بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Artikel-artikel yang disiarkan di sini adalah sebagai rujukan dan simpanan peribadi pemilik blog ini. Kebanyakannya diambil daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Segala pendapat dalam penulisan ini adalah pendapat penulis artikel yang sebenar. Jika ada kekeliruan tuanpunya blog ini menyarankan supaya bertanya kepada penulis asal. Semoga memberikan manfaat kepada pembaca.

Saturday, July 30, 2011

Doa Berbuka Puasa






Ibn Umar berkata, Nabi s.a.w ketika telah berbuka puasa mengucapkan,:
“Dzahabadh zhoma’u wabtallatil ‘uruqu wa tsabatal ajru Insya Allah
(Maksudnya: “Telah hilang dahaga dan telah basah urat-urat dan telah tetap pahala, dengan kehendak ALLAH.”
(Hadis diriwayatkan oleh Abu Daud #2357. Al-Daaraquthni #25, Ibn Hajar dalam Al-Talhis Al-Habiir (2/202): Al-Daaraquthni mengatakan bahawa hadis ini Isnadnya Sahih.)







Ya Allah keranaMu aku berpuasa, dengan Mu aku beriman, dan dengan rezekiMu aku berbuka (puasa), dengan rahmat MU, wahai yang Maha Pengasih dan Penyayang”
*Dari Mu’adz bin Zuhrah, bahwasannya telah sampai kepadanya, sesungguhnya Nabi s.a.w apabila berbuka puasa baginda mengucapkan, ”Allaahumma Laka Shumtu wa’alaa Rizqika Afthartu”.
(Hadis riwayat Abu Daud #2358, Al-Albani mengatakan hadis ini Dhaif di dalam Daif Abi Daud)

Sumber : murabbiy.com

Mari Baca Doa Sebelum Berbuka

Sumber : Googles


Oleh Ustaz Ahmad Baei Jaafar

Amalan yang baik sebelum berbuka puasa malah boleh diamalkan sebelum makan pada hari-hari lain ialah seperti berikut:

1.     Baca al-Fatihah sebanyak 3x

أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ. اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ. اَلرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ. مَالِكِ يَوْمِ الدِّيْنِ. إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِيْنَ. اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيْمَ. صِرَاطَ الَّذِيْنَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوْبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّآلِيْنَ. آمِيْنَ

2.     Baca selawat 3x

اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَىْ مُحَمَّدٍ وَعَلَى اَلِ مُحَمَّدٍ

3.     Baca doa buka puasa seperti biasa

اَللّهُمَّ لَكَ صُمْتُ وَبِكَ آمَنْتُ وَعَلى رِزْقِكَ اَفْطَرْتُ، بِسْمِ اللَّهِ وَعَلَى بَرَكَةِ اللَّهِ

Caranya:

Sebelum memulakan bacaan itu, sediakan air minum berupa air bersih sama ada air suam yang sudah sejuk atau air mineral kadar segelas. Letakkan air tersebut di hadapan kita dan bacalah semua bacaan itu sebelum berbuka puasa.

Perlu diingat, ambil masa untuk membaca itu kadar lima minit atau 10 minit sebelum masuk waktu berbuka puasa. Untuk itu kumpulkan semua sekeluarga di hadapan makanan. Dan ajaklah mereka mengamalkan amalan yang sama.

Jika habis membaca doa itu sedangkan waktu belum masuk, ulangi lagi bacaan doa buka puasa beberapa kali sehingga masuk waktu. Dan apabila masuk waktu gunakan air itu untuk berbuka puasa. Selepas itu barulah mengambil kurma dan yang lainnya.

Selamat beramal, semoga anda sihat dan berpahala.

Friday, July 29, 2011

Tingkat ibadat sunat persiapan hadapi Ramadan

Oleh Amran Zakaria

Ummah kena bersedia laksana perintah wajib elak menyesal


BERDEPAN suasana yang berlaku dalam negara memungkinkan kita terlupa kehadiran Ramadan beberapa hari lagi. Saat itu memang dinanti kerana Ramadan bulan anugerah Allah yang luar biasa keberkatan dan rahmatnya. 

Mereka yang diberi peluang untuk meneruskan kehidupan sewajarnya memanjat kesyukuran kepada Allah kerana masih diberi peluang meneruskan kehidupan pada bulan mulia yang penuh rahmat.


Sesungguhnya Ramadan benar-benar menguji keimanan dan ketakwaan kita kepada Allah. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Barang siapa yang puasa Ramadan kerana iman dan ikhlas maka Allah akan mengampuni dosanya yang sudah lalu.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Ada dua perkara perlu diberi perhatian sebelum Ramadan. Pertama, persiapan menyambut dan mengimarahkannya. Jangan ambil mudah soal ini selepas hampir setahun kita meninggalkannya. 

Apabila tidak bersedia dibimbangi kita meremehkan perintah wajib. Akibatnya sangat besar iaitu kelemahan menjalankan kewajipan hingga tersekat keredaan Allah atas kelalaian sendiri. 

Keduanya, apakah kita akan berjaya memenuhi piawaian Ramadan yang dituntut mengisinya dengan mengerjakan amal ibadat. Yakinlah ganjaran berganda yang diperuntukkan. Bagaimanapun, dugaan tetap menanti. 

Sebagai persiapan menyambut kehadiran Ramadan, sebaiknya membuat persiapan awal supaya tidak ada cacat celanya yang membawa kepada penyesalan selepas berlalunya sambutan itu. 

Melakukan puasa sunat sebelum Ramadan adalah salah satu cara melatih dan membiasakan diri menghadapi Ramadan. Rasulullah SAW menunjukkan contoh yang sebaik-baiknya kepada ummah apabila Baginda memperbanyakkan puasa sunat pada Syaaban. 

Kita juga hendaklah sentiasa memperbaharui taubat kerana Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Setiap keturunan Adam itu banyak melakukan dosa dan sebaik-baik orang yang berdosa adalah yang bertaubat.” (Hadis riwayat Ibn Majah) 

Ramadan juga menguji ketaatan sekali gus membiasakan diri dengan amal ibadah sehingga jiwa terdidik untuk melaksanakan segala perintah Allah. Sehubungan itu, mukmin digalakkan memperbanyakkan iktikaf di masjid untuk beribadah kepada Allah. 

Segala virus penyakit mazmumah yang membiak dalam hati seperti angkuh, sombong, riak, pemarah, pendendam dan sebagainya dapat dihapuskan melalui amalan iktikaf. Gantikan dengan usaha mempererat silaturahim kerana ia tanda seseorang itu beriman dengan sebenar-benarnya. 

Abu Hurairah meriwayatkan, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Musa bin Imran pernah berkata: Wahai Tuhanku, siapakah orang yang paling mulia pada pandangan-Mu? Allah menjawab: Barang siapa yang memberi maaf meskipun dia memiliki kemampuan untuk membalas dendam.” (Hadis riwayat al-Baihaqi) 

Banyak kelebihan bagi orang yang memaafkan kesilapan orang lain, bukan hanya ketenangan hidup di dunia malah akan mendapat kelebihan di akhirat. Apa yang lebih penting, sikap memberi maaf dan memohon maaf ini menjadi rimbunan menyejukkan jiwa untuk melaksanakan solat dan puasa. 

Atta bin Abdullah Khurasani meriwayatkan, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Berjabat tanganlah antara kamu kerana ia akan menghapuskan kebencian dan berilah hadiah antara satu sama lain kerana ia akan menimbulkan kasih sayang dan menjauhi permusuhan.” (Hadis riwayat Muwatta Imam Malik) 

Untuk menambah kerinduan dan semangat kita membuat persiapan menyambut kedatangan Ramadan, hendaklah kita mengingat dan merenung kembali pesanan Rasulullah SAW yang pernah Baginda sampaikan pada akhir bulan Syaaban. 

Salman al-Farisi menyatakan Rasulullah SAW pernah berkhutbah pada akhir Syaaban: “Wahai manusia, kalian telah dinaungi bulan yang agung, bulan penuh berkat, bulan yang dalamnya terdapat satu malam yang lebih baik daripada seribu bulan. Allah telah menjadikan puasa pada bulan itu sebagai suatu kewajipan dan solat malamnya sebagai sunnah. Siapa saja yang bertaqarrub di dalamnya dengan sebuah kebajikan, ia seperti melaksanakan kewajipan pada bulan yang lain. Siapa saja yang melaksanakan satu kewajipan di dalamnya, ia seperti melaksanakan 70 kewajipan pada bulan lainnya. Ramadan adalah bulan sabar; sabar pahalanya adalah syurga. Ia juga bulan penglipur lara dan ditambahnya rezeki seorang Mukmin. Siapa saja yang memberikan makanan untuk berbuka kepada orang berpuasa, ia akan diampuni dosa-dosanya dan dibebaskan lehernya dari api neraka. Ia akan mendapatkan pahala orang itu tanpa mengurangi pahalanya sedikit pun. Sahabat berkata: Kami tidak memiliki sesuatu untuk memberi makan orang yang berpuasa puasa? Rasulullah SAW menjawab: Allah akan memberikan pahala kepada orang yang memberi makan untuk orang yang berbuka berpuasa meskipun dia hanya memberi sebutir kurma, seteguk air minum atau setelapak susu. Ramadan adalah bulan yang awalnya adalah rahmah, pertengahannya maghfirah dan akhirnya adalah pembebasan dari api neraka.” (Hadis riwayat Ibn Khuzaimah dalam Shahih Ibn Khuzaimah dan al-Baihaqi dalam Syu’ab al-Iman). 

Berita Harian 2011/07/29

Tugas menyucikan Ramadan



Oleh ZAINUL RIJAL ABU BAKAR

Beberapa hari lagi umat Islam akan menyambut Ramadan. Dalam bulan ini umat Islam digalakkan mengawal diri, melaksanakan amalan puasa dan ibadat lain sebaik mungkin.

Rasulullah SAW juga menganjurkan kita memperbanyakkan sembahyang sunat terutama sembahyang tarawih pada waktu malam sepanjang bulan itu.

Tidak perlulah rasanya saya menulis tentang nas-nas mengenai kewajipan berpuasa di ruangan ini tetapi mengambil pendekatan melihat bulan mulia ini dari perspektif perundangan.

Ramadan bukan pesta makanan. Ia juga bukan bulan pembaziran tetapi merupakan institusi tarbiah bagi umat Islam dalam pengabdian diri kepada Pencipta.

Namun apabila muncul bulan yang mulia ini timbullah beberapa persoalan yang saban tahun menjadi buah mulut di kalangan masyarakat Islam.

Umpamanya kita selalu berdepan dengan perbezaan pendapat antara melakukan lapan rakaat atau 20 rakaat di dalam solat tarawih. Kadang kala perbincangan berlanjutan hingga kita banyak menghabiskan masa berhujah mengenai isu ini.

Bahkan boleh menyebabkan kita bermasam muka dan tidak puas hati sedangkan masih banyak isu lain patut difikirkan bersama. Lebih menyedihkan lagi orang yang membahaskan isu rakaat sembahyang tarawih ini pula ada yang meninggalkan langsung ibadat tersebut.

Berdebat perkara furu' (cabang) sebegini sehingga mencetus perbalahan perlulah dihindarkan.

Kita perlu lebih berhikmah mengajak umat beribadat dengan memilih bilangan terbanyak jika mempunyai kemampuan, kesihatan baik dan masa mencukupi tetapi tidak menjadi kesalahan sekiranya memilih bilangan rakaat yang sedikit. Apa yang penting menghidupkan bulan itu sebaik mungkin dengan kapasiti masing-masing.

Sepanjang Ramadan setiap tahun juga, kita kerap didedahkan dengan penangkapan orang Islam yang makan di khalayak ramai. Begitu juga wujudnya kedai makanan yang membuka premis dan menjual makanan kepada orang Islam tidak berpuasa secara terang-terangan.

Para peniaga makanan beragama Islam perlu menutup kedai makanan mereka di siang hari melainkan persiapan untuk berbuka puasa. Amat menyedihkan banyak peniaga Islam yang masih beroperasi pada siang hari tersebut.

Sementara itu, program berbuka puasa pula dibuat di hotel-hotel mewah dengan penuh pembaziran. Mereka berlumba-lumba berbuka puasa di tempat-tempat mewah seolah-olah Allah mengira amalan mereka melalui kemewahan berbuka puasa tersebut. Halal haram makanan semasa berbuka puasa pula tidak menjadi keutamaan.

Hiburan yang terlalu berleluasa sehingga menghilangkan keghairahan bulan Ramadan dan menjejaskan ciri Islam sebagai 'Agama Negara' juga sering menongkah arus usaha memuliakan bulan Ramadan.

Daripada sudut perundangannya pula Seksyen 19 Enakmen Jenayah Syariah Selangor 2003 (EJSS 2003) memperuntukkan mana-mana orang yang pada waktu berpuasa dalam bulan Ramadan:

(a) menjual kepada mana-mana orang Islam atau membeli apa-apa makanan atau minuman atau rokok atau benda lain yang seumpamanya untuk dimakan, diminum atau dihisap dalam waktu itu;

(b) secara terbuka atau di tempat awam didapati makan, minum atau menghisap rokok atau apa-apa benda lain yang seumpamanya, adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda maksimum RM1,000 atau penjara maksimum enam bulan atau kedua-duanya, dan bagi kesalahan yang kedua atau yang berikutnya boleh didenda tidak melebihi RM2,000 atau dipenjara maksimum satu tahun atau kedua-duanya.
Seksyen 19 ini menyatakan kesalahan mengenai tidak menghormati bulan Ramadan bukan hanya tidak berpuasa di bulan Ramadan. Oleh yang demikian peniaga makanan yang bersekongkol dengan orang yang tidak berpuasa juga boleh dihadapkan ke mahkamah.

Malah orang yang secara hukumnya dibenarkan meninggalkan puasa juga boleh dihadapkan ke mahkamah jika makan di khalayak awam.

Dalam hal ini, Pegawai Penguatkuasa Agama (PKA) di tempat berkenaan atau mana-mana pegawai diberi tauliah dan mempunyai kad kuasa boleh mengambil tindakan ke atas pelaku berkenaan.

Soalnya, bagaimana PKA boleh bertindak jika tiada memaklumkan kepada mereka. Jumlah PKA sangat terhad dan sudah tentu tidak mampu membuat pemeriksaan dan rondaan ke semua premis.

Bicara al-Quran mengenai kurma

Oleh DR. MOHD. ASMADI YAKOB
BULAN Ramadan datang kembali menemui kita. Kedatangannya pada tahun ini seperti juga kedatangannya pada tahun-tahun lepas dengan membawa rahmat, keberkatan dan pengampunan daripada Allah SWT.

Kedatangan Ramadan juga tidak dapat lari daripada membawa pelbagai jenis makanan dan buah-buahan kepada kita.

Antara buah yang paling sinonim dengan Ramadan ialah buah kurma. Hakikatnya, kurma adalah sejenis buah yang sering diulang-ulang dalam al-Quran.

Setakat yang diketahui, perkataan yang memberi maksud pohon kurma atau buah kurma disebut lebih 20 kali di dalam al-Quran. Ia menggunakan beberapa lafaz iaitu al-Nakhl, al-Nakhlah, al-Nakhil, Rutab dan Linah.

Berbanding kalimah lain, kalimah al-Nakhl paling banyak disebut dalam al-Quran iaitu 11 kali, perkataan al-Nakhil pula diulang sebanyak tujuh kali, manakala perkataan Rutab dan Liinah pula masing-masing disebut sekali.

Secara umumnya, perkataan al-Nakhl memberi maksud pohon kurma. Perkataan al-Nakhlah digunakan untuk maksud sepohon kurma manakala al-Nakhil pula untuk memberi maksud pohon kurma yang banyak.

Perkataan Rutab pula memberi erti buah kurma yang masak, manakala perkataan Liinah pula mempunyai pelbagai tafsiran, antaranya pohon kurma yang tidak mengeluarkan 'ajwah atau kurma nabi dan ia adalah kurma yang paling bermutu.

Ada yang menafsirkan Liinah sebagai pohon kurma yang masih kecil dan sebahagian ulama mengatakan Nakhlah dan Liinah adalah dua nama yang mempunyai maksud yang sama.

Dalam al-Quran, Allah sering mengingatkan manusia bahawa pohon kurma yang tumbuh di bumi ini merupakan salah satu daripada tanda-tanda kekuasaan-Nya.

Oleh itu manusia hendaklah memerhatikan kekuasaan Allah itu dan mengakui keagungan-Nya. Contohnya, firman Allah SWT yang bermaksud: Dan Dialah yang menurunkan air hujan dari langit, lalu Kami tumbuhkan dengan air itu segala macam tumbuh-tumbuhan. Maka Kami keluarkan dari tumbuh-tumbuhan itu tanaman yang menghijau. Kami keluarkan dari tanaman yang menghijau itu biji yang banyak; dan dari mayang kurma mengurai tangkai-tangkai yang menjulai, dan kebun-kebun anggur, dan (Kami keluarkan pula) zaitun dan delima yang serupa dan yang tidak serupa. Perhatikanlah buahnya di waktu pohonnya berbuah dan (perhatikan pulalah) kematangannya. Sesungguhnya pada yang demikian itu ada tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang beriman. (al-An'am: 99)

Ayat di atas jelas menunjukkan kekuasaan Allah di dunia ini dengan menumbuhkan pelbagai jenis tanaman dan tumbuhan. Antaranya kurma, anggur, zaitun dan tumbuhan lain. Semua kejadian itu menunjukkan tanda-tanda kekuasaan Allah SWT bagi orang-orang yang beriman.

Nikmat yang wajib disyukuri

Kebun kurma adalah satu nikmat yang dikurniakan Allah kepada manusia yang semestinya disyukuri. Cara bersyukur adalah dengan cara menyedekahkan atau mengeluarkan zakat sebahagian daripada hasil buah kurma tersebut kepada fakir miskin.

Ini dijelaskan oleh Allah SWT yang bermaksud: Dan Dialah yang menjadikan kebun-kebun yang berjunjung dan yang tidak berjunjung, pohon kurma, tanam-tanaman yang bermacam-macam buahnya, zaitun dan delima yang serupa (bentuk dan warnanya) dan tidak sama (rasanya). Makanlah dari buahnya (yang bermacam-macam itu) bila dia berbuah, dan tunaikanlah haknya di hari memetik hasilnya (dengan disedekahkan kepada fakir miskin); dan janganlah kamu berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang berlebih-lebihan. (al-An'am: 141)

Dalam al-Quran, Allah SWT memberi perumpamaan terhadap pohon kurma dalam dua ayat iaitu surah al-Qamar ayat 20 dan surah al-Haqqah ayat 7.

Kedua-dua ayat itu menceritakan kisah kaum 'Ad yang dimusnahkan Allah kerana keingkaran dan kekufuran mereka dengan ribut yang sangat kuat.

Keadaan kemusnahan mereka itu diumpamakan seperti pohon-pohon kurma yang telah tumbang (Nakhlin mun'aqir) dan pohon-pohon kurma yang sudah usang (Nakhlin Khawiyah).

Dalam surah al-Baqarah ayat 266 pula Allah SWT memberi satu perumpamaan terhadap orang-orang yang menafkahkan hartanya dengan riak dan membangga-banggakan tentang pemberiannya kepada orang lain (tidak ikhlas), seperti seorang pemilik kebun kurma dan anggur yang luas namun ketika itu dia sudah tua, dia tidak dapat menjaga kebunnya dengan baik, sedangkan ketika itu juga anak-anaknya masih kecil.

Kemudian kebunnya itu musnah kerana terkena angin yang kencang dan terbakar oleh api marak. Maksudnya di sini adalah orang yang bersedekah tanpa keikhlasan tidak akan mendapatkan pahala di akhirat nanti seperti kebun kurma tersebut, meskipun luas dan subur tetapi kemudian terbiar, musnah dan terbakar.

Golongan yang ingkar

Dalam surah al-Israk ayat 91, Allah menceritakan kisah orang-orang kafir Mekah yang tidak mampu menandingi al-Quran, meskipun mereka adalah sasterawan yang hebat. Oleh kerana tidak mahu beriman, maka mereka mencari pelbagai alasan lain untuk menolak dakwah Nabi SAW.

Mereka turut mencabar agar nabi menunjukkan kemukjizatan-kemukjizatan baginda. Antara permintaannya adalah nabi membuat kebun kurma dan anggur yang mengalir di tengahnya sungai-sungai.

Dalam surah Taha ayat 71 pula diceritakan kemarahan Firaun kepada tukang-tukang sihirnya, selepas mereka beriman kepada Nabi Musa.

Firaun mengancam bahawa dia akan memotong tangan dan kaki tukang-tukang sihirnya yang beriman secara bersilang, dan dia akan menyalib mereka pada pangkal pohon kurma supaya orang ramai melihat keadaan mereka.

Dalam surah al-Kahfi ayat 32 pula Allah SWT menceritakan kisah dua orang lelaki yang seorangnya mukmin dan seorangnya kafir. Lelaki yang kafir ini mendapat nikmat yang banyak daripada Allah dengan dianugerahi kebun anggur dan kurma yang luas. Yang tidak mahu bersyukur dan tidak meyakini hari kiamat, kebunnya kurmanya di dimusnahkan Allah SWT sebagai hukuman di atas kesombongannya.

Kisah Maryam
Ayat ke 23 hingga 25 dalam surah Maryam menceritakan keadaan Maryam semasa hendak melahirkan Nabi Isa. Ketika itu Maryam merasa amat sakit sehingga dia bersandar pada pangkal sebatang pohon kurma. Semasa sakit tersebut dia mengadu kepada Allah dengan mengatakan alangkah baiknya sekiranya dia mati sebelum ini.

Namun Allah memberi khabar gembira kepadanya melalui malaikat Jibril agar jangan bersedih kerana Allah telah menciptakan aliran air di bawahnya dan memerintahkannya untuk menggoyangkan pangkal pohon kurma yang berada berhampirannya dan pohon itu akan menggugurkan buah kurma yang masak kepadanya.

Dia kemudiannya meminum air dan memakan buah kurma yang jatuh tersebut untuk mengembalikan kekuatan tubuhnya.

Sungguhpun prinsip umum dalam peperangan mengikut etika Islam ialah larangan daripada memusnahkan tanaman termasuklah kurma. Namun semasa memerangi orang kafir, tentera Islam diharuskan menebangkan pohon kurma sekiranya ada maslahat dan keperluan untuk melakukannya.

Hal ini dirakamkan oleh firman Allah SWT dalam surah al-Hasyr ayat lima.


Kurma sama ada pohon dan buahnya sering diulang-ulang oleh Allah SWT dalam al-Quran lebih daripada 20 kali.

Ini memberi gambaran bahawa pohon ini amat dekat di hati masyarakat ketika itu apatah lagi ia mempunyai nilai khasiat yang besar kepada kesihatan manusia. Nabi SAW sendiri menjelaskan kelebihan buah kurma dalam beberapa hadis baginda malahan perkara ini turut diakui oleh kajian sains moden.

Kelebihan-kelebihan kerana kandungan gizinya menjadikan ia salah satu juadah yang sangat sederhana namun sangat berkhasiat baik semasa berbuka maupun ketika sahur.

Jika kita memilih untuk berbuka dan bersahur dengan kurma maka semaikan pengajaran bagi diri dan seluruh kaum keluarga kita bahwa bahawa kurma itu sesungguhnya adalah sebahagian daripada tanda-tanda kekuasaan Allah SWT jua.

Iman, takwa prasyarat utama Muslim raih pelbagai keberkatan

FIRMAN Allah yang bermaksud: “Sesungguhnya Kami sudah menurunkan al-Quran itu pada malam yang berkat; (Kami berbuat demikian) kerana sesungguhnya Kami sentiasa memberi peringatan dan amaran (jangan hamba Kami ditimpa azab).” (Surah al-Dukhkhan, ayat 3)


Dalam satu pidato semasa menyambut kedatangan bulan suci Ramadan, Rasulullah SAW menyebut Ramadan sebagai bulan yang agung dan penuh berkat, disebabkan itu Ramadan selalu dinanti-nantikan kehadirannya Muslim di seluruh pelusuk dunia.

Perkataan berkat membawa erti kebaikan dan kebajikan yang melimpah. Menurut ulama tafsir terkenal Al-Asfihani, sesuatu yang disebut berkat apabila dalamnya terkandung kebaikan dan kebajikan yang amat banyak.


Contohnya, air hujan disebut Allah dalam al-Quran sebagai sesuatu yang mendatangkan kebaikan melimpah ruah kerana ia dapat menyuburkan tanah dan menumbuhkan pelbagai tanaman berguna kepada umat manusia.

Menurut Syeikh Rashid Redha, keberkatan Ramadan ialah keberkatan tidak bersifat fizikal seperti turunnya wahyu, intuisi, ketenangan jiwa yang memandu manusia ke arah kesempurnaan dan kesejahteraan abadi.

Satu lagi kemuncak keberkatan menghiasi fadilat Ramadan ialah nuzul al-Quran, kitab terkandung peringatan dan keberkatannya.

Pada Ramadan, Allah banyak menurunkan rahmat, memberi pengampunan dan menyediakan jaminan pembebasan manusia daripada api neraka. Tidak cukup dengan itu, Allah juga menutup pintu neraka, membelenggu pergerakan syaitan dan membuka seluas-luasnya pintu syurga.

Di samping itu, Allah melipatgandakan ganjaran pahala segala ibadat dan amalan salih sehingga ratusan dan ribuan kali ganda kecuali ibadat puasa yang menjadi perhitungan rahsia di sisi Allah.

Selanjutnya, Allah membuka pintu kemaafan dan keampunan seluas-luasnya seperti sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Sesiapa berpuasa Ramadan kerana iman dan mengharapkan keredaan Allah, maka Allah akan mengampuni seluruh dosanya seumpama dia baru lahir dari rahim ibunya.” (Hadis riwayat Ahmad)

Ringkasnya, hadirnya Ramadan mengundang seribu satu kesempatan bagi orang yang beriman dan bertakwa untuk beramal ibadat di samping bertafakur dan bermuhasabah diri. Amalan muhasabah akan mencetuskan kesedaran dan keinsafan untuk memperbetulkan kesilapan lalu.

Alangkah ruginya jika seseorang Muslim yang tidak mengisi amalan ibadat di sepanjang Ramadan dan tidak pula mengecapi fadilat Ramadan disediakan Allah bagi orang yang mengharapkan keredaan-Nya.

Benar sabda baginda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Betapa ramainya orang berpuasa sepanjang hari, mereka tidak mendapat apa-apa melainkan keperitan lapar dan dahaga; begitu juga betapa ramainya orang yang berjaga malam hari, namun mereka juga tidak mendapat apa-apa melainkan kepenatan berjaga malam.” (Hadis riwayat Ahmad dan Hakim) Iman dan takwa prasyarat utama seseorang Muslim untuk meraih pelbagai keberkatan dan kebajikan melimpah ruah yang dijanjikan Allah.

Penulis ialah Timbalan Dekan (Akademik dan Hal Ehwal Pelajar) Fakulti Pengajian Kontemporari Islam, Universiti Sultan Zainal Abidin

Berita Harian2011/07/28

Iringi ucapan istighfar dengan taubat bersungguh-sungguh


Oleh Mohd Rizal Azman Rifin



BANYAK ayat dalam al-Quran menegaskan perintah Allah kepada hamba-Nya supaya sentiasa bertaubat kepada-Nya. Demikian juga pesanan disampaikan Nabi SAW bahawa Allah mengajar kita bagaimana untuk bertaubat. 

Allah berfirman yang bermaksud: “Ya Tuhan kami, kami menganiaya diri kami sendiri dan jika Engkau tidak mengampuni kami, pasti kami akan termasuk orang yang rugi.” (Surah al-A’raf, ayat 23)


Sesetengah daripada kita beranggapan taubat itu cukup sekadar melafazkan ucapan lisan seperti beristighfar sedangkan ucapan itu mestilah seiringan dengan isi hati dan juga segala gerak laku anggota badan yang lain.

Ingatlah bahawa ucapan istighfar pada lafaz di mulut saja tanpa disertai dengan usaha serta tindakan meninggalkan perbuatan yang bertentangan dengan syarak adalah perbuatan orang yang berdusta. 

Fudhoil bin ‘Iyadh berkata: “Istighfar yang tidak terhenti daripada melakukan dosa adalah suatu taubat dari seorang pembohong.” 

Hebatnya kekuatan istighfar itu sehingga syaitan pun takut serta binasa dengan sebabnya. Justeru, digalakkan kita sentiasa beristighfar sebagai pendekatan secara lisan untuk memohon keampunan daripada Allah, kemudian diikuti dengan amalan soleh. 

Ibnu Jauzi mengatakan: “Iblis pernah berkata: Aku binasakan manusia dengan dosa, tetapi mereka membinasakanku dengan istighfar dan lafaz ‘tiada Tuhan melainkan Allah.” 

Dalam satu pesanan yang panjang, Robi’ bin Khutsaim mengatakan, “Bermohonlah dengan penuh kerendahan diri dan berdoalah kepada Tuhan dalam keadaan lapang, sesungguhnya Allah berfirman yang bermaksud: Barang siapa berdoa kepada-Ku di waktu lapang, nescaya Aku mengabulkan permohonannya di waktu dia kesusahan. 

Barang siapa meminta kepada-Ku, nescaya Aku akan memberinya. Barang siapa yang merendahkan hatinya untuk-Ku, nescaya Aku mengangkat darjatnya. Barang siapa yang tetap mengabdikan dirinya kepada-Ku, nescaya Aku merahmatinya. Dan barang siapa yang beristighfar kepada-Ku, nescaya Aku mengampuninya.” 

Sebenarnya ramai ilmuwan Islam dan ulama terdahulu yang meninggalkan pesanan mengenai kepentingan bertaubat antaranya Qatadah berkata, al-Quran menunjukkan kepada kamu penyakit dan ubat bagi kamu. Adapun penyakit kamu itu adalah dosa dan ubatnya ialah istighfar. 

Memang benar, kerana dalam kehidupan seharian kita sentiasa dilingkungi pelbagai dosa yang mungkin kita sendiri tidak menyedarinya. Justeru, melakukan taubat melalui pengucapan lisan beristighfar adalah mekanisme paling mudah dilaksanakan. 

Saidina Ali Abi Talib berkata: “Sungguh aneh bagi orang yang dibinasakan, sedangkan dia mempunyai jalan keselamatan. Lalu beliau ditanya, apakah jalan keselamatan itu? Kata Ali: Istighfar. Kemudian dia menyambung penerangannya: Allah tidak mengilhamkan istighfar kepada seorang hamba jika Dia ingin menurunkan azab kepadanya.” 

Jika kita ikuti perjalanan hidup Luqman al-Hakim, persoalan istighfar juga sangat difokuskan olehnya tatkala menasihati anaknya. Kata Luqman: “Wahai anakku, ada masa tertentu bagi Allah di mana Dia tidak menolak permintaan bagi sesiapa yang meminta, maka perbanyakkanlah istighfar.” 

Begitulah Luqman al-Hakim yang sentiasa membimbing anaknya meniti jalan suci menuju kehidupan dunia dan akhirat yang diredai Allah. Isteri Nabi SAW, Aishah juga pernah mengatakan berbahagialah sesiapa yang mendapati banyak istighfar pada buku lembaran amalannya. 

Sementara Abu Minhad pula memberitahu: “Tiada jiran yang lebih dicintai oleh seorang hamba ketika berada di alam kubur, selain daripada istighfar.” 

Memperbanyak beristighfar adalah komoditi berharga yang akan menjadi teman akrab kepada seseorang di alam barzakh nanti. Inilah penyinar kegelapan kubur dan mampu menjadi benteng diri dari azab Allah. 

Salah satu manfaat istighfar ialah Allah menjadikannya wadah untuk mencegah daripada terkena azab dan seksa. Ini bersesuaian dengan firman Allah yang bermaksud: “Dan Allah sekali-kali tidak akan mengazab mereka, walaupun kamu berada di antara mereka. Dan tidaklah (pula) Allah akan mengazab mereka, sedangkan mereka meminta keampunan.” (Surah Al-Anfal, ayat 33) 

Menyentuh hal itu, Abu Musa al-Asha’ari berkata: “Ada dua perkara yang melindungi kita daripada turunnya azab, salah satunya adalah adanya Rasulullah SAW antara kita, dan satu lagi ialah istighfar yang mengikuti kita. Jika sudah tidak ada lagi istighfar, nescaya kita semua akan binasa.” 

Bertaubat dengan memperbanyak ucapan lisan beristighfar juga akan menjadi bekalan untuk Allah mengangkat darjat hamba-Nya di syurga. Malah istighfar seorang anak yang soleh memberi manfaat besar kepada kedua-dua ibu bapanya. 

Berita Harian 2011/07/26

Tingkat kesihatan sambut kedatangan Ramadan


Oleh Hizbur Rahman


Menambah ilmu mengenai puasa jamin ibadah lancar

SEMINGGU lagi kita akan menyambut Ramadan dan diharap semua Muslimin di seluruh penjuru dunia mendoakan kedatangan bulan mulia ini akan membawa kebaikan terutama kedamaian serta perpaduan umat Muhammad. 

Masih ramai Muslimin, di Palestin, Chechnya, Kashmir, Turkestan Timur, Indonesia dan beberapa negara lain memasuki Ramadan ini dalam suasana kekerasan, konflik serta perang.


Keinginan mereka yang tidak berdosa yang terjebak dalam kemiskinan, kelaparan dan wabak penyakit ialah mereka ingin kedamaian, perpaduan serta hidup dalam suasana aman tanpa gangguan untuk beribadah pada Allah.

Alangkah bersyukurnya kita menyambut Ramadan dengan ketenangan dan semoga segala permasalahan yang muncul berakhir. Oleh itu, Muslimin harus bersatu dan menjadikan al-Quran panduan kehidupan. 

Ramadan adalah bulan yang berlimpah pahala seperti digambarkan dalam al-Quran dan dianugerahkan pada bulan ini satu malam yang lebih baik daripada seribu malam, supaya umat Islam berlumba-lumba mendapatkan ganjaran seperti dijanjikan. 

Menunaikan kewajipan berpuasa untuk mencapai reda Allah bukti keimanan yang kuat, kesucian jiwa, keikhlasan hati dan rasa takut kepada Allah. Puasa adalah suatu bentuk penyembahan khusus antara hamba dan Allah kerana hanya Allah mengetahui niat, keikhlasan, kemurnian dan perhatian hamba-Nya. 

Sebab itu rahsia dan pahala puasa itu hak Allah untuk menentukannya berdasarkan niat serta kesungguhan seseorang itu berpuasa kerana ada juga yang berpuasa tetapi akhirnya mendapat lapar dan dahaga saja. 
Rasulullah SAW memberi berita yang menggembirakan kepada umatnya dalam hadis yang bermaksud: “Sungguh! Berbahagialah bagi orang yang melalui bulan (Ramadan) ini dengan berpuasa, beribadah dan melakukan amal kebaikan (amal salih).” 

Allah menyampaikan kewajipan berpuasa dalam firman yang bermaksud: “Hai orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa seperti mana diwajibkan atas orang sebelum kamu agar kamu bertakwa. (Surah al-Baqarah, ayat 183) 

Kebiasaannya apabila orang besar datang berkunjung ke kawasan atau kampung kita, sambutan rapi lagi terperinci akan dilakukan bagi menyambut tetamu terhormat itu. 

Sebenarnya, layanan sama patut diberi kepada Ramadan mulia yang datang setahun sekali, malah datang bersama pelbagai ganjaran sukar untuk ditolak bagi mereka bersedia memenuhi tuntutan serta syarat ibadat puasa yang sempurna. 

Muharam yang disambut sebagai tahun baru Islam tidak disebut dalam al-Quran, begitu juga Syawal iaitu bulan perayaan umat Islam tetapi Ramadan disebut serta diingatkan akan kelebihan serta kemuliaannya supaya umat Islam tidak ketinggalan menyambut kehadirannya. 

Sabda Baginda SAW yang bermaksud: “Jika umatku mengetahui apa ganjaran yang ada pada Ramadan nescaya mereka mengharapkan tiap-tiap bulan dalam setahun itu dijadikan Ramadan.” 

Masalahnya, orang kita belum lagi Ramadan tiba, sudah sibuk berkira mengenai hari raya, tempahan baju raya sudah dibuat sebulan dua lalu, ada yang sudah bercadang membeli langsir dan sofa baru. 

Bukan menghalang tetapi persiapan menyambut raya biarlah seiring dengan persiapan menyambut Ramadan, meningkatkan ilmu mengenai ibadat puasa dari segi ilmu, hukum dan amalan baik yang digalakkan seperti membanyakkan baca al-Quran serta menunaikan amalan sunat lain. 

Persediaan dari sudut kesihatan juga penting kerana badan yang sihat membolehkan kita beribadah dengan selesa. Ini termasuk menjaga makan, tidur mencukupi, supaya dapat menunaikan solat tarawih dan qiamullail. 

Sementara persediaan dari sudut kewangan, bagi yang bekerja makan gaji, simpanlah sedikit gaji bulan ini untuk bersedekah pada Ramadan nanti kerana sedekah RM1 di bulan lain tidak sama pahalanya bersedekah pada Ramadan. 

Banyak lagi perlu dilakukan supaya kehadiran Ramadan kali ini menjanjikan rahmat Allah serta berjaya mempertingkatkan keimanan kepada Allah. Jangan nanti, Ramadan berlalu tetapi kita tetap di tahap sama, tiada perbezaan apatah lagi peningkatan iman. 

Penulis ialah naib juara program Imam Muda terbitan Astro Oasis 

Berita Harian2011/07/26
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...