بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Tuesday, April 23, 2013

Perpisahan Musa dengan Khidir

Gambar Hiasan

Sambungan daripada Nabi Khidir bocorkan perahu

Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL BAKRI

PERBINCANGAN masih berkisar tentang Nabi Musa AS dan Nabi Khidir AS. Jelaslah bahawa pembahagian al-Quran kepada 30 juzuk adalah dari segi lafaz bukan dari segi makna. Oleh itu, kita dapat melihat bahawa akhir satu juzuk dan permulaan juzuk yang lain masih membicarakan satu perkara yang belum selesai.

18:75
Ia menjawab: "Bukankah, aku telah katakan kepadamu, bahawa engkau tidak sekali-kali akan dapat bersabar bersamaku?" (al-Kahfi [18] : 75)
Pada ayat ke-75 Ibnu Kathir berkata: “Di sini Nabi Khidir menegaskan seraya mengingatkan kepada Nabi Musa dengan syarat yang pertama."

Al-Maraghi berkata: “Berbeza dengan ayat yang sebelumnya, ayat ini ditambah dengan perkataan laka (kepadamu) bagi menguatkan celaan ke atas penolakkan wasiat oleh Nabi Musa."

Di samping itu juga menunjukkan Nabi Musa orang yang kurang sabar, kurang tabah, dan nampak sombong kerana tidak mempedulikan peringatan yang pertama itu.

Al-Baghawi berkata: “Diriwayatkan bahawa Nabi Yusha AS bersabda kepada Nabi Musa “sebutkanlah janjimu."

Sayid Qutub berkata: “Yakni (aku telah katakan) kepada engkau sendiri dengan tegas dan tepat, tetapi engkau tidak percaya dan masih memohon bersahabat dan menerima syarat."

Musa kembali berbincang dengan hatinya sendiri. Beliau dapati dia kini telah dua kali menyalahi dan melupakan janjinya setelah diberi peringatan, lalu dengan terburu-buru beliau (mengambil keputusan) memotong jalan untuk dirinya dan menjadikannya sebagai peluang terakhir yang ada di hadapannya.

18:76
Nabi Musa berkata: "Jika aku bertanya kepadamu tentang sebarang perkara sesudah ini, maka janganlah engkau jadikan daku sahabatmu lagi; sesungguhnya engkau telah cukup mendapat alasan-alasan berbuat demikian disebabkan pertanyaan-pertanyaan dan bantahanku". (al-Kahfi [18] : 76)
Pada ayat ke-76, Ibnu Kathir berkata: “Engkau telah mengemukakan alasan keuzuran kamu beberapa kali kepadaku."

Al-Maraghi berkata: “Nabi Musa bersabda kepada Nabi Khidir jika selepas ini, aku bertanya lagi kepadamu tentang keajaiban perbuatanmu yang aku saksikan dan memintakanmu supaya menjelaskan hikmahnya, apatah lagi berdebat dan menentangnya, janganlah kamu menganggap aku sebagai temanmu."

18:77

Kemudian keduanya berjalan lagi, sehingga apabila mereka sampai kepada penduduk sebuah bandar, mereka meminta makan kepada orang-orang di situ, lalu orang-orang itu enggan menjamu mereka. Kemudian mereka dapati di situ sebuah tembok yang hendak runtuh, lalu ia membinanya. Nabi Musa berkata: "Jika engkau mahu, tentulah engkau berhak mengambil upah mengenainya!" (al-Kahfi [18] : 77)
Pada ayat ke-77, Ibnu Kathir berkata: “Penggunaan kata iradah atau kehendak bagi dinding bukan menurut hakikatnya tetapi sebagai kiasan sahaja. Hal ini dibahaskan dalam ilmu Balaghah dan bahasa Arab."

Al-Maraghi: “Selepas tindakan yang kedua, Nabi Khidir dan Nabi Musa meneruskan perjalanan sehingga sampai ke sebuah negeri. Apabila sampainya di situ, kedua-duanya meminta makanan daripada penduduk tempatan tetapi penduduk di situ tidak mahu melayan mereka."

Selepas itu, kedua-duanya mendapati di negeri itu terdapat tembok yang condong dan hampir roboh.

Nabi Khidir segera mengusapnya dengan tangannya sehingga tembok itu berjaya ditegakkan dengan kukuh. Fenomena ini merupakan salah satu daripada mukjizatnya.

“Jika kamu mahu, tentulah kamu menerima upah untuk itu," sabda Nabi Musa sebagai dorongan kepada Nabi Khidir agar menerima upah daripada pekerjaannya sebagai punca pendapatan bagi mendapatkan makanan, minuman dan urusan kehidupan yang lain.
18:78

Ia menjawab: "Inilah masanya perpisahan antaraku denganmu, aku akan terangkan kepadamu maksud (kejadian-kejadian yang dimusykilkan) yang engkau tidak dapat bersabar mengenainya. (al-Kahfi [18] : 78)
Ibnu Kathir berkata, pada ayat ke-78, kerana kamu telah memberikan syarat pada waktu pembunuhan anak kecil yang mana kamu tidak akan mempertikaikan aku, maka aku tidak boleh menerima lagi kamu dan sekarang sampailah masa berlaku perpisahan antara aku dan kamu.

Al-Maraghi berkata, Nabi Khidir bersabda kepada Nabi Musa: “Penentangan yang terus menerus ini menjadi punca perpisahan antara aku dengan kamu bersesuaian dengan syarat yang telah kamu tetapkan ke atas dirimu sendiri."

Mengapa peristiwa yang ketiga itu menjadi punca berlakunya perpisahan? Sewajarnya perpisahan berlaku sejak peristiwa sebelumnya. Kerana pada zahirnya kejadian pertama merupakan suatu perbuatan mungkar sehingga Nabi Musa AS mengemukakan keraguan kepada Nabi Khidir.

Berbeza sekarang, berbuat baik kepada orang yang membuat perkara buruk itu bukan perbuatan mungkar, bahkan satu perbuatan yang terpuji.

Nabi Khidir akan menceritakan kepada Nabi Musa hikmah dan kesan daripada perbuatan-perbuatan yang telah dilakukan.

Antara yang menimbulkan tanda tanya kepada Nabi Musa ialah perbuatan Nabi Khidir melubangkan sampan, membunuh pemuda dan menegakkan tembok yang condong.

Sayid Qutub berkata: “Sampai di sini Musa dan juga kita yang mengikuti penceritaan al-Quran ini sedang menghadapi peristiwa-peristiwa luar biasa yang berturut-turut dan memeranjatkan tanpa mengetahui sebarang rahsianya."

Pendirian kita juga sama dengan pendirian Musa terhadap peristiwa-peristiwa itu. Malah (lebih daripada itu) kita tidak mengetahui siapakah gerangan lelaki yang menunjukkan tindakan-tindakan ganjil itu. Al-Quran tidak menceritakan namanya kepada kita untuk melengkapkan suasana sulit dan kabur yang melingkungi kita.

Apakah nilai namanya? Kerana dia hanya dikehendaki melahirkan hikmat ilahiyah yang tinggi yang tidak mengaturkan natijah yang dekat di atas mukadimah yang dapat dilihat, malah ia tujukan kepada tujuan-tujuan yang jauh yang tidak dapat dilihat oleh pandangan mata yang terbatas.

Oleh itu, ketiadaan nama itu adalah sesuai dengan sahsiah abstrak yang diwakilinya. Dari awal lagi kekuatan-kekuatan ghaib telah mengendalikan kisah ini. Lihatlah Musa yang mahu menemui lelaki yang dijanjikan itu telah meneruskan perjalanannya. Tetapi tiba-tiba teman pemudanya telah terlupa kepada bekalan makanan mereka di atas batu.

Seolah-olah supaya kedua-duanya pulang kembali ke tempat itu, kerana di sana Musa dapat menemui lelaki itu. Sudah tentu beliau tidak dapat menemuinya jika beliau dan temannya terus berjalan mengikut hala mereka dan jika takdir Ilahi tidak mengembalikan mereka di tempat batu itu.

Seluruh suasana adalah sulit, kabur dan majhul, begitu juga nama lelaki itu sulit, kabur dan majhul dalam penerangan al-Quran al-Karim.




Artikel Penuh: utusan

Friday, April 19, 2013

Sifat Muhammad dalam Taurat, Injil


Sumber


Oleh IBRAHIM ABDULLAH

FIRMAN Allah SWT dalam hadis Qudsi bermaksud: "Allah telah memberi wahyu kepada Musa, Nabi Bani Israel, bahawa barang siapa bertemu dengan Aku, pada hal ia ingkar kepada Ahmad (Nabi Muhammad), nescaya Aku masukkan dirinya ke neraka. Musa berkata: Siapakah Ahmad itu, wahai Tuhanku? Allah berfirman: Tidak pernah Aku ciptakan satu ciptaan yang lebih mulia menurut pandangan-Ku daripadanya.

Telah Ku tuliskan namanya bersama nama-Ku di Arasy sebelum Aku ciptakan tujuh lapis langit dan bumi. Sesungguhnya syurga itu terlarang bagi semua makhluk-Ku, sebelum ia dan umatnya terlebih dahulu memasukinya. Musa berkata: Siapakah umatnya itu?

Firman-Nya: Mereka yang banyak memuji Allah sambil naik, sambil turun dan pada setiap keadaan. Mereka mengikat pinggang (menutup aurat) dan berwuduk membersihkan anggota badan. Mereka berpuasa siang hari, bersepi diri dan berzikir sepanjang malam.

Aku terima amal yang dikerjakan dengan ikhlas, meskipun sedikit. Akan Ku masukkan mereka dalam syurga kerana kesaksiannya tiada Tuhan yang sebenar disembah melainkan Allah. Musa berkata lagi: Jadikanlah saya nabi umat itu.

Allah berfirman: Nabi umat itu daripada mereka sendiri. Musa berkata: Masukkanlah saya dalam golongan umat nabi itu. Lalu Allah menerangkan: Engkau lahir mendahului nabi dan umat itu, sedangkan dia lahir kemudian. Aku berjanji kepadamu untuk mengumpulkan engkau bersamanya di Darul Jalal (syurga)." (riwayat Abu Nu'iam).

Perhatikan betapa kuatnya keinginan Nabi Musa AS untuk meminta dimasukkannya ke dalam lingkungan umat Nabi Muhammad SAW setelah mengetahui bahawa ia tidak dapat dijadikan rasul-Nya, kerana rasul-Nya harus daripada keturunan Ismail, daripada golongan bangsa Arab sedangkan dia daripada golongan dan keturunan Yaakob, daripada golongan Bani Israel.

Adapun sifat-sifat umat Nabi Muhammad SAW itu sebahagiannya seperti berikut

* Suka memuji Tuhannya, walaupun di mana sahaja dan dalam apa jua keadaan. Lisan mereka selalu basah kerana berzikir kepada Tuhan serta menghormati kehadiran Allah di dalam hati mereka.

* Suka menjaga diri dengan memelihara kehormatan, dimulai daripada suka menutup aurat, berkain, berpakaian dan sebagainya sesuai dengan tuntutan syariat Islam.

* Suka berwuduk, bersuci daripada hadas kecil dan diiringi dengan melakukan sembahyang serta menjaga diri daripada kekotoran maknawi. Nur Ilahi sentiasa di wajahnya sehingga mukanya selalu kelihatan berseri-seri. Nur Ilahi itu bersinar terus sehingga nyata kelihatan pada anggota wuduknya di hari kiamat.

* Suka berpuasa pada siang hari, terutama pada bulan Ramadan dan hari-hari yang tertentu oleh agamanya, menahan hawa nafsu, menjaga kesihatan badan rohani dan jasmani, sering mengingat kehidupan fakir miskin, sering mengutamakan kepentingan umum daripada kepentingan diri sendiri dan mengetahui bahawa Allah Maha Mengetahui dan Maha Melihat segalanya.

* Suka beribadat pada malam hari, jauh daripada riak dan benar-benar ikhlas pada Tuhannya, suka munajat dan menyatakan hasrat langsung ke hadrat Ilahi tanpa perantaraan dan sebarang wasilah yang menghalanginya.

Mengenai sifat-sifat Nabi Muhammad SAW seperti digambarkan di dalam riwayat at-Tabarani dan az-Zubair bin Bakar bermaksud: "Sifatnya bersesuaian dengan erti namanya Ahmad (yang terpuji) lagi tawakal. Tempat lahirnya Mekah al-Mukarramah dan tempat hijrahnya iaitu Tayybah (Madinah al-Munawwarah).

Beliau tidak keras dan kasar peribadinya, tidak pula pemarah orangnya. Membalas kebaikan dengan kebaikan dan tidak melayani keburukan dengan keburukan.

Umatnya suka memuji Tuhannya. Mereka berkain terikat pada pinggangnya, menjaga kehormatan aurat, suka berwuduk menjaga kebersihan badan, kitab suci mereka berada dalam hatinya, suka menghafaz ayat-ayat suci dan mengamalkannya.

Mereka bersaf-saf melakukan solat berjemaah seperti juga mereka suka berbaris menyusun kekuatan menegakkan dan membela agama Allah dengan harta benda dan jiwa raga mereka. Korban mereka sampai titisan darahnya dilakukan untuk bertaqarub (mendekatkan diri kepada Allah). Mereka bersemadi pada malam hari dalam keadaan tenang, hening sepi, sunyi dan jauh daripada riak, tekun munajat dan memanjatkan doa harapan rahmat dan reda Tuhan Yang Maha Kuasa. Namun mereka laksana seekor singa lapar pada siang hari dan siap sedia bertempur perang fisabilillah."

Saidina Ali bin Abu Talib berkata: "Ketika Nabi SAW duduk bersama sahabat Muhajirin dan Ansar, tiba-tiba datang rombongan orang-orang Yahudi, lalu berkata: Ya Muhammad, kami akan tanya kepadamu kalimah-kalimah yang telah diberikan Allah kepada Musa AS yang tidak diberikan kecuali kepada nabi-nabi utusan Allah atau malaikat muqarrabin. "Silakan bertanya," jawab Nabi SAW. Lalu mereka berkata: Terangkan kepada kami tentang sembahyang lima waktu yang diwajibkan Allah atas umatmu?

Jawab Nabi SAW: "Adapun sembahyang Zuhur jika tergelincir matahari, bertasbih segala sesuatu kepada Tuhannya, adapun sembahyang Asar maka itulah waktu (saat) Nabi Adam makan buah khuldi, adapun sembahyang Maghrib maka itulah saatnya Allah memberi taubat (menerima taubat nabi Adam), maka setiap Mukmin yang sembahyang Maghrib dengan ikhlas lalu memohon sesuatu pada Allah pasti diterima-Nya. Adapun sembahyang Isyak, maka itulah sembahyang yang telah dikerjakan oleh para rasul sebelumku.

Adapun sembahyang Fajar (Subuh) maka kerana matahari bila terbit, terbitnya di antara dua tanduk syaitan dan waktu itu sujudlah setiap orang kafir."

Mereka berkata: Benar Muhammad, maka apakah pahala orang yang bersembahyang itu? Jawab Nabi SAW: "Jagalah waktu-waktu sembahyang yang pertengahan, maka tiada seorang mukmin yang mengerjakan sembahyang 40 hari dalam berjemaah melainkan diberi oleh Allah dua kebebasan, kebebasan dari neraka dan kebebasan daripada nifaq (munafik)." Maka orang Yahudi itu berkata: Benar engkau ya Muhammad.

Kemudian Allah berfirman yang menggambarkan sifat-sifat Nabi Muhammad SAW dan para sahabatnya yang perlu umat Islam contohi: Muhammad itu adalah utusan Allah dan orang yang bersama dengannya bersikap tegas terhadap orang yang tiada beriman, bersifat kasih sayang antara sesama mereka, engkau lihat mereka rukuk dan sujud mencari kurnia dan reda Tuhan, pada wajah mereka terdapat tanda-tanda bekas sujud (membayang cahaya keimanan dan kesucian batin), itulah perumpamaan mereka di dalam Taurat.

Sedangkan perumpamaan mereka di dalam Injil, bagaikan tanaman yang mengeluarkan tunasnya yang lembut, kemudian bertambah kuat dan bertambah besar, dapat tegak di atas batangnya menyebabkan orang-orang yang menanam menjadi takjub, menjadikan orang yang tiada beriman itu marah kerananya. Tuhan telah menjanjikan kepada orang-orang beriman dengan mengerjakan amalan baik di antara mereka akan memperoleh ampunan dan pahala ganjaran yang besar (syurga). (al-Fath: 29)


Thursday, April 18, 2013

Qasidah Ya Hanana Lirik danTerjemahan




ظَهَرَ الدِّينُ المُؤَيَّد بِظُهُورِالنَّبِى اَحمَد
dzoharoddiinul muayyad bidzhuhuurin nabi ahmad
Telah muncul agama yang didukung, dengan munculnya Nabi Ahmad

يَا هَنَانَــــــــا بِمُحَمَّد ذَلِكَ الفَضلُ مِنَ الله
ya hana na bimuhammad dzalikal fadhlu minallah
Betapa beruntungnya kami dengan Muhammad (Saw), itulah anugerah daripada Allah SWT

يَا هَنَانَا
ya hana na
Betapa Beruntungnya Kami

خُصَّ بِالسَّبعِ المَثَانِى وَحَوى لُطفَ المَعَأنِى
khusho bissab’il matsani wa hawa luthfal ma’ani
Diistimewakan dengan as-Sab’ul Matsany (al-Fatihah), penghimpun rahsia bagi setiap makna

مَالَهُ فِى الخَلقِ ثَانِى وَعَلَيهِ اَنزَلَ الله
ma lahu fil kholqi tsani wa a’laihi anzalallah
Tidak ada yang senilai dengannya, dan Allah mewahyukan kepadanya (Muhammad SAW)

يَا هَنَانَا
ya hana na
Betapa Beruntungnya Kami

مِن مَكَّةٍ لَمَّا ظَهَر لِاَجلِهِ انشَقَ القَمَر
min makkatillamma dzohar liajlihin syaqqal qomar
Ketika di Makkah bulan tampak terbelah deminya (Muhammad SAW),


وَافتخَرَت الُ مُضَر بِهِ عَلى كُلِّ الاَنَام
waf takhorot aalu mudhor bihi ala kullil anam
lalu kabilah Mudhar (kabilah Muhammad SAW) dibanggakan oleh seluruh manusia

يَاهَانَانَأ
ya hana na
Betapa beruntungnya kami

اَطيَبُ النَّاسِ خَلقًا وَاَجَلُّ النَّاسِ خُلُقُا
athyabunnasi kholqon wa ajallunnasi khuluqon
Beliau adalah manusia yang terbaik ciptaanNya, dan teragung akhlaknya

ذِكرُهُ غَربًا وَشَرقًا سَائِرٌ وَالحَمدُ لِله
dzikruhu ghorbaw wa syarqon saa iruw walhamdu lillah
Semua berzikir ke atasnya samada di barat atau di timur, segala puji hanya bagi Allah SWT

يَاهَنَانَا
ya hana na
Betapa beruntungnya kami

صَلُّوا عَلى خَيرِ الاَنَام المُصطَفَى بَدرِالتَّمَام
shollu a’la khoiril anami al musthofa badrittamami
Berselawatlah ke atas sebaik-baik manusia (Muhammad SAW) yang terpilih, sang bulan purnama

صَلُّوا عَلَيهِ وَسَلِّمُوا يَشفَع لَنَأ يَومَ الزِّحَام
shollu a’laihi wasallimu yasyfa’ lana yaumazzihami
Sampaikanlah salam kepadanya, moga diberi syafaat di hari kebangkitan

يَا هَنَانَا
ya hana na
Betapa beruntungnya kami

يَا هَنَانَا

Sunday, April 14, 2013

Tafsir Surah al-Kahfi - Nabi Khidir bocorkan perahu





Sambungan daripada adab mempelajari ilmu


PADA kali ini, masih lagi dibincangkan berkenaan dengan isu pertemuan Nabi Musa AS dengan gurunya.

18:70
Ia menjawab: "Sekiranya engkau mengikutku, maka janganlah engkau bertanya kepadaku akan sesuatupun sehingga aku ceritakan halnya kepadamu".(al-Kahfi [18] : 70)
Pada ayat ke-70, Ibnu Kathir berkata: Iaitu sehingga aku yang mulai memberikan penjelasan kepadamu sebelum kamu bertanya kepadaku.

Al-Maraghi berkata: Nabi Khidir AS bersabda kepadanya: Apabila kamu berjalan bersamaku, janganlah kamu bertanya kepadaku tentang sesuatu yang tidak kamu setujui terhadapku. Sehingga aku mula menyebutkannya, lalu aku terangkan kepadamu akan kebenaran kerana sesungguhnya aku tidak akan melakukan sesuatu kecuali yang benar dan dibolehkan, sekalipun pada lahirnya tidak dibolehkan. Syarat daripada Nabi Khidir AS itu diterima oleh Nabi Musa AS demi memelihara kesopanan seorang murid terhadap gurunya.

18:71
Lalu berjalanlah keduanya sehingga apabila mereka naik ke sebuah perahu, ia membocorkannya. Nabi Musa berkata: "Patutkah engkau membocorkannya sedang akibat perbuatan itu menenggelamkan penumpang-penumpangnya? Sesungguhnya engkau telah melakukan satu perkara yang besar".(al-Kahfi [18] : 71)
Pada ayat ke-71, Ibnu Kathir berkata: Nabi Khidir AS bangkit dan kemudian melubangkan perahu tersebut, lalu mengeluarkan papan perahu tersebut dan kemudian memotongnya sedang Nabi Musa AS tidak dapat menahan diri menyaksikan hal itu hingga akhirnya dengan nada menolak.

Huruf lam dalam ayat ini merupakan lam yang bererti akibat bukan lam yang bererti sebab.

Sayid Qutub berkata: Bahtera itu sedang membawa kedua-duanya bersama penumpang-penumpang yang lain dan kini mereka berada di tengah laut yang bergelombang, tiba-tiba datang hamba yang soleh itu lalu melubangkan bahtera itu. Pada zahirnya tentulah perbuatan ini akan mendedahkan bahtera dan para penumpangnya kepada bahaya karam dan membawa mereka kepada bencana itu. Oleh itu, mengapa lelaki ini berani mencabar bencana itu?

Musa telah lupa kepada janji yang telah dikatakannya dan kepada syarat yang telah dikemukakan oleh sahabatnya ketika menghadapi tindakan yang ganjil itu, yang tidak mempunyai sebarang alasan mengikut pandangan logik akal. Kadang-kadang seorang itu dapat memahami konsep umum yang mujarrad, tetapi ketika dia berdepan dengan pelaksanaan amali dan contoh yang sebenar daripada konsep ini ia mendapat kesan yang berlainan daripada kefahaman secara teori tadi, kerana pengalaman amali mempunyai kecapan yang berlainan daripada kecapan kefahaman mujarrad.

Lihatlah kepada Musa AS yang sebelum ini telah diperingatkan bahawa beliau tidak akan berupaya menahan kesabaran terhadap perkara-perkara yang tidak akan diketahuinya dengan mendalam, lalu beliau berazam untuk menahankan kesabaran sambil memohon pertolongan daripada masyi'ah Allah SWT dan memberi janjinya dan menerima syarat itu. Kini beliau bertembung dengan pengalaman amali daripada tindakan lelaki itu, lalu beliau terus membantah dengan terburu-buru.

18:72
Ia menjawab: "Bukankah aku telah katakan, bahawa engkau tidak sekali-kali akan dapat bersabar bersamaku?"(al-Kahfi [18] : 72)
Pada ayat ke-72, Al-Maraghi berkata: Nabi Khidir AS bersabda: Bukanlah aku telah katakan kepadamu wahai Musa. Sesungguhnya, kamu sekali-kali tidak akan mampu bersabar bersamaku lantaran perbuatan yang aku lakukan.

Sayid Qutub berkata: Lalu Musa AS meminta maaf atas kelupaannya dan memohon agar lelaki itu menerima permintaan maafnya dan janganlah menyulitkannnya dengan mengulangi kata teguran dan peringatan.

18:73
Nabi Musa berkata: "Janganlah engkau marah akan daku disebabkan aku lupa (akan syaratmu); dan janganlah engkau memberati daku dengan sebarang kesukaran dalam urusanku (menuntut ilmu)".(al-Kahfi [18] : 73)
Pada ayat ke-73, Ibnu Kathir berkata: Maksudnya, janganlah engkau menyempit dan menyakitkan diriku.
Al-Maraghi berkata: Nabi Musa AS berkata kepada Nabi Khidir AS: Janganlah kamu menghukum aku kerana kelalaianku untuk berserah diri kepadamu, tanpa mengingkari kamu. Janganlah kamu membebankan aku sesuatu kesulitan dan janganlah kamu menyempitkan urusanku ini. Janganlah kamu mempersulitkan aku untuk mengikut kamu, tetapi mudahkanlah sesuatu itu tanpa berdebat denganmu.

18:74
Kemudian keduanya berjalan lagi sehingga apabila mereka bertemu dengan seorang pemuda lalu ia membunuhnya. Nabi Musa berkata "Patutkah engkau membunuh satu jiwa yang bersih, yang tidak berdosa membunuh orang? Sesungguhnya engkau telah melakukan satu perbuatan yang mungkar!"(al-Kahfi [18] : 74)
Pada ayat ke-74, Ibnu Kathir berkata: Sebagaimana yang telah dijelaskan sebelumnya, bahawa anak itu sedang bermain dengan anak-anak lainnya di sebuah perkampungan. Nabi Khidir AS sengaja mendekati anak itu yang berada di tengah anak-anak lainnya. Dia adalah anak yang paling bagus, tampan dan ceria di antara kawan-kawannya. Lalu Nabi Khidir AS membunuhnya. Wallahu 'alam

Al-Maraghi berkata: Setelah mereka berdua turun dari kapal dalam keadaan selamat daripada tenggelam dan bencana, maka mereka pun meneruskan perjalanannya menyusuri pantai. Lalu, Nabi Khidir AS melihat seorang anak yang sedang bermain bersama kawan-kawannya yang sebaya, lalu Baginda AS membunuhnya. Namun, sejauh ini, al-Quran al-Karim tidak pernah menceritakan bagaimana (cara) Nabi Khidir AS membunuh anak itu. Apakah disembelih atau dihentamkan kepalanya pada tembok atau dengan cara lain. Bagi kita, tidak perlu memeningkan kepala memikirkan hal itu, kerana sekiranya perkara itu ada kebaikannya, tentu Allah SWT akan menceritakan hal itu kepada kita.

Nabi Musa AS bersabda kepada Nabi Khidir AS: Apakah kamu membunuh dia yang bersih daripada dosa tanpa alasan atau dia pernah membunuh suatu jiwa yang diharamkan.

Alasan ini disebutkan oleh Nabi Musa AS secara khusus antara alasan-alasan lain yang membolehkan pembunuhan, seperti kekafiran setelah iman dan perzinaan setelah berkeluarga. Ini kerana, alasan ini lebih mungkin terjadi jika dilihat kepada keadaan anak itu.

Sayid Qutub berkata: Jika pada kali yang pertama dia melubangkan bahtera yang membawa kemungkinan menenggelamkan para penumpangnya, maka kali ini dia membunuh seorang manusia, iaitu membunuh dengan sengaja bukannya semata-mata persoalan kemungkinan. Ini adalah satu kesalahan yang amat besar yang tidak dapat disabari oleh Musa walaupun dia teringat kepada janjinya.

Semoga kita menjadi hamba Allah yang benar-benar mengikut perintahnya. Amin

Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL-BAKRI
ARKIB : 12/04/2013

Wednesday, April 10, 2013

Lima Kesan Maksiat



Dosa akibat maksiat

MAKSIAT yang kita lakukan bukan hanya memberi kesan kepada kehidupan kita di akhirat. Dosa-dosa akibat maksiat itu juga sangat mempengaruhi kehidupan kita di dunia.

Berikut ini dijelaskan beberapa kesan maksiat yang boleh kita temui sepanjang hidup kita di dunia. Penjelasan ini berpandukan hadis-hadis dan ucapan para ulama yang muktabar.

1.   Gelap hati
Rasulullah bersabda: "Apabila seseorang hamba melakukan dosa, maka akan terbit noda hitam di hatinya. Jika ia bertaubat, maka terhapuslah noda itu. Namun jika ia mengulanginya, maka noda itu akan bertambah hingga memenuhi seluruh hatinya." (riwayat al-Tirmizi)

Salah satu tanda hati yang gelap adalah enggan untuk mempelajari ilmu-ilmu yang berkaitan dengan kaifiat menjadi hamba Allah yang taat. Jika dia pernah mempelajarinya, sukar baginya untuk memahami apa lagi mengamalkannya.

Imam Al-Syafii pernah berkata: "Barang siapa yang ingin Allah buka dan terangi hatinya, maka jauhilah ucapan yang tidak berguna, tinggalkan dosa dan maksiat dan hendaklah ia memiliki ibadah tersembunyi antara dirinya dengan Allah SWT."

2.   Hati tak tenang
Islam adalah agama yang sesuai dengan fitrah manusia. Siapa yang hidup mengikut aturan yang digariskan Islam, ia akan merasakan kedamaian di dalam hati. Sebaliknya, siapa yang bermaksiat, hakikatnya ia tengah melakukan sesuatu yang bertembung dengan fitrahnya sendiri.

Pertembungan itu akan melahirkan perasaan bersalah di dalam diri pelaku sehingga hidupnya menjadi sempit dan tidak selesa. Jika perasaan itu belum terasa hari ini, ia pasti akan timbul suatu saat nanti.

Allah berfirman: 

20:124

Dan siapa yang berpaling daripada peringatan-Ku, maka baginya kehidupan yang sempit, dan kami akan menghimpunkannya pada hari kiamat dalam keadaan buta. (Taha [20] : 124)

3.   Menutup pintu rezeki 
Rasulullah SAW diriwayatkan pernah bersabda: "Sesungguhnya pintu rezeki ditutup daripada seseorang kerana dosa yang pernah ia lakukannya." (riwayat Ibnu Hibban)

Anda mungkin berasa pelik, mana mungkin maksiat menutup pintu rezeki, padahal ramai orang-orang yang rajin bermaksiat namun hidup dalam kemewahan?

Jangan salah faham, rezeki bukan hanya berbentuk wang ringgit dan harta benda. Rezeki boleh juga berbentuk iman, Islam, jodoh, anak, teman, kefahaman, kesihatan, ilmu dan lain-lain. Bahan semua ini lebih mahal dan berharga berbanding wang dan harta.

Maksiat dapat menutup pintu-pintu rezeki ini daripada manusia. Seseorang boleh memiliki kereta besar dan rumah mewah. Namun jika ia bermaksiat, maka terlepas daripadanya bentuk-bentuk rezeki lain yang jauh lebih mahal.

Lagi pula, rezeki yang dimiliki menerusi jalan maksiat tiada keberkatan padanya. Dan rezeki yang tiada keberkatan padanya hanya akan melahirkan kebahagiaan palsu. Ia nampak berbahagia di mata orang lain. Namun tersimpan dalam hatinya kepedihan dan seksaan batin yang hanya diketahui oleh orang-orang yang dekat dengannya.

4.  Menyebabkan kekalahan
Naik turun nasib sebuah bangsa berada di tangan Allah SWT, apatah lagi sejarah berkali-kali memperlihatkan hilangnya kekuasaan yang semula berada di tangan orang-orang tertentu apabila mereka menentang perintah-Nya.

Al-Hafiz Al-Zahabi menceritakan dalam kitab Siyar A'lam Al-Nubala menjelaskan, apabila kaum muslimin menundukkan negeri Siprus (Turki), mereka berjaya menawan musuh yang sangat ramai. Melihat pemandangan itu, Abu Darda malah menangis.

Seseorang bertanya kepadanya: "Mengapa anda menangis di hari kemenangan Islam ini?"

Sahabat Nabi ini menjawab: "Mereka ini dahulunya adalah bangsa yang kuat dan berkuasa. Namun apabila mereka bermaksiat, maka Allah menghinakan mereka seperti mana yang berlaku pada hari ini. Sungguh hina seorang hamba di sisi Allah apabila ia bermaksiat kepada-Nya."

Oleh itu, maksiat yang dilakukan oleh musuh-musuh Islam adalah pertanda awal kemenangan akan beralih kepada kaum muslimin. Berkata Jaafar al-Ahmar: "Cukuplah kemenangan bagi seorang mukmin, apabila ia melihat musuhnya bermaksiat kepada Allah."

5.   Kematian yang buruk
Kesan maksiat yang paling parah adalah apabila Allah mengunci mulut seseorang daripada mengucapkan kalimat tauhid sebagai kata terakhirnya. Nauzubillah.

Semoga Allah menjaga kita dan orang-orang yang kita cintai daripada keberanian menentang perintah Allah SWT dan bermaksiat kepada-Nya
.
Oleh UMAR MUHAMMAD NOOR
ARKIB : 09/04/2013


Monday, April 8, 2013

Tafsir Surah al-Kahfi - Adab mempelajari ilmu



Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL-BAKRI

SELEPAS dibincangkan mukadimah berkenaan dengan tempat yang dicari, maka di sini akan diteruskan lagi berkaitan dengan apa yang didapati oleh Nabi Musa AS yang akhirnya membuahkan hikmah dan ilmu.

18:65
Lalu mereka dapati seorang dari hamba-hamba Kami yang telah kami kurniakan kepadanya rahmat dari Kami, dan Kami telah mengajarnya sejenis ilmu; dari sisi Kami.
Pada ayat 65 ini Ibnu Kathir berkata: Kemudian al-Bukhari juga meriwayatkan hal yang sama, daripada Qutaibah, daripada Sufyan bin ‘Uyainah dengan sanadnya. Di dalamnya disebutkan: “Kemudian Musa AS berangkat dan bersamanya seorang pemuda yang bernama Yusya’ bin Nun, ikut juga dibawa seekor ikan hingga akhirnya keduanya sampai di sebuah batu karang, lalu mereka turun di sana. Dan selanjutnya Musa merebahkan diri dan kemudian tidur."

Dalam hadis yang lain, Sufyan menceritakan daripada ‘Amr, ia berkata: “Dan pada dasar batu itu terdapat mata air yang diberi nama mata air kehidupan, yang airnya tidak menimpa sesuatu melainkan sesuatu itu akan hidup. Lalu mata air itu terpercik ke ikan tersebut, lalu ikan itu bergerak dan melompat daripada keranjang ke laut. Setelah bangun, Musa berkat kepada muridnya: “Bawalah ke mari makanan kita."

Sufyan menceritakan, lalu ada seekor burung yang hinggap di bibir perahu dan kemudian menenggelamkan paruhnya ke laut. Maka Khidhir berkat kepada Musa: “Apakah ertinya ilmuku dan ilmumu dan ilmu seluruh makhluk ini dibandingkan dengan ilmu Allah SWT melainkan hanya seperti air yang diambil oleh paruh burung tersebut." Dan kemudian ia menyebutkan hadis secara lengkap.

Sayid Qutub berkata: Di sini jelaslah bahawa pertemuan itu merupakan rahsia Musa sahaja bersama Allah SWT. Ia tidak diketahui oleh teman pemudanya sehingga kedua-duanya bertemu dengan hamba yang soleh itu. Oleh sebab itulah di dalam adegan-adegan kisah yang berikut ditunjukkan Musa dan hamba yang soleh itu sahaja.

18:66
Nabi Musa berkata kepadanya: Bolehkah aku mengikutmu, dengan syarat engkau mengajarku dari apa yang telah diajarkan oleh Allah kepadamu, ilmu yang menjadi petunjuk bagiku?"
Pada ayat 66 ini pula Ibnu Kathir berkata: Allah SWT menceritakan tentang ucapan Musa AS kepada orang alim, yakni Khidhir yang secara khusus diberi ilmu oleh Allah SWT yang tidak diberikan kepada Musa, sebagaimana Dia juga telah menganugerahkan ilmu kepada Musa yang tidak Dia berikan kepada Khidhir.

Al-Maraghi berkata: Nabi Musa AS dan muridnya kembali semula ke batu besar itu dan menemui Nabi Khidhir AS yang memakai baju putih. Kemudian Nabi Musa AS memberi salam kepadanya dan baginda AS bertanya tentang kedamaian negeri tersebut.

Nabi Musa memperkenalkan dirinya, “Aku ini Musa". “Musa daripada Bani Israel?" tanya orang itu. “Ya," sabda Nabi Musa. “Bolehkah aku mengikut kamu supaya kamu mengajarkan aku sesuatu daripada apa yang telah diajarkan Allah SWT kepadamu untuk aku jadikan pedoman dalam urusanku ini, iaitu ilmu yang bermanfaat dan amal soleh?"

Sayid Qutub berkata: Dengan adab sopan yang layak dengan seorang nabi inilah yang beliau bertanya dengan cara yang tidak pasti dan memohon mendapatkan pedoman ilmu ghaib daripada hamba yang soleh dan alim itu, tetapi ilmu orang ini bukan dari jenis ilmu pengetahuan manusia yang jelas punca-punca dan dekat natijah-natijahnya, malah ia merupakan sebahagian daripada ilmu pengetahuan laduni mengenai urusan-urusan ghaib yang di perlihatkan Allah SWT kepadanya sekadar yang dikehendaki-Nya.

Oleh sebab itulah Musa tidak berupaya menahan kesabaran terhadap tindakan-tindakan lelaki ini walaupun beliau seorang nabi dan rasul, kerana tindakan-tindakan ini pada lahirnya kadang-kadang bercanggah dengan logik akal dan peraturan-peraturan yang zahir. Oleh itu, hikmat-hikmat yang ghaib di sebaliknya pastilah difahami. Jika tidak, tindakan-tindakan itu akan tetap menjadi perkara aneh yang menimbulkan bantahan dan kecaman dan justeru inilah hamba yang soleh yang dikurniakan ilmu pengetahuan laduni itu menaruh kebimbangan bahawa Musa tidak akan berupaya menahan kesabarannya bersahabat dengan ia dan melihat tindakan-tindakannya.

18:67
Ia menjawab: "Sesungguhnya engkau (wahai Musa), tidak sekali-kali akan dapat bersabar bersamaku.
Manakala pada ayat 67, Ibnu Kathir berkata: Pada saat itu Nabi Khidhir berkata kepada Musa: Sesungguhnya kamu sekali-kali tidak akan sanggup sabar bersamaku. Maksudnya, sesungguhnya engkau tidak menemaniku sebab engkau akan menyaksikan berbagai tindakanku yang bertentangan dengan syariatmu kerana aku bertindak berdasarkan ilmu yang diajarkan Allah SWT kepadaku dan tidak Dia ajarkan kepadamu. Engkau juga mempunyai ilmu yang diajarkan Allah SWT kepadamu tetapi tidak Dia ajarkan kepadaku. Dengan demikian, masing-masing kita dibebani berbagai urusan daripada-Nya yang saling berbeza dan engkau tidak akan sanggup menemaniku.

Al-Maraghi berkata: Nabi Khidhir pun menjawab: “Hai Musa, sesungguhnya kamu sekali-kali tidak akan sanggup sabar bersamaku, kerana aku ini mempunyai ilmu daripada Allah SWT yang telah diajarkan kepadaku yang tidak kamu ketahui, dan kamu pun mempunyai ilmu daripada Allah SWT yang telah Dia ajarkan kepadamu, yang tidak aku ketahui." Hal itu kemudian dikuatkan dengan menunjukkan alasan kenapa Nabi Musa tidak akan mampu bersabar, sabda Nabi Khidhir.



Persoalan Agama : Akibat kedekut



APAKAH Islam mengiktiraf sifat kedekut? Apakah akibat bagi manusia kedekut, di dunia dan di akhirat? Harap dapat penjelasan daripada ustaz.

Jawapan:

Terima kasih kerana mengajukan persoalan dan semoga Allah SWT memberikan saya kemampuan untuk menjawab persoalan ini.

Sememangnya tidak dapat dinafikan, sentiasa wujud di celah hati manusia itu satu penyakit yang bernama kedekut. Hakikatnya juga, kedekut adalah salah satu perangai manusia yang berkaitan dengan harta yang telah menghinggapi manusia sejak dari zaman dahulu kala.

Allah SWT berfirman yang maksudnya: 

17:100

Katakanlah (wahai Muhammad kepada orang-orang kafir): Jika kamu memiliki perbendaharaan rahmat Tuhanku pada ketika itu (segala macam nikmat kehidupan) tentulah kamu akan berlaku bakhil kedekut kerana takut kehabisan dan sememangnya manusia itu bertabiat bakhil kedekut. (al-Isra [17] ’: 100)

Lalu, apabila diuji dengan banyaknya harta, maka ada manusia yang tipis imannya akan menjadi manusia yang kedekut. Allah SWT menjelaskan lagi perihal ini di dalam al-Quran yang maksudnya: 

5:9

Wahai orang-orang yang beriman, janganlah harta kamu dan anak-anak kamu menyebabkan kamu lalai daripada mengingati Alah, dan sesiapa yang berbuat seperti itu, maka mereka itulah orang-orang yang rugi. (al-Maidah [5] : 9)

Oleh itu, Islam memang mengakui bahawa sifat kedekut ini ada dalam diri manusia. Maka, awal-awal lagi Allah SWT telah memberikan pesanan, agar manusia tidak menjadi kedekut dalam kehidupannya. Firman Allah SWT yang bermaksud: 

3:180

Dan jangan sekali-kali orang-orang yang bakhil dengan harta benda yang telah dikurniakan Allah kepada mereka daripada kemurahan-Nya menyangka, bahawa keadaan bakhilnya itu baik bagi mereka, bahkan ia adalah buruk bagi mereka. (Kelak) Mereka akan dikalungkan (diseksa) dengan apa yang mereka bakhilkan itu pada hari kiamat. (ali Imran [3] : 180)

Walau bagaimanapun, perangai kedekut ataupun bakhil ini masih mendominasi diri kebanyakan manusia, sehingga menyebabkan mereka merasa begitu sayang untuk menafkahkan harta kekayaan ke jalan-jalan kebajikan yang diredai Allah SWT.

Misalnya, apabila mahu memberikan sedekah maka mereka memilih wang yang kecil sahaja jumlahnya. Mereka merasa tidak malu kepada Allah SWT, kerana diberikan rezeki yang banyak, mampu membayar saluran televisyen berbayar, bil telefon dan pelbagai lagi sehingga ratusan ringgit sebulan misalnya. namun untuk memberi sedekah RM10 sebulan pun terlalu berkira-kira.

Rasulullah SAW ada mengingatkan kita di dalam sabda-Nya: “Jauhkanlah diri kamu daripada kebakhilan, kerana sifat bakhil itulah yang membinasakan orang-orang terdahulu. Sifat bakhil telah menyuruh mereka berbuat zalim, maka mereka melakukan perbuatan zalim. Sifat bakhil (juga) telah menyuruh mereka memutuskan tali kekeluargaan, maka mereka memutuskan tali kekeluargaan." (riwayat Abu Daud)

Apakah tidak zalim namanya kerana sanggup membelanjakan wang dan harta ke jalan yang sia-sia, berhibur siang dan malam, makan dan minum secara berlebihan, membeli pakaian mahal tanpa keperluan dan sebagainya lagi, sedangkan pada masa yang sama masih ada saudara-maranya, jiran tetangga malah kaum kerabatnya yang mungkin memerlukan bantuan.

Bukankah semua ini menzalimi dirinya kerana akan diheret ke neraka kerana melakukan pembaziran dan pada masa yang sama menzalimi orang lain yang memerlukan? Apakah tidak mungkin akan tercetusnya perasaan marah, benci dan sakit hati golongan ini andai mengetahui, wang si kaya dihamburkan tanpa sedikit pun diagihkan kepada mereka yang sering kelaparan dan kesusahan?

Kesimpulannya, perangai kedekut ini adalah penyakit hati yang amat merosakkan manusia, sama ada di dunia mahu pun akhirat. Malah, jika dikaji dengan lebih mendalam, masih banyak lagi kesan dan akibat buruk sifat kedekut ini ke atas diri manusia. Namun, untuk ruangan ini, rasanya apa yang dipaparkan di atas sudah memadai. Apa yang lebih utama, sudahkah kita bersedia untuk mengikis sifat kedekut dan belajar menjadi lebih pemurah dari sehari ke sehari? Wallahua’lam.

Oleh Ustaz Hamizul Abdul Hamid, Eksekutif Komunikasi Korporat, Lembaga Zakat Selangor (MAIS) dan sebarang persoalan zakat sila emailkan kepada hamizul@e-zakat.com.my atau untuk info lanjut boleh layari www.e-zakat.com.my atau http://blog.e-zakat.com.my/.


Monday, April 1, 2013

Mampu tahan marah, pemaaf sifat terpuji




Daripada Sulaiman bin Sard, katanya, “Pada suatu hari aku duduk bersama-sama Nabi Muhammad SAW, dua orang lelaki sedang bermaki-makian antara satu sama lain. Salah seorang daripadanya telah merah mukanya dan tegang pula urat lehernya. Lalu Rasulullah SAW bersabda: Sesungguhnya aku tahu satu perkataan sekiranya dibaca tentu hilang rasa marahnya jika dia berkata (baca), “aku berlindung dengan Allah daripada syaitan yang direjam”, hilanglah marahnya. Maka mereka pun berkata kepada (orang yang merah mukanya) bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda: Berlindunglah dengan Allah daripada syaitan yang direjam.” (Riwayat Bukhari dan Muslim) 

Sifat marah disemarakkan syaitan 


Perasaan marah yang disemarakkan oleh syaitan boleh menyebabkan kemudaratan pada agama dan dunia, kerana itu untuk menghapuskan sebabnya (was-was syaitan) ialah dengan memohon perlindungan kepada Allah SWT. 

Firman Allah : 

7:200
“Dan jika kamu ditimpa satu godaan syaitan maka berlindunglah kepada Allah, sesungguhnya Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” (Surah al-A’raf, ayat 200) 

Seseorang yang dalam keadaan marah hendaklah membaca taawuz (aku berlindung dengan Allah daripada syaitan yang direjam) untuk mendapatkan kesabaran. 

Orang yang alim (berilmu) hendaklah sentiasa menyampaikan (menyebarkan) ilmunya tidak kira masa dan tempat asalkan ilmu itu dapat dimanfaatkan (dinikmati). Meleraikan persengketaan yang berlaku antara dua pihak adalah dituntut oleh Islam. 

Sabar, tahan marah sifat terpuji 

Daripada Muaz bin Anas, Nabi Muhammad SAW bersabda, “Sesiapa yang menahan kemarahannya sedangkan dia mampu bertindak menurut perasaan marahnya maka Allah akan menyerunya di hari kiamat di hadapan khalayak ramai (sebagai suatu penghormatan) sehingga Allah memberi pilihan kepadanya bidadari yang dia suka.” (Riwayat Abu Daud dan at-Tirmidzi) 

Allah SWT memuliakan orang yang sabar menahan marah. Menahan marah adalah sifat yang baik dan dipuji. Menahan marah dan memberi kemaafan dijanjikan ganjaran yang besar di sisi Allah. 

Kekuatan jiwa dan peribadi seseorang akan terserlah dalam situasi-situasi yang mencemaskan dan boleh menimbulkan kemarahan, iaitu dengan menguasai diri dan menahan marah. Antara ganjaran Allah di akhirat terhadap hambanya yang bersifat sabar ialah bidadari syurga. 

Koleksi hadis Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) 

Zikir bantu tenangkan perasaan




Perasaan risau, kusut hati, sedih dan resah boleh menimpa sesiapa saja. Walaupun selalunya perasaan negatif ini timbul selepas berlaku perkara tidak diingini dalam kehidupan tetapi ada masanya ia datang secara tiba-tiba. 

Tanda-tanda seseorang itu sedang mengalami kerisauan dan kesedihan ialah rasa letih atau tidak bermaya, pening kepala, jantung sentiasa berdebar-debar, tidak nyenyak tidur, sudah tidur, resah gelisah dan cepat naik darah. 

Kurang daya tumpuan, tidak lalu makan atau makan secara berlebihan, tidak boleh membuat keputusan, selalu dalam keadaan muram, suka mendiamkan diri serta menjadi anti sosial. 


Banyak zikir tenang hati 

Perasaan risau, kusut hati, sedih dan resah ini sungguh bahaya kerana ia akan membuatkan kita membenci diri serta kehidupan. Justeru, mereka yang dilanda perasaan ini boleh menenangkan hati dengan banyakkan berzikir. 

Berzikirlah dengan nama Allah SWT, ‘Ya Allah’ seberapa banyak yang mungkin di mana saja kita berada. Jika dibaca dengan penuh iman dan khusyuk, nescaya Allah SWT akan menghilangkan segala perasaan negatif yang ada serta melapangkan dada kita. 

Begitu juga asmaul husna yang lain seperti Ar-Rahman bererti mempunyai rahmat yang luas dan melimpah. Barang siapa berzikir ‘Ya Rahman’, Allah SWT akan menghilangkan perasaan kusut di hatinya dan memudahkan urusan dunia. 

Al-Quddus bererti Allah SWT itu suci dan bersih daripada segala kesilapan, kecacatan, kegagalan , dan kekurangan. Barang Siapa membaca ‘Ya Quddus’ sekurang-kurangnya 100 kali setiap hari akan menghilangkan kepadanya perasaan risau dan kusut fikiran. 

Hilangkan rasa sedih 

Al-Ghaffur bererti yang Maha Pengampun dan Pemaaf. Berzikir ‘Al-Ghaffur’ sebanyak mana yang boleh dengan penuh iman, nescaya Allah SWT akan menghilangkan perasaan kusut, resah dan sedih di hati hamba-Nya. 

Barang siapa berzikir ‘Ya Baaqiy’ sebanyak 1000 kali semasa dalam kesedihan dengan penuh keimanan dan keikhlasan, Insya Allah, Yang Maha Pencipta akan membantunya semasa kesusahan dan menghilangkan perasaan sedih serta duka di hatinya. 

As-Sabuur ertinya yang Maha Sabar. Berzikir ‘Ya Sabuur’ sebanyak mana yang boleh, di mana saja kita berada, perasaan sedih atau risau akan hilang secepat mungkin dengan izin Allah. 


2013/03/27 - 21:29:05 PM Oleh Badariah Abdullah

Kisah dalam al-Quran sumber motivasi




Firman Allah SWT: 

12:3
“Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad) kisah yang paling baik dengan mewahyukan al-Quran ini kepadamu, dan sesungguhnya engkau sebelum itu termasuk orang yang tidak mengetahui.” (Surah Yusuf [12] ayat 3) 

Kisah yang dipaparkan oleh al-Quran adalah sebahagian daripada tanda mukjizat kerana ia menceritakan mengenai umat terdahulu bersama rasul-rasul mereka yang sebahagian besar tidak diketahui dan sudah luput daripada ingatan manusia kini. 


Tambahan, kisah diceritakan dalam al-Quran juga adalah peristiwa yang sudah berlaku untuk kita mengambil iktibar dan pengajaran daripadanya. Kisah itu sebahagian sejarah yang menjadi sumber kekuatan dan suntikan motivasi kepada Rasulullah SAW mengharungi perjuangan menegakkan agama Allah SWT. 

Al-Quran hidupkan kembali abad silam 

Apabila al-Quran menceritakan sesuatu, ia dapat menghidupkan kembali abad yang silam sehingga seolah-olah dapat didengar hingar-bingar di hujung telinga pertentangan antara kebenaran dan kebatilan laksana rakaman yang berfungsi untuk mengembalikan segala peristiwa berlaku dalam sejarah umat manusia. Firman Allah Taala: 

20:99

“Demikianlah Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad), sebahagian daripada kisah-kisah umat manusia yang telah lalu dan sesungguhnya Kami telah memberikan kepadamu, dari sisi Kami (sebuah Kitab al-Quran yang menjadi) peringatan.” (Surah Taha [20] ayat 99) 

Kisah manusia pertama iaitu Nabi Adam disebut dalam lapan surah berbeza untuk memberi pengajaran kepada kita mengenai pelbagai kisah bermula daripada latar belakang penciptaan Adam, ujian dilalui ketika berada di syurga, taubat nabi Adam hingga perjuangan Baginda dan Hawa di dunia. 

Satu fakta menarik mengenai al-Quran ialah apabila Allah SWT membawa kisah berkenaan dengan manusia sama ada yang Mukmin atau kafir, Dia tidak menjelaskan siapakah nama sebenar manusia itu seperti apabila disebut Firaun iaitu Pemerintah tertinggi di Mesir ketika itu. 

Utamakan iktibar di sebalik kisah 

Begitu juga apabila disebut kisah Zulqarnain, Ashabul Kahfi, Ashabul Ukhdud dan lain-lainnya. Al-Quran tidak menerangkan siapakah mereka. Ini bertujuan supaya manusia tidak menyibukkan diri dan menghabiskan masa mengkaji tokoh itu dan lupa tujuan lebih penting iaitu untuk mengambil iktibar daripada kisah berkenaan. 

Kisah keangkuhan manusia turut dipaparkan dalam al-Quran antaranya pembesar daripada kaum Aad pernah berkata dengan angkuh, siapakah yang lebih kuat daripada mereka. Ini kerana mereka mampu memperlihatkan keupayaan dalam pembinaan istana yang tinggi dengan benteng kukuh sebagai lambang kemegahan, kesenian, keindahan dan kekuatan mereka. 

Isyarat jawapan al-Quran adalah jelas iaitu Allah SWT memudahkan untuk orang yang beriman segala apa yang ada di bumi. Mereka tidak ditegah membina bangunan sebanyak dan setinggi mana, tetapi yang penting ialah bangunan itu mesti dibina atas ketakwaan dan keimanan kepada Allah SWT. 

Bukan atas kesombongan dan pengabdian diri kepada kehidupan dunia serta mengambil hak orang lain secara batil. 

Al-Quran juga memaparkan kisah tabiat manusia yang menolak kebenaran seperti dakwah Nabi Nuh kepada kaumnya. Kisah ini diceritakan Allah SWT melalui firman-Nya: 

26:106
26:107
26:108
“Ketika saudara mereka Nabi Nuh, berkata kepada mereka: Hendaknya kamu mematuhi suruhan Allah dan menjauhi larangan-Nya. Sesungguhnya aku ini ialah Rasul yang amanah, (yang diutus oleh Allah) kepada kamu. Oleh itu, takutlah kamu akan (kemurkaan) Allah dan taatlah kepadaku.” (Surah As-Syuara’ [26] ayat 106-108) 

Kaum Nabi Nuh tidak memikirkan persoalan pengabdian diri yang mutlak kepada Allah SWT, apa yang mereka fikirkan hanyalah kepentingan diri, kedudukan dan harta benda serta kemegahan ingin dipamerkan. 

Orang bijak jadi pesaing 

Mereka merasakan dakwah yang disampaikan itu menyebabkan Nabi Nuh akan mengatasi mereka dari segi kedudukan dan jumlah pengikut. Resmi orang sebegini ialah mereka menganggap orang yang bijak akan menjadi pesaing. 

Justeru, mereka akan memusuhi orang yang akan bakal menjejaskan kuasa dan kedudukan mereka. Ajaibnya tohmahan seperti ini sentiasa berulang di setiap zaman dan tempat termasuk turut berlaku kepada Rasulullah SAW bahkan akan dihadapi semua pejuang kebenaran di sepanjang zaman. 

Sehubungan itu pelbagai kisah terus dihidangkan oleh al-Quran umpamanya kisah Nabi Yusuf, kisah paling lengkap diceritakan oleh al-Quran bermula ketika Baginda masih kecil, hasad dengki yang berlaku dalam keluarga, peristiwa membuang Baginda ke dalam perigi, fitnah moral seterusnya kisah Baginda dipenjara tanpa apa-apa kesalahan dan jenayah. 

Penulis dan ulama terkenal Arab Saudi, Dr Aidh Qarni menyifatkan Nabi Yusuf sebagai banduan teragung dalam sejarah dunia dan beliau menulis secara khusus mengenai kisah Nabi Yusuf dari awal hingga akhir. 

Al-Quran juga menceritakan bagaimana Nabi Yusuf menghadapi semua itu dengan cekal dan tabah terhadap setiap fitnah serta perancangan jahat sehingga akhirnya kemenangan dan kemuliaan menyebelahi baginda. 

Walaupun setelah kebenaran dan kemenangan berpihak kepada Nabi Yusuf, Baginda menunjukkan akhlak kenabian iaitu memaafkan kesilapan orang yang pernah melakukan kezaliman kepadanya. 

Perkara sama dilakukan oleh Rasulullah SAW iaitu memberi kemaafan kepada kaumnya pada tahun Fathul Makkah. Baginda SAW mengisytiharkan di hadapan kaum Quraisy pada waktu itu dengan membaca firman Allah SWT dari Surah Yusuf di atas. 

Menjadi satu keperluan kepada kita untuk menjadikan kisah-kisah al-Quran sebagai sumber motivasi dalam menjalani kehidupan, pengubat kepada kesedihan, penyembuh kepada keperitan ujian hidup, peneguh jiwa dan hati serta penunjuk kepada jalan yang lurus. 

Penulis ialah perunding motivasi Islam Fitrah Power Resources

2013/03/29 - 20:42:55 PM Oleh Ahmad Shukri Yusoff

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...