yang ada di langit dan
di bumi tunduk menurut, sama ada dengan suka rela atau dengan terpaksa; dan
(yang demikian) juga bayang-bayang mereka pada waktu pagi dan petang. Bertanyalah
(wahai Muhammad): Siapakah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan langit dan
bumi? Jawablah: Allah. (Surah al-Rad , ayat 15 - 16)
No comments:
Post a Comment