بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Monday, November 11, 2013

Mencapai hakikat kebajikan, kebaktian


Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL-BAKRI
ALHAMDULILLAH segala puji bagi Allah, saya dapat mengemukakan isu kali ini berkaitan galakan melakukan infak termasuk juga berwakaf. 

Untuk itu marilah sama-sama kita meneliti firman Allah SWT yang bermaksud: 



Kamu tidak sekali-kali akan dapat mencapai (hakikat) kebajikan dan kebaktian (yang sempurna) sebelum kamu dermakan sebahagian daripada apa yang kamu sayangi. Dan sesuatu apa jua yang kamu dermakan maka sesungguhnya Allah mengetahuinya. (Ali-Imran [3] : 92)

Syed Qutub berkata: "Orang Islam di waktu turunnya ayat ini telah memahami maksud arahan Ilahi ini dan mereka begitu gemar dan teringin untuk mencapai darjat kebaktian yang menjadi intisari segala kebaikan dan kebajikan dengan menyerahkan segala apa yang disenangi mereka dan mengorbankan harta benda mereka yang baik dengan murah hati kerana mengharapkan balasan yang lebih baik dan lebih utama."

Imam al-Zahabi menceritakan tokoh-tokoh dermawan pada zaman tabiin: 

"Pada suatu hari, sekumpulan masyarakat duduk bersembang di dalam Masjidil Haram selepas mengerjakan solat Isyak."

Salah seorang daripada mereka bertanya: "Siapakah orang Arab yang paling dermawan era tabiin ini?"

Seorang lelaki menjawab: "Tabiin paling dermawan ialah Abdullah bin Jaafar bin Abu Talib, anak kepada Jaafar al-Tayyar."

Seorang lagi menjawab: "Orang Arab paling dermawan itu ialah Qais bin Saad bin Ubadah." Seorang lagi menjawab: "Orang Arab paling dermawan adalah Urabah al-Ausi."

Mendengar apa yang dikatakan oleh mereka itu, maka kaum muslimin berkata: "Kalau begitu, hendaklah masing-masing daripada kita datang menemui setiap tokoh dermawan tadi secara berasingan. Sebelum berjumpa dengannya untuk meminta-minta, hendaklah kita menampilkan diri seperti seorang fakir.

"Setelah menjalankan tugas ini, kita hendaklah berjumpa kembali di tempat ini dan setiap orang akan menceritakan manakah antara mereka yang lebih pemurah."

Seorang pertama ditugaskan menemui Abdullah bin Jaafar memakai pakaian buruk dan compang-camping.
Setibanya di Madinah, dia mendapati Abdullah bin Jaafar sedang menunggang seekor kuda menuju ke Syam. Lelaki tadi terus menghalang perjalanan Abdullah bin Jaafar.

Melihat keadaan itu, Abdullah bin Jaafar berkata: "Sekiranya kamu mendatangiku ketika aku berada di Madinah, tentulah aku memberikan seluruh permintaanmu ini.

"Sekarang harta yang ada pada diriku hanyalah seekor kuda dan sebilah pedang. Sedangkan aku hendak bermusafir menuju Syam. Kalau begitu, ambil sahaja kuda ini. Demi Allah, mulai dari sekarang aku tidak akan lagi menunggang kuda."

Abdullah bin Jaafar kemudian duduk di bawah sebatang pokok menanti rombongan musafir dengan harapan mereka sudi membawanya ke negeri Syam.

Lelaki tadi terus mengambil kudanya dan membawanya ke Mekah.

Sementara itu, orang yang ditugaskan untuk meminta daripada Qais bin Saad bin Ubadah pula berangkat menuju ke rumah Qais. Setibanya di hadapan rumah Qais di Madinah, dia terus mengetuk pintu rumah. Tidak lama kemudian seorang pembantu Qais datang menghampiri pintu dari luar dan bertanya siapa di luar.
Lelaki tadi menjawab: "Aku adalah lelaki fakir. Aku datang ingin berjumpa Qais."

Pembantu rumah tersebut berkata: "Tuan saya sedang tidur tapi ambil sahaja 1,000 dinar ini untuk keperluanmu."

Dalam hatinya berbisik dengan penuh kehairanan: "Seorang pembantu rumah berani menginfakkan harta tuannya, lantas bagaimanakah dengan Qais?"

Seorang lagi yang ditugaskan berjumpa dengan Urabah bin al-Alusi menemuianya ketika dia sedang keluar rumah untuk mengerjakan solat Asar dan ditemani dua orang hamba sahaya. Urabah seorang yang buta dan memerlukan dua orang bagi membantunya.

Lelaki tadi terus meminta dengan berkata: "Aku adalah seorang fakir dan aku datang menemuimu untuk meminta sesuatu kepadamu."

Urabah menjawab: "Demi Allah, sekarang ini aku sudah tidak memiliki apa-apa lagi, kerana banyak yang telah aku infakkan sejak kebelakangan ini."

"Pun begitu, sudikah kamu menerima dua orang hamba sahaya ini?"

Lelaki tadi menjawab: "Kalau kamu berikan kepadaku dua hamba sahaya ini, siapa lagi yang akan membantu perjalananmu menuju ke masjid nanti?" Urabah menjawab: "Biarlah aku berangkat sendiri ke masjid."

Lelaki tersebut terus mengambil dua hamba berkenaan dan membawa pulang menuju ke Mekah. Ketiga-tiga lelaki tadi berhimpun di dalam Masjidil Haram selepas berjaya menjalankan tugas masing-masing.

Setiap daripada mereka menceritakan: "Abdullah bin Jaafar sememangnya orang kaya dan dermawan. Dia pasti dikenang oleh masyarakat Arab. Qais bin Saad pula ialah seorang dermawan dan baik hati.

Namun kedua-duanya tidaklah sehebat Urabah al-Alusi. Ini kerana dia bersifat pemurah meskipun dirinya fakir. Tambah pula, dia adalah orang buta dan berjalan ke masjid tanpa sesiapa yang membantunya."

Seorang penyair bersyair: "Aku lihat Urabah al-Alusi mengukir kehormatan, tanpa tandingan dan mereka pasti memujinya. Jika bendera kemuliaan dan kehormatan dikibarkan, pastilah Urabah orang pertama yang memegangnya."

Semoga sifat dermawan dan berinfak menjadi pakaian umat Islam dan sentiasa membantu golongan yang tidak bernasib baik.



Anda Ada Resdung?


RESDUNG atau sinusitis adalah satu masalah lazim di seluruh dunia. Jika kita membuat ujian untuk penyakit resdung pada 10 orang, ujian tersebut mendapati lapan daripadanya mengalami masalah sinusitis ringan yang tidak memerlukan rawatan.

Di Malaysia, dianggarkan 60 hingga 65 peratus penduduk mengalami masalah resdung.

Bagaimanapun, daripada jumlah ini kurang 50 peratus mendapatkan rawatan dan ramai tidak mahu berjumpa doktor kerana menganggap gejala resdung yang dialami hanya selesema atau alahan biasa.

Menurut perubatan moden, resdung adalah radangan yang berada di lapisan membran meliputi dinding ruang sinus. Punca keradangan sinus disebabkan jangkitan kuman atau virus, alergi atau masalah sistem imun badan seseorang.

Pesakit resdung menjadi lebih sensitif kepada bahan menyebabkan alahan seperti habuk, bulu binatang, perubahan cuaca terutama cuaca sejuk, pencemaran alam sekitar dan jangkitan bakteria atau virus.

Penghidap resdung biasanya sering mengalami gejala selesema seperti hidung tersumbat, rasa sakit pada pipi, sekitar mata dan kepala. Ini banyak berlaku terutama pada waktu pagi.

Simptom

* Batuk hingga kerongkong dan anak tekak gatal.
* Telinga sering tersumbat.
* Lelehan air atau mukus keluar melalui hidung.
* Gatal mata apabila digaru, menjadi merah berair.
* Bersin melampau dan terlalu kerap.
* Simptom paling ketara apabila hidung kerap tersumbat dengan lendir dan kahak hingga sukar dihembus keluar. Akibatnya, suara penghidap menjadi sengau.

Individu berisiko

* Alah kepada habuk, bulu dan makanan menyebabkan hidung tersumbat.
* Mempunyai kelainan dalam hidung seperti septum dinding pemisah hidung bengkok.
* Mempunyai ketumbuhan dalam hidung hingga menyebabkan ruang sinus sempit.

Kesan

Resdung jika tidak dirawat dengan betul akan memberi kesan serius kepada penghidap sama ada kanak-kanak atau orang dewasa.

Kanak-kanak

Antara akibat resdung kepada kanak-kanak ia boleh merebak ke dalam mata hingga menyebabkan jangkitan bakteria dan mata bernanah. Dalam kes sangat kronik, resdung boleh menyebabkan buta.

Dewasa

Resdung kronik boleh menyebabkan nanah bertakung dalam ruang sinus frontal. Jika nanah tidak dapat dikeluarkan dari hidung, ia boleh dipenuhi bakteria.

Risikonya bakteria boleh memasuki otak dan menyebabkan jangkitan pada otak atau meningitis dan jika dibiarkan boleh membawa maut.

Cegah radang resdung

* Elak memelihara binatang berbulu.
* Jangan guna sarung bantal, cadar dan selimut diperbuat daripada bulu binatang.
* Bersihkan karpet atau permaidani dengan penyedut hampagas.
* Pakai penutup hidung ketika mengemas rumah
* Minum banyak air suam atau mineral.
* Lap muka dengan tuala basah dan air suam
* Elak makan makanan laut seperti udang, sotong dan kerang.

Rawatan Islam

Di Pusat Rawatan Islam Al Hidayah, terdapat ramai pesakit resdung mendapatkan rawatan. Salah seorangnya, Kamal, 28. Dia sering bersin waktu pagi dan masalah hidung tersumbat apabila resdung menyerang.

Kamal telah mencuba pelbagai rawatan dan ubatan tradisonal dan moden namun, kesan positif hanya bersifat sementara.

Doktor sahkan Kamal menghidap resdung kronik dan perlu menjalani pembedahan.

Kamal membuat keputusan pergi ke Pusat Rawatan Islam Al Hidayah untuk rawatan resdung dan beliau diberi beberapa ayat.

Dengan izin Allah, sakit kepalanya berkurangan.

Namun, dia sering bersin setiap pagi dan kulit wajahnya masih berjerawat. Setelah beberapa kali menjalani sesi rawatan, masalah resdung Kamal beransur pulih.

Jerawat di muka berkurangan dan hidungnya jarang tersumbat. Apa yang paling menggembirakan, Kamal tidak perlu dibedah.

Kesembuhan yang berlaku adalah dengan izin Allah melalui mukjizat al-Quran. Kemuliaan dan kelebihan al-Quran dalam penyembuhan penyakit adalah rahmat kepada orang yang memahami dan menyedari rahsia kehebatan mukjizat al-Quran.

Firman Allah SWT yang bermaksud, "Dan kalaulah al-Quran itu Kami jadikan (bacaan) dalam bahasa asing, tentulah mereka akan berkata: Mengapa tidak dijelaskan ayat-ayatnya (dalam bahasa yang kami fahami)? Patutkah Kitab itu berbahasa asing sedang Rasul yang membawanya berbangsa Arab? Katakanlah (wahai Muhammad): Al-Quran itu, menjadi (cahaya) petunjuk serta penawar bagi orang-orang yang beriman dan sebaliknya orang-orang yang tidak beriman, (Al-Quran itu) menjadi sebagai satu penyakit yang menyumbat telinga mereka (bukan penawar) dan ia juga merupakan gelap-gelita yang menimpa (pandangan) mereka (bukan cahaya yang menerangi). Mereka itu (dengan perbuatan melarikan diri dari ajaran al-Quran, tidak ubahnya seperti) orang-orang yang diseru dari tempat yang jauh (masakan mereka dapat mendengar dengan betul atau melihat dengan nyata)." (Surah Fussilat ayat 44)

Ssungguhnya al-Quran mempunyai pelbagai rahsia yang Allah sahaja Maha Mengetahuinya.

Pusat Rawatan Islam Al-Hidayah terlebih dahulu, memeriksa setiap pesakit yang datang, jika ada gangguan makhluk halus. Perawat akan membuang gangguan jika ada dan memberikan ayat berikut untuk diamalkan disertai doa kepada Allah memohon penyembuhan. Ayat tersebut adalah:

* Surah An-Nahl ayat 66 hingga 74
* Surah Al-Anfaal ayat 36 hingga 50

Pesakit hendaklah membaca surah pertama tiga kali pada malam dan surah kedua tiga kali pada siang. Amalkan setiap hari selama tiga hingga empat minggu. Selepas membaca tiga kali, pesakit perlu berdoa kepada Allah untuk penyembuhan.

Dalam pengalaman saya mengubati penyakit fizikal, selalunya ayat dari Surah Al-Anfaal mempunyai hikmah dan keupayaan penyembuhan seumpama antibiotik. Ayat dari Surah An-Nahl berfungsi menguatkan daya pertahanan diri tubuh badan.

Insya-Allah gabungan amalan dua surah ini boleh membantu mengatasi masalah resdung. Percayalah bunyi bacaan al-Quran memiliki aura dan gelombang suara yang berfrekuensi tertentu dan panjang gelombang tertentu.

Gelombang ini mempengaruhi sel dalam tubuh badan kita secara positif dan mengembalikan keseimbangan tubuh. Gelombang dan aura kalimah suci memberi kesan positif kepada sel antibodi dan juga menguatkan sistem pertahanan tubuh badan.

Dalam erti kata lain, rawatan menggunakan ayat al-Quran ini bertindak umpama rawatan moden, namun prosesnya tidak mampu dilihat dengan mata kasar atau dijelaskan dengan logik akal.

Firman Allah yang bermaksud: “Hai manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu pelajaran dari Tuhanmu dan penyembuh bagi penyakit-penyakit (yang berada) dalam dada dan petunjuk serta rahmat bagi orang-orang yang beriman…." - Surah Yunus, Ayat 57

Penutup

Dugaan kepada setiap penyakit yang dihadapi sebenarnya adalah ujian Allah. Justeru, hendaklah kita berikhtiar dan berusaha serta tawakal sepenuh hati.

Sesungguhnya doa, senjata kita yang paling ampuh dalam menghapuskan dan menyembuhkan penyakit.
bersama Haji Lokman Abdul Hamid

TANYA apa saja mengenai pelbagai masalah berkaitan penyakit fizikal atau spiritual. Sebarang soalan boleh e-mel ke lokman.alhidayah@gmail.com www.alhidayah-medic.com


Saturday, October 26, 2013

Rahsia penduduk Mekah berumur panjang?


FIRMAN Allah SWT :

"Allah telah menjadikan Kaabah, rumah suci itu sebagai pusat bagi manusia....." (al-Ma'idah [5] : 97)
Angkasawan pertama yang menjejakkan kaki di bulan, Neil Armstrong telah membuktikan bahawa kota suci Mekah yang terletaknya Kaabah adalah merupakan pusat kepada planet bumi.

Sebenarnya dalam al-Quran telah lebih dahulu membicarakan perkara ini. Oleh itu sebagai hamba Allah yang diberikan akal fikiran, kita perlulah meneliti dan berfikir di sebalik rahsia-rahsia yang terkandung di dalam ayat-ayat suci al-Quran al-Karim itu.

Antara kalam-kalam Allah SWT tentang Mekah sebagai pusat bumi adalah firman:

"Demikianlah Kami wahyukan kepadamu (wahai Muhammad) al-Quran dalam bahasa Arab supaya kamu memberi peringatan kepada Ummul Qura (penduduk Mekah) dan sekalian penduduk dunia di sekelilingnya (negeri-negeri di sekelilingnya). (asy-Syuraa [42] : 7)
Perkataan Ummul Qura bererti induk bagi kota-kota lain di sekelilingnya, menunjukkan Mekah adalah pusat bagi kota-kota lain dan yang lain hanyalah berada di sekelilingnya. Lebih daripada itu kata ummul (ibu) mempunyai erti yang cukup penting dan luas di dalam peradaban Islam.

Sebagaimana seorang ibu adalah sumber daripada keturunan, maka Mekah juga merupakan sumber dari semua negeri lain serta keunggulan di atas semua kota.

Firman Allah lagi:

"Wahai jin dan manusia, jika kamu sanggup menembusi (melintasi) penjuru langit dan bumi, maka lintasilah, kamu tidak dapat menembusinya kecuali dengan kekuatan (ilmu pengetahuan)". (ar-Rahman [55] : 33)
Perkataan aqthar adalah bentuk jamak daripada perkataan qutr yang bererti diameter dan ia mengacu pada langit dan bumi yang mempunyai banyak diameter.

Berdasarkan ayat ini dapat difahami bahawa diameter lapisan-lapisan langit itu di atas diameter bumi (tujuh lapisan bumi). Jika Mekah berada di tengah-tengah bumi, dengan itu bererti bahawa Mekah juga berada di tengah-tengah lapisan-lapisan langit.

Ada hadis yang menerangkan bahawa Masjidil Haram di Mekah, tempat Kaabah berada itu ada di tengah-tengah tujuh lapisan langit dan tujuh lapisan yang membentuk bumi.

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Wahai orang Mekah, wahai orang Quraisy, sesungguhnya kamu berada di bawah pertengahan langit."

Berdasarkan penelitian di atas, bahawa Mekah berada pada tengah-tengah bumi (pusat dunia), maka benar-benar diyakini bahawa Kota Suci Mekah seharunya dijadikan rujukan waktu dunia. Bukannya Greenwich yang sekian lama menjadi rujukan umum. (Mekah sebagai pusat bumi, Dr. Mohamad Daudah).

Suka ditegaskan akan pengakuan yang dibuat oleh Neil Armstrong bahawa kota Mekah yang terletaknya Kaabah adalah pusat kepada planet bumi. Sedangkan al-Quran sejak 1,400 tahun lalu telah membicarakan mengenai kota Mekah dan Kaabah adalah sebagai pusat bumi ini.

Ketika kali pertama Neil Armstrong melakukan perjalanan ke luar angkasa dan mengambil gambar planet bumi, dia berkata: "Planet bumi ternyata bertumpu di kawasan yang sangat gelap, dan di manakah ia berpusat?"

Fakta ini telah diteliti melalui suatu penelitian ilmiah.

Para angkasawan telah menemui bahawa planet bumi mengeluarkan satu radiasi, secara rasmi mereka mengumumkan di Internet tetapi sayangnya 21 hari kemudian, laman sesawang tersebut hilang dan seperti ada alasan tersembunyi di sebalik penghapusan tersebut.

Setelah melakukan penelitian lebih lanjut, ternyatalah radiasi tersebut berpusat di kota Mekah dan tepatnya berasal dari Kaabah. Yang mengejutkan adalah radiasi tersebut bersifat infiniti (tidak berakhir).

Perkara ini terbukti ketika mereka mengambil gambar planet Marikh, radiasi tersebut masih berterusan. Para peneliti Muslim mempercayai bahawa radiasi ini memiliki karakteristik dan menghubungkan antara Kaabah di planet bumi dengan Kaabah di alam akhirat.

Di tengah-tengah antara kutub Utara dan kutub Selatan, terdapat suatu kawasan yang bernama Zero Magnetism Area, di mana apabila kita mengeluarkan kompas di kawasan tersebut, maka jarum kompas tersebut tidak akan bergerak sama sekali kerana daya tarikan yang sama besar antara kedua-dua kutub.

"Itulah sebabnya jika seseorang tinggal di Mekah, maka dia akan hidup lebih lama, lebih sihat dan tidak banyak dipengaruhi oleh kekuatan graviti. Oleh sebab itulah ketika kita mengelilingi Kaabah, maka seakan-akan diri kita dicas oleh suatu tenaga misteri yang menyebabkan kita bertenaga ketika mengelilingi (tawaf) di Kaabah dan ini adalah fakta yang telah dibuktikan secara ilmiah."

Penelitian lainnya ialah Hajarul Aswad merupakan batu tertua di dunia dan juga boleh terapung di air. Di sebuah muzium di England, terdapat tiga buah potongan batu tersebut (dari Kaabah) dan pihak muzium juga mengatakan bahawa bongkahan batu-batu tersebut bukan berasal dari sistem suria kita.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Hajar Aswad itu diturunkan dari syurga, warnanya lebih putih daripada susu dan dosa-dosa anak cucu Adamlah yang menjadikannya hitam (rujuk Jami' at-Tirmizi al-Hajj).
Begitu juga hadis yang bermaksud: "Hajar Aswad dari batu-batuan syurga dan tidak ada suatu benda di bumi yang turunnya dari syurga selain batu itu." (riwayat Tabarani)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...