PeNGIKTIRAFAN perubatan Islam dalam penggubalan Rang Undang-Undang Tradisional dan Komplementari 2012 berupaya mengangkat martabat rawatan alternatif itu setanding rawatan moden, di samping penerimaan baik oleh segenap lapisan masyarakat. |
DAN Kami turunkan daripada al-Quran itu
sesuatu yang menjadi penawar (penyembuh) dan rahmat bagi orang-orang yang
beriman. (al-Israa: 82)
Al-Quran merupakan mukjizat umat Islam. Di
dalamnya terdapat pelbagai khazanah dan syifa sehingga para pengkaji kitab suci
tidak putus asa dan berterusan untuk merungkai rahsia isi kandungannya.
Al-Quran bukan sahaja menjadi rujukan
pelbagai bidang, malah panduan utama umat Islam tersebut juga digunakan sebagai
perawat kepada penyakit dalaman dan luaran yang sukar dirawat melalui kaedah
perubatan moden.
Bukan sahaja ayat-ayat al-Quran tetapi
potongan hadis berbentuk doa dan zikir Rasullullah juga digunakan sebagai ayat
Ruqyah (pengubat) untuk tujuan seumpama itu.
Maka kaedah perubatan Islam sering
digunakan sebagai jalan terakhir selepas para pesakit gagal menemui penawar
kepada penyakit yang dihidapi mereka.
Malah para pegawai perubatan yang buntu
untuk mencari penyelesaian kepada masalah pesakit mereka akhirnya diserahkan
kepada kaedah rawatan Islam sebagai ikhtiar terakhir.
Pengiktirafan perubatan Islam daripada
kerajaan Malaysia baru-baru ini dengan amalan perubatan alternatif tersebut
dimasukkan ke dalam Rang Undang-Undang Tradisional dan Komplementari 2012
menunjukkan kaedah tersebut diterima baik negara ini.
Bagi Pengerusi Gabungan Persatuan Pengamal
Perubatan Islam Malaysia (Gappima), Mohd. Fauzi Mustaffa, perjuangan pihaknya
memartabatkan perubatan Islam di negara ini telah berjaya.
Langkah itu juga untuk membuktikan bahawa
kaedah alternatif mampu menyembuhkan penyakit yang tiada harapan untuk sembuh.
Ujar beliau, dengan sifat Islam yang
merupakan agama pembawa rahmat kepada seluruh alam, maka tiba pada masanya
perubatan Islam diiktiraf seiring menghormati semangat prinsip agama
persekutuan Malaysia seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.
"Setakat yang kita tahu, Malaysia
salah satu yang mengiktiraf perubatan Islam dalam penggubalan undang-undang
berbanding negara Islam lain.
"Ini bermaksud kaedah alternatif telah
diterima baik. Dalam perkembangan lain, ia dilihat untuk menyekat perkembangan
amalan bomoh dan khurafat yang berleluasa sejak kebelakangan ini.
"Walaupun perubatan Islam telah lama
wujud di negara ini, tetapi perjuangan Gappima untuk memartabatkan perkara
tersebut hampir berjaya dan banyak tindakan yang perlu dirancang agar ia berada
atas sama tahap dengan kaedah rawatan moden," ujar beliau.
Kewajaran perubatan Islam
Dunia sains pernah dikejutkan dengan
penemuan seorang saintis dari Jepun, Dr. Masaru Emoto yang mendakwa air yang
dibaca dengan bacaan doa membentuk molekul kristal bersegi enam dengan lima
cabang daun muncul berkilauan.
Walaupun kajian itu tidak diketahui sejauh
mana kebenarannya, tetapi ia cukup menggambarkan bahawa perubatan Islam mampu
merawat khususnya penyakit dalaman.
Menurut Fauzi, prinsip perubatan Islam
adalah para pengamal cuma merawat tetapi yang menyembuhkan hanya Allah,
sehubungan itu tambah beliau, ketika merawat mereka menanamkan keyakinan untuk
sembuh kepada pesakit.
"Ketika merawat, kita tanam keyakinan
pada pesakit bahawa penyakit itu boleh diubati. Sebenarnya kita sakit bukannya
berpunca daripada virus atau kuman tersebut kuat tetapi antibodi lemah.
"Contohnya bila dimaklumkan oleh
doktor bahawa pesakit mempunyai enam bulan untuk hidup, semangat itu telah
tiada. Tetapi dalam perubatan Islam, kita berdoa dan berkata insya-Allah
penyakit boleh sembuh selain ditambah dengan ketenangan dan kekuatan oleh bacaan
al-Quran.
"Secara saintifik, apabila pesakit
diberi harapan, ia seolah memberikan mereka keyakinan untuk kuat, maka mereka
akan melawan kerana wujud kekuatan," kata beliau.
Jelas Fauzi, kebanyakan doktor yang
memahami perubatan Islam akan menyerahkan kepada rawatan alternatif setelah
mereka tidak mampu merawat penyakit kritikal dan gangguan dalaman.
Fauzi yang juga merupakan perunding
motivasi kemudian menjelaskan bahawa perubatan Islam walaupun selalu digunakan
oleh orang ramai sebagai jalan terakhir maka ia dilihat peluang kedua untuk
mereka kembali sihat.
"Oleh sebab itu kita perjuangkan agar
rawatan Islam dimartabatkan dan diiktiraf agar masyarakat mengetahui bahawa
rawatan Islam setaraf dengan kaedah perubatan lain bahkan lebih daripada
itu," tambah Fauzi.
No comments:
Post a Comment