بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Tuesday, April 23, 2013

Perpisahan Musa dengan Khidir

Gambar Hiasan

Sambungan daripada Nabi Khidir bocorkan perahu

Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL BAKRI

PERBINCANGAN masih berkisar tentang Nabi Musa AS dan Nabi Khidir AS. Jelaslah bahawa pembahagian al-Quran kepada 30 juzuk adalah dari segi lafaz bukan dari segi makna. Oleh itu, kita dapat melihat bahawa akhir satu juzuk dan permulaan juzuk yang lain masih membicarakan satu perkara yang belum selesai.

18:75
Ia menjawab: "Bukankah, aku telah katakan kepadamu, bahawa engkau tidak sekali-kali akan dapat bersabar bersamaku?" (al-Kahfi [18] : 75)
Pada ayat ke-75 Ibnu Kathir berkata: “Di sini Nabi Khidir menegaskan seraya mengingatkan kepada Nabi Musa dengan syarat yang pertama."

Al-Maraghi berkata: “Berbeza dengan ayat yang sebelumnya, ayat ini ditambah dengan perkataan laka (kepadamu) bagi menguatkan celaan ke atas penolakkan wasiat oleh Nabi Musa."

Di samping itu juga menunjukkan Nabi Musa orang yang kurang sabar, kurang tabah, dan nampak sombong kerana tidak mempedulikan peringatan yang pertama itu.

Al-Baghawi berkata: “Diriwayatkan bahawa Nabi Yusha AS bersabda kepada Nabi Musa “sebutkanlah janjimu."

Sayid Qutub berkata: “Yakni (aku telah katakan) kepada engkau sendiri dengan tegas dan tepat, tetapi engkau tidak percaya dan masih memohon bersahabat dan menerima syarat."

Musa kembali berbincang dengan hatinya sendiri. Beliau dapati dia kini telah dua kali menyalahi dan melupakan janjinya setelah diberi peringatan, lalu dengan terburu-buru beliau (mengambil keputusan) memotong jalan untuk dirinya dan menjadikannya sebagai peluang terakhir yang ada di hadapannya.

18:76
Nabi Musa berkata: "Jika aku bertanya kepadamu tentang sebarang perkara sesudah ini, maka janganlah engkau jadikan daku sahabatmu lagi; sesungguhnya engkau telah cukup mendapat alasan-alasan berbuat demikian disebabkan pertanyaan-pertanyaan dan bantahanku". (al-Kahfi [18] : 76)
Pada ayat ke-76, Ibnu Kathir berkata: “Engkau telah mengemukakan alasan keuzuran kamu beberapa kali kepadaku."

Al-Maraghi berkata: “Nabi Musa bersabda kepada Nabi Khidir jika selepas ini, aku bertanya lagi kepadamu tentang keajaiban perbuatanmu yang aku saksikan dan memintakanmu supaya menjelaskan hikmahnya, apatah lagi berdebat dan menentangnya, janganlah kamu menganggap aku sebagai temanmu."

18:77

Kemudian keduanya berjalan lagi, sehingga apabila mereka sampai kepada penduduk sebuah bandar, mereka meminta makan kepada orang-orang di situ, lalu orang-orang itu enggan menjamu mereka. Kemudian mereka dapati di situ sebuah tembok yang hendak runtuh, lalu ia membinanya. Nabi Musa berkata: "Jika engkau mahu, tentulah engkau berhak mengambil upah mengenainya!" (al-Kahfi [18] : 77)
Pada ayat ke-77, Ibnu Kathir berkata: “Penggunaan kata iradah atau kehendak bagi dinding bukan menurut hakikatnya tetapi sebagai kiasan sahaja. Hal ini dibahaskan dalam ilmu Balaghah dan bahasa Arab."

Al-Maraghi: “Selepas tindakan yang kedua, Nabi Khidir dan Nabi Musa meneruskan perjalanan sehingga sampai ke sebuah negeri. Apabila sampainya di situ, kedua-duanya meminta makanan daripada penduduk tempatan tetapi penduduk di situ tidak mahu melayan mereka."

Selepas itu, kedua-duanya mendapati di negeri itu terdapat tembok yang condong dan hampir roboh.

Nabi Khidir segera mengusapnya dengan tangannya sehingga tembok itu berjaya ditegakkan dengan kukuh. Fenomena ini merupakan salah satu daripada mukjizatnya.

“Jika kamu mahu, tentulah kamu menerima upah untuk itu," sabda Nabi Musa sebagai dorongan kepada Nabi Khidir agar menerima upah daripada pekerjaannya sebagai punca pendapatan bagi mendapatkan makanan, minuman dan urusan kehidupan yang lain.
18:78

Ia menjawab: "Inilah masanya perpisahan antaraku denganmu, aku akan terangkan kepadamu maksud (kejadian-kejadian yang dimusykilkan) yang engkau tidak dapat bersabar mengenainya. (al-Kahfi [18] : 78)
Ibnu Kathir berkata, pada ayat ke-78, kerana kamu telah memberikan syarat pada waktu pembunuhan anak kecil yang mana kamu tidak akan mempertikaikan aku, maka aku tidak boleh menerima lagi kamu dan sekarang sampailah masa berlaku perpisahan antara aku dan kamu.

Al-Maraghi berkata, Nabi Khidir bersabda kepada Nabi Musa: “Penentangan yang terus menerus ini menjadi punca perpisahan antara aku dengan kamu bersesuaian dengan syarat yang telah kamu tetapkan ke atas dirimu sendiri."

Mengapa peristiwa yang ketiga itu menjadi punca berlakunya perpisahan? Sewajarnya perpisahan berlaku sejak peristiwa sebelumnya. Kerana pada zahirnya kejadian pertama merupakan suatu perbuatan mungkar sehingga Nabi Musa AS mengemukakan keraguan kepada Nabi Khidir.

Berbeza sekarang, berbuat baik kepada orang yang membuat perkara buruk itu bukan perbuatan mungkar, bahkan satu perbuatan yang terpuji.

Nabi Khidir akan menceritakan kepada Nabi Musa hikmah dan kesan daripada perbuatan-perbuatan yang telah dilakukan.

Antara yang menimbulkan tanda tanya kepada Nabi Musa ialah perbuatan Nabi Khidir melubangkan sampan, membunuh pemuda dan menegakkan tembok yang condong.

Sayid Qutub berkata: “Sampai di sini Musa dan juga kita yang mengikuti penceritaan al-Quran ini sedang menghadapi peristiwa-peristiwa luar biasa yang berturut-turut dan memeranjatkan tanpa mengetahui sebarang rahsianya."

Pendirian kita juga sama dengan pendirian Musa terhadap peristiwa-peristiwa itu. Malah (lebih daripada itu) kita tidak mengetahui siapakah gerangan lelaki yang menunjukkan tindakan-tindakan ganjil itu. Al-Quran tidak menceritakan namanya kepada kita untuk melengkapkan suasana sulit dan kabur yang melingkungi kita.

Apakah nilai namanya? Kerana dia hanya dikehendaki melahirkan hikmat ilahiyah yang tinggi yang tidak mengaturkan natijah yang dekat di atas mukadimah yang dapat dilihat, malah ia tujukan kepada tujuan-tujuan yang jauh yang tidak dapat dilihat oleh pandangan mata yang terbatas.

Oleh itu, ketiadaan nama itu adalah sesuai dengan sahsiah abstrak yang diwakilinya. Dari awal lagi kekuatan-kekuatan ghaib telah mengendalikan kisah ini. Lihatlah Musa yang mahu menemui lelaki yang dijanjikan itu telah meneruskan perjalanannya. Tetapi tiba-tiba teman pemudanya telah terlupa kepada bekalan makanan mereka di atas batu.

Seolah-olah supaya kedua-duanya pulang kembali ke tempat itu, kerana di sana Musa dapat menemui lelaki itu. Sudah tentu beliau tidak dapat menemuinya jika beliau dan temannya terus berjalan mengikut hala mereka dan jika takdir Ilahi tidak mengembalikan mereka di tempat batu itu.

Seluruh suasana adalah sulit, kabur dan majhul, begitu juga nama lelaki itu sulit, kabur dan majhul dalam penerangan al-Quran al-Karim.




Artikel Penuh: utusan

Friday, April 19, 2013

Sifat Muhammad dalam Taurat, Injil


Sumber


Oleh IBRAHIM ABDULLAH

FIRMAN Allah SWT dalam hadis Qudsi bermaksud: "Allah telah memberi wahyu kepada Musa, Nabi Bani Israel, bahawa barang siapa bertemu dengan Aku, pada hal ia ingkar kepada Ahmad (Nabi Muhammad), nescaya Aku masukkan dirinya ke neraka. Musa berkata: Siapakah Ahmad itu, wahai Tuhanku? Allah berfirman: Tidak pernah Aku ciptakan satu ciptaan yang lebih mulia menurut pandangan-Ku daripadanya.

Telah Ku tuliskan namanya bersama nama-Ku di Arasy sebelum Aku ciptakan tujuh lapis langit dan bumi. Sesungguhnya syurga itu terlarang bagi semua makhluk-Ku, sebelum ia dan umatnya terlebih dahulu memasukinya. Musa berkata: Siapakah umatnya itu?

Firman-Nya: Mereka yang banyak memuji Allah sambil naik, sambil turun dan pada setiap keadaan. Mereka mengikat pinggang (menutup aurat) dan berwuduk membersihkan anggota badan. Mereka berpuasa siang hari, bersepi diri dan berzikir sepanjang malam.

Aku terima amal yang dikerjakan dengan ikhlas, meskipun sedikit. Akan Ku masukkan mereka dalam syurga kerana kesaksiannya tiada Tuhan yang sebenar disembah melainkan Allah. Musa berkata lagi: Jadikanlah saya nabi umat itu.

Allah berfirman: Nabi umat itu daripada mereka sendiri. Musa berkata: Masukkanlah saya dalam golongan umat nabi itu. Lalu Allah menerangkan: Engkau lahir mendahului nabi dan umat itu, sedangkan dia lahir kemudian. Aku berjanji kepadamu untuk mengumpulkan engkau bersamanya di Darul Jalal (syurga)." (riwayat Abu Nu'iam).

Perhatikan betapa kuatnya keinginan Nabi Musa AS untuk meminta dimasukkannya ke dalam lingkungan umat Nabi Muhammad SAW setelah mengetahui bahawa ia tidak dapat dijadikan rasul-Nya, kerana rasul-Nya harus daripada keturunan Ismail, daripada golongan bangsa Arab sedangkan dia daripada golongan dan keturunan Yaakob, daripada golongan Bani Israel.

Adapun sifat-sifat umat Nabi Muhammad SAW itu sebahagiannya seperti berikut

* Suka memuji Tuhannya, walaupun di mana sahaja dan dalam apa jua keadaan. Lisan mereka selalu basah kerana berzikir kepada Tuhan serta menghormati kehadiran Allah di dalam hati mereka.

* Suka menjaga diri dengan memelihara kehormatan, dimulai daripada suka menutup aurat, berkain, berpakaian dan sebagainya sesuai dengan tuntutan syariat Islam.

* Suka berwuduk, bersuci daripada hadas kecil dan diiringi dengan melakukan sembahyang serta menjaga diri daripada kekotoran maknawi. Nur Ilahi sentiasa di wajahnya sehingga mukanya selalu kelihatan berseri-seri. Nur Ilahi itu bersinar terus sehingga nyata kelihatan pada anggota wuduknya di hari kiamat.

* Suka berpuasa pada siang hari, terutama pada bulan Ramadan dan hari-hari yang tertentu oleh agamanya, menahan hawa nafsu, menjaga kesihatan badan rohani dan jasmani, sering mengingat kehidupan fakir miskin, sering mengutamakan kepentingan umum daripada kepentingan diri sendiri dan mengetahui bahawa Allah Maha Mengetahui dan Maha Melihat segalanya.

* Suka beribadat pada malam hari, jauh daripada riak dan benar-benar ikhlas pada Tuhannya, suka munajat dan menyatakan hasrat langsung ke hadrat Ilahi tanpa perantaraan dan sebarang wasilah yang menghalanginya.

Mengenai sifat-sifat Nabi Muhammad SAW seperti digambarkan di dalam riwayat at-Tabarani dan az-Zubair bin Bakar bermaksud: "Sifatnya bersesuaian dengan erti namanya Ahmad (yang terpuji) lagi tawakal. Tempat lahirnya Mekah al-Mukarramah dan tempat hijrahnya iaitu Tayybah (Madinah al-Munawwarah).

Beliau tidak keras dan kasar peribadinya, tidak pula pemarah orangnya. Membalas kebaikan dengan kebaikan dan tidak melayani keburukan dengan keburukan.

Umatnya suka memuji Tuhannya. Mereka berkain terikat pada pinggangnya, menjaga kehormatan aurat, suka berwuduk menjaga kebersihan badan, kitab suci mereka berada dalam hatinya, suka menghafaz ayat-ayat suci dan mengamalkannya.

Mereka bersaf-saf melakukan solat berjemaah seperti juga mereka suka berbaris menyusun kekuatan menegakkan dan membela agama Allah dengan harta benda dan jiwa raga mereka. Korban mereka sampai titisan darahnya dilakukan untuk bertaqarub (mendekatkan diri kepada Allah). Mereka bersemadi pada malam hari dalam keadaan tenang, hening sepi, sunyi dan jauh daripada riak, tekun munajat dan memanjatkan doa harapan rahmat dan reda Tuhan Yang Maha Kuasa. Namun mereka laksana seekor singa lapar pada siang hari dan siap sedia bertempur perang fisabilillah."

Saidina Ali bin Abu Talib berkata: "Ketika Nabi SAW duduk bersama sahabat Muhajirin dan Ansar, tiba-tiba datang rombongan orang-orang Yahudi, lalu berkata: Ya Muhammad, kami akan tanya kepadamu kalimah-kalimah yang telah diberikan Allah kepada Musa AS yang tidak diberikan kecuali kepada nabi-nabi utusan Allah atau malaikat muqarrabin. "Silakan bertanya," jawab Nabi SAW. Lalu mereka berkata: Terangkan kepada kami tentang sembahyang lima waktu yang diwajibkan Allah atas umatmu?

Jawab Nabi SAW: "Adapun sembahyang Zuhur jika tergelincir matahari, bertasbih segala sesuatu kepada Tuhannya, adapun sembahyang Asar maka itulah waktu (saat) Nabi Adam makan buah khuldi, adapun sembahyang Maghrib maka itulah saatnya Allah memberi taubat (menerima taubat nabi Adam), maka setiap Mukmin yang sembahyang Maghrib dengan ikhlas lalu memohon sesuatu pada Allah pasti diterima-Nya. Adapun sembahyang Isyak, maka itulah sembahyang yang telah dikerjakan oleh para rasul sebelumku.

Adapun sembahyang Fajar (Subuh) maka kerana matahari bila terbit, terbitnya di antara dua tanduk syaitan dan waktu itu sujudlah setiap orang kafir."

Mereka berkata: Benar Muhammad, maka apakah pahala orang yang bersembahyang itu? Jawab Nabi SAW: "Jagalah waktu-waktu sembahyang yang pertengahan, maka tiada seorang mukmin yang mengerjakan sembahyang 40 hari dalam berjemaah melainkan diberi oleh Allah dua kebebasan, kebebasan dari neraka dan kebebasan daripada nifaq (munafik)." Maka orang Yahudi itu berkata: Benar engkau ya Muhammad.

Kemudian Allah berfirman yang menggambarkan sifat-sifat Nabi Muhammad SAW dan para sahabatnya yang perlu umat Islam contohi: Muhammad itu adalah utusan Allah dan orang yang bersama dengannya bersikap tegas terhadap orang yang tiada beriman, bersifat kasih sayang antara sesama mereka, engkau lihat mereka rukuk dan sujud mencari kurnia dan reda Tuhan, pada wajah mereka terdapat tanda-tanda bekas sujud (membayang cahaya keimanan dan kesucian batin), itulah perumpamaan mereka di dalam Taurat.

Sedangkan perumpamaan mereka di dalam Injil, bagaikan tanaman yang mengeluarkan tunasnya yang lembut, kemudian bertambah kuat dan bertambah besar, dapat tegak di atas batangnya menyebabkan orang-orang yang menanam menjadi takjub, menjadikan orang yang tiada beriman itu marah kerananya. Tuhan telah menjanjikan kepada orang-orang beriman dengan mengerjakan amalan baik di antara mereka akan memperoleh ampunan dan pahala ganjaran yang besar (syurga). (al-Fath: 29)


Thursday, April 18, 2013

Qasidah Ya Hanana Lirik danTerjemahan




ظَهَرَ الدِّينُ المُؤَيَّد بِظُهُورِالنَّبِى اَحمَد
dzoharoddiinul muayyad bidzhuhuurin nabi ahmad
Telah muncul agama yang didukung, dengan munculnya Nabi Ahmad

يَا هَنَانَــــــــا بِمُحَمَّد ذَلِكَ الفَضلُ مِنَ الله
ya hana na bimuhammad dzalikal fadhlu minallah
Betapa beruntungnya kami dengan Muhammad (Saw), itulah anugerah daripada Allah SWT

يَا هَنَانَا
ya hana na
Betapa Beruntungnya Kami

خُصَّ بِالسَّبعِ المَثَانِى وَحَوى لُطفَ المَعَأنِى
khusho bissab’il matsani wa hawa luthfal ma’ani
Diistimewakan dengan as-Sab’ul Matsany (al-Fatihah), penghimpun rahsia bagi setiap makna

مَالَهُ فِى الخَلقِ ثَانِى وَعَلَيهِ اَنزَلَ الله
ma lahu fil kholqi tsani wa a’laihi anzalallah
Tidak ada yang senilai dengannya, dan Allah mewahyukan kepadanya (Muhammad SAW)

يَا هَنَانَا
ya hana na
Betapa Beruntungnya Kami

مِن مَكَّةٍ لَمَّا ظَهَر لِاَجلِهِ انشَقَ القَمَر
min makkatillamma dzohar liajlihin syaqqal qomar
Ketika di Makkah bulan tampak terbelah deminya (Muhammad SAW),


وَافتخَرَت الُ مُضَر بِهِ عَلى كُلِّ الاَنَام
waf takhorot aalu mudhor bihi ala kullil anam
lalu kabilah Mudhar (kabilah Muhammad SAW) dibanggakan oleh seluruh manusia

يَاهَانَانَأ
ya hana na
Betapa beruntungnya kami

اَطيَبُ النَّاسِ خَلقًا وَاَجَلُّ النَّاسِ خُلُقُا
athyabunnasi kholqon wa ajallunnasi khuluqon
Beliau adalah manusia yang terbaik ciptaanNya, dan teragung akhlaknya

ذِكرُهُ غَربًا وَشَرقًا سَائِرٌ وَالحَمدُ لِله
dzikruhu ghorbaw wa syarqon saa iruw walhamdu lillah
Semua berzikir ke atasnya samada di barat atau di timur, segala puji hanya bagi Allah SWT

يَاهَنَانَا
ya hana na
Betapa beruntungnya kami

صَلُّوا عَلى خَيرِ الاَنَام المُصطَفَى بَدرِالتَّمَام
shollu a’la khoiril anami al musthofa badrittamami
Berselawatlah ke atas sebaik-baik manusia (Muhammad SAW) yang terpilih, sang bulan purnama

صَلُّوا عَلَيهِ وَسَلِّمُوا يَشفَع لَنَأ يَومَ الزِّحَام
shollu a’laihi wasallimu yasyfa’ lana yaumazzihami
Sampaikanlah salam kepadanya, moga diberi syafaat di hari kebangkitan

يَا هَنَانَا
ya hana na
Betapa beruntungnya kami

يَا هَنَانَا
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...