بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Saturday, October 29, 2011

Doa ketika menziarahi orang sakit





Mengunjungi orang sakit merupakan perbuatan mulia, di dalamnya terdapat keutamaan yang sangat agung, pahala yang sangat besar dan ia adalah salah satu hak setiap muslim terhadap muslim lainnya.

(Hadith Riwayat Muslim).


Rasululloh shallAllahu ‘alaihi wasallam bersabda, yang artinya: “Apabila seorang laki-laki menjenguk saudara muslimnya (yang sedang sakit), maka (seakan-akan) dia berjalan sambil memetik buah-buahan Syurga sehingga dia duduk, apabila sudah duduk maka diturunkan kepadanya rahmat dengan deras. Apabila menjenguknya di pagi hari maka tujuh puluh ribu malaikat mendo’akannya agar mendapat rahmat hingga waktu petang tiba. Apabila menjenguknya di waktu petang, maka tujuh puluh ribu malaikat mendo’a- kannya agar diberi rahmat hingga waktu pagi tiba.”

(Hadith Riwayat At-Tirmidzi, Ibnu Majah dan Imam Ahmad dengan sanad shahih).



Begini Do’anya , yang sesuai dengan sunnah : “Laa ba’sa thohur insyaAllah”

Ertinya : “Tidak mengapa, semoga sakitmu ini membersihkanmu dari dosa-dosa, InsyaAllah.”
(Hadith Riwayat Al-Bukhari)


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...