Gambar Hiasan |
Sambungan daripada Perpisahan Musa dengan Khidir
Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL-BAKRI
SEBENARNYA kaum yang lemah itu menggerakkan
sampan sebagai sumber rezeki tetapi Nabi Khidir AS telah melubangkan sampan
itu. Tujuan membocorkan sampan itu adalah bagi membasmi kezaliman raja di
negeri itu yang hanya merampas sampan yang sempurna dan tidak ada kecacatan.
Adapun perahu itu adalah ia dipunyai oleh orang-orang miskin yang bekerja di laut; oleh itu, aku bocorkan dengan tujuan hendak mencacatkannya, kerana di belakang mereka nanti ada seorang raja yang merampas tiap-tiap sebuah perahu yang tidak cacat. (al-Kahfi [18] : 79)
Pada ayat ke-79, Ibnu Kathir berkata:
Bagaimana Nabi Musa AS merasa tertekan apabila melihat tingkah laku secara
zahir perbuatan Nabi Khidir. Di mana Allah SWT menyembunyikan hikmah
daripadanya sedangkan didedahkan kepada Nabi Khidir. Oleh itu, perahu yang
masih baik ditebuk lubangnya untuk menyelamatkannya daripada dirampas oleh raja
yang zalim.
Al-Maraghi berkata: Golongan miskin dan
lemah menggunakan sampan mereka sebagai punca rezeki. Namun begitu kehidupan
mereka telah digugat dengan kezaliman raja yang merampas setiap sampan yang
elok golongan tersebut. Maka, Nabi Khidir membocorkannya bagi mengatasi masalah
yang timbul itu, sekali gus menyelamatkan mereka.
Sayid Qutub berkata: Kerosakan ini telah
menyelamatkan bahtera itu daripada dirampas oleh raja yang zalim itu dan
menggelakkannya daripada bahaya yang lebih besar tersembunyi di alam ghaib
andai ia dalam keadaan baik.
Adapun pemuda itu, kedua ibu bapanya adalah orang-orang yang beriman, maka kami bimbang bahawa ia akan mendesak mereka melakukan perbuatan yang zalim dan kufur.(al-Kahfi [18] : 80)
Sementara itu, pada ayat ke-80, Qatadah
berkata: Kedua-dua ibu bapanya berasa gembira ketika pemuda itu lahir dan berasa
sedih ketika dia dibunuh. Sekiranya dia masih hidup, sudah tentu hidupnya itu
akan membawa kepada kebinasaan kepada orang tuanya.
Lantaran itu, setiap individu hendaklah
reda dengan ketetapan Allah SWT kerana hanya Allah yang lebih menegtahuinya.
Telah diterangkan dalam sebuah hadis: Allah
SWT tidak pernah menetapkan suatu ketetapan bagi orang yang beriman, kecuali
perkara itu menjadi kebaikan kepadanya."
Oleh itu, kami ingin dan berharap, supaya Tuhan mereka gantikan bagi mereka anak yang lebih baik daripadanya tentang kebersihan jiwa, dan lebih mesra kasih sayangnya.(al-Kahfi [18] : 81)
Manakala pada ayat ke-81, Ibnu Kathir
berkata: Iaitu anak yang lebih suci daripada anak tersebut, yang kedua orang
tuanya itu lebih sayang terhadapnya daripada anak itu. Demikian yang
dikemukakan oleh Ibnu Jarir. Qatadah berkata: Yang mana anak itu akan lebih
berbakti kepada kedua orang tuanya. Ada yang mengatakan, ketika anak itu
dibunuh oleh Nabi Khidir, ibunya sedang mengandung seorang anak lelaki Muslim.
Demikian dikatakan oleh Ibnu Juraij.
Al-Maraghi berkata: Nabi Khidir memohon
daripada Allah SWT agar mengurniakan ibu bapa tadi anak yang agamanya lebih
baik daripada agama anaknya sebelum ini.
Sayid Qutub berkata: Budak yang tidak
kelihatan pada zahirnya mempunyai sebab yang wajar dibunuh pada masa itu telah
disingkapkan tabir hakikatnya yang ghaib kepada hamba yang soleh iaitu dia
mempunyai tabiat kufur dan pelampau. Di dalam jiwanya tersembunyi benih-benih
kekufuran dan keterlaluan yang semakin lama semakin menonjol. Andainya dia
terus hidup sudah tentu dia akan mendorong dua orang tuanya yang beriman itu
dengan kekufuran, mengikuti jalan hidupnya kerana dipengaruhi perasaan kasih
sayang mereka kepadanya.
Oleh itu, iradat Allah SWT mengarahkan
iradat hamba-Nya yang soleh itu supaya membunuh budak yang mempunyai tabiat
kufur dan pelampau itu dan menggantikan ia dengan seorang anak yang jauh lebih
baik dan lebih bertimbang rasa terhadap kedua-dua ibu bapanya.
Jika perkara ini diserahkan kepada ilmu
manusia tentulah mereka tidak mengetahui hakikat budak itu dan tentulah mereka
tidak boleh mengenakan kuasa undang-undang terhadap budak itu kerana dia tidak
pernah melakukan sesuatu kesalahan dari segi undang-undang yang wajar dihukum
bunuh.
Itulah perintah Allah SWT yang berdasarkan
ilmu-Nya yang mengetahui segala urusan ghaib.
No comments:
Post a Comment