Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMED AL-BAKRI
SETELAH Allah SWT menyampaikan tanda
peringatan dan ancaman kepada orang kafir bahawa hari keputusan itu pasti
berlaku dan Dia bersumpah kepada mereka dengan para Malaikat-Nya yang terdekat
dengan para rasul-Nya yang suci bahawa hari itu pasti akan berlaku. Pada hari
itu terdapat kengerian-kengerian yang tidak dapat difahami hakikatnya kecuali
oleh Allah sahaja Yang Maha Mengetahui segala yang ghaib.
Oleh itu Allah SWT menambahkan perkara itu
dengan menakut-nakutkan mereka bahawa Dia telah membinasakan orang yang kafir
sebelum mereka, kerana kekafiran mereka. Apabila kamu menempuh jalan mereka,
maka kamu pun akan mendapat balasan seperti balasan yang didapati mereka dan
kamu juga akan diseksa di dunia dan di akhirat.
Kemudian Allah SWT mengakhiri perkara itu
dengan memperingatkan mereka tentang keingkaran mereka terhadap kebaikan-Nya
kepada mereka, kerana Dia telah menciptakan mereka daripada setitis air yang
hina di dalam rahim dalam tempoh waktu tertentu, lalu Dia membentuk mereka
menjadi makhluk lain. Kemudian Dia menjadikan pendengaran, penglihatan dan hati
agar mereka mensyukuri segala nikmat-Nya yang dikurniakan kepada mereka.
Akan tetapi mereka telah mengkufurkannya,
mengingkari keesaan-Nya dengan menyembah berhala dan patung. Kemudian Allah SWT
mengingatkan mereka tentang segala nikmat-Nya yang terdapat di setiap tempat
kerana Dia telah mencipta bumi untuk mereka dan dapat menampung mereka sama ada
yang mati atau yang hidup.
Seterusnya Dia menjadikan bumi itu dengan
gunung-ganang agar bumi tidak bergoncang bersama mereka. Dia juga menjadikan
padanya sungai-sungai dan mata air-mata air agar mereka dapat minum daripadanya
air tawar yang segar. Maka mereka menerima azab dan kehinaan kerana mengingkari
nikmat-nikmat yang besar ini.
Firman Allah SWT: Bukankah kami Telah
membinasakan orang-orang yang dahulu? (al-Mursalat: 16)
Al-Maraghi berkata: "Bukankah Kami
telah membinasakan orang yang mendustakan para rasul sebelum kamu, dan Kami
seksa pula mereka di dunia dengan pelbagai azab seperti ditenggelamkan
sebagaimana yang berlaku kepada kaum Nabi Nuh a.s, dengan gempa bumi sebagaimana
yang berlaku kepada kaum Nabi Lut a.s dan contoh-contoh serupa yang telah
menimpa umat sebelum kamu sebagai balasan terhadap keburukan amalan perbuatan
mereka."
Ibnu Kathir berkata: "Yakni dalam
kalangan orang-orang yang mendustakan para rasul serta menentang apa yang
dibawa oleh para rasul tersebut kepada mereka."
Sayid Qutub berkata: "Demikianlah
umat-umat terdahulu yang ramai itu kelihatan gugur binasa dengan satu pukulan
Ilahi."
Firman Allah SWT: Lalu kami iringkan
(azab kami terhadap) mereka dengan (mengazab) orang-orang yang datang kemudian. (al-Mursalat:
17)
Al-Maraghi berkata: "Kami timpakan
pula perkara yang sama terhadap orang lain yang sama dengan mereka. Seterusnya
Kami kenakan terhadap mereka apa yang Kami kenakan terhadap orang yang sebelum
mereka, kerana mereka itu melakukan perbuatan yang sama dengan perbuatan orang
yang sebelum mereka."
Ibnu Kathir berkata: "Iaitu daripada
orang-orang yang seumpama dengan mereka."
Sayid Qutub berkata: "Dan dengan satu
pukulan Ilahi yang lain, gugur dan binasa pula umat-umat yang datang selepas
mereka."
Firman Allah SWT: Demikianlah kami
berbuat terhadap orang-orang yang berdosa. (al-Mursalat: 18)
Al-Maraghi berkata: "Sesungguhnya
sunah Kami terhadap orang yang berdosa adalah sama. Apabila Kami telah membinasakan
orang terdahulu kerana dosa dan pendustaan mereka maka Kami pun membinasakan
orang yang terkemudian (yang mengikut langkah dan menempuh jalan mereka),
kerana sunah Kami berjalan dengan satu model."
Sayid Qutub berkata: "Itulah
undang-undang Allah SWT yang tidak dapat dihindari. Dan ketika manusia yang
berdosa itu menduga akan menerima balasan kebinasaan seperti yang diterima oleh
umat-umat terdahulu dan umat-umat yang datang selepas mereka."
Firman Allah SWT: Kecelakaan yang
besarlah pada hari itu bagi orang-orang yang mendustakan. (al-Mursalat:
19)
Al-Qurtubi berkata: "Azab dan kehinaan
yang disebut dalam surah ini diulang banyak kali pada setiap ayat untuk orang
yang mendustakan sesuatu, kerana Dia memberikan azab dan kehinaan itu di antara
mereka menurut kadar pendustaan mereka. Seterusnya diberikan azab kepada setiap
pendusta tidak termasuk azab yang dikenakan kerana pendustaan yang lain."
Sayid Qutub berkata: "Seruan yang
mendoakan kebinasaan dan janji azab yang mengancam dengan kemusnahan.
utusan.ARKIB : 07/09/2012
No comments:
Post a Comment