بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Friday, June 22, 2012

Ulama penyeri Masjidil Haram


(DARI kiri) Sayyid Alawi al-Maliki, Syeikh Hasan al-Sya'ir dan anaknya Sayyid Muhammad bin Alawi al-Maliki.


SAYYID Alawi bin Abbas bin Abdul Aziz al-Maliki al-Hasani dilahirkan di Mekah pada 1328 Hijrah bersamaan 1910 Masihi. Beliau dibesarkan dalam keluarga yang penuh dengan ketakwaan dan keimanan daripada jaluran keturunan Sayyiduna Hasan bin Ali dan Sayyidah Fatimah al-Zahra' binti Rasulullah.

Bapa dan datuknya adalah ulama terkemuka di Masjid al-Haram di mana nenek moyangnya berhijrah dari Maghribi ke sana lantas mengharumkan buminya dengan ilmu, amal dan takwa.

Sayyid Alawi menghafaz al-Quran ketika berusia 10 tahun dan mendapat pendidikan di Madrasah al-Falah dan menamatkannya pada 1346 Hijrah. Pada tahun berikutnya beliau dilantik sebagai tenaga pengajar di madrasah tersebut.

Kehadiran Sayyid Alawi di Mekah memberikannya peluang untuk menuntut ilmu dari ulama-ulama unggul pada ketika itu. Antara guru terbabit ialah bapanya Sayyid Abbas al Maliki, Muhaddith al-Haramain Syeikh Umar Hamdan al-Mahrisi, Syeikh Muhammad Ali al-Maliki, Al-Allamah Sayyid Muhammad al-Arabi al-Tabbani al-Hasani, Syeikh Muhammad Yahya Aman al-Hanafi dan ramai lagi.

Demikian juga kehadiran ulama-ulama dari seluruh dunia ke Kota Suci Mekah untuk menunaikan haji memberi kesempatan buat beliau memohon ijazah dan sanad-sanad ilmu yang bernilai dan mereka telah berbesar mengijazahkannya kepada ulama yang merupakan permata Masjid al-Haram itu.

Antara ulama dunia Islam yang mengijazahkannya ialah Syeikh Ulama Mesir al-Allamah al-Mufti Muhammad Bakhit al-Muti'i, al-Muhaddith Sayyid Alawi bin Tahir al-Haddad (bekas Mufti Kerajaan Johor), Sayyid Muhammad Abdul Hayy al-Kattani, Syeikh Muhammad Zahid al-Kauthari, al-Qadhi Syeikh Yusuf al-Nabhani, al-Imam Sayyid Ahmad al-Syarif al-Sanusi al Mujahid dan lain-lain lagi.

Sayyid Alawi adalah lambang kemuliaan akhlak dan keluhuran budi pekerti pada zamannya. Beliau adalah seorang mursyid yang berjiwa besar dan memiliki keazaman yang tinggi. Keberadaannya disenangi dan disukai oleh para ulama dan penuntut ilmu atas sifat belas kasih dan ihsan yang dipersembahkannya.

Sayyid Alawi juga amat mengasihi para penuntut ilmu terutama dari luar Mekah. Ramai di kalangan murid-muridnya terdiri daripada alim ulama dari Tanah Melayu Nusantara.

Mereka pulang membawa ilmu yang dibekalkan olehnya dan menjadi tuan-tuan guru yang disegani serta menjawat jawatan yang besar dan utama di negeri masing-masing selaku mufti, pegawai agama dan guru-guru pengajian Islam di sekolah-sekolah agama dan madrasah-madrasah tradisional.

Kesungguhan berdakwah
Sayyid Alawi memiliki kesungguhan yang luar biasa dalam menyampaikan ilmu dan berdakwah ke jalan Allah. Jarang-jarang sekali beliau bercuti dan meninggalkan kuliah pengajiannya walaupun dalam keadaan sakit.

Beliau pernah dinasihatkan berehar oleh doktor kerana dilanda keuzuran tetapi beliau tetap meneruskan kuliah pengajiannya. Baginya ilmu adalah penawar kesakitan dan kerehatan yang hakiki.

Begitu juga apabila beliau pulang daripada musafir, beliau tidak terus mengambil cuti tetapi terus menyambung tugasnya sebagai tenaga pengajar di Madrasah al-Falah.

Malah kemudian, beliau menyambung pula kuliah yang diadakan di rumahnya. Diriwayatkan setiap hari Sayyid Alawi akan mengajar lebih kurang 40 subjek pengajian Islam tanpa merasa lemah dan jemu.

Ilmu dan kemahiran
Beliau adalah tiang penyangga Masjid al-Haram. Ilmu yang disampaikannya adalah ilmu yang dinaqalkan daripada al-Quran dan sunnah.

Kemahirannya dalam ilmu-ilmu Islam seperti tafsir, hadis, feqah, nahu, balaghah dan lain-lain ilmu Islam tidak dipertikaikan lagi. Tidak hairanlah jika beliau telah ditauliahkan menyampaikan ilmu di halaqah Masjid al-Haram ketika usianya belum mencecah 20 tahun.

Beliau telah mencurahkan bakti mengajar di Masjid al-Haram serta telah dilantik sebagai jurunikah bertauliah oleh kerajaan Arab Saudi pada ketika itu.

Beliau juga telah menulis lebih kurang 10 buah buku yang kebanyakkannya telah dicetak di dunia Islam antaranya, al 'Iqd al-Munazzam fi Aqsam al-Wahyi al-Mu'azzam, al-Manhal al-Latif fi Ahkam al-Hadith al-Dha'if dan banyak lagi.

Koleksi sanadnya telah diterbitkan oleh anaknya al-Muhaddith Prof. Dr. Sayyid Muhammad Alawi al-Maliki di bawah tajuk al-'Uqud al-Lu'lu'iyyah bi al-Asanid al-Alawiyyah dan Ittihaf zawi al-Himam al-'Aliyyah bi Raf'i Asanid Walidi al-Saniyyah.

Sayyid Alawi juga memiliki keistimewaan yang tidak dimiliki oleh ramai ulama pada zamannya. Beliau adalah seorang penyair dan ahli sastera yang masyhur serta mampu melontarkan syair Arab dalam keadaan bersahaja dan spontan.

Keistimewaan ini diistilahkan dalam Bahasa Arab sebagai Hadhir al-Badihah. Sebahagian koleksi syairnya itu boleh didapati dalam biografinya yang bertajuk Safahat Musyriqah Min Hayah al-Imam al-Sayyid al-Syarif Alawi ibn Abbas al-Maliki al-Hasani.

Antara kemahiran lainnya ialah dalam ilmu Sejarah Isla,m di mana beliau adalah antara mereka yang dilantik dan diberi kepercayaan oleh Kerajaan Arab Saudi untuk menentukan had dan sempadan Tanah Haram di Mekah.

Kebolehan dan kemahirannya turut dikenal pasti dalam memberi ceramah dan tazkirah apabila beliau sering menerima jemputan keudara di radio Arab Saudi menyampaikani tazkirah pada hari-hari kebesaran Islam terutama pada musim haji.

Sayyid Alawi kembali menemui Ilahi pada 25 Safar 1391 Hijrah bersamaan 21 April 1971 Masihi. Jenazahnya diiringi oleh lautan manusia di mana sejarah merakamkan bahawa dalam tempoh 200 tahun semenjak kelahirannya, tidak pernah berlaku peristiwa manusia yang begitu ramai mengiringi jenazahnya.

Benarlah kata Imam Ahmad bin Hanbal bahawa yang membezakan di antara seorang ahli sunnah dan ahli bidaah ialah hari diusung jenazahnya ke perkuburan. Jasadnya disemadikan di Tanah Perkuburan al Ma'la Mekah di sisi kubur neneknya, Sayyidah Khadijah binti Khuwailid.

Interaksi sains dan Islam



Oleh MOHD. SHAH CHE AHMAD


MUSTAHIL jika difikirkan, manusia dapat menyeberangi lautan luas dengan menunggang kuda. Agak menghairankan juga, manusia dibakar di dalam unggun api yang marak tetapi tidak memberi sebarang kesan. 

Begitu juga peristiwa manusia tertidur di dalam gua Kahfi dan dibangunkan semula selepas ribuan tahun.

Semua peristiwa berikut adalah contoh kejadian yang tidak dapat dihuraikan dengan kata-kata dan fikiran, sama ada melalui kajian sains dan logik akal.

Atas sebab ini juga menjadi punca berlakunya perdebatan antara ilmu sains dan agama yang tidak pernah selesai dibicarakan oleh pakar ilmuan dan masyarakat di serata dunia sejak dahulu lagi.

Sehingga wujudnya perselisihan fahaman antara kedua ilmu tersebut, sama ada menerima atau menentang hubungan antara ilmu sains dan agama.

Namun begitu, oleh kerana pendapat kedua dilihat lebih berpengaruh, fahaman itu kini berjaya disebarkan kepada masyarakat dunia dan telah diterima oleh orang ramai termasuk di negara Islam.

Melalui penyebaran secara sulit dengan mempertikaikan pertembungan antara sains dan agama melalui logik akal, sedikit sebanyak mempengaruhi mentaliti umat Islam bahawa ia adalah dua entiti yang berbeza dengan tanpa kita sedari.

Pengarah Institut Islam Hadhari, ProfesorDatuk Dr. Mohd. Yusof Othman bagaimanapun menyangkal hujah berkenaan dan dengan tegas menyatakan sains dan agama adalah saling berinteraksi.

Ia sebagaimana firman Allah SWT bermaksud: Allah adalah tuhan yang bergantung pada-Nya segala sesuatu. (al-Ikhlas: 2)

Menurutnya, firman Allah SWT menerusi ayat ini jelas menerangkan kepada umat Islam bahawa tiada perkara yang terjadi tanpa kehendak dan keizinan daripada Allah SWT, walaupun telah berusaha bersungguh-sungguh untuk menghalang atau melakukannya.

Oleh itu, segala kejadian yang berjaya dirungkai dengan kajian sains, pada asasnya semuanya adalah disebabkan keizinan daripada Allah SWT dan ia perlu diyakini oleh semua umat Islam.

Menyokong hujah itu, Dr. Yusof berkata, terdapat banyak hasil kajian sains yang dilakukan menemui jawapan sama seperti yang telah dinyatakan dalam al-Quran yang merupakan kitab rujukan utama bagi umat Islam sejak ribuan tahun lalu.

Menurutnya lagi, begitu juga proses kejadian manusia dan peredaran bulan dan matahari yang telah jelas diterangkan di dalam al-Quran sebelum teknologi sains mampu mengenalpasti dan menjelaskan kejadian tersebut menggunakan kaedah saintifik.

"Sains tanpa agama, buta, agama tanpa sains, tempang. Walaupun istilah sains dan agama adalah berbeza, tetapi ia tidak boleh dipisahkan antara keduanya.

"Tidak keterlaluan untuk dikatakan, semua firman Allah SWT menerusi kitab al-Quran adalah sains. Sains adalah tuntutan dalam agama, manakala agama memerlukan sains untuk maju," katanya.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ceramah bertajuk Sains dan Agama: Pertembungan, Keserasian dan Kesepaduan di Dewan Senat, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Bangi, baru-baru ini.

Turut hadir penyandang Kursi Sheikh Abdullah Fahim, Profesor Datuk Dr. Ismail Ibrahim dan Timbalan Pengarah Institut Islam Hadhari UKM, Profesor Dr. Jawiah Dakir.

Dalam pada itu, tambah Dr. Yusof, sebagai umat Islam wajib mempercayai konsep kesepaduan agama dan sains melalui pendekatan sains Tauhidik.

"Berbeza dengan konsep sains konvensional, sains Tauhidik adalah ahli sains Islam yang meyakini bahawa Allah SWT adalah segala-galanya dan hanya Allah sahaja yang mengetahui tabii alam secara fizikal atau spiritual.

"Ini kerana manusia mempunyai ilmu pengetahuan yang sangat terhad mengenai tabii alam secara saintifik.

"Dalam sains Tauhidik juga terdapat tiga hubungan sepadu iaitu hubungan antara manusia dengan tuhan, manusia dengan manusia dan manusia dengan alam. Ia berbeza dengan konsep sains konvensional yang hanya menghubungkan perkaitan antara manusia dan hukum alam tanpa mempercayai tuhan," jelasnya.

Tambahnya penemuan teori sains melalui sesuatu kajian saintifik adalah bersifat tidak tetap dan berubah-ubah mengikut peredaran masa dan pengkaji.

Berbeza dengan ayat al-Quran yang tidak berubah-ubah sejak diturunkan pada zaman Rasulullah SAW dan para sahabat terdahulu.

Iktibar daripada kaum Saba


Sumber Gambar : Google


DALAM kisah Nabi Sulaiman a.s., diceritakan bahawa baginda mengajak seorang ratu (pemerintah) dari sebuah negeri untuk mengikuti agamanya, iaitu hanya menyembah Allah SWT dan bukan yang lain (rujuk surah al-Naml ayat 22 hingga 40.

Negeri itu adalah Saba dan ratunya bernama Balqis. Kisah tentang negeri Saba dan penduduknya terdapat di dalam al-Quran, iaitu surah Saba ayat 15-21. Surah Saba diturunkan di Mekah, terdiri daripada 54 ayat.

Dinamakan surah Saba (perihal penduduk Saba), kerana kisah mereka ada disebutkan pada ayat-ayat 15 hingga 21.

Pada awal surah ini, Allah menegaskan bahawa segala puji bagi-Nya kerana Dialah yang menciptakan dan menguasai seluruh alam, dan Dialah yang maha melimpah nikmat-Nya dan rahmat-Nya kepada sekalian makhluk-Nya di alam kehidupan ini, dan yang maha melimpah nikmat-Nya dan rahmat-Nya kepada orang-orang beriman pada hari akhirat.

Setelah menolak fahaman kaum kafir musyrik yang menentang Nabi Muhammad SAW dan yang tidak percayakan kedatangan hari kiamat dan setelah menerangkan keistimewaan-keistimewaan yang telah diberikan kepada nabi-nabi yang telah lalu, maka Allah SWT memberi amaran kepada golongan musyrik itu, sekiranya mereka masih berdegil dengan kekufuran, maka mereka akan dibinasakan sebagaimana penduduk negeri Saba yang telah dibinasakan kerana mereka kufur ingkar.

Kemudian Allah SWT menujukan firman-Nya kepada Nabi Muhammad SAW dan menerangkan bahawa baginda adalah diutus kepada umat manusia seluruhnya sebagai Rasul pembawa berita gembira kepada orang-orang yang beriman dan pemberi amaran kepada orang-orang yang ingkar.

Sebagai penutup, digambarkan keadaan orang-orang yang bersalah pada hari kiamat. Mereka kelihatan cemas takut dan gerun gementar apabila menyaksikan azab seksa yang disediakan untuk mereka.

Semasa mereka diseret untuk menerima balasan, mereka berkata: "Sekarang kami beriman…" tetapi pengakuan mereka yang demikian tidak ada gunanya kerana tempat beriman ialah di dunia, sedang mereka telah terpisah dari dunia dan tidak mungkin kembali lagi.

Dalam surah tersebut dijelaskan bahawa negeri Saba dikurniai Allah SWT dengan kemewahan, tanah yang subur sehingga penduduknya hidup dengan aman makmur.

Allah SWT berfirman yang bermaksud: "… (Negerimu) adalah negeri yang baik dan (Tuhanmu) adalah Tuhan yang Maha Pengampun. (Saba: 15).

Namun, kerana ingkar kepada Allah SWT, penduduk Saba ditimpa azab berupa banjir besar yang menghancurkan negeri mereka. Kisah pengingkaran kaum Saba dan turunnya azab Allah SWT ini terjadi setelah Ratu Balqis mengikuti agama Nabi Sulaiman a.s.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...