Sumber |
Sambung daripada Zulkarnain Kuasai Dunia Dengan Izin Allah
Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL-BAKRI
ALHAMDULILLAH, kita masih lagi
membincangkan daripada surah al-Kahfi berkenaan dengan raja yang adil iaitu
Zulkarnain.
Adapun orang yang beriman serta beramal soleh, maka baginya balasan yang sebaik-baiknya; dan kami akan perintahkan kepadanya perintah-perintah kami yang tidak memberati".(al-Kahfi [18] : 88)
Pada ayat 88, Ibnu Kathir berkata: Iaitu
yang mengikuti apa yang kami serukan berupa ibadah kepada Allah SWT semata-mata
dan tiada sekutu bagi-Nya. Iaitu
di alam akhirat di sisi Allah SWT itulah yang paling baik. Inilah pendapat
Mujahid.
Al-Maraghi
berkata: Orang yang percaya kepada Allah SWT dan keesaan-Nya serta mengerjakan
amal soleh, di akhirat kelak akan menerima pahala terbaik sebagai balasan yang
setimpal dengan tingkah laku yang baik semasa di dunia. Mereka akan diajar mendekatkan diri kepada Allah seperti sembahyang,
zakat, jihad dan sebagainya.
Sayid Qutub berkata: Tempat matahari jatuh
ialah tempat di mana seseorang dapat melihat matahari membenamkan dirinya di
sebalik ufuk, dan pemandangan itu berbeza-beza mengikut tempat. Di setengah
tempat orang melihat ia jatuh di belakang bukit dan tempat lain pula di dalam
air seperti di lautan yang luas dan setengah tempat lain lagi di dalam pasir
seperti di padang-padang pasir.
Yang jelas daripada nas ini ialah
Zulkarnain telah mengembara ke sebelah Barat hingga sampai ke suatu tempat di
atas pantai lautan Atlantik yang juga dinamakan sebagai laut gelap, di mana
daratan dikira berakhir di situ dan di sinilah dia melihat matahari jatuh.
Pendapat lebih rajih menyebut tempat itu ialah terletak di muara salah satu
dari sungai-sungai, di mana terdapat banyak rumput yang dikelilingi tanah-tanah
lumpur yang likat, juga terdapat kolam-kolam seolah-olah kelihatan seperti mata
air. Di sanalah dia melihat matahari jatuh.
Kini Zulkarnain mengumumkan hukuman
keseksaan dunia kepada para penceroboh yang zalim dan selepas itu mereka akan
diserahkan kepada Allah SWT supaya diazabkan dengan azab yang amat dahsyat yang
tidak dapat ditanding dengan mana-mana azab yang diketahui manusia. Adapun
orang-orang yang beriman dan mengerjakan amalan soleh, mereka akan mendapat
balasan baik, layanan saksama, penghormatan, bantuan dan kemudahan. Inilah
perlembagaan pemerintahan yang baik maka di waktu inilah setiap orang mendapat
galakan ke arah kebaikan dan produktiviti.
Namun apabila neraca pemerintahan itu tidak
menentu, maka di waktu inilah kuasa yang ada di tangan pemerintah akan bertukar
menjadi cemeti azab dan alat penindasan dan sistem masyarakat akan menjadi
kacau-bilau dan rosak.
Kemudian ia berpatah balik menurut jalan yang lain.(al-Kahfi [18] : 89)
Pada ayat 89, Ibnu Kathir berkata: Di mana
dia berjalan dari tempat terbenamnya matahari menuju ke tempat terbitnya.
Setiap kali melewati segolongan umat maka dia dapat mengalahkan dan menguasai
mereka serta menyeru mereka kepada Allah SWT.
Jika menolak seruannya, mereka akan
dikuasai dan harta kekayaan dan perbekalan serta menggunakan segala yang ada
pada umat tersebut dihalalkan untuk bala tenteranya dalam menyerang wilayah
mereka.
Al-Maraghi berkata: Beliau melalui jalan
ketiga yang menempuh sempadan di antara jalan timur dan barat dari tempat
terbitnya matahari menuju ke utara.
Sehingga apabila ia sampai di daerah matahari terbit, ia mendapatinya terbit kepada suatu kaum yang kami tidak menjadikan bagi mereka sebarang perlindungan daripadanya.(al-Kahfi [18] : 90)
Pada ayat ke-90 pula Ibnu Kathir berkata:
Mereka tidak mempunyai bangunan yang dapat dijadikan sebagai tempat tinggal,
tidak juga pepohonan yang dapat menaungi dan melindungi daripada terik
matahari.
Ayat ini ditafsirkan dengan pelbagai
tafsiran;
* Mereka itu berwarna merah, bertubuh
pendek, tempat tinggal mereka adalah gua-gua dan makanan mereka adalah ikan.
Inilah pendapat Sa'id bin Jubair.
* Mereka tidak membina satu bangunan di
sana sama sekali. Jika matahari terbit, mereka masuk ke tempat tinggal mereka
sehingga matahari lenyap atau mereka masuk ke laut. Yang demikian itu kerana di
tanah mereka tidak terdapat gunung. Inilah pendapat Ibnu Jarir.
Al-Maraghi berkata: Setelah meninjau tempat
terbenamnya matahari, rombongan Zulkarnain bergegas menuju ke tempat terbitnya
matahari.
Apabila sampai di tempat ini didapati
kawasan tersebut tidak ada bangunan atau gunung sebagai tempat berlindung
daripada terik matahari. Ini kerana tanah di tempat mereka diami tidak dapat
dibina bangunan. Mereka hanya mempunyai saluran air sebagai tempat
menyembunyikan diri daripada terik matahari.
Kesimpulannya Zulkarnain sampai ke daerah
bumi terakhir di bahagian timur dan di situ beliau menemui suatu kaum yang
tidak berpakaian dan tidak mempunyai tempat tinggal. Mereka tinggal di kawasan
yang kering-kontang dan di celah-celah tanah.
Sayid Qutub berkata: Apa yang telah
dikatakan mengenai tempat matahari jatuh begitulah juga dikatakan mengenai
tempat matahari terbit. Yang dimaksudkan dengan tempat matahari terbit ialah
tempat terbitnya di ufuk Timur pada pandangan mata orang yang melihat. Al-Quran
al-Karim tidak menentukan tempat itu secara tepat tetapi menerangkan
sifat-sifatnya dan keadaan kaum yang dijumpai Zulkarnain di sana.
Kawasan itu adalah kawasan bumi yang
terdedah, yang tidak terdapat bukit-bukit dan pokok yang melindungi daripada
panas matahari. Jadi matahari di sana naik memancar terus ke atas kaum yang
tinggal di sana tanpa apa-apa perlindungan. Gambaran ini secucuk dengan kawasan
padang pasir dan tanah datar yang luas saujana. Al-Quran al-Karim tidak
menentukan tempatnya secara tepat.
Demikianlah halnya; dan sesungguhnya Kami mengetahui secara meliputi akan segala yang ada padanya.(al-Kahfi [18] : 91)
Sementara itu ayat 91 ini ditafsirkan
dengan pelbagai tafsiran. Al-Maraghi berkata: Telah jelas bahawa Zulkarnain
telah berjaya mengelilingi timur dan tepi barat dunia. Oleh itu, beliau telah
mencapai darjat yang mulia dan memiliki kerajaan yang luas, walhal sebelum ini
tidak pernah diberikan kekuasaan sedemikian rupa kepada orang lain.
Kesimpulannya, Allah SWT mempunyai sifat
Yang Maha Halus lagi Maha Mengetahui, malah Dia mengetahui setiap perkara yang
berlaku.
Kemudian ia berpatah balik menurut jalan yang lain.(al-Kahfi [18] : 92)
Pada ayat ke-92 Ibnu Kathir berkata:
Kemudian dia menempuh jalan yang lain lagi. Dengan kata lain, dia menempuh
jalan di belahan timur bumi sehingga sampai di hadapan kedua bukit iaitu dua
buah gunung yang di antara keduanya terdapat satu lubang yang darinya keluar
Yakjuj dan Makjuj menuju ke negeri Turki. Lalu di sana mereka melakukan
kerosakan tanaman dan keturunan.
Sehingga apabila ia sampai di antara dua gunung, ia dapati di sisinya satu kaum yang hampir-hampir mereka tidak dapat memahami perkataan.(al-Kahfi [18] : 93)
Pada ayat 93 Ibnu Kathir berkata: Dengan
kata lain dia menempuh jalan di belahan timur bumi sehingga sampai di hadapan
dua bukit iaitu dua gunung yang di antara keduanya terdapat satu lubang yang
darinya keluar Yakjuj dan Makjuj menuju ke negeri Turki. Lalu di sana mereka
melakukan kerosakan pada tanaman dan keturunan. Kemudian bahasa yang digunakan
juga berlainan serta tempat tinggal mereka terlalu jauh daripada umat manusia.
Al-Maraghi berkata: Apabila mereka tiba di
antara dua gunung itu iaitu tempat yang dikatakan oleh para pelancong pada abad
ke-15 Masihi sebagai tempat yang unik, beliau dapati di antara dua gunung itu
tinggal suatu bangsa manusia yang hampir tidak dapat memahami setiap persoalan
yang diajukan kerana tahap pemikiran mereka lemah walaupun menggunakan bahasa
isyarat.
Mereka berkata: "wahai Zulkarnain, sesungguhnya kaum Yakjuj dan Makjuj sentiasa melakukan kerosakan di bumi; oleh itu, setujukah kiranya kami menentukan sejumlah bayaran kepadamu (dari hasil pendapatan kami) dengan syarat engkau membina sebuah tembok di antara kami dengan mereka?"x(al-Kahfi [18] : 94)
Pada ayat ke 94 Ibnu Juraij menceritakan
daripada Ibnu Abbas iaitu balasan yang besar yang bermaksud mengumpulkan harta
daripada kalangan mereka untuk mereka berikan kepadanya supaya dengan yang
demikian dia membuat dinding.
Al-Maraghi berkata: Penterjemahan kepada
kaum tersebut memberi peringatan: Sebenarnya Yakjuj dan Makjuj telah melakukan
kezaliman di negeri itu dengan melakukan pembunuhan, kehancuran, rampasan
makanan dan segala bentuk kerosakan lain (pembicaraan tentang hal ini telah
disediakan).
Sayid Qutub berkata: Apabila kaum ini
mendapati Zulkarnain seorang penakluk yang gagah berani dan melihat kekuatan,
kebolehan dan kebaikannya, mereka pun menawarkannya kerja membangun tembok
untuk menghalang kaum Yakjuj dan Makjuj
Berdasarkan sistem hidup yang soleh yang
diumumkan oleh Zulkarnian selaku pemerintah yang soleh, iaitu satu sistem hidup
yang menentang kerosakan di bumi, maka beliau telah menolak tawaran upah itu
malah sanggup membina tembok itu secara sukarela.
Bagi pandangan Zulkarnain, cara yang paling
mudah ialah menutup dan menambak laluan yang terletak di antara dua tembok
semula jadi (bukit/gunung) itu. Maka beliau meminta bantuan daripada kaum yang
mundur dari segi kekuatan kebendaan dan tenaga fizikal.
No comments:
Post a Comment