بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Saturday, October 26, 2013

Rahsia penduduk Mekah berumur panjang?


FIRMAN Allah SWT :

"Allah telah menjadikan Kaabah, rumah suci itu sebagai pusat bagi manusia....." (al-Ma'idah [5] : 97)
Angkasawan pertama yang menjejakkan kaki di bulan, Neil Armstrong telah membuktikan bahawa kota suci Mekah yang terletaknya Kaabah adalah merupakan pusat kepada planet bumi.

Sebenarnya dalam al-Quran telah lebih dahulu membicarakan perkara ini. Oleh itu sebagai hamba Allah yang diberikan akal fikiran, kita perlulah meneliti dan berfikir di sebalik rahsia-rahsia yang terkandung di dalam ayat-ayat suci al-Quran al-Karim itu.

Antara kalam-kalam Allah SWT tentang Mekah sebagai pusat bumi adalah firman:

"Demikianlah Kami wahyukan kepadamu (wahai Muhammad) al-Quran dalam bahasa Arab supaya kamu memberi peringatan kepada Ummul Qura (penduduk Mekah) dan sekalian penduduk dunia di sekelilingnya (negeri-negeri di sekelilingnya). (asy-Syuraa [42] : 7)
Perkataan Ummul Qura bererti induk bagi kota-kota lain di sekelilingnya, menunjukkan Mekah adalah pusat bagi kota-kota lain dan yang lain hanyalah berada di sekelilingnya. Lebih daripada itu kata ummul (ibu) mempunyai erti yang cukup penting dan luas di dalam peradaban Islam.

Sebagaimana seorang ibu adalah sumber daripada keturunan, maka Mekah juga merupakan sumber dari semua negeri lain serta keunggulan di atas semua kota.

Firman Allah lagi:

"Wahai jin dan manusia, jika kamu sanggup menembusi (melintasi) penjuru langit dan bumi, maka lintasilah, kamu tidak dapat menembusinya kecuali dengan kekuatan (ilmu pengetahuan)". (ar-Rahman [55] : 33)
Perkataan aqthar adalah bentuk jamak daripada perkataan qutr yang bererti diameter dan ia mengacu pada langit dan bumi yang mempunyai banyak diameter.

Berdasarkan ayat ini dapat difahami bahawa diameter lapisan-lapisan langit itu di atas diameter bumi (tujuh lapisan bumi). Jika Mekah berada di tengah-tengah bumi, dengan itu bererti bahawa Mekah juga berada di tengah-tengah lapisan-lapisan langit.

Ada hadis yang menerangkan bahawa Masjidil Haram di Mekah, tempat Kaabah berada itu ada di tengah-tengah tujuh lapisan langit dan tujuh lapisan yang membentuk bumi.

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Wahai orang Mekah, wahai orang Quraisy, sesungguhnya kamu berada di bawah pertengahan langit."

Berdasarkan penelitian di atas, bahawa Mekah berada pada tengah-tengah bumi (pusat dunia), maka benar-benar diyakini bahawa Kota Suci Mekah seharunya dijadikan rujukan waktu dunia. Bukannya Greenwich yang sekian lama menjadi rujukan umum. (Mekah sebagai pusat bumi, Dr. Mohamad Daudah).

Suka ditegaskan akan pengakuan yang dibuat oleh Neil Armstrong bahawa kota Mekah yang terletaknya Kaabah adalah pusat kepada planet bumi. Sedangkan al-Quran sejak 1,400 tahun lalu telah membicarakan mengenai kota Mekah dan Kaabah adalah sebagai pusat bumi ini.

Ketika kali pertama Neil Armstrong melakukan perjalanan ke luar angkasa dan mengambil gambar planet bumi, dia berkata: "Planet bumi ternyata bertumpu di kawasan yang sangat gelap, dan di manakah ia berpusat?"

Fakta ini telah diteliti melalui suatu penelitian ilmiah.

Para angkasawan telah menemui bahawa planet bumi mengeluarkan satu radiasi, secara rasmi mereka mengumumkan di Internet tetapi sayangnya 21 hari kemudian, laman sesawang tersebut hilang dan seperti ada alasan tersembunyi di sebalik penghapusan tersebut.

Setelah melakukan penelitian lebih lanjut, ternyatalah radiasi tersebut berpusat di kota Mekah dan tepatnya berasal dari Kaabah. Yang mengejutkan adalah radiasi tersebut bersifat infiniti (tidak berakhir).

Perkara ini terbukti ketika mereka mengambil gambar planet Marikh, radiasi tersebut masih berterusan. Para peneliti Muslim mempercayai bahawa radiasi ini memiliki karakteristik dan menghubungkan antara Kaabah di planet bumi dengan Kaabah di alam akhirat.

Di tengah-tengah antara kutub Utara dan kutub Selatan, terdapat suatu kawasan yang bernama Zero Magnetism Area, di mana apabila kita mengeluarkan kompas di kawasan tersebut, maka jarum kompas tersebut tidak akan bergerak sama sekali kerana daya tarikan yang sama besar antara kedua-dua kutub.

"Itulah sebabnya jika seseorang tinggal di Mekah, maka dia akan hidup lebih lama, lebih sihat dan tidak banyak dipengaruhi oleh kekuatan graviti. Oleh sebab itulah ketika kita mengelilingi Kaabah, maka seakan-akan diri kita dicas oleh suatu tenaga misteri yang menyebabkan kita bertenaga ketika mengelilingi (tawaf) di Kaabah dan ini adalah fakta yang telah dibuktikan secara ilmiah."

Penelitian lainnya ialah Hajarul Aswad merupakan batu tertua di dunia dan juga boleh terapung di air. Di sebuah muzium di England, terdapat tiga buah potongan batu tersebut (dari Kaabah) dan pihak muzium juga mengatakan bahawa bongkahan batu-batu tersebut bukan berasal dari sistem suria kita.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Hajar Aswad itu diturunkan dari syurga, warnanya lebih putih daripada susu dan dosa-dosa anak cucu Adamlah yang menjadikannya hitam (rujuk Jami' at-Tirmizi al-Hajj).
Begitu juga hadis yang bermaksud: "Hajar Aswad dari batu-batuan syurga dan tidak ada suatu benda di bumi yang turunnya dari syurga selain batu itu." (riwayat Tabarani)


Keagungan ayat Kursi



"Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya)." (al-Baqarah [2] : 255)

Ayat Kursi mempunyai keagungannya sehingga jika dibaca untuk melawan syaitan dan iblis, nescaya makhluk yang dilaknati oleh Allah SWT itu akan terbakar. Ayat Kursi sangat ditakuti oleh syaitan dan iblis, malah ketika ayat ini diwahyukan kepada Rasulullah SAW seluruh syaitan dan iblis menjadi resah gelisah.

Ada riwayat mengatakan bahawa ketika membawa wahyu ayat Kursi kepada Rasulullah SAW, malaikat Jibril as. diiringi oleh 40,000 malaikat, manakala ada riwayat lain pula mengatakan Jibril diiringi oleh 80,000 malaikat. Dengan diiringi oleh sedemikian ramai malaikat, maka sudah tentulah ayat Kursi bukan sebarangan ayat, pastinya ada keistimewaan dan kehebatan di sebaliknya.

Sebaik sahaja menerima wahyu ayat Kursi, Rasulullah SAW segera memanggil Zaid bin Thabit untuk menuliskannya.

Pada saat ayat Kursi diwahyukan kepada baginda junjungan besar Nabi Muhammad SAW, syaitan dan iblis menjadi kelam-kabut dan keluh-kesah, malah tidak keruan tanpa diketahui punca yang menyebabkan kejadian begitu.

Lantas ketuanya memerintahkan kepada sekalian syaitan dan iblis menjelajah ke setiap pelosok langit dan bumi bagi mencari punca dan sebab yang menjadikan mereka dilanda kegelisahan dan kepanasan.

Dalam penjelajahan dan penyiasatan yang dibuat, syaitan dan iblis mendapati punca kegelisahan mereka adalah disebabkan daripada bahang panas ekoran turunnya ayat Kursi di Madinah, ayat yang jika umat Islam yang mantap iman dan takwa menjadikannya sebagai senjata melawan syaitan dan iblis, pasti syaitan dan iblis akan tumpas, malah akan terbakar.

Demikianlah betapa agung dan hebatnya ayat Kursi yang patut dijadikan ayat yang semestinya dibaca dalam semua keadaan, kecuali ketika berada di tempat-tempat yang tidak suci.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Sesiapa membaca ayat Kursi selepas tiap-tiap sembahyang fardhu, nescaya Allah mengurniakan mereka hati orang-orang yang bersyukur, amalan orang siddiqin, pahala para nabi dan menghampirkan ke atasnya rahmat dengan limpah kurnia Allah yang mana tiadalah yang menegahnya daripada memasuki syurga selepas mati."

Baginda juga bersabda yang bermaksud: "Tiadalah yang menetap atas amalan membaca ayat Kursi selepas tiap-tiap sembahyang fardhu itu melainkan orang-orang siddiqin atau ahli-ahli ibadah" (daripada Ali bin Abi Talib)

Sesungguhnya ada hadis baginda Rasulullah SAW yang menyebutkan bahawa ayat Kursi adalah penghulu kepada ayat-ayat al-Quran. Justeru kenapa kita tidak mengambil kesempatan ini untuk memanfaatkan keagungan dan kehebatan ayat Kursi itu.


Monday, October 21, 2013

Melazimi sifat benar

Sumber
ARKIB : 18/10/2013

Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL-BAKRI

ALHAMDULILLAH, pada ruangan kali ini, penulis cuba membincangkan isu sifat benar yang semestinya dilazimi oleh umat Islam.

Sesungguhnya Allah telah merakamkan pujian kepada golongan siddiqin kerana teguhnya janji dengan Allah, di dalam firman-Nya: 

Di antara orang-orang yang beriman itu ada orang-orang yang bersikap benar, menunaikan apa yang telah dijanjikan kepada Allah (untuk berjuang membela Islam), maka di antara mereka ada yang telah selesai menjalankan janjinya itu (lalu mati syahid), dan di antaranya ada yang menunggu giliran dan mereka pula tidak mengubah (apa yang mereka janjikan itu) sedikitpun. (al-Ahzab [33] : 23)

Syeikh al-Maghari berkata: Dalam kalangan orang yang beriman kepada Allah SWT dan rasul-Nya mereka sentiasa menepati janji mereka dengan sabar ketika menghadapi mala petaka dan bahaya walaupun terdapat dalam kalangan mereka yang gugur syahid dalam peperangan Badar, Perang Uhud dan peperangan yang lain.

Terdapat dalam kalangan mereka yang menanti-nanti terlaksananya janji Allah SWT walaupun di kalangan mereka ramai yang gugur mendahului mereka, namun mereka tetap setia terhadap janji-Nya.

Benar merupakan sifat yang mulia dan menjadi sifat wajib bagi rasul-rasul. Begitu juga dikurniakan balasan yang baik bagi siapa yang melazimi kebenaran. Mereka digelar sebagai al-Siddiqin.

Sejarah membuktikan Rasulullah SAW telah melahirkan generasi atau sahabat yang bersifat dengan benar. Hal ini dijelaskan dalam banyak nas daripada al-Quran. Mereka sanggup melakukan apa sahaja berdasarkan keyakinan dan kebenaran yang mereka imani dan yakin.

Benar yang pertama iaitu benar hati dan iktikad adalah yang paling sukar diikuti dengan yang kedua, benar perbuatannya. Ini kerana hati yang merupakan raja kepada badan begitu mudah terpengaruh dan menerima sebarang anasir, sama ada daripada pengaruh syaitan atau nafsu. Justeru, hendaklah kita melazimi sifat benar supaya kehidupan menjadi lebih harmoni.

Para sufi menganggap sifat siddiq adalah pintu masuk pertama untuk melangkah ke alam ketuhanan. Dengan melalui pintu siddiq ini telah ramai murid sampai kepada hakikat makrifah. Ini bukanlah sesuatu yang ganjil, ini kerana pada sifat al-Siddiq terhimpun segala kemuliaan dan kelebihan, antaranya di sinilah lahirnya segala akhlak-akhlak yang terpuji.

Benar dalam percakapan, janji, perbuatan atau tindakan dalam perkhidmatan atau tugas amat diperlukan. Ini kerana benar boleh merungkai banyak kemelut kehidupan. Bukan itu sahaja tetapi dapat menenangkan hati-hati manusia.

Dengan itu juga, masyarakat akan dapat hidup aman damai, keadilan dapat ditegakkan dan hak dapat dipertahankan. Benar juga menjadikan manusia mempunyai maruah dan jati diri.

Dalam realiti kehidupan, kadang-kadang kebenaran cukup pahit untuk dikemukakan apatah lagi boleh membawa kecaman dan pelbagai celaan, tetapi sebaliknya ia berkesudahan dengan kejayaan dan kemenangan.

Justeru, sewajarnya kita hiasi sifat benar dalam semua acara kehidupan kita, sama ada sebagai suami, isteri, anak, pekerja, majikan dan lain-lain.

Sifat benar jika dapat diamalkan dan diaplikasikan dalam kehidupan ini sudah pasti akan menatijahkan suasana yang baik dan mendapat keredaan Allah SWT.

Semoga kita semua memperoleh kehidupan yang bahagia dengan hiasan sifat benar. Aamiin.



Sembelihlah egomu




ARKIB : 15/10/2013
HARI ini kita berada pada 10 Zulhijjah. Selain Hari Raya Aidiladha, hari ini juga merupakan hari pertama bagi kaum muslimin melakukan ibadah korban dan akan berakhir pada hari tasyrik yang terakhir iaitu pada 13 Zulhijjah.

Selama tiga hari ini kita disunatkan untuk menyembelih haiwan ternak sebagai korban. Sama ada kambing, lembu ataupun unta. Dagingnya lalu dibahagi-bahagikan kepada fakir miskin yang memerlukan.

Sebahagiannya boleh dijadikan hadiah kepada rakan handai dan boleh juga dimakan untuk santapan keluarga.

Penyembelihan haiwan korban ini sebenarnya simbolik bagi kepatuhan seorang mukmin kepada tuhannya. Allah tidak menilai kesempurnaan ibadah ini dengan daging dan darah haiwan tersebut, akan tetapi memandang kepada kualiti takwa yang terdapat di dalam hati pelaku ibadah ini.

Allah berfirman: 

Daging dan darah haiwan itu tidak akan mencapai Allah, akan tetapi ketakwaan yang berasal daripadamu. (al-Haj: 37)

Ibadah korban mengingatkan kita kepada kepatuhan Nabi Ibrahim yang bersedia menyembelih Ismail anak kandungnya sendiri kerana memenuhi perintah Allah SWT.

Kesediaan ini menunjukkan tingkat kehambaan baginda yang menempatkan Allah SWT di tingkatan tertinggi di dalam lubuk hatinya.

Sebagai seorang bapa, Ibrahim tentu sahaja sangat mencintai anaknya. Beliau bersedia berpenat lelah untuk memenuhi keperluannya, bahkan bersedia mengorbankan nyawa jika diperlukan untuk melindunginya.

Bagi seorang ayah, perintah menyembelih anak lebih berat daripada perintah untuk mati demi anak. Sangat berat bagi seorang ayah melihat anaknya mati, lebih-lebih lagi jika mesti menerusi tangannya sendiri.

Namun Ibrahim berjaya lulus dalam ujian ini. Beliau telah membuktikan kepada dunia bahawa tuntutan Allah lebih ia turuti dan mengenepikan perasaan, ego dan emosinya sendiri. Justeru Allah lalu memberinya gelaran Khalilullah (kekasih Allah).

Pengajaran ini hendaklah hadir dalam hati apabila kita melaksanakan ibadah korban. Sewaktu menyembelih haiwan korban, sebenarnya kita sedang menyembelih nafsu dan ego yang selama ini memperhambakan kita.

Kita ingin membebaskan diri daripada kedua-duanya agar benar-benar menjadi hamba Allah SWT tanpa berbelah bahagi.

Kita juga mesti ingat bahawa pengorbanan sejati belum dapat diraih selagi mana kita belum mempersembahkan sesuatu yang paling kita cintai untuk Allah SWT.

Allah berfirman yang bermaksud: 

Kamu tidak akan mencapai darjat berbakti sehinggalah kamu memberikan daripada apa-apa yang kamu cintai. (Ali Imran: 92)
Kata kuncinya ialah meninggalkan nafsu kerana Allah SWT. Kita mesti selalu merujuk kepada hukum Allah SWT dalam setiap tindakan yang hendak kita lakukan dan ucapan yang hendak kita sampaikan. Mana yang melanggar syariat mesti dibuang dan mana yang selari dengan syariat boleh diteruskan.

Perkara ini memang berat di permulaan. Kita berpuasa apabila semua orang makan, bangun tahajud apabila semua orang tidur dan menjaga lisan apabila semua orang sangat ringan membicarakan aib orang lain. Namun jika diteruskan, sedikit demi sedikit kemanisan iman akan terbit di hati.

Ibrahim Al-Khawas berkata: "Barang siapa yang meninggalkan keinginan nafsu, namun ia tidak merasakan kemanisan di dalam hati, itu pertanda ia tidak ikhlas apabila meninggalkannya."

Balasan lain yang telah disiapkan bagi orang yang meninggalkan nafsunya kerana Allah SWT ialah ia akan mendapat ganti yang lebih baik daripada perkara yang ia tinggalkan itu.

Berkata Ubay bin Kaab: "Tidaklah seorang hamba meninggalkan sesuatu kerana Allah SWT, melainkan Allah SWT akan memberinya sesuatu yang lebih baik daripada sumber yang tidak disangka-sangka."

Perkara ini hanya terbukti bagi orang yang pernah melakukannya. Selamat mencuba.


Oleh UMAR MUHAMMAD NOOR

PENULIS kini sedang menyambung pengajian peringkat doktor falsafah (PhD) di Universiti Malaya (UM). Sebarang kemusykilan berkaitan ibadah harian boleh diajukan di www.facebook.com/umarmuhammadnoor

Tuesday, October 8, 2013

Bumi Allah itu luas


BUMI, menurut tafsiran yang khusus adalah tanah tempat kita berpijak. Manakala dalam erti yang luas mencakupi lautan, udara, daratan dan segala isinya. Oleh itu, ada istilah 'perut bumi' yang mengandungi air, minyak dan batuan, yakni tumbuh-tumbuhan dan haiwan yang tertimbun selama jutaan tahun. 

Allah SWT memilih bumi sebagai tempat tinggal yang kaya dan subur untuk penghidupan manusia 



"Dia lah yang menjadikan bumi ini untuk kamu sebagai hamparan, dan langit (serta segala isinya) sebagai bangunan (yang dibina dengan kukuhnya); dan diturunkanNya air hujan dari langit, lalu dikeluarkanNya dengan air itu berjenis-jenis buah-buahan yang menjadi rezeki bagi kamu; maka janganlah kamu mengadakan bagi Allah, sebarang sekutu, padahal kamu semua mengetahui (bahawa Allah ialah Tuhan Yang Maha Esa)".(al-Baqarah [2] : 22)


"Dan Dia lah yang menjadikan bumi terbentang luas, dan menjadikan padanya gunung-ganang (terdiri kukuh) serta sungai-sungai (yang mengalir). Dan dari tiap-tiap jenis buah-buahan, Ia jadikan padanya pasangan: dua-dua. Ia juga melindungi siang dengan malam silih berganti. Sesungguhnya semuanya itu mengandungi tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang (mahu) berfikir." (ar-Ra'd [13] : 3)

"Dan juga Kami telah menurunkan dari langit air (hujan) yang banyak faedahnya, lalu Kami tumbuhkan dengan air itu pokok-pokok tanaman (buah-buahan) dan biji-bijian yang dituai;" (Qaf [50]  : 9 ) 
dan diciptakan-Nya pula gunung untuk mengukuhkannya agar manusia dapat hidup di atasnya tanpa ketakutan. 



Atau siapakah yang telah menjadikan bumi tempat penetapan dan telah menjadikan sungai-sungai di antara bahagian-bahagiannya dan telah menjadikan untuknya gunung-ganang yang menetapnya; dan juga telah menjadikan di antara dua laut (yang masin dan yang tawar) sekatan (semula jadi) yang memisahnya? Adakah sebarang tuhan yang lain bersama-sama Allah? (Tidak!) bahkan kebanyakan mereka (yang musyrik itu) tidak mengetahui.( al-Naml [27] : 61)

Bumi Allah luas


"Katakanlah (wahai Muhammad, akan firmanKu ini, kepada orang-orang yang berakal sempurna itu): "Wahai hamba-hambaKu yang beriman! Bertaqwalah kepada Tuhan kamu. (Ingatlah) orang-orang yang berbuat baik di dunia ini akan beroleh kebaikan (yang sebenar di akhirat). dan (ingatlah) bumi Allah ini luas (untuk berhijrah sekiranya kamu ditindas). Sesungguhnya orang-orang yang bersabarlah sahaja yang akan disempurnakan pahala mereka dengan tidak terkira".(az-Zumar [39] : 10)

Padang Mahsyar

Di bumi, manusia hidup dan mati, lalu dibangkitkan kembali di Padang Mahsyar pada hari kiamat (rujuk al-A'raf: 25). 


Allah berfirman lagi: "Di bumi itu kamu hidup dan situ juga kamu mati, dan daripadanya pula kamu akan dikeluarkan (dibangkitkan hidup semula pada hari kiamat)".al-A'raf [7] : 25)
Ertinya, segala yang ada di bumi dijadikan manusia (rujuk al-Baqarah: 29), tetapi hanya sebagai tempat sementara.



Dalam hadis riwayat Bukhari daripada Ibnu Umar ra., Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Jadilah engkau di dunia ini seolah-olah orang asing atau penyeberang jalan." Oleh itu, manusia harus mengetahui erti dan tujuan hidupnya di bumi, yakni menyembah dan beribadat kepada-Nya. (rujuk az-Dzaariyaat: 56)

Tanggungjawab manusia

Secara harfiah, surah az-Zumar, ayat 10, boleh ditafsirkan bahawa bumi Allah SWT itu begitu luas, sehingga tidak ada alasan bagi manusia untuk tidak berbuat baik dan berbakti. Kita digalakkan menjelajah bumi dan meningkatkan rasa tanggungjawab serta martabat kita sebagai manusia.

Dalam al-Quran, ada kritikan terhadap orang yang menyerah dan tidak mahu berhijrah untuk mendapatkan kehidupan yang bertanggungjawab serta meningkatkan martabatnya. (rujuk an-Nisa: 97)


"Sesungguhnya orang-orang yang diambil nyawanya oleh malaikat semasa mereka sedang menganiaya diri sendiri (kerana enggan berhijrah untuk membela Islam dan rela ditindas oleh kaum kafir musyrik), mereka ditanya oleh malaikat dengan berkata: "Apakah yang kamu telah lakukan mengenai ugama kamu?" Mereka menjawab: "Kami dahulu adalah orang-orang yang tertindas di bumi". Malaikat bertanya lagi: "Tidakkah bumi Allah itu luas, yang membolehkan kamu berhijrah dengan bebas padanya?" Maka orang-orang yang sedemikian itu keadaannya, tempat akhir mereka ialah neraka jahanam, dan neraka jahanam itu adalah seburuk-buruk tempat kembali."(an-Nisa [4] : 97)
Khalifah di muka bumi

Allah SWT mencipta manusia sebagai khalifah di muka bumi. (rujuk al-Baqarah: 30) 


Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi". Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?". Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya".(al-Baqarah [2] : 30)

Hanya manusia, bukan jin atau malaikat yang diberi kepercayaan oleh Allah untuk memelihara bumi (rujuk al-A'raf: 56 dan 85

Dan janganlah kamu berbuat kerosakan di bumi sesudah Allah menyediakan segala yang membawa kebaikan padanya, dan berdoalah kepadaNya dengan perasaan bimbang (kalau-kalau tidak diterima) dan juga dengan perasaan terlalu mengharapkan (supaya makbul). Sesungguhnya rahmat Allah itu dekat kepada orang-orang yang memperbaiki amalannya.(al-A'raf [ 7 ] : 56 )


Dan kepada penduduk Madyan (Kami utuskan) saudara mereka Nabi Syuaib. Ia berkata: "Wahai kaum sembahlah kamu akan Allah, (sebenarnya) tiada Tuhan bagi kamu selain daripadaNya. Sesungguhnya telah datang kepada kamu keterangan yang nyata dari Tuhan kamu. Oleh itu, sempurnakanlah sukatan dan timbangan, dan janganlah kamu kurangkan bagi manusia akan benda-benda dan perkara-perkara yang menjadi haknya; dan janganlah kamu berbuat kerosakan di muka bumi sesudah Allah menjadikannya (makmur teratur) dengan sebaik-baiknya. Yang demikian itu lebih baik bagi kamu jika betul kamu orang-orang yang beriman..(al-A'raf [ 7 ] : 85)
kerana hanya manusia yang memiliki akal serta fikiran untuk memahami tanda kekuasaan dan kebijaksanaan Allah SWT di muka bumi. (rujuk ar-Rum [30] : 22)



Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaanNya dan kebijaksanaanNya ialah kejadian langit dan bumi, dan perbezaan bahasa kamu dan warna kulit kamu. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan bagi orang-orang yang berpengetahuan.(ar-Rum [30] : 22)

Marah itu daripada syaitan



Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL-BAKRI

FIRMAN Allah SWT 


yang bermaksud: 

"Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah dan orang-orang yang menahan kemarahannya dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang. Dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik". (Ali-Imran: 134)

Ibnu Kathir dalam tafsirnya antara lain menafsirkan: "Mereka tidak melampiaskan kemarahannya kepada orang lain, tetapi sebaliknya, mereka menahannya dengan mengharap pahala di sisi Allah SWT.

Imam al-Ghazali berkata: Ahli ilmu berpendapat bahawa berlakunya sifat marah itu kerana urat saraf manusia ditarik oleh syaitan. Ini bermakna orang yang suka marah bererti telah mengikat persahabatan dengan syaitan.

Adapun maksud perkataan janganlah marah yang dikatakan kepada lelaki tersebut ialah jangan menuruti hawa nafsu kemarahan itu dan bukanlah maksudnya melenyapkan sama sekali nafsu itu. Ini kerana kemarahan adalah satu-satunya daripada tabiat manusia yang tidak mungkin dihapuskan.

Oleh itu, maksud Rasulullah SAW dengan larangannya kepada perkara menimbulkan kemarahan itu dan Baginda bersabda pada hadis yang lain: 

"Jauhilah kemarahan, kerana ia adalah bara api yang menyala-nyala dalam hati anak Adam. Cubalah lihat apabila salah seorang kamu dalam keadaan marah, kedua-dua matanya merah, urat lehernya kelihatan timbul. Apabila salah seorang merasa marah, maka hendaklah dia berbaring atau duduk di atas bumi."

Pernah juga Rasulullah SAW menerangkan: 

"Bahawa kemarahan itu daripada syaitan. Sesungguhnya syaitan itu dijadikan daripada api. Api hanya dapat dipadamkan dengan air. Apabila seseorang di kalangan kamu marah kamu maka hendaklah dia berwuduk."

Emosi kita harus matang lebih dahulu dalam mengenali dan menerima diri sendiri. Jika tidak, tentu kita akan salah langkah dan yang kita buat sudah tentu perbuatan yang salah. Akhirnya, kita merasa bersalah dan cemas kerananya.

Seseorang yang cenderung menggunakan emosinya dalam berfikir menandakan bahawa emosinya belum matang. Kita perhatikan seorang yang sakit jantung, dia datang kepada doktor untuk berubat.

Lantas disyorkan supaya berhenti merokok sementara, tetapi kerana emosinya dia mengabaikan saranan doktor tersebut. Maka apa yang berlaku? Dua bulan kemudian dia meninggal dunia akibat penyakit jantung yang parah.

Jika kita menurutkan emosi yang meluap-luap sudah tentu kita akan kehilangan arah, ke mana akan melangkah dan apa yang harus dilakukan. Orang matang emosinya cukup mengenali dirinya sendiri untuk menyedari apa yang menganjal di hatinya dan menggunakan sejumlah pengetahuan yang diperoleh daripada pengalaman sebelumnya.

Ketidakmampuan untuk mengakui batas-batas kemampuan kita akan menjadi emosi kemarahan boleh mengakibatkan banyak kecemasan dan kekecewaan.



Monday, October 7, 2013

Ingin hidup berkat?

Sumber

Oleh UMAR MUHAMMAD NOOR


BERKAT satu anugerah yang luar biasa. Ia hanya diberikan kepada hamba-hamba Allah yang taat. Dengan keberkatan, rumah sempit terasa luas, harta sedikit terasa cukup dan hidup akan terasa lebih indah.

Orang kafir atau fasik tidak akan mendapatkan keberkatan. Justeru, mereka tetap merasa kurang dan sempit meskipun hidup dalam rumah besar dan mewah.

Tanpa keberkatan, kelebihan harta benda hanya akan menyeksa pemiliknya dengan pelbagai kebimbangan, ketakutan dan kerunsingan.

Di zaman Nabi Muhammad SAW, orang-orang munafik yang menentang hukum Allah secara zahirnya hidup dalam keselesaan. Mereka memilik harta yang banyak dan anak-anak ramai.

Meskipun begitu, Allah SWT menjelaskan sebenarnya keselesaan itu bukanlah hakik. Akan tetapi sekadar tipuan mata sahaja.

Justeru, Allah SWT berkata kepada kaum mukminin: 

"Janganlah engkau berasa kagum dengan harta dan anak-anak mereka. Allah menjadikan (harta dan anak-anak itu) hanya sebagai azab bagi mereka di atas muka bumi ini sehingga mereka akan dicabut nyawa dalam keadaan kafir". (al-Taubah: 55)

Secara bahasa, berkat (bahasa Arab: barakah) maknanya 'bertambah' dan 'berkembang'.

Ringkasnya, keberkatan dalam sesuatu ertinya kualiti kebaikan yang terdapat di dalam sesuatu itu berkembang sehingga melampaui bilangan kuantitinya.

Malam Lailatulqadar disebut sebagai malam berkat. Sebab kebaikan yang terdapat pada malam itu melebihi kebaikan yang terdapat pada malam-malam yang lain.

Meskipun tempoh masa malam itu seperti malam-malam yang lain iaitu 12 jam, namun kebaikannya menyamai 1,000 bulan.

Jika kita minta 'hidup yang berkat', ertinya kita meminta agar diberikan satu kehidupan yang kebaikannya melampaui bilangan hari-harinya. Walaupun kita hanya hidup dalam 70 tahun sahaja misalnya, namun mampu mencapai prestasi bagai orang yang hidup 100 tahun lebih.

Itu yang berlaku pada tokoh-tokoh ulama terdahulu. Mereka punya waktu yang sama dengan kita, sebulan terdiri dari empat minggu, seminggu terdiri dari tujuh hari dan sehari terdiri dari 24 jam. Namun keberkatan dalam hidup memungkinkan mereka berkarya lebih banyak daripada kita.

Lihatlah Imam al-Nawawi yang hidup hanya 45 tahun. Namun berjaya menghasilkan berjilid-jilid buku yang sangat tinggi nilai ilmiahnya.

Lembaran buku-buku yang ditulisnya lebih banyak daripada lembaran hari-hari yang berlalu sejak beliau lahir hingga meninggal dunia.

Penghapus keberkatan

Semakin kita menjadi insan bertakwa, semakin banyak keberkatan akan berlimpah dalam hidup. Firman Allah SWT: 
"Jika sekiranya penduduk negeri itu beriman dan bertakwa, pastilah Kami akan limpahkan kepada mereka keberkatan dari langit dan bumi". (al-A'raf: 96)
Sebaliknya, maksiat dan penentangan syariat Allah akan menafikan berkat. Semakin sering seseorang melakukan maksiat, semakin hilang keberkatan daripada hidupnya.

Juga, tidak ada keberkatan dalam hidup, selagi mana makanan kita bersumber daripada perkara haram dan subahat. Makanan seperti ini akan menghalang manusia untuk menggunakan waktunya dengan berkesan. Akibatnya, timbul fenomena malas beribadah, mengantuk ketika belajar ataupun lalai ketika bekerja.

Tidak ada keberkatan dalam hidup kita selama riba bercampur dalam rezeki kita. Sebab Allah berjanji: 
"Allah akan memusnahkan riba dan menyuburkan sedekah". (al-Baqarah: 276)

Imam Fakhruddin al-Razi berkata, "Ketahuilah bahawa Allah memusnahkan riba akan berlaku di dunia juga di akhirat. Adapun di dunia, akan terjadi dengan berbagai-bagai cara. Antaranya, orang yang mengambil riba akan jatuh miskin pada akhir hayatnya atau hilang keberkatan dalam hartanya."

Tiada keberkatan dalam hidup selagi mana khianat, pecah amanah dan rasuah sering menjadi kebiasaan. Syeikh Afdhaluddin berkata: "Khianat menghapuskan berkat sebagaimana haram menghapuskan halal. Sesiapa berkhianat dalam satu dirham, iblis akan mengheretnya untuk berkhianat dalam 1000 dirham."

Semoga Allah mengembalikan keberkatan dalam hidup kita agar kita berjaya di dunia dan di akhirat. Amin ya rabbal 'alamin.


PENULIS kini sedang menyambung pengajian peringkat doktor falsafah (PhD) di Universiti Malaya (UM). Sebarang kemusykilan berkaitan ibadah harian boleh diajukan di www.facebook.com/umarmuhammadnoor

Jasad dan roh terpelihara

Sumber

Oleh IBRAHIM ABDULLAH

PARA syuhada dalam peperangan Uhud di Madinah adalah mereka yang dekat dengan Rasulullah SAW. Allah SWT telah melapangkan dada mereka untuk masuk Islam, maka mereka beriman kepada risalah Baginda.

Mukjizat-mukjizat Baginda yang mereka lihat menambah keyakinan mereka. Dengan demikian kehidupan mereka pun berubah, mereka membentuk diri menjadi peribadi-peribadi baharu. Mereka tinggalkan setiap perkara yang menentang syariat Allah di atas jalan Islam yang mulia.

Kesenangan mereka adalah di dalam beribadat kepada Allah dan taat kepada Rasul-Nya. Tubuh mereka seperti tubuh kita, tersusun dari bahan yang sama. Tubuh kita dan tubuh mereka menjadi tempat hidupnya makhluk-makhluk Allah yang berupa organisma mikroskopik.

Namun roh mereka bersih dan jiwa mereka besar. Tubuh mereka bekerja keras untuk menggapainya. Hal itulah yang membuat mereka menjadi generasi istimewa. Mereka bagaikan para pendeta di waktu malam dan penunggang kuda di waktu siang.

Jika ada penyeru yang memanggil untuk berjihad, mereka tinggalkan segala sesuatu di belakang mereka untuk mentaati Allah yang menciptakan mereka, dengan penuh keyakinan bahawa pahala yang ada di sisi Allah itu lebih baik dan lebih kekal.

Bahkan ada di antara mereka yang pergi berjihad dalam keadaan junub, mereka tidak sempat mandi janabah kerana kuatnya keterikatan mereka untuk segera memenuhi panggilan jihad.

Para sahabat mulia yang berlaku siddiq kepada Allah SWT itu mendapatkan ujian yang baik pada peperangan Uhud. Mereka berazam untuk mati syahid dengan penuh kejujuran dan beramal untuk mendapatkannya, maka Allah pun memilih mereka untuk diletakkan di sisi-Nya dan mengambil mereka sebagai syuhada dalam keadaan maju dan mundur di medan perang.

Mereka beruntung mendapatkan keredaan Allah dan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi. Mereka juga memiliki kemuliaan-kemuliaan yang besar, di antara kemuliaan itu ada yang biasa diketahui oleh manusia dan ada juga kemuliaan yang lebih besar yang tidak dapat dimengerti oleh manusia.

Jabir bin Abdullah RA berkata, Pada malam hari menjelang terjadinya Perang Uhud, aku dipanggil ayahku, beliau berkata, "Aku merasa bahawa aku akan menjadi orang yang pertama kali terbunuh di antara para sahabat Nabi SAW. Aku memiliki hutang, maka lunaslah hutang-hutang itu. Perlakukanlah saudara-saudara perempuan dengan baik. Benar, pada pagi harinya beliau menjadi orang pertama yang terbunuh (syahid). Beliau dikubur bersama orang lain dalam satu liang lahad. Namun aku merasa tidak nyaman membiarkan beliau dikubur bersama orang lain dalam satu liang lahad, maka enam bulan kemudian aku membongkar kuburnya dan aku mendapati keadaan jasadnya seperti ketika dahulu aku menguburkannya. (riwayat Bukhari)

Dalam riwayat Ahmad disebutkan, "Pada masa khalifah Muawiyah bin Abu Sufian, ada seseorang yang mendekatiku seraya berkata, "Wahai Jabir, para pekerja Muawiyah telah menggali kubur ayahmu hingga terlihat sebahagian jasadnya." Maka aku segera mendatanginya dan aku dapati keadaan jasad beliau sama seperti aku menguburkannya, tidak berubah sama sekali, maka aku menimbunnya kembali." (riwayat Ahmad)

Jabir bin Abdullah RA berkata lagi, "Ketika ayahku terbunuh pada Perang Uhud, Rasulullah SAW bersabda bermaksud: "Wahai Jabir, mahukah aku beritahukan apa yang dikatakan Allah kepada ayahmu?" Jabir menjawab, "Ya." Baginda menyambung: "Allah tidak mengajak bicara seseorang kecuali dari bilik hijab kepada ayahmu. Allah mengajak berbicara ayahmu dengan berhadap-hadapan. Dia berfirman: "Wahai Abdullah, berazamlah, nescaya Aku penuhi." Abdullah menjawab, "Wahai Tuhanku, kembalikanlah aku ke dunia sehingga aku terbunuh di jalan-Mu sekali lagi."

Allah berfirman: "Aku telah memutuskan bahawa seseorang yang telah mati tidak akan kembali ke dunia lagi." Abdullah berkata, "Wahai Tuhanku, kalau begitu khabarkanlah keadaanku kepada orang-orang yang ada di belakangku." Maka Allah SWT menurunkan ayat yang bermaksud: Janganlah kamu mengira bahawa orang-orang yang gugur (syahid) di jalan Allah itu mati, bahkan mereka itu tetap hidup di sisi Tuhannya dengan penuh mendapat rezeki. (Ali-Imran: 169)

PENULIS ialah bekas Pegawai Agama Seranta, Lembaga Kemajuan Pertanian Kemubu.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...